Knabstrupper vänner!

Har nu forskat vidare om nedärvning och det verkar som "färgade" homozygoter ger mindre färg än heterozygoter (om anlaget nedärvs). Så homozygot ger 100% tigrerade, dock mest minimaltigrerade / shabraktigrerade. Heterozygoter ger 50% tigrerade, men "strörre chans" för loepardtigrerad. Sen finns det även helvita homozygoter och dessa verkar ge mest färg. Var finns dom? Känner bara till Konrad (ej godkänd, även kallad hertigen), men vet inte om han finns kvar eller i så fall var han är.

Så helvit knabstrupperhingst sökes! ;)

Jomen så är det ju. Dessutom lär det ska vara extra svårt att få en svartvit tigrerad, eftersom något med den svarta färgen gör det svårare för tigeranlaget att ta över...därför det är vanligare med fux- och bruntigrerade.

Skulle jag haft ett sto och väldigt gärna velat ha tigrerad unge skulle jag kollat upp den här killen: http://www.superiorequinesires.com/stallions/SartorsBattleofHastings.html
 
Fin hingst, hade varit ett alternativ om det inte varit frusen semin. Blir dyrare än kyld och mindre chans för dräktig. Plus att dom seminstationerna som ligger närmast mig bara seminerar med kyld / färsk.

Läste någonstans att av dom leopardtigrerade är 70% hingstar och 30% ston. Så önska sig ett svart loepardtigrerat stoföl är nog för mycket :)

Ska se om jag får tid snart att lista ut hur jag får ut bilder, om datorn och jag förstår varandra med andra ord
 
Min lilla giraff
10417733_10152262473973460_7662659056642064675_n.jpg
är dräktig med Fighting Alpha =) På onsdag ska vi kolla hjärtljud! :D
10277588_10152262471098460_1891737836728361633_n.jpg
 
Nu har jag varit oaktiv här igen känner jag, hur är det med alla och hur mår era prickar?
Min Prick (också kallad) och jag börjar hitta varandra nu, har gått ett år sedan jag köpte henne oinriden och trotsig 3-åring. Nu är hon inriden vill jag nog säga, har hoppat 80 cm (vi är dressyrare eg) och hon går hyffsat ok på banan utan större konster!
Vi har fortsatt att lastträna, där vi haft det svåraste bekymret. Igår gick hon rätt på flera gånger så det är väl bara att hålla det vid liv nu då!
I eftermiddag åker vi till en tränare igen för andra gången!
Uppdaterar en del på bloggen ifall ni är intresserade http://zkold.se/
Här är några bilder på stumpan.
img_3374_53e75649ddf2b33c79c72add.jpg

img_3444_53e753262a6b221a5c9da512.jpg
 
Nu har jag varit oaktiv här igen känner jag, hur är det med alla och hur mår era prickar?
Min Prick (också kallad) och jag börjar hitta varandra nu, har gått ett år sedan jag köpte henne oinriden och trotsig 3-åring. Nu är hon inriden vill jag nog säga, har hoppat 80 cm (vi är dressyrare eg) och hon går hyffsat ok på banan utan större konster!
Vi har fortsatt att lastträna, där vi haft det svåraste bekymret. Igår gick hon rätt på flera gånger så det är väl bara att hålla det vid liv nu då!
I eftermiddag åker vi till en tränare igen för andra gången!
Uppdaterar en del på bloggen ifall ni är intresserade http://zkold.se/
Här är några bilder på stumpan.
img_3374_53e75649ddf2b33c79c72add.jpg

img_3444_53e753262a6b221a5c9da512.jpg
Vad kallar ni denna färg?
 
Jag skulle kalla det leopardtigrerad. En schabraktigrerad sträcker sig fram till manken som max och blir det mer, som i det här fallet, är det en leopardtigrerad.
Tack för svar. Har en nybliven ettåring hemma som reggades som mörkbrun schabraktigrerad men nu när hon fäller är hon snarare "stickelhårig" eller melerad(?) med svarta prickar i som finns ända framme på bog/hals. Hon har inte riktigt fällt klart än så det ska bli spännande att se resultatet. Jag borde kunna dra slutsatsen att det står fel i passet då?
 
Har en nybliven ettåring hemma som reggades som mörkbrun schabraktigrerad men nu när hon fäller är hon snarare "stickelhårig" eller melerad(?) med svarta prickar i som finns ända framme på bog/hals. Hon har inte riktigt fällt klart än så det ska bli spännande att se resultatet. Jag borde kunna dra slutsatsen att det står fel i passet då?

De blir ofta mer prickiga med åren, alltså att bottenfärgen blir ljusare så prickarna framträder.
Min är enfärgad/stickelhårig på halsen, särskilt på högersidan:
11150344_10152944721002655_6480821096014027921_n_zpsepdjbizl.jpg


det blir lite ljusare för varje fällning och prickar syns...kanske blir han vit där också så småningom?
 
Är det korrekt färgbenämning? Jag har noll koll så det är därför jag frågar :-). Min som håller på att fälla börjar likna din :-) Häftig färg!
Jag vet faktiskt inte men hon har ljusnat väldigt mkt, var brun och prickig när hon föddes! :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 568
Senast: hastflicka
·
Bukefalos Listan kan ju göras mycket lång, Men jag ska försöka hålla mig till tre punkter. Räknar i omvänd ordning så det som betyder mest för...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 499
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 003
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp