Att 'uppoffra' saker som tex en Thailandsresa pga brist på tid eller pengar eftersom man har en dyr och tidskrävande hobby, eg hästar är inte en uppoffring eftersom man inte skulle rest till Thailand ändå. Att köpa närproducerat av en granne eller jaga är inte uppoffring eftersom det är något man ändå skulle gjort. En uppoffring däremot är om en storstadsmänniska tar en pirra och åker tåg och buss och sedan går några kilometer för att köpa en säck potatis och en köttlåda av en bonde för att gynna närproducerat. En uppoffring är om man har pengar men avstår från en weekendresa till Paris eller Madrid även om det behövs för att vila upp sig.

En uppoffring (nu tar jag hästar pga Bukes demografi) är att inte importera specialfoder utan enbart utfordra med inhemskt foder även om man anser att det importerade fodret behövs. Att inte köpa schabrak som producerats i andra länder utan från lokala företag som iofs är dyrare så det blir färre schabrak men mer miljövänligt samma sak med sadlar och annan utrustning. För att driva saken till sin spets, om vi får fler somrar som 2018 och fodret är slut så bönderna tvingas slakta sina produktionsdjur, hur befogat är det då att hobby/nöjesdjur använder upp resurser som behöver gå till produktion och att man därför tar bort dem i första hand. Att inte ha fler än en, högst två allroundsadlar. Att inte resa till tränare (med häst) några gånger per termin istället för mer regelbundet eller få ut tränaren till där man bor.

Sedan kan man fråga sig varför när bilar först introducerades i princip alla familjer som var landsbygdsbor var enbilsfamiljer trots att lokaltrafiken var ännu sämre då. Fråga sig själv, varför klarar vi oss inte med en bil istället för två även om det blir mer komplicerat och kommer innebära längre arbetsdagar och svårare logistik.

När man tittare närmare på klimatproblematiken är den främst ett problem för västvärlden. Är du småbonde i södra Sudan eller tiggare i Calcutta då svälter du när skörden slår fel, annars klarar du nätt och jämt den dagliga tillvaron. Samma sak i andra länder i tredje världen. När skörden slog fel i Sverige på 1800-talet och folket svalt så emigrerade nästan en miljon svenskar till USA där det iofs redan fanns ett ursprungsfolk men dessa kunde pressas undan med hjälp av militären. Idag finns inte det alternativet för svältande bönder. De dör eller emigrerar till storstäderna.

Det är möjligt att Isbjörnar kommer att utrotas pga det förändrade klimatet det har mammutar och sabeltandade tigrar redan gjort liksom ett stort antal fåglar https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/faglar/utrotadefaglar.195.html Vad klimatförändringarna i princip innebär är att västvärldens befolkning som är den som har mest att förlora och konsumerar mest av jordens resurser kommer att få sämre levnadsstandard. Liksom befolkningen i NIC länder och andra länder med ökad levnadsstandard. Vad vi gör i Sverige är därmed ett själviskt och något desperat försök att påverka klimatet så vi inte behöver drastiskt ändra och försämra vår livsstil.

Vad Sverige gör har ett begränsat inflytande på världen eftersom vi är ett litet land, sant. Men om alla länder tänker samma sak, vilket många gör, och därmed inte gör någonting då närmare vi oss definitivt point of no return.

Jag har ingen bil och är därmed klimatvänlig. Men jag har inget körkort och det är därför ingen uppoffring för mig. Att vara vegetarian för att man trivs med det är ingen uppoffring. Däremot att som vegetarian avstå från utländska frukter som avokado, apelsiner, bananer osv är möjligtvis en uppoffring. Att inte impulsköpa rosor, tulpaner och andra snittblommor som kräver stora mängder vatten och ändå dör kan till viss del klassas som en uppoffring även om jag inte anser det.

Det finns många sätt att 'uppoffra' sig för miljön än att inte resa till Thailand och vara noga med att sopsortera. Lägg om kosten, kasta inte mat även om bäst före datum har gått ut. Sverige har extremt stringenta regler för slutdatum. Du förgiftar inte dig eller din familj genom att använda smöret eller äggen eller tom köttet även efter datumet. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hushallen-slanger-tusentals-ton-med-mat bara att minska matsvinnet skulle göra fantastiskt mycket för miljön. Gör tråkiga matlådor, makaronipudding osv.

Folk hänger upp sig lite på Thailandresor. Att importera varor från andra världsdelar är en stor del av problematiken, liksom transporter inom Europa. Att det idag kostar mer att laga en elektronikvara än att köpa en ny är imo vansinne. Tacka nej till den nya mobilen som ditt telekomföretag erbjuder dig regelbundet. Uppoffra dig, om man nu kan kalla det, det, genom att behålla din gamla mobil och laga glaset när/om det går sönder. Många små uppoffringar kan göra en stor skillnad.

Vad gäller Greta så är det kanske lite naivt men otroligt mycket bättre än alla vuxna som sitter och gör sig lustiga över henne via FB eller andra sociala media medan de köper mer elektronik, en andra bil, kläder de använder sällan, bygger om sitt hus osv. Lättare då att håna ett barn som försöker ändra världen.
 
Intressant läsning.
"DN DEBATT 27/6. Svenska utsläpp av växthusgaser orsakar lidande och försvårar möjligheten att samtidigt nå målen om utrotad fattigdom och begränsad klimatpåverkan. Ny forskning visar dessutom att koldioxidutsläppen redan orsakat allvarlig ekonomisk skada i låginkomstländer. Det är dags för Sverige att tackla klimatojämlikheten, skriver Robert Höglund, Oxfam."
https://www.dn.se/debatt/svenska-klimatutslapp-haller-kvar-manniskor-i-fattigdom/

Vet ej om det är betalvägg, men man kan ju få gratisanslutning någon månad om man vill läsa hela artikeln.
 
Tack och lov finns det ingenjörer som utvecklar alternativa drivmedel så att folk kan leva
Ja och dessa påverkar ju då klimatet. Hur kan du vara säker på att inte någo. Av oss är just en sådan ingenjör?
Eller politiker med möjlighet att påverka?
För min egen del så är jag säker på att mobiltelefoner påverkar klimatet positivt. Och att jag därför har varit med i positiv utveckling av alternativ till resande.
Internet är också bra för klimatet. De finns de som har fått det att hända också.
 
Ja och dessa påverkar ju då klimatet. Hur kan du vara säker på att inte någo. Av oss är just en sådan ingenjör?
Eller politiker med möjlighet att påverka?
För min egen del så är jag säker på att mobiltelefoner påverkar klimatet positivt. Och att jag därför har varit med i positiv utveckling av alternativ till resande.
Internet är också bra för klimatet. De finns de som har fått det att hända också.

Forskningen står och faller inte med en person. Det är tusentals och åter tusentals ingenjörer som driver detta arbete.

Ditt liv spelar stor roll för dina nära och kära. Det borde vara bra nog kan jag tycka.
 
Intressant läsning.
"DN DEBATT 27/6. Svenska utsläpp av växthusgaser orsakar lidande och försvårar möjligheten att samtidigt nå målen om utrotad fattigdom och begränsad klimatpåverkan. Ny forskning visar dessutom att koldioxidutsläppen redan orsakat allvarlig ekonomisk skada i låginkomstländer. Det är dags för Sverige att tackla klimatojämlikheten, skriver Robert Höglund, Oxfam."
https://www.dn.se/debatt/svenska-klimatutslapp-haller-kvar-manniskor-i-fattigdom/

Vet ej om det är betalvägg, men man kan ju få gratisanslutning någon månad om man vill läsa hela artikeln.

Hans brist intellektuell hederlighet är onekligen intressant. Bra exempel på hur man ljuger med statistik.
 
Intressant läsning.
"DN DEBATT 27/6. Svenska utsläpp av växthusgaser orsakar lidande och försvårar möjligheten att samtidigt nå målen om utrotad fattigdom och begränsad klimatpåverkan. Ny forskning visar dessutom att koldioxidutsläppen redan orsakat allvarlig ekonomisk skada i låginkomstländer. Det är dags för Sverige att tackla klimatojämlikheten, skriver Robert Höglund, Oxfam."
https://www.dn.se/debatt/svenska-klimatutslapp-haller-kvar-manniskor-i-fattigdom/

Vet ej om det är betalvägg, men man kan ju få gratisanslutning någon månad om man vill läsa hela artikeln.
Ej betalvägg.

Det han tar upp om att en stor del av Sveriges utsläpp ligger i andra länder är något jag skrivit om innan i tråden. I artikeln sägs inget om vad som behöver göras, det självklara svaret är att den globala handeln och transporterna måste minska om vi vill minska klimat- och andra miljöutsläpp, någon annan möjlighet finns inte. En ökad grad av självförsörjning inom landet är det som måste till men vad jag vet är det inget riksdagsparti som står för detta i sin realpolitik utan i princip alla beslut går i motsatt riktning.
 
Ditt liv spelar stor roll för dina nära och kära. Det borde vara bra nog kan jag tycka.
Det är viktigt att försöka att göra någon typ av skillnad här i livet tycker jag.
Och då så menar jag att tillföra något som är bra för Världen och andra människor.
Det finns många sätt att bidraga på.
Att bara tänka på de allra närmaste tycker jag är så inskränkt och trångsynt.
 
det självklara svaret är att den globala handeln och transporterna måste minska om vi vill minska klimat- och andra miljöutsläpp, någon annan möjlighet finns inte.
Min åsikt är att den globala fattigdomen måste bekämpas och att världsfreden är nyckeln till att rädda klimatet.
I krig och nöd finns inte resurser eller intresse av att vara klimatsmart.
 
Om det görs med ökad handel innebär det också ökade klimatutsläpp och miljöförstöring.
Det beror väl på vilket bränsle som används till transporter.
På något vis måste transporter bli fossilfria.
De kommer inte att gå att stoppa, inga människor ställer upp på det.
 
Det är viktigt att försöka att göra någon typ av skillnad här i livet tycker jag.
Och då så menar jag att tillföra något som är bra för Världen och andra människor.
Det finns många sätt att bidraga på.
Att bara tänka på de allra närmaste tycker jag är så inskränkt och trångsynt.

Ja, det är en bra inställning.
 
Det beror väl på vilket bränsle som används till transporter.
På något vis måste transporter bli fossilfria.
De kommer inte att gå att stoppa, inga människor ställer upp på det.
Du får lägga till: inga människor som har inflytande att påverka beslut ställer upp på det för att de själva tjänar på rådande ordning. Många andra skulle vilja se en förändring.
 
Alla behövs.
Och ibland är det faktiskt vissa saker som hänger på en enda person.
Jag säger bara Peter Löthberg.

Det han gjorde hade marginell betydelse. Saker uppfinns överallt hela tiden.

Ja, alla behövs för att världen fungerar bättre då. Det är därför som unga ska sluta ha ångest för klimatet och bidra på riktigt, istället för att vara samhället till last via psykvården.
 
Du får lägga till: inga människor som har inflytande att påverka beslut ställer upp på det för att de själva tjänar på rådande ordning. Många andra skulle vilja se en förändring.

I detta fallet är vanligt folk inte ett dugg bättre än politiker. Folk är bekväma och vill ha så mycket som möjligt för pengarna.
 
Det han gjorde hade marginell betydelse. Saker uppfinns överallt hela tiden.
Varför är du så förtjust i att nedvärdera andra människors insatser?
Han var den ledande av några entusiaster som faktiskt byggde internet i Sverige.
Det var en kamp mot etablissemanget på många sätt och vis.
Bara att få igenom att protokollet som skulle användas var TCP/IP rönte stort motstånd då X-25 var rådande då.
Distrubuerade system och kluster var ännu inte uppfunnet. Det kom senare.
 
Det är tråkigt att inte kunna diskutera klimat o miljö utan att bli idiot förklarad. Jag är tillräckligt gammal för att minnas när Sverige hade som mål att vara självförsörjande.
Vi är många som bryr oss utan att bli förlamade av ångest.
 

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 057
Senast: Ajda
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 865
Senast: Jeps
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 422
Senast: Ramona
·
Fritid Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått. I fredags såg jag fyra rådjur...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 105
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp