Klippning Islandshäst!

Sv: Klippning Islandshäst!

Får man slänga in en fråga till er alla?

Hur upplever ni att det funkar att helklippa om man har hästen i box under kvällen/natten, vindskydd i hagen (och täcken såklart), men inte tillgång till ridhus?
Funderar på att helklippa min nu i sept, och sedan en gång till när han ska sättas igång efter vilan (det blir nog i början av december). Vi har en liten och många fina ridvägar, men inget ridhus. Har ni ländtäcke på under hela ritten om det är många minusgrader?

Jag testade helklippa förra vintern o hästen gick i lösdrift o vi har inget ridhus. Jag red med ländtäcke(olika tjocklek o tyg) alltid utom möjligtvis när vi var väl uppvärmda o vädret var torrt o inte för kallt. Klippte i oktober så när den riktiga kylan kom hade pållan ca 1cm päls. Hon täckades givetvis olika baserat på temperatur och bara med halvhals och helhalstäcken.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Tack för svaret! Du tyckte alltså att det funkade bra? :)

Det är ju en del jobb med helklippt häst, med alla täcken som ska av och på. Men någonstans tycker jag att det verkar smidigt att helklippa. Hästen håller sig ren, man ser och känner lättare eventuella förändringar i hull och muskler och den blir garanterat inte överhettad. Då tänker jag särskilt på tiden februari - mars - april när det börjar bli varmt, men hästen ännu har vinterpäls. I år hade min häst inte bytt till sommarpäls helt förrän i juni, och han var ganska lurvig ända ut i maj, så det är särskilt vårperioden jag tänker på.

Men som sagt, jag helklipper nu (imorgon eller torsdag) och så avvaktar jag lite inför nästa klippning :)
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Allt beror på hur hästen är i hagen, har man en häst som min som är den som är mobbad och alltid blir sönderbiten när hon går med andra är det svårt att helraka.
Flera ggr jag kom ut och täcket var sönder och stort hål över ryggen och de hade snöat och låg kall snö på rakad rygg:crazy:


Nu går hon själv i hagen och nu funkar de super även om vi inte skulle ha ridhus, ska hon gå med en annan häst är de bara med en som hon funkar bra med så jag får ha täckena ifred
Men om man nu har en häst som får ha täckena ifred funkar de super att raka och ha både i stall och på lösdrift tycker jag.

Eftersom de är rakade så svettas de ju inte lika mkt och gör de det så torkar de upp på 15 minuter skritt.
Då slipper man hålla på och släppa ut en svettig häst med täcke eller stå och vänta på att de torkar så man kan släppa ut.. ett jäkla bök som inhyrd tycker jag och det tar massa onödig extra tid i stallet..
Tid jag ej har i alla fall!

Jag har när jag rider i vinter skrittäcke alltifrån bara fleece till 300 gr fodrade.
Jag är en samlare på skrittäcken och har säkert ca 12 olika minst:o:D

Jag älskar att använda mina skrittäcken och längtar redan till det blir så kallt så jag får börja anända mina:love:
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Men du måste ju inte helklippa NU för att låta hästen få en bra vår! Min klarar inte alls när det blir varmt på våren (inte isis men ponny) men rids inte mycket, o ffa inte i ridhus, vintertid. Han språklipp höst/vinter och så helklipper jag sista gången på vårkanten :) Däremellan brukar det bli någon form av täckesklippning så det bara är att ta ryggen när det väl börjar bli varmt på riktigt/när fällning kommer igång.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Tack för svaret! Du tyckte alltså att det funkade bra? :)

Men som sagt, jag helklipper nu (imorgon eller torsdag) och så avvaktar jag lite inför nästa klippning :)

Jag var jättenöjd! Jag helklippte ju för att hästens sadel glider fram så fruktansvärt på lång vinterpäls, sadeln slutade genast glida och så fina muskler hon byggde över rygg o manke den vintern! Det kliar i fingrarna att helklippa iår igen men jag har bestämt ge vintervila nov-dec iår och funderar på om det är vettigt att ha en vintervila-häst med full täckesmundering? Men såklart vi skall ju rida o träna framtill nov oxå...

Såhär lycklig var min häst dagen efter klipp förra året
phoppskutt.jpg


Men den modell jag oftast klipper om våren på mina andra hästar är filtklippning, jag lämnar helst en lapp över rygg o länd. En väldigt praktisk klippning där man visserligen måste täcka som om den vore helklippt men man slipper oroa sig för kall länd o korsförlamning...
andibus4.jpg


Tycker det är härligt att se hur busiga o lyckliga hästarna blir som nyklippta, plötsligt så orkar de röra sig lixom! (bilden på fuxen e oxå från dagen efter klippning, 14april iår)
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Fast jag tror du kan helklippa nu även om hon ska vila nov-dec. Jag har helklippt min ena och det har redan växt ut rejält (klipptes för ca två veckor sedan). Du kanske måste täcka vid rikligt regn men kylan skulle jag inte oroa mig för.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Kul att du blev nöjd :) Filt-varianten kunde ju också vara något att prova faktiskt. Jag får fundera lite på hur den andra klippningen ska se ut.

Jag tror precis som engill att du kan klippa nu även om hästen ska vila :) Mackan ska också få en höstvila, från mitten på oktober t.o.m. hela november har jag tänkt. Han har inte satt så mycket päls än, så jag räknar med att det växer ut en hel del om jag klipper honom nu. Och blir det kallt eller mycket nederbörd får han gå med ca 200 gram-täcke.
Sedan klipper jag igen i slutet av november, precis innan jag sätter igång honom, så får vi se vilken variant det blir.

Hur tjocka täcken har du vintertid på dina helklippa hästar? Om jag helklipper även i november tänker jag mig ca 350 - 400 g utetäcke samt stalltäcke. Har också ridtäcke i ull (Mias RS), men vet inte om man kanske behöver tjockare landställe...? Framför allt bör jag ju ha ett vattenavvisande med lite reflexer.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Jag vet inte om jag är hönsig men nu efter jag har klippt henne så har jag haft fleecetäcke +ofodrat regntäcke på henne så nästan varje natt och även nån dag.
Sen har jag haft bara regntäcket när det regnar.
Det känns som hon ska frysa med en stor del av kroppen rakad och dessutom nyrakad.
Jag bor i Västernorrland och nu är det ungefär 6 grader och uppåt på dagarna kanske, variera ju mycket.
På nätterna är det ungefär -3 till +3 just nu.
Och vi har inte stallat in dom en och dom går ute om nätterna.
Tror det är mest jag som fryser men endå, hon svettas ju inte med täcket..
Dom får bara ca 3 kg hö var per dygn och har gräs i hagen.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

andibus4.jpg


Tycker det är härligt att se hur busiga o lyckliga hästarna blir som nyklippta, plötsligt så orkar de röra sig lixom! (bilden på fuxen e oxå från dagen efter klippning, 14april iår)

Hur har du avslutat denna klippningen bak på rumpan/låren vid svansen? Funderar på att göra nåt liknande på min istället för mina vanliga "halvklippningar" men funderar på hur man avslutar det snyggast?
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Jag vet inte om jag är hönsig men nu efter jag har klippt henne så har jag haft fleecetäcke +ofodrat regntäcke på henne så nästan varje natt och även nån dag.
Sen har jag haft bara regntäcket när det regnar.
Det känns som hon ska frysa med en stor del av kroppen rakad och dessutom nyrakad.
Jag bor i Västernorrland och nu är det ungefär 6 grader och uppåt på dagarna kanske, variera ju mycket.
På nätterna är det ungefär -3 till +3 just nu.
Och vi har inte stallat in dom en och dom går ute om nätterna.
Tror det är mest jag som fryser men endå, hon svettas ju inte med täcket..
Dom får bara ca 3 kg hö var per dygn och har gräs i hagen.


Själva kylan är sällan ett problem. Det är regnet och blåsten som är det värsta, när det blir sådär ruggigt höstväder. Är det "bara" kallt så tror jag att din häst klarar sig utmärkt utan täcke även på nätterna. :)
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Jag brukar klippa snett nedåt/bakåt typ mot hasen på undersidan och sedan gör jag en spets och klipper snett inåt/uppåt in under svansen. Klipper enbart helt i hårens riktning så det blir liksom en flik/spets neråt mellan utsida lår och "baksida" om man ser hästen rakt bakifrån. Borde fixa bild... Ser naturligt ut i iaf tycker jag, jag är ju dock värdelös på annat än att klippa i hårens riktning...
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Men den modell jag oftast klipper om våren på mina andra hästar är filtklippning, jag lämnar helst en lapp över rygg o länd. En väldigt praktisk klippning där man visserligen måste täcka som om den vore helklippt men man slipper oroa sig för kall länd o korsförlamning...
andibus4.jpg


Tycker det är härligt att se hur busiga o lyckliga hästarna blir som nyklippta, plötsligt så orkar de röra sig lixom! (bilden på fuxen e oxå från dagen efter klippning, 14april iår)

Använder du ländtäcke med den klippningen? Mina är klippta så nu och än så länge är det ju lugnt, men vad tänker man vid -20? Jag tänker inte, men har fått rådet att ha det. Känns skumt för min del, men ibland tänker man ju inte hela vägen :)
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Jag var jättenöjd! Jag helklippte ju för att hästens sadel glider fram så fruktansvärt på lång vinterpäls, sadeln slutade genast glida och så fina muskler hon byggde över rygg o manke den vintern! Det kliar i fingrarna att helklippa iår igen men jag har bestämt ge vintervila nov-dec iår och funderar på om det är vettigt att ha en vintervila-häst med full täckesmundering? Men såklart vi skall ju rida o träna framtill nov oxå...


När jag klippte min gamling på hösten (september) såg han ut såhär i november/december innan jag klippte nästa gång. Syns knappt att han klipptes! Ville klippa tidigt då jag tränade mycket i ridhus det året och då jag bodde på nordligare breddgrader satte hästarna vinterpäls väldigt tidigt. Kunde med gott samvete låtit honom gå otäckad den vintern men valde att helklippa igen.

000_1884.jpg
 
Sv: Klippning Islandshäst!

*KL*

Slänger in en fråga till er alla :)

Jag har inte tänkt stalla in mina hästar än för dom verkar ha det så gött ute, knappt så dom kommer upp och vill ha kvällsmat på kvällen ;) Men min fråga är då om jag kanske borde slänga på Laukur ett täcke på natten eftersom han är spårklippt=klippt mage? Det har varit runt -5 på natten senaste dagarna. De har inget vindskydd i hagen.

Hur gör ni i en sån situation?
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Haha, ja, Ofsi the Man! ;) :love: Han är saknad!

Lite on topic med tanke på FengurLaugars senaste inlägg:

Ett år körde vi en spårklippning men sparade magen för att han skulle kunna gå kvar på lösdrift. (Men då var skälet att han klipptes pga. pälsätare.)
15443_381274460595_4340744_n.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 095
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 417
Senast: Amha
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp