Kladdiga barn på bild

Om man vill låta sin minsting kladda med tårta för minstingens egen skull är det väl en sak. Men om man gör det för att få ”gulliga”bilder till instagram så låter det som ännu en sån där uppstyrd föräldragrej där barnet inte har nåt att säga till om.
Hos proffsfotograf i studio dessutom.
 
Jag tycker inte mitt barn är gulligare kladdigt än okladdigt men det är någon sorts njutning att se ens bebis verkligen älska någon sorts mat och då äta med hela ansiktet och händer/armar samtidigt som ögonen lyser. Och så blir kladdet helt plötsligt CUTE AF 😁 Har ex någon bild på min lille kille när han ätit svarta mullbär som han älskar och är helt mörklila från naveln till hårfästet och jag tycker verkligen den bilden är supersöt och härlig och somrig. Skickar bara bilden till de närmsta dock :p

Hur kom filmer på barn som slår sig in i bilden? 🤔
Ok, ja nej jag njuter inte alls av att se sådant. Men, vet inte mitt barn verkade inte göra den grejen heller att grabba knytnävar med bär och moffa in i munnen. Han var med pincettgreppet och ett bär i taget och sprattla med benen. Iofs kanske jag inte gav honom chansen, bär satt ju på buske eller låg i botten av en skål, lätta att fånga och mina kusiners småttingar pincettar också i sig vinbär och annat från busken tex, faktum är att jag aldrig sett ett enda släktingbarn göra den där grejen -mosa in grabbnäve. Inte heller när jag växte upp. Utan jag har helt betraktat det som att det har varit stark uppmuntran och visa innan. Men självklart är väl barn olika och när jag tänker efter blir det säkert så naturligt också. Sedan är ju mullbär episka, jag lyckas knappt få i mig fem stycken från ett träd utan att få fläckar på blusen.

Har faktiskt råkat se ett kortklipp av arrangerad tårtmassaker och de föräldrarna var tvungna att visa och uppmana och pressa barnet att mosa, hon verkade också äta försiktigt om hon fick välja. De misslyckades iofs så det blev inget mos av tårtan.

Om barn och ramla. Vissa verkar tycka det är jättegulligt, amerikaner kanske vanligen? Ibland i flödet dyker det upp "klantiga" ettåringar som blir översprungna av en hund eller drösar på rumpan och börjar gråta (kameraföraren skrattar och man undrar varför de inte slängde kameran och tröstade). Värst är ngn trend som går ut på att man lurar barnet besviket och filmar skrattande när det gråter, titta så bortskämt.

Ok det händer verkligen inte ofta att man ser det (hamnar i kategorin en gång på fem år så nu vet jag att det existerar), men jag har anat att det finns en hel hög dylika filmer på Youtube som en "trend".
 
Senast ändrad:
Jag har lite svårt för den extremt planerade aspekten av det. Det är liksom inte "hoppsan vad kladdigt det råkade bli när barnet fick smaka på sin första födelsedagstårta" utan det är så himla stylat alltihop. Det känns som raka motsatsen till det jag skulle tycka var en gullig bild på tårtätande.
 
Haha, förvisso. Men om vi säger att gränsen för dokumentation går när födoämnet har varit på insidan kroppen då. :p
Nåja för eget bruk, jag som sagt tycker ju även -på väg in i fast lämnad utanför av misstag är sådär. Men helt ärligt tycker jag att det är helt frivilligt att tycka om (naturligt)kladdiga foton :laugh: (eller inte :p).

Och för Facebook tycker jag din gräns fungerar helt strålande. (speciellt som -vände efter att ha kommit en bit på vägen verkar ingå i din definition lika mycket som -kom ut i andra änden)
 
Jag har bilder på vår son första gången han åt själv med sked. Kladdigt, med andra ord. Dock inte utlagt på sociala medier.
Jag är väldigt "mitt barn och andras ungar", andras ungar är otäcka som kladdiga eller snoriga :p.
 
En avlägsen bekant la nyligen upp bilder på sitt barn som fyllde ett år i helgen. På många av bilderna har man ställt en tårta/bakelse framför barnet som den sitter och kladdar med och har smetat ut över i princip hela kroppen. Varför gör man så? Är det någon slags trend? Återigen: varför? O_o

För mig gör det bara att annars fina bilder av ett gulligt barn blir smått motbjudande, och det känns på något vis lite förnedrande gentemot barnet. Är det någon som förstår poängen med detta och kan försöka förklara det för mig?
Halvt kl, jag hade inte fattat att folk faktiskt åker till en studio och har sönder en tårta. Det gör lite ont av resursslöseri i mig. Jag hoppas inte mitt barn får smak på socker innan hon börjar förskola heller så tårta får nog vänta några födelsedagar..
Summa summarum så förstår jag heller inte konceptet, och framförallt inte på sociala medier. Tack och lov har jag nog bara en bekant som lägger ut liknande bilder och det barnet är stort nu så slipper klafsandet iaf ;)
 
Halvt kl, jag hade inte fattat att folk faktiskt åker till en studio och har sönder en tårta. Det gör lite ont av resursslöseri i mig. Jag hoppas inte mitt barn får smak på socker innan hon börjar förskola heller så tårta får nog vänta några födelsedagar..
Summa summarum så förstår jag heller inte konceptet, och framförallt inte på sociala medier. Tack och lov har jag nog bara en bekant som lägger ut liknande bilder och det barnet är stort nu så slipper klafsandet iaf ;)
Ja, jag tänkte också på det här med sockeraspekten men är inte tillräckligt erfaren i bebissvängen för att veta vad som är normalt.
 
Är det ens viktigt med tårta till en ettåring? :confused:
Jag var inte så glad i tårta som barn och är fortfarande inte så glad i tårtor så jag tycker ju att det borde finnas alternativa lösningar utan att bli anklagad för att vara extrem eller hysterisk. :meh:
 
Är det ens viktigt med tårta till en ettåring? :confused:
Jag var inte så glad i tårta som barn och är fortfarande inte så glad i tårtor så jag tycker ju att det borde finnas alternativa lösningar utan att bli anklagad för att vara extrem eller hysterisk. :meh:
Fast det du säger är en annan sak än att inte vilja att barnet ska få tårta pga sockeraspekten. Det är ju inte som att barnet får en tårtbit en gång om året och blir sockerknarkare.
 
I min bekantskapskrets är pannkakstårta den barn brukar önska sig, eller ja även bland många vuxna är det favoriten bland bekanta.
 
Halvt kl, jag hade inte fattat att folk faktiskt åker till en studio och har sönder en tårta. Det gör lite ont av resursslöseri i mig. Jag hoppas inte mitt barn får smak på socker innan hon börjar förskola heller så tårta får nog vänta några födelsedagar..
Summa summarum så förstår jag heller inte konceptet, och framförallt inte på sociala medier. Tack och lov har jag nog bara en bekant som lägger ut liknande bilder och det barnet är stort nu så slipper klafsandet iaf ;)
Pannkakstårta innehåller inte tillsatt socker om du väljer bär istället för sylt👍.
 
Blir lite förundrad över att man kan bli så äcklad av ett barn som är nedkladdad med tårta. Jag är i och för sig inte det minsta kräsmagad men tårta på ett litet barn? :confused:

Förstår väl inte heller grejen att arrangera foton på tillfället men det är ju en annan sak.
 
För övrigt så är det ofta inte ens en riktig tårta som barnet smashar, de rutinerade tar en frigolitcylinder och spritsar färgad grädde på. Varken socker eller nåt jätteslöseri.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 951
Senast: jemeni
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 267
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 582
Senast: Loons
·
Småbarn Ja, som rubriken lyder: Hur restriktiva är ni med att ladda upp bilder och annan information om era barn på nätet, det kan vara här, på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 211
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp