Knäskada - risk för pålagring?

skuggi

Trådstartare
Dagen före julafton hade min islandsvalack den dåliga smaken att göra sig ganska mycket illa i höger framknä...

Han och kompisen hade just busat och i deras lekar ingår vanligen att den biter varann i benen så de ramlar ner på knä. Brukar funka bra.
Den här gången har han antagligen träffat en sten eller helt enkelt spräckt det mot hårda blankisen.

Resultatet blev ett 6-7 cm långt jack tvärs över knäet som gapade öppet 3-4 cm på bredaste stället :cry: (blod typ överallt)

Efter någon timme blev han blockhalt och knäet svullnade upp såklart. Han har sedan dess stått i "utebox" då vi byggde om lösdriften så han hålla där inne samtidigt som kompisen kan komma och gå som han vill.
Han har varit blockhalt typ fram tills idag (4 dagar) nu är det lite bättre och han stödjer bättre på benet.

Såret såg inte djupt ut och ser nu ut att läka bra, ingen feber ännu.
Veterinär är såklart konsulterad men han tyckte inta att vi skulle sy då det säkert bara skulle gå upp igen.

Nu börjar jag såklart undra över riskerna för skador på övriga knäet...
Kan han ha fått en spricka? Borde man röntga för att få veta säkert?
När bör en spricka ha läkt?
Finns det risk för pålagringar nu i knäet? Borde man förebygga på något vis?
Efter hur lång tid kan pålagringar uppkomma? När kan man "friröntga" och känna sig lugn?

Direkt efter smällen var han bedövad av chocken gissar jag, och gick obehindrat och böjde på benet. Dock gjorde det ont när vi tvättade såret.
Nu stödjer han som sagt på det och verkar kunna lyfta och böja lite utan problem...

Vad tror ni?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 151
Senast: kryddelydd
·
Hästvård 22 december Idag rymde Eddie och Harmonie från sin hage. ägaren skulle ta in de från hagen men så hade de stuckit rakt genom tråden...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: sante
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 433
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp