Knapert eller är det rätt bra

Sv: Knapert eller är det rätt bra

Du sitter i ungefär samma båt som jag satt i för en tid sedan fast min sambo tyckte inte att jag skulle ha kvar mina hästar, så jag fick verkligen noll support för mitt fritidsintresse, vilket gjorde att jag gav upp hästarna och nu är helt utan hästar.

Jag lade kanske 3-4.000 kronor i månaden på hästarna och tjänade tidigare i snitt 11.500 kronor i månaden. Därpå betalar jag all mat i hushållet för mig, sambon och vår dotter. Jag betalar även vår bil (lån, bensin, försäkring osv.) så det har aldrig varit frågan om att jag har haft några pengar över till annat. Nu är det dessutom ännu värre när jag "bara" studerar så tanken på några hästar i dagsläget finns inte på kartan.

Men om du känner att din ekonomi klarar av att betala en häst med eventuella oväntade veterinärräkningar på x antal tusen så why not? Du har ju dessutom din sambos stöd, vilket gör att du kan fokusera på din häst och inte behöver vara orolig för att din sambo tycker att du lägger för mycket pengar på hästen.
 
Sv: Knapert eller är det rätt bra

Det låter ändå som rätt bra :) Jag vet inte vad jag skulle gjort utan min häst under studietiden:heart

Ett tips: låna eller köp beg litteratur i så lång utsträckning som möjligt, vissa kostar verkligen mycket! Min sambo behövde byta böcker ungefär var femte vecka (i ca 5 år), varje gång de började en ny kurs. Dyrt att köpa nytt varje gång...
 
Sv: Knapert eller är det rätt bra

Om jag var som du skulle jag behålla hästen. Din sambo har ändå flera hobbys som han sysslar med på sin fritid, som är inräknade i er budget, varför ska inte du få ha kvar din då? Han verkar ju dessutom förstående till att du ska ha kvar hästen, så varför inte?

Jag har pluggat fyra och ett halvt år allt som allt efter gymnasiet, och för mig har det varit jätteviktigt att ha något annat att bryta av studierna med. För mig har det dessutom varit tvunget att ha bil, dels för att ta mig till skolan då jag bor långt från all form av kollektivtrafik, och dels för att ta mig till stallet, av samma anledning. Nu bor jag visserligen hemma, så föräldrarna ställer upp en del ekonomiskt gällande stallhyran och jag slipper dyra kostnader för mitt eget boende, men allt annat har jag bekostat själv (försäkringar, foder, hovslagare och allt annat löpande, det enda mina föräldrar betalat är egentligen hyran).

Man kanske får försaka lite andra grejer för att kunna ha kvar hästen (kanske inte köpa lika mycket kläder till sig själv, kanske inte ge hästen den allra dyraste utrustningen, inte äta lunch ute varje dag utan ta med sig matlåda o.s.v.) men tycker man att det är okej och att hästen är värd det, så kör på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 021
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tog upp min downsizing i mitt förra dagboksinlägg. En annan downsizing jag (och min man) håller på med är en ekonomisk downsizing...
2
Svar
21
· Visningar
2 399
Senast: farin
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 777
Senast: Kakis
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 298
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp