Bukefalos 28 år!

Klicker träning??????

S

Sissan

Kan nån förklara för mig hur det går till???:confused:
Har bara hört att det ska vara en så bra metod men aldrig hört hur den egentligen funkar....:o
Finns säkert fler trådar om det men har ingen hittat, om nu nån stör sig på frågan...:crazy:
 
Sv: Klicker träning??????

Det finns ju lite olika skolor även inom klickerträning,
Grundprincipen är dock baserad på att du präglar hunden på att "klick" betyder beröm =godis (klickern kan köpas i de flesta djuraffärer etc.) . De flesta börjar därför grundträningen med att klicka och omedelbart ge hunden godis, hunden lär snabbt att klicket betyder godis, normalt ser man snart att hunden spettsar öronen och tittar på föraren då den hör klicket.

Efter "präglingen" använder du helt enkelt klickern för att ge positiv förstärkning, och till att "tajma" belöningen till just det ögonblick då hunden gjorde det som var rätt, teorin är att hunden då lättare förstår vilket beteende som utlöste belöningen, man fortsätter dock som regel att även ge godis.

Träningsmetoden utvecklades bl.a. till träning av delfiner, delfinerna präglades på att en signal från visselpipan betöd "fisk", det går ju inte att straffa en delfin som gör "fel", men den positiva förstärkningen gör delfinen motiverad att försöka göra rätt.

Klickerträning kan användas som inlärningsmetod vid vanlig lydnadsträning, många väljer även att använda klicker träningen till "problemlösning" då man i princip låter hunden själv klura ut vad man vill ha att den ska göra, med positiv förstärkning så fort den "närmar sig målet"

ett exempel; som introduktion till konceptet ställde tränaren fram en liten plastkon, målet var att hunden skulle röra vid konens topp med ena framtassen. Min hund började med att intresserat gå fram och lukta på konen >"klick" och belöning (han fokuserade ju på konen, vilket kunde ses som ett delmål), sen höjer man kraven gradvist, nästa gång väntade jag fx. med att klicka tills han satte nosen mot Toppen av konen osv, efter ett tag var det inte längre nog att nosa på konen, hunden försökte lite frustrerad att skrapa med tassen på konen >klick igen, nu kom tassen med i bilden osv.osv.
När hunden så har förstått att han ska lägga tassen på konen för att få godis (det tog ca 20 minuter att nå så långt) så sätter man ett kommando på, nu får han endast belöning om han lägger tassen på konen EFTER att jag har sagt "touch" etc.

Nu kan han gå fram och röra vid saker som jag pekar på och säger "touch"... verkar kanske ganska menlöst, men som "hjärngymnastik" och aktivering av hunden är det perfekt, och du kan ju välja att lära hunden nästan vad som helst som du har lust till... Fysisk aktivitet är absolut nödvändigt, men många aktiva hundar mår bra av att även få använda sin hjärna lite, det sägs även kunna förebygga ångest relaterat beteende då hunden lär att själv hitta lösningar på de problem den ställs inför, den blir inte lika "beroende" av förarens signal.

De flesta hundar tycker att det är väldigt kul och försöker att "utlösa klicket" på de mest uppfinningsrika sätt. Klickerträning är en väldigt positiv och mild träningsform som kan användas även på ganska unga valpar, träningen blir lite till en lek på hundens premisser, vilket ofta gör hunden väldigt motiverad till träningen.

Finns en massa böcker om klickerträning, kan rekommendera "klickerträning av hundar av Karen Pryor,

Angående problemlösningen så finns det en lite mer pedagogiskt förklarande text Här, den är dock på danska...
 

Liknande trådar

L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 343
Senast: Dentaku
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 395
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 260
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp