Jag håller verkligen inte med om att det skulle vara många trådar med ren mobbning eller att det skulle vara riskabelt att ställa frågor rent generellt.
Men någon gång ibland kan jag känna att stämningen är lite väl hård inne på Hund, där jag hänger mest. För det mesta är det väldigt trevligt och frågeställare, även nya, får bra stöd och hjälp med sina funderingar. Många av användarna har varit med länge och det finns flera som väldigt duktiga inom olika områden och raser och gärna delar med sig av sina kunskaper.
Men jag tror att just detta också kan leda till att det ibland är lite låg tolerans mot frågor som så att säga redan avhandlats gång på gång och där det råder stor konsensus bland vana hundägare i största allmänhet. Det är något jag ser även i andra hundforum. Tålamodet mot folk som upplevs som "provocerande okunniga" kan bli så lågt att folk riskerar att bli direkt otrevliga. Ibland kan det förstås handla om rena troll som tycker att detta är kul, men oavsett om det är ett troll eller en person som har dålig koll är det onödigt att tio forummedlemmar svarar i princip samma sak i upprörd ton.
När det gäller avvikande åsikter kan jag också tycka att det finns en tendens att responsen blir olika beroende på vilken användare som framför dem - vissa blir ifrågasatta rejält, andra knappt alls.
Med detta sagt tycker jag att både underforumet Hund och Bukefalos överlag är ett väldigt trevligt, öppet och välmodererat forum! Jag upplever att många åsikter och typer av människor får plats här.