Klimakterietråden

Bukefalos 30 år!

Japp, har haft exakt dessa problem. I mitt fall berodde det på myom, alltså godartade muskelknutor i livmodern som kan sitta så att de "stör" eller växer in i livmoderslemhinnan vilket då ger rikliga och/eller långdragna blödningar.

Det finns absolut hjälp att få. Dels p-piller som du nämner och dels hormonspiral som ju ger en mer lokal hormonpåverkan, vilket kanske kan vara bra för dig om du inte funkar så bra på p-piller?

Man kan också "bränna" livmoderslemhinnan, alltså i princip förstöra den så att den inte längre återbildas/förtjockas varje menscykel. Det minskar eller tar bort blödningarna helt om ingreppet är lyckosamt. En del får dock tillbaka blödningar efter en tid.

Jag fick den mer radikala behandlingen, dvs hysterektomi, och är därmed 100% blödningsfri sedan ett par år tillbaka. Jag är MYCKET nöjd med det och har inte heller några komplikationer/problem av att ha tagit bort livmodern. Rekommenderar verkligen!
Tack för svar. Har varit hos en gyn för snart två år sedan och de såg inget fel. Men jag kanske borde ta ny kontakt angående detta ändå.

Idag har jag träffat gynekolog eftersom sömnproblemen blivit för stora. Trodde jag skulle behöva argumentera en massa för att få hjälp, men hen tyckte rakt av det var läge för östrogenhjälp. Meeeen. Då ska en ju kunna få tag i medicinen också :meh: Slut överallt i stan och på apotea. Ska köra till ett apotek nån timme(*) bort imorgon, håll tummarna för mig att den inte hunnit ta slut där!
(*) Jag bor i södra Sverige. Att köra en timme för att få fatt i medicin är *jättelångt*

Jag är så GALET imponerad av alla kvinnor före mig som har haft "störtblödningar" som en del av förklimakteriet och tagit sig igenom och hanterat det! :bow:
Alltså det är så himla svårt att hantera och det är bara ren TUR att jag inte har blödit ner mig själv och/eller min omgivning totalt inför andra människor - vilket är min stora skräck!... 😵
Satt på ett jobbmöte nyligen och kände hur nånting plötsligt hände i kroppen och syn och hörsel stängde av, det började sticka på huvudet och kände mig likblek och det kändes rejält i livmodern. Hann nästan få panik över hur jag skulle hantera en störtvåg i den situationen men lyckades hitta ett läge att smita iväg till toaletten. Herregud vilken skräck man ska behöva leva i!... 😅 Jag har varit i störtblödningsfasen i ca 2 år nu och antar att jag har ca 1-2 år kvar, så det är bara hålla tummarna för att turen ska fortsätta vara på min sida. 🫣

Jag är så GALET imponerad av alla kvinnor före mig som har haft "störtblödningar" som en del av förklimakteriet och tagit sig igenom och hanterat det! :bow:
Alltså det är så himla svårt att hantera och det är bara ren TUR att jag inte har blödit ner mig själv och/eller min omgivning totalt inför andra människor - vilket är min stora skräck!... 😵
Satt på ett jobbmöte nyligen och kände hur nånting plötsligt hände i kroppen och syn och hörsel stängde av, det började sticka på huvudet och kände mig likblek och det kändes rejält i livmodern. Hann nästan få panik över hur jag skulle hantera en störtvåg i den situationen men lyckades hitta ett läge att smita iväg till toaletten. Herregud vilken skräck man ska behöva leva i!... 😅 Jag har varit i störtblödningsfasen i ca 2 år nu och antar att jag har ca 1-2 år kvar, så det är bara hålla tummarna för att turen ska fortsätta vara på min sida. 🫣
Det går att få hjälp!

Man kan också "bränna" livmoderslemhinnan, alltså i princip förstöra den så att den inte längre återbildas/förtjockas varje menscykel. Det minskar eller tar bort blödningarna helt om ingreppet är lyckosamt. En del får dock tillbaka blödningar efter en tid.
Det gjorde jag, efter en tid av hemska blödningar. Har inte blödit en droppe sen dess. Underbart!

Men varför i hela helvetet sover en så dåligt?!

Svårt att somna, lägger mig vid 22, somnar vid 23 sover någon timme, vaknar, ligger vaken, somnar om men sover oroligt mellan 01-06, ofta pigg vid halv sex men för trött att kliva upp. Somnar om och när jag ska upp vid 08 är jag så satans trött att jag är typ medvetslös?!

Att ha orimligt dålig sömn var det första tecknet. Det var extremt tröttande och stressande. Dag efter dag kunde jag räkna till ca 3 timmars sömn per natt. Det var den största lättnaden att få bukt på det efter att fått östrogen.

Att man ska bli som en tonåring med totalt handikappande mensvärk igen? Har aldrig någonsin haft så här ont tidigare. Ligger i fosterställning och bara har ont :arghh:
Din stackare. Antar att du har provat knepet att kombinera alvedon och ipren?
För mig hjälper det om jag tar dem innan det drar igång ordentligt. Då kan jag bli helt smärtfri. Men ibland kommer det som blixt från klar himmel och då blir det knepigt.

Din stackare. Antar att du har provat knepet att kombinera alvedon och ipren?
För mig hjälper det om jag tar dem innan det drar igång ordentligt. Då kan jag bli helt smärtfri. Men ibland kommer det som blixt från klar himmel och då blir det knepigt.
Jag får inte ta ipren efter mina gastric bypass operationer. Så alvedon bara tyvärr. Och halsbrännetuggisar till det.

Jag fyller 41 och upplever att jag är påväg in i klimakteriet då mensen inte länge kommer varje månad.

Sen har jag fått extremt dåligt lukt och smaksinne men det kan vara corona med det är svårt att veta.

Men det var säkert ett år sen jag hade regelbunden mens, nu kommer varannan månad i snitt.

Någon annan förklimakterier som inte kan sova på nätterna? Tips och råd?
Nu hade jag sömnproblem redan innan men de har ju inte direkt blivit bättre. Har lergigan på recept och så tar jag magnesium för att benen hoppar runt annars. Var utan lergiganet förra helgen och kan inte sova vettigt och mår illa hela tiden..

Hur har det fungerat för er praktiskt när ni sökt hjälp. Har det krävts prover, blodprover, gynundesökningar?

Det var sån sömnbrist som fick mig att söka vård. Nu har jag inte medicinerat med östrogen så himla länge, men den här veckan har jag haft ett fullkomligt hallelujah moment eftersom jag sovit bra tre nätter på rad!!!
Åh vad glad jag blir för din skull! Hoppas det fortsätter så!

Följdfråga (som du väljer själv om du svarar på såklart): Hur var din mens då? Mig frågar de om mensen är regelbunden och när jag svarar ja så "stängs" allt intresse från doktor att ens försöka hjälpa.

Hur har det fungerat för er praktiskt när ni sökt hjälp. Har det krävts prover, blodprover, gynundesökningar?
Jag fick göra vaginalt ultraljud och lämna blodprov men allt var ju bra så då fick jag ingen hjälp. Det var två år sen och på den kvinnoklinik som alla rekommenderade för att de hjälpte snabbt. Jag tappade allt hopp då och har inte orkat försöka igen.

Liknande trådar

• Att gå igenom en livskris och krishantering
  • Adhd
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Vad är onormal trötthet?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn