Klåda i underliv

Förr fick man alltid genomgå gynundesökning när man skaffade p-piller, idag är det annorlunda på ungdomsmottagningen, där får du först ett samtal med bm om hur det funkar, sen får du piller utskrivna för nån månad o sen får du komma in på nytt samtal där det diskuteras om hur det fungerat, har allt funkat bra så skrivs det ut mer piller o har det inte funkat bra diskuteras andra alternativ, men själva undersökningen är ingen självklarhet längre, iaf inte för ungdomar

Dessutom är jag en a de "få" som blivit gravid av försatsen vid 3 tillfällen o ändå käkat p-piller, körde både med avbrutet samlag o p-piller då jag fått barn trots p-piller användande, o ja jag var noga med dom o tog dom dagligen å samma klockslg
 
@RedHyuuga

RFSU skriver såhär:
---
Nackdelar med avbrutet samlag
Metoden har flera osäkerhetsmoment. Det gäller att mannen reagerar i rätt ögonblick innan utlösningen kommer för att kunna avbryta i tid. Det kan också finnas spermier i den droppe vätska som ofta kommer innan utlösningen.

Om utlösningen kommer nära slidans öppning kan spermierna leta sig in i slidan till livmodern.

Risken för befruktning ökar också om ett nytt samlag sker strax efter utlösningen då det kan finnas spermier kvar i penisen. Kvinnan är utlämnad åt mannens handlingsförmåga eftersom hon inte kan påverka metodens säkerhet.

Bättre än inget
Avbrutet samlag är inget att rekommendera om man vill undvika graviditet men det är bättre än ingen preventivmetod alls.
---
 
Som tidigare sagts, det är jättebra att du frågar, jättebra att du även lär dig. Mångas förvåning grundar sig i kanske en bristande allmänkunskap, det är kanske inte högskolekurs eller något man ens behöver öda "energi på att komma ihåg" - i min bok är det en av punkterna i sexlivets ABC att veta om helt enkelt.
Sen är du inte vare sig den första eller sista personen som inte burit på denna allmänkunskap - det har fötts, och föds varje dag och kommer så fortsätta födas i förmodligen all framtid barn till mycket förvånade och många illa förberedda föräldrar.
 

Liknande trådar

Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 048
Senast: Pinus
·
Kropp & Själ Anonymt nick, vill inte bli igenkänd. Jag har insett att jag har problem med mig själv när det kommer till intimitet. Jag ska försöka...
Svar
17
· Visningar
2 215
Senast: Nahar
·
Relationer Har haft lite otur när jag träffat killar, eller är kanske fel på mig. Då killar oftast tappar intresset och vill inte ses mer än några...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 947
Senast: Myzan87
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 980
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp