Bukefalos 28 år!

S

sebolina

Min häst har fått några knölar på ena sidan, strax bakom sadelgjorden.De är lite olika stora men ungefär som en femkrona. Det är en liten skorv är det på varje knöl. Han ömmar inte när man tar på den & de är ganska mjuka. Nån som har nån aning om vad det kan vara? Tacksam för svar
 
Ingen som vet vad det kan vara & om man kan göra nåt för att få bort dem?
 
äe det nåt som kommit upp helt plötsligt? Kan ju vara foderknölar, *värmeutslag* m.m. Det kan ju vara början till ringorm också. Är du orolig så ta ut veterinären.
 
Svårt att avgöra så här.
Det kan ju vara proteinknölar.

Har foderstaten ändrats något på sistone?
 
Nej, foderstaten har inte ändrats. Ska nog ringa vet på måndag för de har blivit fler.
 
Hakar på med en liten fråga här... Hur i hela fridens namn ser proteinknölar ut och var sätter de sig oftast?

Ang. trådskrivarens häst tycker jag det låter som en reaktion på något, alltså något allergiskt. Du har inte haft något täcke, gjord el. dyl. som legat an där? Eller att han har hudveck där så att det blivit fukteksem (min häst har fått sådana vid armbågen någon gång, låter lite liknande).
 
proteinknölar är små oftast nåra millimeter bara men kan variera... och sitter i huden...
det beror på vad anledningen är att de fått proteinknölar... de kan få proteinknölar pga felaktig foderstat då tror jag att de kan sitta i princip var som helst men också pga av skitig utrustning... då sitter de kanske under sadeln eller vid sadelgjorden.. under eller strax brevid där se har sadeln eller typ sele m.m.//Johanna
 
låter beknat det der,min häst hadde sådanna også på ryggen,jag lot operera bort dom,det visade sig att det var en sticka som har legat der och låtit skit komma in,då blev det en kul/knöl som inte ömmade eller nått,den var bara der.
inge farligt alls,karnsje det är det som är på dig häst?
isåfall tar det fem minuter för veterinären att skära bort det,dom tog 1200 för mig att göra det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Var till veterinären igår, främst p.g.a. annat problem men vi provtog också en liten vårtliknande utväxt på insidan av min hunds ena...
Svar
14
· Visningar
2 785
Senast: Takire
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 344
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 046
Senast: Cattis_E
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp