Kläder till pay and ride?!

Sv: Kläder till pay and ride?!

Jag bara informerar om hur förbundet ser på det hela.

Är det resultat är det en tävling i deras ögon, inte en träning längre och det är ekipagen om de har licens via svrf som riskerar straff då man inte får delta i tävlingar som inte är godkända/granskade av dem om man har licens via dem.

Det är sällan någon har synpunkter på detta då många tycker att det anses som normalt med att allt ska vara så tävlingslikt som möjligt med vissa resultat osv, men somsagt återigen..kommer det någon och granskar hur det arrangeras så är det inte säkert att det blir så bra. Det är inte ofta sånt förekommer, men det finns alltid en risk.

I TR för allmänna bestämmelser står en hel del ang detta och vad definition på tävling är.

Senast ändrad:

Gud så fyrkantigt. Tur då att jag inte löst någon licens om det nu ska komma paragrafryttare också till "tävlingen" jag ska åka på till veckan... jag hoppas dock att de flesta rider på hästar/ponnyer och inte på paragraferna ;)

Jag åker ju liksom dit dels för att träna mig och min häst i att rida program på bortaplan, lära oss tävlingsmomentet tillsammans allt vad gäller att planera framridning och att rida fram bland en massa okända ekipage osv. Men jag åker ju också på P&R för att få ett utlåtande om huruvida jag rider programmen. Då vill man ju gärna ha ett ifyllt protokoll så man har nåt att utgå ifrån.

För att utgå från trådens ämne: Jag kommer att ha enfärgade ridbyxor, marinblå eller vinröda. Vitt schabrak + benskydd och sedan nån passande topp till det. Antagligen en svart eller vit.

eftersom det är en stor anläggning så är jag väldigt säker att de har koll ffa med tanke på att arrangörerna själva tävlar på hög nivå.

Som jag skrev, högst troligt är det inte någon som kommer anmärka på något alls.

Bestämmelser finns ju alltid och tanken bakom här är att minimera att vem som helst ska börja arrangera tävlingar därav deras åsikter/bestämmelser och det är för att minimera skador och för att alla ska följa liknande bestämmelser kring sportmanship mm i hästsporten så långt det går.
Förut kunde det arrangeras tävlingar utanför förbundets ramar som deras ekipage deltog vid fritt där ekipage gjorde sig illa för att det inte användes tillräckligt kompetent banpersonal bland annat, därför sattes åtgärder in.
Det finns inte monopol på att ha tävlingar, men för att det inte ska vara helt fritt har de altså försökt gå runt detta genom att i stället bestämma att licenserade ekipage inte får delta i icke godkänd tävling. På sikt är det faktiskt ganska bra, för annars kan tävlingsformerna se ut hur som helst..och då på ryttare och hästs säkerhet bland annat.

Det är ingen som hindrar från att få bedömning från domare om vad varje ekipage ska träna vidare på och det är det som är syftet.
Felet blir när det finns poäng eller procentresultat på papper - detta kan dock ses som löjligt för min del också faktiskt, men faktum är att man kan genom detta anordna riktiga tävlingar med konkurrenssyfte ändå och det är det man vill undvika men många vet inte helt detta/tycker inte att det gör så mycket och har så ändå, men i slutändan är det fel om det bara ska vara en träning.

Allt ska givetvis vara så tävlingslikt som möjligt i syftet att få träna ändå, men trots det kan det finnas detaljer som gör det till en tävling per definition.

Om ni vänder er till Svrf kommer ni få precis samma svar på vad domaren får/inte får göra vid båda pay & ride och pay & jump.

Senast ändrad:

På en pay and ride skulle jag gärna få ett ungefärligt procenttal domaren tycker jag ligger på. För att vara lite beredd på vad som kommer på riktig tävling sen.

Visst så tycker jag inte de ska skriva poäng och ett exakt procenttal heller, för då blir det säkert att man jämför sig med andra tävlande. Men ett ungefärligt skulle jag gärna vilja ha just för att se hur vi ligger till jämfört med andra ekipage som tävlat tidigare.

*lite halvt kl*

Få man ha benskydd/lindor vid pay and ride?
Ska vara med på en nästa helg, och hade tänkt linda.

Ja, om inte några speciella regler är satta av arrangör.

I regel så ska du få ha allt som du har på dig på träning. Även spö ska få användas såvida inte arrangör sagt annat.

Vissa hänvisar helt till TR men det kan också bli lite tokigt iom att syftet ska vara en träning där alla kan delta och det kan finnas ekipage som tex behöver ledare genom/på banan, behöver sin utrustning osv.

Senast ändrad:

Jag håller med att man ändå gärna vill ha det...Vi ville också det men kom fram till att det var säkrast att inte ha så för att inget ekipage ska riskera något för att vi som arrangörer gör fel i någons ögon även fast vi inte är anslutna utan vi vill att alla ska kunna träna på att tävla oavsett klubb/förbundstillhörighet mm.
Det tokiga blir ju att det annars kan drabba deltagare och inte arrangören i sig då det är ekipagens eget ansvar att de endast medverkar på tävlingar som är regelrätta till den policy som förbundet har om de har licens.

Återigen så informerar jag bara om att svrf är av denna åsikt på vilka definitioner en tävling har och att det kan ställa till det om det vill sig även om det inte är vanligt och att licenserade ryttare främst bör vara medvetna om detta.

Frågar man domaren så ska denne kunna säga "Du skulle ligga på xx% på tävling" för så pass kunniga ska de vara.

På de Pay and Ride jag varit med på har jag fått protokoll med poäng och kommentarer, precis som på en vanlig tävling - men ingen sammanräkning och ingen uträknad % (men det kan man ju göra själv). Ibland även muntliga kommentarer och möjlighet att rida om delar av eller hela programmet.

Får man inte med sig någon bedömning hem ser jag inte vitsen :meh: i såfall kan man ju lika gärna rida programmet hemma för sin tränare eller för en kompis.

Vad gäller klädsel har jag kört på beige ridbyxor och en fin ridtopp. Vitt schabrak på pållan. Välryktat och prydligt men inga knoppar.

Lånar min egen tråd..

Kom att tänka på lindor idag.. Är det ok att ha lindor när man rider programmet eller dem ska av också? :)

Om inga hänvisningar finns tex till TR ska du få göra det iom att det är träning. Säkrast är att kolla hos arrangör vilket upplägg de har

Jag var med i några clear rounder för några år sen (och det går väl ungefär att likna vid en Pay & Jump?), och då såg jag allt från de som kom i full tävlingsmundering till de som såg ut som om de inte ens tänkte rida (alltså hoppade i typ mjukisbyxor)... Nu var de som var tävlingsklädda antingen såna som skulle starta en "riktig" klass senare under samma tävling, eller barn som antagligen ville att det skulle vara så likt en "riktig" tävling som det bara gick.

Jag skulle nog själv välja att klä mig/hästen som inför en finare träning. Kanske inte vitt schabrak och kavaj, men hel och ren och snyggt klädd för ändamålet.

Jag ska ha vitt schabrak med marinblå passpoal, marinblåa byxor med vita sömmar, rosa stickad tröja med marinblå detaljer och sen en vit tävlingstopp under det :)

Jag tror jag skippar lindorna trots allt. Det är ju ändå mest för syns skull, och hästen har redan vita ben ;p

Hej igen! Har kommit på en ny fråga nu.. Nu är det ju dags på söndag! :D
Brukar man ha nummerlapp på pay and ride?

Ha med en för säkerhets skull om du har en redan :), är alltid bra att ha med sig några extra ^_^.

(Har alltid minst 3st med mig även på pay and jump) :D

Kl

Jag är lite fundersam över varför så många tror att pay and ride eller pay and jump är strikt vad gäller klädsel och utrustning som det är på tävling?

Brukar ni ha korrekt tävlingsutstyrsel på träningar? :)

Det som inte behövs på träning behövs sällan på en pay and ride/jump.

Är ni osäkra - vänd er till arrangören vid frågor och upplägg! Det finns tusen sätt att göra det på..en del bryr sig inte alls, medans andra vill följa TR som träning för att lära sig alla regler, men det är absolut inget måste för ett ekipage för att få delta.

(och det går väl ungefär att likna vid en Pay & Jump?)

Nja, nästan men en clear round klassas som tävling i och med att felfria erhåller rosett = resultat/rankning.

Kanske är tjatig, men det tåls att förtydliga skillnaden mellan vad som är tävling och träning i tolkningen. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: cowgirl81
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 322
Senast: qitis
·
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit... 4 5 6
Svar
115
· Visningar
7 311
Senast: Dentaku
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 014
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka