Kladdiga barn på bild

Det har väl säkert ”alltid” förekommit bilder på kladdiga barn, men just detta att leja in en fotograf som riggar med tårta för att ta ”smash the cake”-foton är väl tämligen nytt. Det har iaf jag sett flera exempel på, alltså studiefoton av proffsfotograf.
Om man googlar ”barnfotografering smash the cake” så kommer många exempel upp. Det är ju inga hemmafoton på födelsedagen liksom..
 
Det där är en sån sak som jag tar bort folk från fb för. En gång, fine, men upprepade ggr, nä. Det är ju skitäckligt med kladdiga ungar.

En bekant la upp en bild på när barnet hade "målat med rumpan" med bild på bajset och allt. Hon åkte väck direkt.
 
Det där är en sån sak som jag tar bort folk från fb för. En gång, fine, men upprepade ggr, nä. Det är ju skitäckligt med kladdiga ungar.

En bekant la upp en bild på när barnet hade "målat med rumpan" med bild på bajset och allt. Hon åkte väck direkt.
Jag tror dock TS syftar på den här typen:
35791


Som kan vara mer eller mindre kladdiga. Inte bajskladdiga barn.

Bild från google.
 
En bekant la upp en bild på när barnet hade "målat med rumpan" med bild på bajset och allt. Hon åkte väck direkt.
DET är ju långt över gränsen för vad man visar upp. Och kul för barnet att ev hitta de bilderna/att de hittas av någon annan när de blir lite större :mad:

Men bajs och tårta är ju inte riktigt samma sak.
 
Jag tror dock TS syftar på den här typen:
Visa bifogad fil 35791

Som kan vara mer eller mindre kladdiga. Inte bajskladdiga barn.

Bild från google.
Ja jag var helt med på vilken typ av bild TS menade, men kladd är inte min grejj, oavsett vad kladdet består av. Jag tycker att det är SÅ äckligt!! Framförallt runt munnen och på händerna.

Det är märkligt hur jag har kunnat jobba som personlig assistent :rofl:


DET är ju långt över gränsen för vad man visar upp. Och kul för barnet att ev hitta de bilderna/att de hittas av någon annan när de blir lite större :mad:

Men bajs och tårta är ju inte riktigt samma sak.

Inget förvånar mig längre. Inte efter att några föräldrar tyckte att det var lämpligt att byta bajsblöja inne på mcdonalds bord mitt bland allt folk. Den varianten att det var längs med hela benen och ryggen.

Vissa föräldrar verkar tappa allt när de får barn. Jag fattar att man inte tycker att den egna ungens bajs är lika äckligt som "allmänt" bajs. Men man måste väl ändå fatta att andra människor tycker att det är skitsnuskigt?!
 
Ja jag var helt med på vilken typ av bild TS menade, men kladd är inte min grejj, oavsett vad kladdet består av. Jag tycker att det är SÅ äckligt!! Framförallt runt munnen och på händerna.

Det är märkligt hur jag har kunnat jobba som personlig assistent :rofl:




Inget förvånar mig längre. Inte efter att några föräldrar tyckte att det var lämpligt att byta bajsblöja inne på mcdonalds bord mitt bland allt folk. Den varianten att det var längs med hela benen och ryggen.

Vissa föräldrar verkar tappa allt när de får barn. Jag fattar att man inte tycker att den egna ungens bajs är lika äckligt som "allmänt" bajs. Men man måste väl ändå fatta att andra människor tycker att det är skitsnuskigt?!

Klart man generellt fattar det men det finns ju folk till allt. ALLT.
Tycker dock inte detta spåret har så mkt att göra med trådstarten. Fattar att du hatar kladdiga barn men för de allra flesta är det ju stor skillnad på tårta och bajs.
 
En avlägsen bekant la nyligen upp bilder på sitt barn som fyllde ett år i helgen. På många av bilderna har man ställt en tårta/bakelse framför barnet som den sitter och kladdar med och har smetat ut över i princip hela kroppen. Varför gör man så? Är det någon slags trend? Återigen: varför? O_o

För mig gör det bara att annars fina bilder av ett gulligt barn blir smått motbjudande, och det känns på något vis lite förnedrande gentemot barnet. Är det någon som förstår poängen med detta och kan försöka förklara det för mig?
Jag har jättesvårt för det men har förstått att många tycker att kladdiga barn är jättebra och fint eller något.

Tror till och med min man har en bild på vårt barn kladdigt runt munnen (morotsskedar 6 månader eller ngt), vilket är för mig helt obegripligt. Kan ju fråga honom varför han tycker det är gulligt.

De hade till och med ett kladdigt barn på Ögonkakao burkarna ett tag så jag var tvungen att köpa annan kakao 🤣
Jag brukar blunda och anta att det är samma grej som när fjortisar i olika åldrar lägger upp pussmunbilder, då kan man också blunda.

(Helt ärligt som den moraltant jag är tycker jag det är totalt hemskt att medvetet förstöra och leka med mat. Men barn kan ju bli kladdiga även utan att förstöra en hel tårta.)
 
Senast ändrad:
Jag har alltid trott att det beror på att alla ungar är kladdiga hela tiden, alltid? Har nog aldrig sett en unge som inte är kladdig (och/eller snorig). :angel:
Åh vad glad jag var att jag fick ett barn som mestadels var varken kladdigt, eller speciellt! snorigt.
Och han har aldrig ens förstört böcker efter ett års ålder. :love: eller någonting annat.

KN: Btw, jag kan verkligen förstå själva nöjet för ett barn däremot och det finns ju både fingerfärg och badkarsfärger. Ett barn kladdigt av färg eller lera är en annan sak för mig :).
 
DET är ju långt över gränsen för vad man visar upp. Och kul för barnet att ev hitta de bilderna/att de hittas av någon annan när de blir lite större :mad:

Men bajs och tårta är ju inte riktigt samma sak.
Samma sak men i olika stadier av passage genom kroppen :p
 
Har bilder på mig själv som 1åring när jag ätit typ pannkakor med sylt och sylten är överallt förutom i munnen. Tycker det är gulliga bilder.
 
  • Gilla
Reactions: 360
Men är det inte lite samma sak som att filma barnets första stapplande steg, en bild på barnets sneda och vinda bokstäver när det skrivit sitt namn, eller hur det sitter snett i en sadel och håller sig i manen på en ponny? Saker som aldrig skulle vara gulligt om en vuxen gjorde det men som är den del i processen att lära sig? Typ "titta vad gulligt, mitt barn håller på att lära sig äta" snarare än "titta vad gulligt, mitt barn är kladdigt"?

Hade ingen aning om att det var ett fenomen, men såg faktiskt en bekant som la upp en sån bild för ett tag sedan nu när jag tänker på det. Reagerade inte på annat sätt än typ "okej, barnet fyller år och äter tårta, grattis" och såg väl snarare kladdet som en bieffekt av tårtätandet än som något att reagera på i sig.

Skulle nog absolut kunna göra en tårta åt bebis att få äta bäst hon ville när hon fyller år (men det är låångt kvar) på samma sätt som hästen brukar få en morots och äppeltårta eller hunden och katterna får något gott liksom.

Däremot skulle jag aldrig boka så där fotografering som kom upp när jag googlade, men vill någon göra det så varför inte.
 
Men är det inte lite samma sak som att filma barnets första stapplande steg, en bild på barnets sneda och vinda bokstäver när det skrivit sitt namn, eller hur det sitter snett i en sadel och håller sig i manen på en ponny? Saker som aldrig skulle vara gulligt om en vuxen gjorde det men som är den del i processen att lära sig? Typ "titta vad gulligt, mitt barn håller på att lära sig äta" snarare än "titta vad gulligt, mitt barn är kladdigt"?

Hade ingen aning om att det var ett fenomen, men såg faktiskt en bekant som la upp en sån bild för ett tag sedan nu när jag tänker på det. Reagerade inte på annat sätt än typ "okej, barnet fyller år och äter tårta, grattis" och såg väl snarare kladdet som en bieffekt av tårtätandet än som något att reagera på i sig.

Skulle nog absolut kunna göra en tårta åt bebis att få äta bäst hon ville när hon fyller år (men det är låångt kvar) på samma sätt som hästen brukar få en morots och äppeltårta eller hunden och katterna får något gott liksom.

Däremot skulle jag aldrig boka så där fotografering som kom upp när jag googlade, men vill någon göra det så varför inte.
Vet inte, jag tycker nog det är lite oproportionerlig mycket i jämförelse med första stegen kanske.

(och det brukar ju inte vara fokus på, titta mitt barn kan äta med sked! jippie! och blir lite kladdigt btw, utan det är ju, titta mitt barn är kladdigt och det är gulligare kladdigt än okladdigt.)

(Iofs har jag aldrig gillat filmer som dyker upp med barn ramlar på rumpan och storgråter heller, gråter av besvikelse osv.)

Iofs kanske bilder på första stegen eller första krypet skulle kunna räknas som skryt och det är därför?
 
Senast ändrad:
Vet inte, jag tycker nog det är lite oproportionerlig mycket i jämförelse med första stegen kanske.

(och det brukar ju inte vara fokus på, titta mitt barn kan äta med sked! jippie! och blir lite kladdigt btw, utan det är ju, titta mitt barn är kladdigt och det är gulligare kladdigt än okladdigt.)

(Iofs har jag aldrig gillat filmer som dyker upp med barn ramlar på rumpan och storgråter heller, gråter av besvikelse osv.)

Iofs kanske bilder på första stegen eller första krypet skulle kunna räknas som skryt och det är därför?

Tänkte nog inte nödvändigtvis de allra allra första stegen heller, utan mer alla steg precis i början på att lära sig gå som ju är lite vingliga och osäkra, men ändå (i mitt tycke) jättegulliga även om de inte är perfekta.

Och jag håller helt med om gråtande barn osv, det känns mycket mer som att göra narr av ett barn än en glad bild på ett barn som råkar vara kladdigt.
 
Alltså att en förälder tar en spontan bild på barnet när det ätit pannkakor för första gången och har sylt från hakan till hårfästet kan jag förstå, men det är just det här att boka en professionell fotografering med det huvudsakliga syftet att barnet ska smeta ner sig med tårta och att detta sedan ska förevigas på 346 bilder - som sedan delas vitt och brett på internet - som jag har svårt att förstå. När det är bilder som den här som är målet, liksom:

Screenshot 2019-08-29 at 10.30.50.png


Men jag får väl återkomma när jag eventuellt fått barn själv om några år och se om jag fortfarande är av samma uppfattning :D
 
Alltså att en förälder tar en spontan bild på barnet när det ätit pannkakor för första gången och har sylt från hakan till hårfästet kan jag förstå, men det är just det här att boka en professionell fotografering med det huvudsakliga syftet att barnet ska smeta ner sig med tårta och att detta sedan ska förevigas på 346 bilder - som sedan delas vitt och brett på internet - som jag har svårt att förstå. När det är bilder som den här som är målet, liksom:

Visa bifogad fil 35797

Men jag får väl återkomma när jag eventuellt fått barn själv om några år och se om jag fortfarande är av samma uppfattning :D
Tja jag har ju haft småbarn och tycker fortfarande inte kladdiga barn är ett dugg gulliga. Inte mitt eget heller, det är ju sådant som händer såklart men jag har aldrig någonsin uppmuntrat eller fotat det. Jag är skeptisk även som sagt till bilder från då på mitt eget barn kladdigt (som någon annan tagit).
 
Kladda med sin 1 årstårta gjorde minna syskonbarn på 90talet med, även bilder finns.

Var fösta gången dom fick äta något som ens liknade tårta helt själv har jag för mig.
 
Alltså att en förälder tar en spontan bild på barnet när det ätit pannkakor för första gången och har sylt från hakan till hårfästet kan jag förstå, men det är just det här att boka en professionell fotografering med det huvudsakliga syftet att barnet ska smeta ner sig med tårta och att detta sedan ska förevigas på 346 bilder - som sedan delas vitt och brett på internet - som jag har svårt att förstå. När det är bilder som den här som är målet, liksom:

Visa bifogad fil 35797

Men jag får väl återkomma när jag eventuellt fått barn själv om några år och se om jag fortfarande är av samma uppfattning :D
Jag har fem barn men förstar fortfarande inte syftet med kladd för att fa "fina" bilder. Ta bild om det rakar bli kladdigt känns som en annan sak.
 
Jag har ocksa en bil fran mitt ettarskalas när jag far äta tarta helt själv och saklart är det kladdigt men som sagt känns den här tartkladdtrenden för att fa foton som en annan sak. Kladda med tarta i en riggad studio (hemma eller hos fotograf) och ställa fram en tarta vs sitta i en stol vid bordet och ettaringen far en bit tarta att äta.
 
(och det brukar ju inte vara fokus på, titta mitt barn kan äta med sked! jippie! och blir lite kladdigt btw, utan det är ju, titta mitt barn är kladdigt och det är gulligare kladdigt än okladdigt.)

(Iofs har jag aldrig gillat filmer som dyker upp med barn ramlar på rumpan och storgråter heller, gråter av besvikelse osv.)

Jag tycker inte mitt barn är gulligare kladdigt än okladdigt men det är någon sorts njutning att se ens bebis verkligen älska någon sorts mat och då äta med hela ansiktet och händer/armar samtidigt som ögonen lyser. Och så blir kladdet helt plötsligt CUTE AF 😁 Har ex någon bild på min lille kille när han ätit svarta mullbär som han älskar och är helt mörklila från naveln till hårfästet och jag tycker verkligen den bilden är supersöt och härlig och somrig. Skickar bara bilden till de närmsta dock :p

Hur kom filmer på barn som slår sig in i bilden? 🤔
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 948
Senast: jemeni
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 266
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 582
Senast: Loons
·
Småbarn Ja, som rubriken lyder: Hur restriktiva är ni med att ladda upp bilder och annan information om era barn på nätet, det kan vara här, på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 211
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp