Kläder till pay and ride?!

Itzyditzy

Trådstartare
Hej! Vet inte om det finns en annan tråd om detta men jag hittar den inte isåfall!
Jag ska på en pay and ride nu i september och har börjat klura lite på vad man ska ha på sig då?

Är vita byxor/vitt schabrak det bästa? Eller det spelar ingen roll? Kavaj vet jag att man inte brukar ha.. Men vad brukar ni ha om ni åker på en träningstävling?

Sv: Kläder till pay and ride?!

Klädsel spelar absolut ingen roll då det inte får klassas som en tävling utan det är en träning :)

Vill man är det ju tjusigt ifall man kommer med tävlingsklädsel och kanske
knoppad man på hästen bara för skojs skull eller så bara matchat kanske snyggt och prydligt.

Annars så går vardagsklädsel lika bra, det viktigaste är att utrustning är säkerhetsmässig.

De flesta brukar dock piffa upp sig på något sätt och då antingen i tävlingsutstyrsel eller att ekipaget
är helmatchad ifall det finns fotografer på plats

Senast ändrad:

Så här såg min medryttare ut när hon red pay and ride på min häst vid två tillfällen.

LCR130518020_zps091cf493.jpg

Tack för svaren :) tar nog vita byxor och schabrak. Sen någon snygg tröja över det! Har varit med om att vara den enda utan vita byxor på en "tränings tävling" på klubben en gång och jag är inte den som klarar att stå ut på det viset! Haha

Om jag åker på en träningstävling/programridning/P&R så vill jag se snygg ut, gärna matchad i nån snygg färg, men jag använder inte vitt schabrak/vita ridbyxor. Jag trivs helt enkelt inte i vita ridbyxor utan kavaj (tycker det ser dumt ut, på mig), därför har jag hellre några snygga mörka svarta/blå byxor och nån snygg tröja o matchande schabrak.

Men som sagt, om det inte står något så "finns det inga regler", ta vad du tycker är snyggt och trivs i! :)

hel och ren, prydlig och välmatchad. Vita ridbrallor är lite för mycket för mig, det är som sagt en träning.

Brukar hästarna vara knoppade?
Jag får se vad det blir! Får testa lite olika :) får man någon bedömning på ridningen? Eller man bara rider programmet?

På pay and ride så brukar folk rida i lite vad som helst, allt från kavaj eller v ringad tröja med tävlings topp under till avblekt och sliten kofta.

Jag brukar köra på helt och rent, dvs samma som vid träning. Lite extra matchat kanske..
Vill inte ha vita ridbyxor då de blir så lätt skitiga, sparar dem till tävling istället. Eventuellt att jag har dem till dressyr debuten på pay and ride (bara för att få lite mer stil på det :p) , men i hoppningen får det vara vardags utstyrsel.

Där jag varit är det riktig domare och man får samma protokoll som vid tävling.

Ja okej! Hoppas det är en domare där också! Det blir min debut. Tänkte att det är bäst att börja på pay and ride. Hästen har tävlat innan så det är nog mest för min egen skull!

Om det finns domare så kommer du att få ett protokoll med kommentarer/tips/att tänka på för varje utfört moment precis samma protokoll som på tävling används.
Däremot får domare inte sätta ut poäng eller procent i bedömningen :)

Senast ändrad:

På båda pay and ride min medryttare ridit har hon fått protokoll med bedömning samt procent räknat och nerskrivet i protokollet. Även en genomgång av ritten muntligt efteråt.

Jag brukar inte köra tävlingskittet till payandride, utan matcha snyggt ändå.

Så här såg vi ut sist:

1002063_10151302537342824_1505304700_n.jpg

Får dem väl visst?
Arrangören får inte ha en resulatlista däremot.

Egentligen inte för att vara riktig eftersom att poäng och/eller procentutdelning kan räknas som ett resultat och rankning = tävling och då ska TR följas fullt ut och andra krav på arrangören ställs.
Det blir också andra krav på vilka som får delta etc.

ärikring får man både poäng och %, annars skulle jag inte vara med. Resultatlistor publicerars aldrog och eftersom man inte vet vad de andra får blir det inga officiella resultat så det är nog en tolkningsfråga.

Ifall arrangören är ansluten till SvRf tex begår de enl dem ett stort fel i så fall.

Inför våra arrangemang då vi var osäkra på vad som gällde vände vi oss till förbundet i frågan och fick svar att inget som kan tolkas som ett resultat/rankning får finnas eftersom att syftet bara får vara träning och inte tävlan.
Resultat får inte finnas oavsett publicitet enl dem. (man får ju normalt inte poäng utdelat/nedskrivet av tränare på träning heller)
Finns det på ett papper borde det enligt dem tolkas som ett resultat, till och med likaså att utdelning av rosett till alla deltagande kan räknas som ett resultat..

Fjantigt kanske, men i deras tolkning var det så.
Det är extra viktigt att tänka på för licenserade ekipage för Svrf då de kan om detta händer vara så att de medverkar i icket godkända tävlingar även om förbundet inte får ha monopol.

Vi ifrågasatte också hur det kommer sig att många arrangörer gör precis tvärtemot av vad de anser och ja, i så fall är det en feltolkning var det svar vi fick och att förbundet inte övervakar träningar därför kan de inte veta vilka klubbar eller arrangörer som "gör fel"..

Senast ändrad:

de här är privata anläggningar, inga klubbar. Har hållt på i flera år och det har aldrig varit några problem. Rosetter får köpas.

Blir en rätt kass träning om man inte får en vettig bedömning med vad man ska jobba vidare med.
De har även stilbedömning i hoppningen, väldigt uppskattat!

Senast ändrad:

Förbundet får ju inte ha monopol på tävling för visso så vem som helst får arrangera även tävlingar nu när du nämnt att det är privata anläggningar, men de som kan råka illa ut är de som har licens för dem (troligtvis majoriteten licenser finns hos dem..), om det skulle komma fram och att de anser att det är en tävling/icket godkänd i deras tolkning som ekipaget deltagit vid.

Det bör man vara medveten om och vi tycker också att det var ganska tråkigt till viss del, men det är så det är.

Givetvis får domare göra den bedömningen och tala om för ekipaget hur momentet såg ut eller utfördes bra/dåligt och vad man ska träna vidare på. Men drar domaren poäng som sedan räknas ut till en procent så är det ju ett resultat på genomförd ritt..

Vi har valt att för deltagarnas skull att följa hur förbundet bestämt/vill ha det även om vi inte är anslutna.

Senast ändrad:

Fast nu är det pay and ride och pay and jump, inga tävlingar och som sagt, ingen har haft synpunkter på detta.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: cowgirl81
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 324
Senast: qitis
·
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit... 4 5 6
Svar
115
· Visningar
7 311
Senast: Dentaku
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 014
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner
  • Valp 2025