Bukefalos 28 år!

Klimatet runt blandrasprat på Buke.

Status
Stängd för vidare inlägg.
För övrigt vill jag poängtera att även sällskapshund är funktionsavel (funktionen är en sällskapshund anpassad för dagens samhälle). Påstår man något annat underskattar man stadslivets utmaningar för en huhund.
Förklara för mig hur jag kan kolla upp linjerna för en bra sällskapshund som är korsning och föräldrar inte reggade?
Behöver inte vara skk utan vilken hundklubb som helst som går enkelt att hitta både resultat och hur testet fungerar.
 
Vad jag kan se har en person argumenterat för och resten emot så nej inte särskilt skilda åsikter här :)

Fast det är ju fortfarande skilda åsikter. Annars hade det ju som sagt inte diskuterats alls. :) Emellanåt var diskussionen väldigt nyanserad och det var flertalet av oss som absolut inte har något emot planerad inkorsningsavel t ex. Ej heller är det särskilt många av oss som är emot välplanerad blandrasavel heller, t ex inom jakt och drag där det är vanligt förekommande och man avlar mycket på funktion. Blir ju väldigt överdrivet då att påstå att blandrasavel skulle vara "förbjudet" på forumet, det stämmer ju helt enkelt inte.
 
Vilka är folket på Buke, och vem är du om du inte ingår i den gruppen? :)

För mig är folket på Buke alla som är aktiva på forumet i någon utsträckning. Så jag ser en himla massa skilda åsikter här.
Majoriteten av de aktiva användarna på Buke om jag ska vara mer konkret. Självklart finns undantag men de representerar knappast inställningen eller klimatet på Buke.

Jag har inte varit medlem eller aktiv särskilt länge. Blev faktiskt medlem just för detta, att jag inte håller med och vill visa på att Buke bara är en samling för likasinnade. Det är inte konstigt egentligen att det blir så på alla forum. De som hittar sin klick stannar, resten lämnar, om man inte gillar ta debatten som jag. Fast även jag har begränsat med tid eller ork så jag får se hur länge jag orkar. Anser det dock nyttigt att debattera oavsett ämne.

Min uppfattning är dock att folk i allmänhet inte är i närheten av så kritiska mot blandraser (eller blandrasavel!) som på Buke - och jo, alla vill ha en sund och glad hund. Mig själv inkluderat.

Detta får blir det sista för mobilen. Återkommer när jag har tillgång till dator igen.
 
Läs tex vad linda a skrivit i den här tråden, det finns INGA seriösa blandrasuppfödare påstår den användaren.

Självklart finns det seriösa blandrasuppfödare också.

Vilken värld lever man i när man är så totalt inne i att endast skk och inget annat är det enda rätta 😇😇

Detta är ju en subjektiv fråga och beror på vad man själv lägger i benämningen seriös.

Vad anser du ska vara uppfyllt för att en uppfödare ska vara seriös?
 
Förklara för mig hur jag kan kolla upp linjerna för en bra sällskapshund som är korsning och föräldrar inte reggade?
Behöver inte vara skk utan vilken hundklubb som helst som går enkelt att hitta både resultat och hur testet fungerar.
Vad ska du kolla upp hos en sällskapshund?
Finns inte särskilt mycket att kolla upp om inte uppfödaren tävlar och gör bph.

Och poängen är att folk där ute är inte så petiga som majoriteten här på forumet, dom flesta vill ha en schysst hund bara och det är dom flesta hundar som inte innehåller någon ras med för starka drifter åt något håll.

Är det verkligen så svårt att se lite utanför sin egen värld?
 
I mina ögon finns det generellt ingen seriös blandrasavel eftersom det går inte att utföra den seriöst genom avelsutvärdering. Det gäller oavsett vilken art vi pratar om faktiskt. Jag tycker dessutom att har en inte ett intresse för att lära sig mer så ska en inte hålla på att avla. Självklart finns det skitavel inom renrasuppfödning... men då går det att följa skiten sas och faktiskt undvika vissa blodslinjer.

Sedan finns det några få undantag, tex vissa jakthundskorsningar. Men den erfarenhet jag har av dem är att de individerna är slutprodukter, dvs det avlas inte vidare på dem.

När det gäller hästar kan jag förstå VISS korsningsavel, tex ponny och SWB, i syfte att få fram vissa tävlingsegenskaper. Men även där anser jag att aveln ska ske på djur med liknande egenskaper, dvs inte korsa en utpräglad vagnsras med en ridras.

Att hittepåavla sällskapshundar är bara en pengamaskin för valpproducenten (jag tänker inte kalla det uppfödare, i det ordet ligger en professionalitet och seriositet). Det vore väldigt uppfriskande om någon faktiskt kunde medge att de producerar blandrasvalpar för att de tjänar oerhörda pengar på dem.
 
Fast det är ju fortfarande skilda åsikter. Annars hade det ju som sagt inte diskuterats alls. :) Emellanåt var diskussionen väldigt nyanserad och det var flertalet av oss som absolut inte har något emot planerad inkorsningsavel t ex. Ej heller är det särskilt många av oss som är emot välplanerad blandrasavel heller, t ex inom jakt och drag där det är vanligt förekommande och man avlar mycket på funktion. Blir ju väldigt överdrivet då att påstå att blandrasavel skulle vara "förbjudet" på forumet, det stämmer ju helt enkelt inte.
Nej förbjudet är det inte, där överdrev jag i stundens hetta :)

Men populärt är det inte.
 
I mina ögon finns det generellt ingen seriös blandrasavel eftersom det går inte att utföra den seriöst genom avelsutvärdering. Det gäller oavsett vilken art vi pratar om faktiskt. Jag tycker dessutom att har en inte ett intresse för att lära sig mer så ska en inte hålla på att avla. Självklart finns det skitavel inom renrasuppfödning... men då går det att följa skiten sas och faktiskt undvika vissa blodslinjer.

Sedan finns det några få undantag, tex vissa jakthundskorsningar. Men den erfarenhet jag har av dem är att de individerna är slutprodukter, dvs det avlas inte vidare på dem.

När det gäller hästar kan jag förstå VISS korsningsavel, tex ponny och SWB, i syfte att få fram vissa tävlingsegenskaper. Men även där anser jag att aveln ska ske på djur med liknande egenskaper, dvs inte korsa en utpräglad vagnsras med en ridras.

Att hittepåavla sällskapshundar är bara en pengamaskin för valpproducenten (jag tänker inte kalla det uppfödare, i det ordet ligger en professionalitet och seriositet). Det vore väldigt uppfriskande om någon faktiskt kunde medge att de producerar blandrasvalpar för att de tjänar oerhörda pengar på dem.
Exakt på bukefalos går tankarna så då dom flesta är extremt insatta hundnördar, där ute irl fungerar det inte som här :)
 
Nej förbjudet är det inte, där överdrev jag i stundens hetta :)

Men populärt är det inte.

Jag tänker att all oplanerad avel som inte uppnår vissa parametrar inte är populärt, oavsett om det är renraser eller blandraser det handlar om. Gudarna ska veta att jag skakar på huvudet åt många kombinationer i min egen ras liksom. :laugh:
 
I mina ögon finns det generellt ingen seriös blandrasavel eftersom det går inte att utföra den seriöst genom avelsutvärdering. Det gäller oavsett vilken art vi pratar om faktiskt. Jag tycker dessutom att har en inte ett intresse för att lära sig mer så ska en inte hålla på att avla. Självklart finns det skitavel inom renrasuppfödning... men då går det att följa skiten sas och faktiskt undvika vissa blodslinjer.

Sedan finns det några få undantag, tex vissa jakthundskorsningar. Men den erfarenhet jag har av dem är att de individerna är slutprodukter, dvs det avlas inte vidare på dem.

När det gäller hästar kan jag förstå VISS korsningsavel, tex ponny och SWB, i syfte att få fram vissa tävlingsegenskaper. Men även där anser jag att aveln ska ske på djur med liknande egenskaper, dvs inte korsa en utpräglad vagnsras med en ridras.

Att hittepåavla sällskapshundar är bara en pengamaskin för valpproducenten (jag tänker inte kalla det uppfödare, i det ordet ligger en professionalitet och seriositet). Det vore väldigt uppfriskande om någon faktiskt kunde medge att de producerar blandrasvalpar för att de tjänar oerhörda pengar på dem.
Att folk avlat för att tjäna pengar under coronan stämmer, det tror jag inte ens man behöver fråga om det är så uppenbart när man säljer valpar för 40 papp.
 
Jag tänker att all oplanerad avel som inte uppnår vissa parametrar inte är populärt, oavsett om det är renraser eller blandraser det handlar om. Gudarna ska veta att jag skakar på huvudet åt många kombinationer i min egen ras liksom. :laugh:
Ja det gör man ju 😅
Känner samma i min ras ,en del klarar med nöd och näppe att bli utställda men valpar ska dom ha gärna flera kullar med 😅
 
Trams, jag känner uppfödare som inte hänger på Buke och som har exakt samma uppfattning som jag har.
Självfallet finns det fler människor utanför Buke med samma åsikter. Däremot är den andra sidan inte särskilt representerad här och jo, den finns också. Fler än vad som faktiskt framgår här.

Nu får jag ge mig. Jobbigt att skriva på telefon.
 
Trams, jag känner uppfödare som inte hänger på Buke och som har exakt samma uppfattning som jag har.
Vilket roligt svar självklart finns åsikter även utanför bukefalos 😅

Jag skrev bara att majoriteten på bukefalos har dom åsikterna inte att dom inte existerar utanför bukefalos.

Tramsigt värre 🤣
 
Vad ska du kolla upp hos en sällskapshund?
Finns inte särskilt mycket att kolla upp om inte uppfödaren tävlar och gör bph.

Och poängen är att folk där ute är inte så petiga som majoriteten här på forumet, dom flesta vill ha en schysst hund bara och det är dom flesta hundar som inte innehåller någon ras med för starka drifter åt något håll.

Är det verkligen så svårt att se lite utanför sin egen värld?
Även de flesta sällskapraser har ett hälsoprogram. Det kan vara ögon, patella eller liknande.
Sånt är väl viktigt att ha koll på?
Och givetvis mentaliteten. En rädd hund lider i vardagen.
 
Även de flesta sällskapraser har ett hälsoprogram. Det kan vara ögon, patella eller liknande.
Sånt är väl viktigt att ha koll på?
Och givetvis mentaliteten. En rädd hund lider i vardagen.
Hälsotester är tillgängliga även för blandraser och rädda hundar finns både inom renras och blandras :)

Det är lika viktigt att träffa föräldrarna och göra sig en bild av uppfödningen oavsett vad man köper.
 
Senast ändrad:
Vad ska du kolla upp hos en sällskapshund?
Finns inte särskilt mycket att kolla upp om inte uppfödaren tävlar och gör bph.

Och poängen är att folk där ute är inte så petiga som majoriteten här på forumet, dom flesta vill ha en schysst hund bara och det är dom flesta hundar som inte innehåller någon ras med för starka drifter åt något håll.

Är det verkligen så svårt att se lite utanför sin egen värld?
En seriös uppfödare är för mig intresserad av att kolla upp och följa hur mentaliteten ligger till i linjerna med hjälp av bland annat bph. En seriös uppfödare av sällskapshundar är uppmuntrande till att valpköpare helst ska göra bph med sin hund.

Svårt att påverka valpköpare men allra minst att uppfödaren kollat sina egna djur. Att inte göra mentaltest på egna djuren som allra minst ser jag inte som en seriös uppfödare.
Finns massor som är oseriösa och föder upp i skk men det gör inte blandrasavel till mer seriös utan lika oseriös som oseriösa inom skk.
 
Hälsotester är tillgängliga även för blandraser och rädda hundar finns både inom renras och blandras :)

Det är lika viktigt att träffa förlorarna och göra sig en bild av uppfödningen oavsett vad man köper.

Visa ett register där det går att följa hälsotester i flera generationer för blandraser. Avel är inget en gör baserat endast på en eller ens ett par generationer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 899
Senast: Ajda
·
Hemmet Hur får man rent en glaskeramikhäll ordentligt? Jag försökte med ättika och bikarbonat men fick inte bort särskilt mycket. Likadant med...
Svar
10
· Visningar
522
Senast: hastflicka
·
Tjatter En personlig tränare här där jag bor har ett utegym där hon kör gruppträning ute året runt. Hur klär man sig för att träna utomhus mitt...
Svar
11
· Visningar
648
Senast: Saigon
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp