Knabstrupper vänner!

Zkold

Trådstartare
Till helgen får jag hem en knabbis/swb och jag kan knabbt vänta! Sökt runt lite på nätet efter fler som har knabbiskorsningar eller knabbisar men hittar inga! Dela gärna med av bilder och info om era prickiga vänner :D
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Grattis till hästen och välkommen in i gänget! :D
Jag har en snart treårig valack som är knabstrupper/halvblod. Otroligt vänlig och kvicktänkt häst som jag köpte för lite mer än ett år sedan helt ohanterad. Utbildningen har gått snabbt tack vare hans psyke och han börjar verkligen att likna en knabstrupper mer och mer. Han kommer bli grov!
Jag sitter på jobbet så bilder får jag fixa sen.

Vad är det för ålder och stam på din?
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Grattis till hästen och välkommen in i gänget! :D
Jag har en snart treårig valack som är knabstrupper/halvblod. Otroligt vänlig och kvicktänkt häst som jag köpte för lite mer än ett år sedan helt ohanterad. Utbildningen har gått snabbt tack vare hans psyke och han börjar verkligen att likna en knabstrupper mer och mer. Han kommer bli grov!
Jag sitter på jobbet så bilder får jag fixa sen.

Vad är det för ålder och stam på din?

Åh! Kul vad glad jag blir när jag läser det! Det är ett sto född 2010, 1.67 i manken och gudomligt fin! Jag är en lång tös så jag behöver en större häst men anar att hon kan bli väldigt stor! Hon är endast sutten på och inte mycket gjord med men känslan ligger i att det kommer gå som en dans! Vad är det för stam på din?
Mamman är e. Beach boy och pappan var en fin knabstrupper som jag ej för tillfället kan minnas namnet på.
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Det kommer säkert att gå jättebra för er!
Det var en stor pålle :) sist jag mätte Mille var i november och då var han ca 150 cm. Jag hoppas att han åtminstone blir 155. Kanske skulle pysa ut i hagen och mäta senare!
Hans pappa är bara 146 cm så man vet aldrig... Sobel SKN4 heter fadern och mamman är något random halvblodssto som hette Doris. Hon var inte heller särskilt stor, 165 skulle jag tro.

Länk till pappan: http://www.knabstrupper.se/s/hingstar/sobel_skn4.html
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Var ambitiös nog för att gå ut och ta ett par bilder på pöjken. Dock med surfplattan, därav kvaliten.
Här är han med sommarmage och allt!

f24e034ec3a405affedfdf0478158709_zps35908142.jpg


07fc1fe40d09b8bd982d22746c05a305_zpse794f862.jpg
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Gud så fin!! Är han påbörjad något på? Hingsten hette Zamuraj SKN 9 som hon var efter föresten :)
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Zamuraj är efter samma hingst som Majorns prick, Sobel SKN 4 :)

Det var som tusan! Världen är bra liten. :)

Zkold: tack! Jag brukar inte tycka att han gör sig så bra på bild om jag ska vara heeeelt ärlig. Men det är väl som med de flesta djur, de är som finast live :D
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Glömde visst att svara fullt ut.

Jag hänger på honom och snart känner jag att han är redo för första uppsittningen. Längtar!

Har du någon bild på din? :)
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Jag ansluter mig till denna tråd också :)
Kanske kan vi hålla den igång också för lite uppdateringar om våra små?

Vad kul att du skaffat dig en knabbis, det är troligt fina hästar alltså!

Jag själv har också en, dock en ej godkänd korsning men för mig är hon bäst i världen.

Jag betäckte min vbltravarsto sommaren 2007 och Juni 2008 kom en frisk och vackert stoföl till världen.
Jag använde mig utav Luzifer SKN 14 (har jag för mig, minns inte nr helt).
Undan mitt vblsto Pernilla Index

Underbar liten varelse som föddes brun med någon vit prick på rumpan och vitballe på ena bakhoven samt vitt i pannan i form av en måne.

Nu är hon brun melerad tigrerad och älskar hennes färg!

Hon blir 5år i år och vi har kommit hyfsat långt i ridningen, inte långt i utbildningen men det går framåt. Ska sätta fart nu under sommaren faktiskt. Innan har det varit lite lösträning då jag inte velat gå för hårt framåt men hon blir trots allt 5år så nu ska hon minsann tåla lite mer.

Under häst som är lite speciell, väldigt mammig och kan vara en riktigt bitch emellanåt, avvaktande mot nytt folk men inte alltid.
Testar gärna folk som hon känner är lite osäkra/rädda men även sådana som inte är.

Men dom ggr hon är fin i psyket så är hon världens bästa.
Vart hon fått detta humör ifrån har jag ingen aning om för både sto och hingsten är helt underbara, kanske längre bak i släktet?

Just nu är vi nyinflyttade i ett nytt stall, så hon har varit lite spänd och orolig men hoppas det lugnar sig snart.

Sakura är halv inkörd, sist körde vi henne utan problem i skritt men detta var 2år sedan ca.
Tolkad, tömkörd, löshoppad med stor potensial samt hoppad med ryttare också.

Provat på både det ena och det andra och hon är tuff och tycker om det mesta =)
Dock från att varit totalt orädd som yngre så är hon en riktigt fjant för saker och ting nu. Men hoppas det lägger sig med åren.

Bildbomb så det skriker om det :o

1110224.jpg

1102062.jpg

1102064.jpg

11041810.jpg

1210134_zpsb88003ae.jpg


Film från lite tolkning som 1½ åring
http://s577.photobucket.com/user/mysakuragirl/media/Sakura/MVI_8434_mindre.mp4.html?sort=3&o=43

Mer bilder ;)
13010527_zps04abe473.jpg

13010513_zpse4abd066.jpg

13010512_zpsaa7961f5.jpg


Fort följer
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Vilken snygging!

Jag har kikat på sobel som hingst faktiskt!
Verkar trevlig och ser snygg ut, dock har jag inte sett några nya bilder på honom på senaste vilket är synd.
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Här är en till med en knabbis och en knabbiskors..

Lucky Star är född 2001 och ca 1,52 i manke.. Underbar häst på alla sätt!
Mamman är varmblodstravare och pappan Sobel SKN-4.

p1040915_508aa4eaddf2b301f8001494.jpg


p1010883_180619826.jpg


Pippi Född 1995 (maxad b-ponny). Sällskap till min stora, världens sötaste lilla Prick till sätt och utseende, vill ingen något ont, men det finns humör att plocka fram när det behövs. Härstamning okänd, Dansk Import.

dscf3867_5133b6a7ddf2b366987d6515.jpg


dscf3790_512ba4e3ddf2b305995339d1.jpg


Bägge mina prickar förra sommaren..
p1040428_502dcdeeddf2b31b0f001d18.jpg


Mvh Domino_s
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Vilken snygging!

Jag har kikat på sobel som hingst faktiskt!
Verkar trevlig och ser snygg ut, dock har jag inte sett några nya bilder på honom på senaste vilket är synd.

Tyvärr finns Sobel inte längre i livet..:(

Mvh Domino_s
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Vad roligt att fler har hittat hit förresten :)

Molin, vilken läcker färg din har!
Och det låter nästan som om det är Mille du pratar om.
Han är lite utav en enmanshäst (mammig) och man behöver vinna hans förtroende för att kunna jobba med honom. Han tenderar att bli misstänksam om någon annan än jag och sambon håller på med honom.
Han är klipsk och snabbtänkt vilket är underbart men man får passa sig så att det inte används i fel syfte!

Domini_s: Pippi var ju fruktansvärt söt!

Jag är i tränsprovartagen och är i valet och kvalet ang vilket jag ska beställa. De har ju en tendens att byta färg ganska vilt knabbisarna.
Förra året var Mille jättestilig i cognac-träns. Nu skär det sig som tusan!

Det står mellan dessa två:

9d37fd7f5b2b6fb22e6850cfbc3d1bd7_zps68838c22.jpg


ba47bd0b20fb012d9d9716fd3d9ae17c_zps7fd3306b.jpg


Svart passar han inte direkt i:
null_zps7137aa76.jpg


Förra sommaren hade han grå man
fda836e3bd58edde8e6b8edfa13e030b.jpg


Och nu är den nästan helt vit!
796b49b335b3316e85105680ddb01df6_zpsf7378502.jpg


Och den här bilden lägger jag upp igen bara för att den är fin :D
null_zps5ed0c2f5.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Knabstrupper vänner!

Tack!

Ja hennes färg älskar jag. Såhär såg hon ut en sommar :love:
100530173_zps3f81d2c7.jpg

10053042_zps5c76a779.jpg


Ja man kan nog beskriva henne lite precis som du skrev.
Men helt underbar häst och jag tror/hoppas det släpper hyfsat nu när vi flyttat in i ett stall där vi hjälps åt med pass osv.
Fast, hon verkar inte ha något emot att alla möjliga leder henne in/ut eller ger henne mat så det verkar lovande =D

Men att stå utanför hennes box och snacka om henne lr något eller bara stå utanför kan hon ibland bli skitgrinig över och försöker nästan gå till attack, vet inte alls vad det är för beteende men förhoppningsvis bara något litet för att hon står på box. Har tidigare stått på lösdrift i nästan alla hennes år.
Bara enstaka nätter hon fått sova inne för tex hovböld lr dyligt!

Ang tränsen till din kuse så tror jag på det nedersta. Såg snyggare ut!
Det andra hade lite bredare på sidan och det är jag inte så förtjust i men det är jag ;)

När vi ändå pratar om träns, jag vill ha ett nytt också.
Sett ett på hööks som jag gillar hyfsat, bred nosgrimma dessutom som hon passar hyfsat bra i.
Men jag vet ej... Usch det ska vara så svårt med utrustning.

Går och väntar på en sadel som jag beställt med, hoppas så innerligt att den passar för annars blir jag ledsen. Blev en ren chansning på vid och tum stl faktiskt. :o
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Just det!

Måste ju få berätta om dagens ihopsläpp med Sakuras nya beteskompis =D

Han är en nordsvensktravare (säger man inte kallblodstravare?) nåja på 4år och valack. Men han blev valack för inte så länge sedan tydligen så jag hoppas han håller sig i schack med min brud som för övrigt kan brunsta hej vilt med valacker.

Men, hon visade absolut inget sådant idag! Skönt måste jag erkänna...

Ihopsläppet gick ruskigt bra, dom lukta på varandra sedan for dom runt över hela hagen som är gigantisk mot vad dom båda tidigare gått på. Och det finns mycket mer liknande hagar som vi kommer byta mellan =D

Vid två tillfällen när dom hälsa så skrek Sakura en gång och la ut en fin bakspark andra gången kicka hon för och träffa två ggr. Men sen har det varit lugnt igen.
Jag gissar på att dom ska göra upp om vem som ska bossa utav dom båda!
Måtte dom ta det lugnt, vill inte få en skadad häst.

Bjuder på bildbomb igen då :o
1306151_zpsda73085c.jpg

1306157_zps48eae34c.jpg

13061518_zpsc4818b87.jpg

13061531_zps0b41251b.jpg

13061547_zps7aa24c44.jpg


Lite läskigt att dricka själv
13061558_zps00c1d9a7.jpg

Så med min nya kompis gick det bra
13061556_zps8085fa35.jpg


Fortsättning följer :o
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Sen var det superskönt att rulla sig
13061573_zps13d86d9c.jpg

13061570_zps5a8ebea4.jpg

Sen "fasna" jag en sväng på ryggen och låg och sprattla och matte bara skratta
13061574_zpsdda957ab.jpg


Tjohooo vad detta var kul
13061549_zps3cf2b50b.jpg

13061550_zps55111a0a.jpg

13061563_zps21d58087.jpg


Sådär, tack för oss =D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 567
Senast: hastflicka
·
Bukefalos Listan kan ju göras mycket lång, Men jag ska försöka hålla mig till tre punkter. Räknar i omvänd ordning så det som betyder mest för...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 499
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 003
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp