Klarar ni 112-utmaningen?

Beror på situationen tänker jag. Om det finns några potentiella föräldrar man kan leta upp själv i omgivningen eller inte.
Ja självklart, det är ju inte så att man i panik kastar sig på telefonen och ringer. Är man i ett köpcentrum så kanske man ber de ropa ut, hänger man vid stranden så står man still och ser om det kommer en förälder med andan i halsen.
Men av de fyra numrena man har att välja på så hade jag ringt 112.
 
Jag skulle nog ha ringt polisen tänker jag? Det gör man ju med upphittade katter och liknande. Om det inte finns behov av ambulans och ingen misstanke om pågående brottslighet ser jag inte riktigt vad 112 skulle kunna göra?
Jag tänker att de gör en anmärkning och det blir lättare att samköra om en unge dyker upp. Jag hade ju inte ringt 114 14, det tar år och dar att ta sig fram, ibland ber de ju en bara att tala in ett meddelande som lyssnas av.
Hittar jag en unge (såklart som jag skrev tidigare, beroende på situation) där jag inte tror att jag kan leta rätt på föräldrarna, barnet inte kan rabbla telefonnumret, så hade jag ringt 112.
 
Jag skulle nog ha ringt polisen tänker jag? Det gör man ju med upphittade katter och liknande. Om det inte finns behov av ambulans och ingen misstanke om pågående brottslighet ser jag inte riktigt vad 112 skulle kunna göra?
112 kopplar vidare till polisen direkt. Man hamnar inte i en kö som när man ringer 11414.
Hur vet du att barnet du hittat inte har någon sjukdom?
 
Ja precis, speciellt om det är en liten kotte som tappats bort så brukar det bli ett stort pådrag. Då är de nog glada om man inte sitter i telefonkö för icke-akuta ärenden om en hittat hen.

Givetvis men nog hade jag provat med 11414 först. Visar det sig att det är lång kö skulle jag ringa 112. Jag har ibland ringt 11414 gällande trafiksituationer som sedan eskalerat och har då lagt på och ringt 112 istället. Jag litar på min egen bedömningsförmåga helt enkelt.
 
Jag tänker att de gör en anmärkning och det blir lättare att samköra om en unge dyker upp. Jag hade ju inte ringt 114 14, det tar år och dar att ta sig fram, ibland ber de ju en bara att tala in ett meddelande som lyssnas av.
Hittar jag en unge (såklart som jag skrev tidigare, beroende på situation) där jag inte tror att jag kan leta rätt på föräldrarna, barnet inte kan rabbla telefonnumret, så hade jag ringt 112.

Fast jag har aldrig behövt vänta speciellt länge när jag ringt 11414 (och det har blivit rätt många gånger nu). Som sagt, skulle det vara lång väntetid för man göra en ny bedömning av situationen och kanske ringa 112 istället.

Edit: Jag har en rejält hög tröskel för att ringa 112. Det ska verkligen vara kris och panik för att jag ska göra det.
 
Fast jag har aldrig behövt vänta speciellt länge när jag ringt 11414 (och det har blivit rätt många gånger nu). Som sagt, skulle det vara lång väntetid för man göra en ny bedömning av situationen och kanske ringa 112 istället.

Edit: Jag har en rejält hög tröskel för att ringa 112. Det ska verkligen vara kris och panik för att jag ska göra det.
De gånger jag har ringt 11414 så har jag fått väntat länge.
Har ringt 112 också ett par gånger (mer än ett par gånger) och aldrig fått höra att jag skulle ringt ett annat nummer eller fått uppfattning att jag ringt fel.
Jag ringer inte 112 i onödan, men min tröskel är inte heller jättehög. :)
 
Om man ringer 112 beror på hur g
Jag skulle nog ha ringt polisen tänker jag? Det gör man ju med upphittade katter och liknande. Om det inte finns behov av ambulans och ingen misstanke om pågående brottslighet ser jag inte riktigt vad 112 skulle kunna göra?
Du kan ju inte jämföra en upphittad katt med ett upphittat barn, blir ju lite tokigt.
 
Det vet jag såklart inte, men det borde gå att bedöma om den behöver ambulans eller inte. Jag ringer ju inte 112 varje gång jag möter en person jag inte har fullständig sjukdomshistorik på, om de verkar friska.
Det är liiiite skillnad på att hitta ett vilset barn och att möta en vuxen.
Om jag hittar ett barn som inte kan säga vart den bor eller har ett telnr på sig så skulle jag ringa 112 och låta proffsen göra bedömningen.
 
Jag fick alla rätt och 23 sekunder men höll på att klicka fel ett par gången för att numrera bytt plats 😅 ovant också att behöva klicka på nästa själv istället för att den automatiskt går vidare.
Jag gjorde fel några gånger just pga det. Sedan var det några gånger när man skulle ha ringt 112, där jag svarade 11414, och där jag varit med om liknande, ringt 11414 och t.o.m. de verkat tycka att det varit lite onödigt att jag ringt. Sååå att i en sådan situation ringa 112, nej.

Det ska väldigt, väldigt mycket till för att jag ska ringa 112. Däremot är 1177 ett nummer som använts flitigt här :p
 
Det värsta var en gång jag jobbade och ringde om snöskottning då hela vår arbetsplats var insnöad. Jag blev kopplad till 112 och bad tusen gånger om ursäkt, men tydligen var det rätt. Det kändes helt vansinnigt!

Har jobbat i kommunal kundtjänst, där hänvisade vi till exempel till 112 för vattenläckor utanför arbetstid. Så det är ju liksom inte bara akuta brott, eldsvådor och sjukdomsfall som de hanterar utan det är ju verkligen en bred organisation.
 
Har jobbat i kommunal kundtjänst, där hänvisade vi till exempel till 112 för vattenläckor utanför arbetstid. Så det är ju liksom inte bara akuta brott, eldsvådor och sjukdomsfall som de hanterar utan det är ju verkligen en bred organisation.
Det är också den uppfattningen jag också har!
 

Liknande trådar

Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 885
Senast: Sel
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 059
Senast: Snubbelfot
·
Tjatter Har senaste tiden blivit uppringd av nummer från Belgien. Svarar inte utan trycker bort det hela tiden, vilket gör att de ringer igen...
Svar
13
· Visningar
7 027
Senast: Otherside
·
Samhälle En generell tråd om svensk skog och skogsbruk. Det går förstås diskutera allt möjligt men vi har en pågående biodiversitetskris i...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 333
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp