Klippning Islandshäst!

Sv: Klippning Islandshäst!

I April såg han ut såhär! Halvklippt några ggr, sista i slutet av sept. Sen klippt ifram på bogen i jan.
541807_10151330904491680_2117708334_n_zps00fbe4a6.jpg
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Har precis klippt mina så här:

2013-08-21200053_zpseb4142e5.jpg


2013-08-22162452_zps0761c4cc.jpg


Dvs. som Katharinas häst med den enda skillnaden att jag tog hela halsen ända upp till manen. Hade egentligen tänkt klippa först om några veckor men efter ett par träningspass med väldigt svettiga hästar fick klippmaskinen åka fram, får bli en klippning till i så fall. Hästarna går i lösdrift och mestadels otäckade, märker jag att de fryser så har jag fodrade regntäcken att slänga på.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Det är precis sådär jag funderar på att klippa.
Går hästarna otäckade även under kallaste vintern?
Och om det snöar och sånt?
Tänkte eftersom det är ju ganska mycket av pälsen som är borta :)
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Får man slänga in en fråga till er alla?

Hur upplever ni att det funkar att helklippa om man har hästen i box under kvällen/natten, vindskydd i hagen (och täcken såklart), men inte tillgång till ridhus?
Funderar på att helklippa min nu i sept, och sedan en gång till när han ska sättas igång efter vilan (det blir nog i början av december). Vi har en liten och många fina ridvägar, men inget ridhus. Har ni ländtäcke på under hela ritten om det är många minusgrader?

Ursäkta om jag trådkapar lite nu, tänkte bara att det här kunde höra till temat i alla fall ;)

/Anna
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Om jag inte har uppvärmt ridhus så helklipper jag inte. I stort sätt ingen fritidshäst svettas så pass mycket. Jag hade ridhus för två år sen, då helklippte jag och red med ländtäcke när vi var ute. Om det var sol och red lite hårdare ute så fick ländtäcket vara kvar i stallet.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Brukar helklippa mina. De svettas mycket och har mycket päls men helklippning blir det för att det är snyggast. Brukar helklippa en gång i september och sedan halvklippa efter behov. Står i kallstall och har ridhus, dock inte uppvärmt.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

När det börjar bli kyligt har jag alltid länd eller ridtäcke när jag rider hemma i skogen. Rider jag i ridhus så har jag ridtäcke under uppvärmning och avskrittning.

Du kan ju helklippa nu och klippa lite mindre när du klipper nästa omgång. Jag brukar hinna klippa minst tre gånger innan december
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Ja, jag helklipper nog nu och så får jag fundera på hur han ska klippas andra gången :)
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Det hinner växa ut ganska mycket innan det blir jättekallt så jag tror och hoppas att det blir lagom, har tänkt klippa likadant en gång till i september men inte efter det. Det är första året jag kör den här varianten, brukar endast klippa undersida av hals och bringa i vanliga fall men märker att det inte riktigt räcker. De har rymlig ligghall som används flitigt med halm att tugga på, bra vindskydd från byggnader/träd och får täcke om de mot förmodan skulle frysa. Vi har även stall med boxar så jag kan ta in över natten/förupptorkning om det behövs, vilket vi gör emellanåt när det är riktigt ruskväder. Så det beror kanske på vilka förutsättningar du har att täcka eller ta in vid behov? :) Tilläggas bör kanske att mina sätter rätt kraftig päls, även med islandshästmått mätt.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Okej jag tror jag kommer halvklippa henne som på bilderna :)
Vad tycker ni jag ska köpa för täcke att ha på henne ute när det är kallt/snöigt/blåsigt/efter ridning när hon är svettig osv i vinter.
Ska jag köpa ett fodrat regntäcke eller ett vintertäcke?
Borde väl räcka med fodrat regn om jag ska bara halvklippa henne, jag vill ju inte att hon ska frysa men jag vill ju inte att hon ska bli för varm heller.
kommer nog ha på henne det mesta delen av vintern om det inte är varmt och soligt, eller om jag låter pälsen växa ut och inte fortsätter klippa i vinter.
vad tycker ni? 100 g 150 g 200 g ??
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Om du låter pälsen växa ut och inte klipper igen senare i höst så tror jag att ca 100-150 g räcker. Klipper du igen så kanske 200 är lagom? :)

Jag har tänkt helklippa min nu i sept, och kommer växla mellan 200 g och tunnare beroende på väder, men då är han ju helklippt. Tänker att ju större yta som är klippt, desto varmare täcke behövs.

Om jag helklipper igen senare i höst/vinter så får det bli 400 g utetäcke och stalltäcke (räknar med åtminstone några dagar/veckor med ca 25 minusgrader i år också, det blir i princip alltid kallt här men under olika lång period).
Om det blir halvklippning/halsklippning i november/december så tror jag att 200 g räcker.
Min förra islandshäst halvklippte jag, och till henne var 200 g lagom :)
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Om du ska halvklippa så behövs inte något täcke alls troligen, om du inte klipper när det är som kallast mitt i vintern.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

bestämt mig för att klippa en halvklippning nu :)
Lånade en bondes ko-klippmaskin men jag vet att den funkar på häst också.
En stor tung sak som låter förj*vligt :P
Men stark och bra!
Jag har ju aldrig klippt en häst förut så vi får se hur det går..
får måla med tippex innan ;)
Idag testade jag klippa henne lite på bogen, hon var inte alls rädd för maskinen, lite bomull i öronen såå gick det super.
jag klippte bara en drygt dm för jag skulle ej klippa idag då hon var dyngsur av regnet..
det blev lite hackigt och fult och jag hoppas jag inte gör så fult på resten av hästen sen..
tips för att det ej ska bli hackigt?
och hur kort brukar man klippa?
det kanske är 6 cm päls kvar där, eller nä jag har ingen aning..
Imorgon ska jag duscha henne och tvätta och sen klippa henne på onsdag hade jag tänkt.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

och hur gör man när man klipper uppe vid manen, vill ju inte klippa bort någon man eller nåt...
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Jag brukar sätta upp den på nått vis och sen hålla mig nån cm nedanför. Jag brukar inte duscha hästen innan utan bara se till att hästen är torr och noga avborstad, men det är nog en smaksak :)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 095
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 408
Senast: Amha
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp