klippa damen själv!!

gerd

Trådstartare
det är precis vad jag ska göra med min lilla cocker spaniel tjej.
jag är så trött på de olika hund trimmen i närheten som vi har provat, det blir aldrig som man har bett om, jag förstår inte hur svårt det kan vara, det kan ju inte bara vara jag som ber om en vanlig engelsk cocker klippning.

men men nu ska jag inte klaga. jag har iaf bestämt mig för att klippa damen själv. så har nu inhandlat både klippmaskin och diverse saxar, tyvärr gör ju inte redskapen jobbet själva och jag har inte klippt själv innan. så ni som klipper era hundar själva får jätte gärna dela med er av tips och råd :)
 
Sv: klippa damen själv!!

Håll koll på maskinen så att den inte blir för varm, det kan bränna hunden! :)
Ska du klippa någon särskild frisyr?
 
Sv: klippa damen själv!!

Jag har ju riesen,men henne klipper jag själv!

Men tänk på att inte klippa för kort,för då kan ett misstag rättas till,är det för kort så är det försent..

När jag klippte bland dom 1a gångerna,så såg inte min hund ut som en riesen..Det blev någon egen ras..Man är ju inte fullärd i början..
Men övning ger färdighet!
 
Sv: klippa damen själv!!

det är precis vad jag ska göra med min lilla cocker spaniel tjej.
jag är så trött på de olika hund trimmen i närheten som vi har provat, det blir aldrig som man har bett om, jag förstår inte hur svårt det kan vara, det kan ju inte bara vara jag som ber om en vanlig engelsk cocker klippning.

men men nu ska jag inte klaga. jag har iaf bestämt mig för att klippa damen själv. så har nu inhandlat både klippmaskin och diverse saxar, tyvärr gör ju inte redskapen jobbet själva och jag har inte klippt själv innan. så ni som klipper era hundar själva får jätte gärna dela med er av tips och råd :)

På bl.a manacas.se (pälsvård) och honeywater.se (pälsvård) finns det bra steg för steg beskrivning.
 
Sv: klippa damen själv!!

tack för era tips:bow:

AA väldigt sant, det är ju synd å plåga henne när hon ska till "frisören":)

Jag tänkte mig att jag skulle raka henne på huvudet och halvägs ner på öronen. Sen så får det trimmas lite mellan tassar och på benen, men jag ska låta så mycket som möjligt få vara långt (under magen å fanan å så). nu är hon väldigt långhårig och ullig överallt så hela hon får väl "toppas" lite.
men jag får väl se hur det blir, jag får ta ert tips å inte klippa för kort.

kan försöka ta lite kort på mitt projekt å lägga in när jag har vågat mig på det :D
 
Sv: klippa damen själv!!

Jag tänkte mig att jag skulle raka henne på huvudet och halvägs ner på öronen.

Om du låter bli att raka huvudet utan istället använder effilersax där får du en snyggare hund. Använd maskinen mothårs från nedre delen på vecket som finns på örats framkant och upp till fästet. Effilera ihop övergången mellan öron och huvud. Öronlappens insida kan du helraka för att få ett lättare och luftigare öra som torkar fortare i blötväder. Jag helrakar öronens insidor på alla mina cockrar - även dem jag ställer ut.

Raka bröst och hals ända upp till hakspetsen mothårs, men gå över till medhårs från mungipan och uppåt. Raka inte huvudet ovanför ögonhöjd.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 193
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 530
Senast: Imna
·
Relationer Van bukefalist som känner ett behov av att gömma sig bakom anonymt nick. En hel del personliga detaljer så den som eventuellt listar ut...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
14 585
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 728
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp