Klimatet runt blandrasprat på Buke.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det jag har problem med är när folk påstår att renraser är sjuka och blandraser är friska, som att det skulle vara så enkelt.

Sen när det gäller att rekommendera blandraser så är ju grejen att om en blandras mellan två raser kan passa en person så bör ju även de två aktuella renraserna passa. Gör de inte det lär inte heller blandras mellan dessa passa, och rent krasst har man större chans till att få en frisk individ om man kan kolla upp hälsostatus i stammen.
 
Har aldrig någonsin bett om en förklaring, jag konstaterade i förra tråden att blandraser inte rekommenderas på den här sidan och fick då som svar att det inte stämmer.

Så det är vad allt handlat om inte varför och inget rätt eller fel bara att blandraser inte brukar rekommenderas här på forumet.

Jag tyckte du skrev något om att vi såg ner på blandraser. Därav förklaringarna du har fått. Allt handlar ju om intentionen och aveln bakom; det är extremt få på forumet som rekommenderar trubbnosar också, om man ska ta ett annat exempel där aveln bakom sällan är väl genomtänkt. Det är ju inte hundarna i sig man ser ner på, liksom.
 
Jag tyckte du skrev något om att vi såg ner på blandraser. Därav förklaringarna du har fått. Allt handlar ju om intentionen och aveln bakom; det är extremt få på forumet som rekommenderar trubbnosar också, om man ska ta ett annat exempel där aveln bakom sällan är väl genomtänkt. Det är ju inte hundarna i sig man ser ner på, liksom.
Nej ser ner på blandraser har inte jag skrivit , jag skrev bara att dom inte rekommenderas och inte är populära här på forumet.
Ja precis som trubbnosar.

Det blev ett himla rabalder angående det jag skrev men redan i den här tråden har flera sådana inlägg skrivits, precis sånna inlägg jag menade men som flera personer påstod inte alls förekom.
 
Läs tex vad linda a skrivit i den här tråden, det finns INGA seriösa blandrasuppfödare påstår den användaren.

Självklart finns det seriösa blandrasuppfödare också.

Vilken värld lever man i när man är så totalt inne i att endast skk och inget annat är det enda rätta 😇😇
 
Men skriv ett privat meddelande till ts då om du är så förbannat ledsen för att tråden låstes.


Jag svarade ts att blandraser inte brukar rekommenderas på det här forumet och då började någon ifrågasätta att det inte stämmer.

Har inte spammat någons tråd.
Nja, du skrev ju att blandraser alltid är förbjudet här på forumet, inget om att det handlade om rekommendationer.

Sen är det oavsett ett ganska märkligt uttalande då det finns flera användare som är väldigt pro blandrasavel, ni är väl lika stor del av forumet som andra användare? Det blir lätt ett trist klimat om man ska påpeka vad ”forumet tycker” när det går emot ens egen åsikt. Om man istället fokuserar på att framföra sina egna tankar om saker så blir det ju en större bredd på åsikterna, om de går isär den stora massans.
 
Läs tex vad linda a skrivit i den här tråden, det finns INGA seriösa blandrasuppfödare påstår den användaren.

Självklart finns det seriösa blandrasuppfödare också.

Vilken värld lever man i när man är så totalt inne i att endast skk och inget annat är det enda rätta 😇😇
Fast en användare är inte hela Buke. Då är det väl rimligt att ifrågasätta just den användarens åsikter istället för att klumpa ihop det som en sanning för alla? Jag tycker inte SKK är fantastiska på alla sätt eller de enda som kan bedriva seriös avel, dock har de en himla massa bra verktyg som saknas på andra håll för att jag som potentiell valpköpare ska kunna göra ordentlig research.
 
Det blir också väldigt underligt när någon drar t.ex. schabrador ur hatten... en blandning av:

Labrador (men vilken labrador? En flodhäst ur utställningslinjer? En DP? En jaktmaskin? En tjänsteavlad som duger till ledarhund :heart?)

Plus

Schäfer (men vilken schäfer? En tjänsteavlad med dieselmotor för ökenvandringar och dådkraft att äta fiendestyrkan? En sportschäfer med känslig V6-motor? En E-hund med räkrumpa? Någons snälla gårdslufs?)

Och skälet att välja schabrador - att de skulle vara friskare? Men om du har samma risker på båda sidorna i en korsning kommer den inte att bli friskare än föräldradjuren

I renraserna går det att forska i linjerna och göra en någorlunda gissning om vad man får. Det går också att välja en ras som sannolikt passar ens önskemål och en kennel som siktar mot den hunden i sin avel. Raserna är inte homogena. En blandning är inte heller homogen. Jag skulle under vissa omständigheter kunna köpa en blandras - men jag skulle aldrig rekommendera en hund ur oreglerad avel till någon på ett forum.
Ändå är även renrasiga hundar sjuka en del rejält sjuka till och med.
 
Nja, du skrev ju att blandraser alltid är förbjudet här på forumet, inget om att det handlade om rekommendationer.

Sen är det oavsett ett ganska märkligt uttalande då det finns flera användare som är väldigt pro blandrasavel, ni är väl lika stor del av forumet som andra användare? Det blir lätt ett trist klimat om man ska påpeka vad ”forumet tycker” när det går emot ens egen åsikt. Om man istället fokuserar på att framföra sina egna tankar om saker så blir det ju en större bredd på åsikterna, om de går isär den stora massans.
Förbjudet Nej 🤣
Fast det är ju så överallt att människor som trivs ihop och tycker och tänker ungefär lika hänger kvar eller hur?
Så det är väl inget vidare konstigt att det är ungefär liknande åsikter.
 
Inte tillgång till dator just nu men ska försöka skriva på mobilen.

Jag håller helt enkelt inte med folket på Buke som har väldigt svartvitt tänk. Att vara emot blandrasavel eller all avel utanför SKK för att de inte har tillgång till Hunddata är bara löjligt. Självklart vore det bra med något liknande (och jag försöker faktiskt få fram det själv) men man ska veta att det ligger betydligt mer pengar bakom SKK. Sen finns det, precis som inom renrasavel, olikheter. Någon bedriver planerad blandrasavel medan vissa tar enstaka kullar bara för att de gillar sin hund. Olyckorna är nog inte fler än inom renrasavel. Smuggelhundar är något helt annat och vad jag vet är det främst populära småhundar och inte en klassisk blandras som köparna efterfrågar där.

Sen verkar folk glömma att även om Hunddata finns så säger den sällan mycket om sällskapsraserna. Man bör nog mer förklara eller tipsa mer specifikt om man vill hjälpa valpköpare då min erfarenhet är att många inte vet ett skvatt om Hunddata. Därför slutar det inte direkt sämre om de köper blandras istället.

Jag är positiv till blandrasavel och kommer göra vad jag kan för att bidra till dess status då mina värderingar inte är förenliga med renrasavel.

För övrigt vill jag poängtera att även sällskapshund är funktionsavel (funktionen är en sällskapshund anpassad för dagens samhälle). Påstår man något annat underskattar man stadslivets utmaningar för en hund.
 
Har aldrig någonsin bett om en förklaring, jag konstaterade i förra tråden att blandraser inte rekommenderas på den här sidan och fick då som svar att det inte stämmer.

Så det är vad allt handlat om inte varför och inget rätt eller fel bara att blandraser inte brukar rekommenderas här på forumet.
Det har hänt många gånger att användare (inklusive mig) har rekommenderat att kika på en vuxen hund, omplacering, hundstallet och då inkluderat vuxen blandras.
 
Fast en användare är inte hela Buke. Då är det väl rimligt att ifrågasätta just den användarens åsikter istället för att klumpa ihop det som en sanning för alla? Jag tycker inte SKK är fantastiska på alla sätt eller de enda som kan bedriva seriös avel, dock har de en himla massa bra verktyg som saknas på andra håll för att jag som potentiell valpköpare ska kunna göra ordentlig research.
Jag tycker också skk är fantastisk har aldrig någonsin sagt att jag är för blandraser före renraser, jag talade bara om för ts att blandraser inte brukar rekommenderas här som svar på hennes undran om varför alla dissade pudelnblandningen på hennes lista.

Det var flera som skrev att det inte stämmer :)
 
Förbjudet Nej 🤣
Fast det är ju så överallt att människor som trivs ihop och tycker och tänker ungefär lika hänger kvar eller hur?
Så det är väl inget vidare konstigt att det är ungefär liknande åsikter.
Det här är två av dina inlägg från den tråden:
Här inne är blandraser ALLTID = förbjudet oavsett vilka raser man korsar och jag kan väl till ganska stor del hålla med om att mycket blandrasavel är skit men det är en del renrasavel med, det är inte alla uppfödare som avlar på bra djur eller ger sina avelsdjur ett bra liv bara för dom kan kontrolleras av skk.

Tillåtande syn på blandraser bara där sätter du huvudet på spiken, nej blandraser är inte populärt på bukefalos inte alls.
Så jo, ordet förbjudet använde du.
 
Ändå är även renrasiga hundar sjuka en del rejält sjuka till och med.
Innan du blir upprörd kanske du borde LÄSA vad jag skriver.

Jag skriver att RENRASEN Labrador har risk för HD och pålagringar i armbågslederna OCH att RENRASEN Schäfer också har risk för HD och pålagringar i armbågslederna DÄRFÖR kan man inte utgå ifrån att en blandning av dessa två RENRASER är frisk
 
Vilka är folket på Buke, och vem är du om du inte ingår i den gruppen? :)

För mig är folket på Buke alla som är aktiva på forumet i någon utsträckning. Så jag ser en himla massa skilda åsikter här.
Nej det är faktiskt inte skilda åsikter angående detta och det har det sällan varit, dom flesta här är helt emot blandras(avel) och anser att blandrasavel är oseriös.

Att sen folk förnekar detta är vad tråden handlar om.
 
Innan du blir upprörd kanske du borde LÄSA vad jag skriver.

Jag skriver att RENRASEN Labrador har risk för HD och pålagringar i armbågslederna OCH att RENRASEN Schäfer också har risk för HD och pålagringar i armbågslederna DÄRFÖR kan man inte utgå ifrån att en blandning av dessa två RENRASER är frisk
Inte påstått att en blandning blir friskare:)
 
Nej det är faktiskt inte skilda åsikter angående detta och det har det sällan varit, dom flesta här är helt emot blandras(avel) och anser att blandrasavel är oseriös.

Att sen folk förnekar detta är vad tråden handlar om.

Vi har väl bara senaste tiden haft flera trådar angående renrasavel vs blandrasavel? Alltså finns det uppenbarligen skilda åsikter, annars hade ju inte det diskuterats. :)
 
Läs tex vad linda a skrivit i den här tråden, det finns INGA seriösa blandrasuppfödare påstår den användaren.

Självklart finns det seriösa blandrasuppfödare också.

Vilken värld lever man i när man är så totalt inne i att endast skk och inget annat är det enda rätta 😇😇

"Självklart"? Vad är det som är så självklart med det? Vad är en seriös blandrasuppfödare? Som jag skrev så gör jag undantag för viss funktionsavel för jag har förstått (men har dålig koll på) att vissa blandningar görs för t.ex jakt där man är ute efter väldigt specifika egenskaper för att passa vissa jaktområden.

Jag lever i en värld där hälsotester, stamtavlor och så mycket information som möjligt om föräldradjuren och det som finns bakom dem är det jag vill ha och vill stötta. Om man har ett Venndiagram över SKK-uppfödare och seriösa uppfödare skulle de två cirklarna överlappa en hel del. I ett Venndiagram över icke-SKK uppfödare och seriösa uppfödare skulle det vara ytterst lite överlappning mellan cirklarna. Byter man till oseriösa uppfödare så finns det fortfarande en hel del överlappning med SKK-cirkeln, det förnekar jag inte. Men det finns också väldigt mycket överlappning med icke-SKK cirkeln.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 570
Senast: Ajda
·
Hemmet Hur får man rent en glaskeramikhäll ordentligt? Jag försökte med ättika och bikarbonat men fick inte bort särskilt mycket. Likadant med...
Svar
10
· Visningar
498
Senast: hastflicka
·
Tjatter En personlig tränare här där jag bor har ett utegym där hon kör gruppträning ute året runt. Hur klär man sig för att träna utomhus mitt...
Svar
11
· Visningar
630
Senast: Saigon
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp