Bukefalos 28 år!

knölig katt

ameo

Trådstartare
Moderator
Förra hösten flyttade det hit en katt, som bara bestämde sig för att "jag bor här". Hon dök upp första gången dagen efter att vi hade tagit bort våra gamla stallkatter (pga sjukdom o ålder) och våra efterforskningar om varifrån hon kom var resultatlösa.

Nåväl, 1½ år och en kull kattungar senare är hon nu kastrerad och vi anser henne vara vår katt. (hon är i första hand stallkatt men hon är välkommen in när hon vill, ligger bredvid mig just nu t.ex...) Men jag vet fortfarande inget om henne, har ingen aning om hur gammal hon är etc.

Nu till frågan - när man klappar henne över ryggen får man känslan av att hon är full med knölar. De är inte särskilt "höga" men ytan är ungefär som toppen av en bordtennisboll. Och de sitter över större delen av ryggpartiet och lite ner på sidorna.

Jag glömde fråga när hon var hos veterinären för kastrering och det känns egentligen inte särskilt akut eftersom hon är välmående till hull och aktivitet.
Därfr frågar jag här, är det någon som varit med om något liknande? Bör jag utgå ifrån att det är tumörer eller ska jag tror att det är fettknölar?
 
Sv: knölig katt

Jag skulle nog utgå från att det ær fettknølar eftersom hon mår jættebra! Hade hon varit full i canser så skulle hon rimligtvis varit mager och skruttig.
Men lite konstigt låter det ju eftersom hon har ryggen full!
 
Sv: knölig katt

Fast de kan må bra länge med cancer. Så att det ser bra ut säger inte så mkt. Vi hade en katta som hade magen full i cancer hon var fräsch väldigt länge och veterinär ansåg att vi kunde låta henne leva så länge hon inte visade tecken på smärta. Hon var knölig på hela magen.
 
Sv: knölig katt

tack för era svar.
Jag kommer låta det vara så länge hon är välmående i övrigt, är mest bara nyfiken på vad orsaken till knölarna kan vara.

Stallkattan som var hennes föregångare hade en juvertumör, som jag valde att inte åtgärda. Det tog åtminstone två år från det att jag hittade knölen tills jag ansåg att den var så stor att det var dags att ta bort henne. Det var en gammal katt som bott ute i hela sitt liv (bortsett från nån vecka efter kastreringen 10 år tidigare och då var hon ganska stressad av att vara inne...), så jag ville helt enkelt inte tvinga henne till konvalecens inomhus efter en operation. utan hon fick hänga med så länge hon mådde bra. Och, som sagt, min avsikt är nog att göra detsamma med den här katten.
 

Liknande trådar

Övr. Katt För att göra en lång historia kort så dök det plötsligt upp en honkatt här, dagen efter att vi hade avlivat våra förra stallkatter (pga...
Svar
7
· Visningar
12 332
Senast: Gnapp
·
N
Övr. Katt Jag har en katt som är två år, en hona. Hennes mamma blev dräktig utan att vi visste nåt, hon gick på piller som hon antagligen då hade...
Svar
18
· Visningar
3 363
Senast: Heulwen
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 104
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp