Klimatet runt blandrasprat på Buke.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker det första som kommer upp är att det är svårt att se om det är bra avel eller inte och det andra att det är svårt att veta vad du får.
Men om vi håller oss till vanliga sällskapshundar/hobbyhundar.
Jag tycker inte det är särskilt svårt att veta vad man får?
Behöver inte vara en särskilt unik ras för att gå långpromenader, cykla ,ha med på stan, svamputflykten,gå lite kurser i vardagslydnad agility, nw,rallylydnad?
Det är ungefär så dom allra flesta hundar lever hos hundägaren som bara vill ha hund?
 
Det är ju sällan någon nämner vad som brister hos den aktuella blandningen, det är ju mer köp inte blandras blandrasuppfödare är oseriösa.
Fördelen med renrasavel är hunddata, man kan spåra i generationer och ta del av veterinära avvikelser som finns registrerade och bl a olika MH om man är intresserad av en hund, under förutsättning då att att föräldradjuren gjort testerna. Den datan finns inte när det gäller blandras, det är en återvändsgränd.

Som presumtiv valpköpare har jag helt andra förutsättningar att hitta en sund hund med bra mentalitet om jag använder mig av de verktyg som finns tillgängliga. Visst kan jag ha turen att få en underbar blandras med fantastisk mentalitet, mitt ex hade en sån när vi träffades, en stor och svart schäferliknande blandras från hundstallet som skulle avlivats om han inte köpte henne. En helt fantastisk hund som jag älskade enormt mycket.

Trots det och trots alla blandningar jag mött på SBK med engagerade ägare så är det för mycket lotteri för mig. Visst kan jag ha otur och få ett dåligt exemplar hur mycket jag än snokar bakåt och oavsett de gentester som gjorts, för det kommer alltid att födas individer som dragit det korta strået i kullen. Trots att allt ser bra ut på papperet så kan kombinationen blivit mindre bra, men då jag ändå gjort vad jag kunnat för att hitta en bra individ.
 
Men om vi håller oss till vanliga sällskapshundar/hobbyhundar.
Jag tycker inte det är särskilt svårt att veta vad man får?
Behöver inte vara en särskilt unik ras för att gå långpromenader, cykla ,ha med på stan, svamputflykten,gå lite kurser i vardagslydnad agility, nw,rallylydnad?
Det är ungefär så dom allra flesta hundar lever hos hundägaren som bara vill ha hund?
Du vill vill ändå ha en hund som inte är skotträdd och med andra stora rädslor som försvårar ert liv tillsammans? Mentaltesterna förutom sundhet är väl något som alla uppfödare och ägare av hund borde vara intresserad av?
 
Jag har inget emot blandrashundar eller oreggade hundar. Det rör mig inte i ryggen vad folk har för hundar men jag skulle aldrig rekommendera nån att köpa blandras/oreggat. Av den enkla anledningen att aveln är svår att kontrollera att den sker under ok former.
Jag har blivit mer anti sen coronan då jag hör om hundar som smugglas in, valpar som växer upp i garderober, sjuka hundar som går i aveln och faktiskt rent kriminella personer som gör sig en hacka och har hundar ute på "foder" de tar valpar på som aldrig är hos personen i fråga utan dräktig tik som hattas runt hos olika personer tills valparna är sålda.
Är alla skk uppfödare seriösa? Nej. Det är dock lättare att kolla upp en skk uppfödare och dennes hundar via hunddata tex. Det finns massor av raser och uppfödare jag inte skulle överväga att ta valp ifrån heller fast det är registrerade i skk men det ät lätt för mig att hitta intressanta uppfödare med en avel jag kan tänka mig att gynna via skk än att försöka hitta en blandrasvalp/oreggad sådan.

Jag är emot att folk gör ett oövertänkt val oavsett om det handlar om att råka köpa en smuggelhund av misstag eller tex att köpa sig en border collie valp för sällskap eller köpa sig en trubbnos utan att vara medveten om de hälsoproblem som finns där.
 
Men om vi håller oss till vanliga sällskapshundar/hobbyhundar.
Jag tycker inte det är särskilt svårt att veta vad man får?
Behöver inte vara en särskilt unik ras för att gå långpromenader, cykla ,ha med på stan, svamputflykten,gå lite kurser i vardagslydnad agility, nw,rallylydnad?
Det är ungefär så dom allra flesta hundar lever hos hundägaren som bara vill ha hund?
Tydligen jättunik med tanke på att det behövs tas fram en slutprodukt för att lyckas enligt många.
 
Upplever generellt att buke har höga krav på vilken avel som räknas som seriös, och höga tankar om vad "vanligt folk" egentligen gör med sina hundar. Dunning-kruger-effekten, folk som själva är väldigt kompetenta underskattar sin egen kompetens och tror att de flesta är lika duktiga som de själva.

Jag upplever att väldigt många hundägare inte gör med mer sina hundar än att promenera och klappa på dem. De som går en kurs någon gång hör till den mer ambitiösa halvan av Sveriges hundägare tror jag. Massor med folk har absolut ingen aning om ifall deras hunds föräldrar är utvärderade mentalt/hälsomässigt. Gemene man är mer på nivån "vadå, är det osunt att hunden saknar nos? Det hade jag ingen aaaning om?!:jawdrop:"

Renrasavel erbjuder visserligen verktyg för att bedriva bra avel, men den blir ju bara bättre än blandrasaveln om folk faktiskt använder verktygen.
 
Upplever generellt att buke har höga krav på vilken avel som räknas som seriös, och höga tankar om vad "vanligt folk" egentligen gör med sina hundar. Dunning-kruger-effekten, folk som själva är väldigt kompetenta underskattar sin egen kompetens och tror att de flesta är lika duktiga som de själva.

Jag upplever att väldigt många hundägare inte gör med mer sina hundar än att promenera och klappa på dem. De som går en kurs någon gång hör till den mer ambitiösa halvan av Sveriges hundägare tror jag. Massor med folk har absolut ingen aning om ifall deras hunds föräldrar är utvärderade mentalt/hälsomässigt. Gemene man är mer på nivån "vadå, är det osunt att hunden saknar nos? Det hade jag ingen aaaning om?!:jawdrop:"

Renrasavel erbjuder visserligen verktyg för att bedriva bra avel, men den blir ju bara bättre än blandrasaveln om folk faktiskt använder verktygen.
Men bara för att folk inte gör mer än att i bästa fall gå promenader och klappa hunden, så betyder väl inte det att det är ok att avla på vad som helst bara för att det går att sälja till dessa människor? Det blir inte seriöst att avla på hundar med genetiskt nedärvbara sjukdomar bara för att folk i allmänhet inte vet att man kan kolla upp resultat från tex ögonlysning på hunddata. Det betyder bara att det finns stora brister i avelsarbetet, när vem som helst får och kan sälja vad som helst utan kontroller.

Själv lägger jag massor av tid på att informera folk om vad som går att kolla upp, hur man kollar upp det osv. Även om folk "bara" vill ha en snäll, enkel sällskapshund. Helt oavsett vad de ska ha för hund så pratar jag med folk om vikten av att stötta seriös avel. Och för att avel ska klassas som seriös så anser jag att man ska ha gjort för rasen relevanta hälsoundersökningar med godkända resultat och avla på mentalt stabila och utvärderade hundar. Inga superkrav m.a.o.

Så länge det inte finns krav på att uppfödarna ska kunna något för att föda upp hundar så får man väl försöka utbilda köparna istället. Tyvärr. I min drömvärld hade det varit krav på någon typ av uppfödarutbildning för alla(!) som ska sälja valpar. Oavsett renras eller blandras. Helt enkelt för att uppfödarna ska ha grundläggande kunskap om genetik och grundläggande kunskap om vad de faktiskt säljer för hundar. Om alla uppfödare hade det, då hade de dels valt avelsdjur annorlunda (bättre) och dels haft större förståelse för varför det är viktigt att vara noga med valpköpare.
 
Men bara för att folk inte gör mer än att i bästa fall gå promenader och klappa hunden, så betyder väl inte det att det är ok att avla på vad som helst bara för att det går att sälja till dessa människor? Det blir inte seriöst att avla på hundar med genetiskt nedärvbara sjukdomar bara för att folk i allmänhet inte vet att man kan kolla upp resultat från tex ögonlysning på hunddata. Det betyder bara att det finns stora brister i avelsarbetet, när vem som helst får och kan sälja vad som helst utan kontroller.

Själv lägger jag massor av tid på att informera folk om vad som går att kolla upp, hur man kollar upp det osv. Även om folk "bara" vill ha en snäll, enkel sällskapshund. Helt oavsett vad de ska ha för hund så pratar jag med folk om vikten av att stötta seriös avel. Och för att avel ska klassas som seriös så anser jag att man ska ha gjort för rasen relevanta hälsoundersökningar med godkända resultat och avla på mentalt stabila och utvärderade hundar. Inga superkrav m.a.o.

Så länge det inte finns krav på att uppfödarna ska kunna något för att föda upp hundar så får man väl försöka utbilda köparna istället. Tyvärr. I min drömvärld hade det varit krav på någon typ av uppfödarutbildning för alla(!) som ska sälja valpar. Oavsett renras eller blandras. Helt enkelt för att uppfödarna ska ha grundläggande kunskap om genetik och grundläggande kunskap om vad de faktiskt säljer för hundar. Om alla uppfödare hade det, då hade de dels valt avelsdjur annorlunda (bättre) och dels haft större förståelse för varför det är viktigt att vara noga med valpköpare.
Håller helt med!
Det jag menar är att folk som själva har koll på sin avel, linjer, temperament och sjukdomar samt umgås med likasinnade tenderar att överskatta seriositeten inom renrasavel generellt.
Att avla på en icke hälso- eller mentalt utvärderad men till synes frisk och trevlig individ är i mina ögon väldigt vanligt förekommande och lika halvseriöst oavsett om den är renrasig eller ej, och oavsett om den har utställningsmeriter eller ej.

Men ja, folk borde absolut bli mer noga med att läsa på och tänka igenom innan de köper hund eller avlar! Och prioritera hälsa och mentala egenskaper före utseende.
 
Min första hund var en högst oplanerad blandras. Älskade honom så klart. Idag skulle jag aldrig köpa en blandras för jag vill inte stötta avel utanför SKK (importer avlade inom utländska kennelklubbar så klart undantagna) och tycker rent allmänt att det är en dålig idé. Hundar som är bra nog att gå i avel ska bidra till kontrollerad avel inom sin ras. Finns så klart grader av dålighet, oftast kopplat till hur mycket aveln motiveras av pengar. Och ja, det finns så klart skitavel inom SKK också. Men det finns (enligt mig) bara skitavel utanför, så ska man ha nåt seriöst så är det inom SKK man ska leta. Undantaget är väl vissa jakthundskorsningar, vet inte om det finns annan typ av rent funktionsinriktad blandrasavel också, det har jag för dålig koll på.

Skulle aldrig rekommendera en blandrasvalp till någon och känner jag dem väl nog skulle jag ifrågasätta det en gång, sen släppa det. Om jag träffar någon med en blandras kommer jag behandla den som vilken hund som helst och är den söt och trevlig kommer jag tycka den är söt och trevlig. Skulle matte/husse envisas med att kalla den en -poo eller -doodle eller annat hittepånamn kommer det påverka hur jag ser på matte/husse.
 
Min första hund var en högst oplanerad blandras. Älskade honom så klart. Idag skulle jag aldrig köpa en blandras för jag vill inte stötta avel utanför SKK (importer avlade inom utländska kennelklubbar så klart undantagna) och tycker rent allmänt att det är en dålig idé. Hundar som är bra nog att gå i avel ska bidra till kontrollerad avel inom sin ras. Finns så klart grader av dålighet, oftast kopplat till hur mycket aveln motiveras av pengar.

Skulle aldrig rekommendera en blandrasvalp till någon och känner jag dem väl nog skulle jag ifrågasätta det en gång, sen släppa det. Om jag träffar någon med en blandras kommer jag behandla den som vilken hund som helst och är den söt och trevlig kommer jag tycka den är söt och trevlig. Skulle matte/husse envisas med att kalla den en -poo eller -doodle eller annat hittepånamn kommer det påverka hur jag ser på matte/husse.
Hela frågan kokar väl ner till blandrasindivid vs blandrasavel?

Jag har inte det minsta emot hundar av vilket slag det vara må.

Däremot har jag lite problem mot den planerade blandrasavel som pågår. Plus svartimport och smuggelhundar. Det är alldeles för stora inslag av "lätta pengar" och okunskap inblandat i aveln generellt.

Självklart kan det finnas de som avlar och vet vad de gör men hur stor andel är det? Jag misstänker minimal?

Men som sagt - blandrashundar är något annat. De finns redan och kan vara hur mysiga och användbara som helst.
 
Min första egna hund var en blandras. Pappan var en tjusig och välmeriterad golden och mamman en rottis med en skvätt labbe och springerspaniel.
Han var en svår hund. Många rastypiska egenskaper som krockade med varandra. Han hade OCD som fick opereras och ständiga fuktexem. Men värst var han enorma separationsångest. Detta är över 30 år sen. Innan hunddagis fanns i var och varannan by.
Älskade honom i massor men fick tillslut omplacera honom för det blev omöjligt att lösa det med jobb, hundvakter osv.

Hund två tänkte jag till. Trodde jag. Jag var fortfarande ung och naiv och tänkte att en blandras blir bra bara jag är mer noga.
Köpte en tik med bara två raser i sig. Pappan var Schäfer (polishund) och mamman Keeshound. Keesen har ju inga utpräglade drifter alls och tiken var hälsotestad för diverse grejer.
Åter igen fick jag en hund med OCD som fick opereras. Hon var hundaggresiv och mycket skotträdd. Så till den grad att hon gick i chock, tuggade fradga och kissade ner sig.
När jag hade henne så började jag här på Buke och jag kände mig aldrig dömd eller annat. Mitt dåvarende nick här var hennes smeknamn.
Nu har nästan 20 år till gått och så även ett flertal hundar. Men alla har varit renrasiga. Och friska. Men så har jag varit aktiv på avelsdata mm och verkligen undersökt linjer noga innan köp. Jag har valt att vara en medveten valpköpare och förstår att det är mitt ansvar också att undersöka en vara innan jag köper. På så sätt lägger jag iaf oddsen på rätt sida i vågskålen och minskar slumpen för fel. Och nej- det är ingen garanti.

Jag upplever inte att folk ogillar blandrashundar här. Däremot att en del blandrasägare tolkar det så när folk vill rekommendera att köpa från kontrollerad avel där öppna register finns för en valpköpare. Väldigt många har liksom mig gjort resan med att köpa en blandras innan man förstod hur man kan kolla upp sjukdomar, tester och mentalitet och vill därför avråda någon annan i största välmening.

Jag har idag bara små sällskapshundar. Men jag vill ändå att de ska vara friska och ha ett stabilt psyke. Så jag använde mig av de verktyg som finns när jag köpte dem. Och förra veckan gjorde jag MH med den yngsta. Jag förväntade mig inte ett MH som en brukshund, för hon är ingen. Men hon är iaf e glad, nyfiken, rätt orädd sällskapshund som är skottfast och uppfödaren har nu hela kullens mentalitet på papper och framtida valpköpare kan se detta.
 
Så nu är hela sidan fylld med exakt vad jag skrev i andra tråden dvs att folk inte rekommenderar blandraser här på bukefalos 😅
Och du ser fortfarande inte anledningen?
Du påstod att folk tyckte illa om blandraser och såg ner på dem. Det är din tolkning.

Problemet i förra tråden var att du spamade sönder tråden med inlägg som inte hade med tråden att göra. Jättetrist för användaren. Jag hade gärna gett hen fler tips men tråden hann låsas.
 
Det blir också väldigt underligt när någon drar t.ex. schabrador ur hatten... en blandning av:

Labrador (men vilken labrador? En flodhäst ur utställningslinjer? En DP? En jaktmaskin? En tjänsteavlad som duger till ledarhund :heart?)

Plus

Schäfer (men vilken schäfer? En tjänsteavlad med dieselmotor för ökenvandringar och dådkraft att äta fiendestyrkan? En sportschäfer med känslig V6-motor? En E-hund med räkrumpa? Någons snälla gårdslufs?)

Och skälet att välja schabrador - att de skulle vara friskare? Men om du har samma risker på båda sidorna i en korsning kommer den inte att bli friskare än föräldradjuren

I renraserna går det att forska i linjerna och göra en någorlunda gissning om vad man får. Det går också att välja en ras som sannolikt passar ens önskemål och en kennel som siktar mot den hunden i sin avel. Raserna är inte homogena. En blandning är inte heller homogen. Jag skulle under vissa omständigheter kunna köpa en blandras - men jag skulle aldrig rekommendera en hund ur oreglerad avel till någon på ett forum.
 
Men nu har du ju förklaringen till det? Eller tycker du att folk ska rekommendera blandras bara för att?
Har aldrig någonsin bett om en förklaring, jag konstaterade i förra tråden att blandraser inte rekommenderas på den här sidan och fick då som svar att det inte stämmer.

Så det är vad allt handlat om inte varför och inget rätt eller fel bara att blandraser inte brukar rekommenderas här på forumet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 570
Senast: Ajda
·
Hemmet Hur får man rent en glaskeramikhäll ordentligt? Jag försökte med ättika och bikarbonat men fick inte bort särskilt mycket. Likadant med...
Svar
10
· Visningar
498
Senast: hastflicka
·
Tjatter En personlig tränare här där jag bor har ett utegym där hon kör gruppträning ute året runt. Hur klär man sig för att träna utomhus mitt...
Svar
11
· Visningar
630
Senast: Saigon
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp