Kockar och vegetarianer

Sv: Kockar och vegetarianer

Jag struntar i var löpen kommer ifrån. Så länge inte djur föds upp och slaktas enbart pga löpen så ser jag inga som helst moraliska problem i det.

Fast du kan ju inte veta utan att göra en rejäl djupdykning om djuren föds upp för löpmagarna och köttet är en biprodukt eller om det är tvärtom. Åtminstone kan man resonera att det blir lönsammare att bedriva kalvproduktion och slakt pga löpen än det annars hade varit och därför blir det fler djur som slaktas.

Så länge hela djuret tas tillvara så spelar det ingen roll vad syftet är tycker jag :). Förmodligen är det det som ger mest betalt till djurägaren.

Sen tycker jag att den som dömde ut "alltid denna svamp" var lite orättvis. Svamp har enligt mig en större smakvariation än kött om man bara räknar däggdjur och fågel. Väldigt stor skillnad att bli bjuden på champinjoner, karljohan, trattkantareller, blomkålssvamp eller ostronskivling.

Det var nog jag :D
Alltså grejen är den att jag HATAR svamp. Jag äter hellre kött än svamp. Det är svårt att äta vegetariskt i Sverige och inte äta svamp. Men fine, jag kan acceptera dess kulinariska värde, men ja, får jag det ospecificerat på tallriken (det har inte funnits med på beskrivningen) så åker det tillbaka till köket illa kvickt.

Jag kan inte tycka att det är alls vad jag försökte skriva. 97% av alla försålda livsmedel i en livsmedelsaffär innehåller förmodligen ingredienser och spår av ämnen som en matfobisk vegan inte vill ha i sig. Kanske är 97% lite överdrivet. Men inte mycket.

Med det menas inte att 97% av alla vanliga livsmedel innehåller animaliska ingredienser i någon större utsträckning. Den andelen är långt, långt mindre.

Vad är det för märkliga affärer du handlar i? Handlar du på ett gårdsslakteri eller? För där kan jag förstå att 97% är kött eller innehåller kött men inte i en vanlig mataffär.
Jag har inga som helst problem att handla en hel vagn full med mat utan att det finns ens ett uns av något kött eller några köttbiprodukter. Jag tror att du får höja blicken ifrån köttdisken faktiskt. Det finns massor med god mat som inte innehåller kött. Du kanske får en positiv överraskning och hittar nya favoriter :)

Vad gäller ditt tidigare inlägg om att man ska kunna säga vad man äter eller inte äter på under en minut så brukar jag säga att jag äter inget som har ögon som de har kunnat se med. Då brukar även den dummaste fatta att även skaldjur, fisk och fågel går bort. Fast visst finns det en och annan dumming som då tror att köttbuljong ändå går bra :banghead:
Jag har träffat människor som pga sin kräsenhet inte äter det eller detta och det har tagit bra mycket mer än en minut att säga det och då äter de ändå kött. Men de kanske är förlåtna just eftersom de äter kött?

Om det är medvetet, ja. Precis som jag uttryckte ovan.

Men det kanske är bäst; att veganen alltid tar med sig sin egen mat om man är psykologiskt allergisk mot att få i sig molekyler eller obetydliga mängder av animaliskt protein.

Det är liksom lite äpplen och päron och halmdockor här. Jag uttrycker att jag tycker att det är fånigt att bli upprörd över att man fått i sig en obetydlig mängd av vilket preparat som helst som man inte VILL äta när man blir bjuden på mat. Det bemöts med att det är respektlöst att peta i animalier till en vegan. Jag kan liksom ställa upp på båda utsagorna och de är inte alls motsägelsefulla.

Så om jag tar en tesked bajs och lägger den i din soppa och berättar det efteråt så gör det inget? Jag kan ju inte veta om du tycker att det är okej eller inte och för mig är kött ändå så vidrigt så det gör ingen som helst skillnad för min del. Det är nämligen lika äckligt och motbjudande för en vegetarian att få i sig animalier som det är för dig att få i dig bajs. Du vill ju bara inte respektera andra människors val så mitt råd till dig är att genast fråga nya bekantskaper vad de äter och inte och genast avsluta bekantskapen med människor som inte tänker precis som du.

:banghead::banghead::banghead:

Så om jag tar en tesked bajs och lägger den i din soppa och berättar det efteråt så gör det inget? Jag kan ju inte veta om du tycker att det är okej eller inte och för mig är kött ändå så vidrigt så det gör ingen som helst skillnad för min del. Det är nämligen lika äckligt och motbjudande för en vegetarian att få i sig animalier som det är för dig att få i dig bajs. Du vill ju bara inte respektera andra människors val så mitt råd till dig är att genast fråga nya bekantskaper vad de äter och inte och genast avsluta bekantskapen med människor som inte tänker precis som du.

:banghead::banghead::banghead:

Du vägrar ju att ta in vad jag skriver. Svårt att kommentera då annat än med att ditt inlägg är helt off-bounds. Gå tillbaka till gå.

För tredje inlägget förklarar jag att det inte var 97% animalier jag någonsin påstod skulle vara utbudet. Och att 97% kanske var i mesta laget.

Hur många krävs det för att förmedla förståelse?

*KL*
Håller ni på än?
Är det någon som kommit med ett bra förslag på vad resturanger kan ha på menyn då? Som säljer och ger krögaren lite vinst också :).

Grejen är väl att planera en meny på samma sätt som alltid:

Se till att större delen av råvarorna används även i andra rätter och att en viss del av förberedelsen delas av flera rätter.

Utöver det handlar det väl om en kunskap om hur man använder en råvara på olika sätt.

Personligen tycker jag man kan göra fantastiska saker med butternut pumpa, sötpotatis, vattenkrasse eller olika skott, fröer, puylinser, vildris.. Osv

På ett bröllop förra helgen fick jag 2 st Hälsans kök Wienerschnitzlar och till det några torra kokta potatisar.. Ingen sås, inget grönt, ingenting mer!!
De andra fick nåt kött med potatisgratäng och sås, varför kunde inte jag fått potatisgratäng som alla andra, då hade det varit lite roligare iaf!
Jag blev faktiskt riktigt sur, så dålig vegetarisk mat får man bara inte servera!

Förmodligen innehöll potatisgratängen köttfond. Det var nog därför du inte fick det. Det är vanligt att den innehåller det på restauranger och storkök. De tycker att det inte blir någon smak om de inte blandar in köttfond var svaret jag fick när jag frågade varför i allsin dar då. Enligt mig är det fullkomligt onödigt. Jag har iallafall inga problem med att göra lakto vegetarisk potatisgratäng (med eller utan laktos) och det hade inte varit några problem att göra den vegansk heller.

Tyvärr får man ofta vara glad om man får någon mat alls på sådana tillställningar. Det har hänt mig flera gånger att de helt sonika har glömt bort den vegetariska maten.

Senast ändrad:

Må så vara att gemene man inte känner till uttrycket pescetarian, inte kommer det bli någon förändring heller så länge fiskätare kallar sig vegetarianer.

Enklast är att ni helt enkelt säger; "Jag är pescetarian, det innebär att jag äter som en vegetarian + att jag äter fisk". På så sätt kommer omgvningen lära sig vad pescetarian innebär.

Du menar att när jag säger "fast jag äter fisk också" så innebär det att omgivningen tror att alla som är veg utan det tillägget ändå äter fisk? Jag tror inte jag lurar någon faktiskt :). Det är nog ganska uppenbart vad jag menar. Jag är inte så hajj på alla benämningar som finns på olika sorters vegetarianer (eller vad man nu vill kalla dem som inte är så strikta). Tyvärr saknas också intresse från min sida att lära både mig själv och omgivningen. Men de som arbetar med mat borde lära sig de vanligaste varianterna när de utbildar sig tycker jag.

Du menar att när jag säger "fast jag äter fisk också" så innebär det att omgivningen tror att alla som är veg utan det tillägget ändå äter fisk? Jag tror inte jag lurar någon faktiskt :). Det är nog ganska uppenbart vad jag menar. Jag är inte så hajj på alla benämningar som finns på olika sorters vegetarianer (eller vad man nu vill kalla dem som inte är så strikta). Tyvärr saknas också intresse från min sida att lära både mig själv och omgivningen. Men de som arbetar med mat borde lära sig de vanligaste varianterna när de utbildar sig tycker jag.

Men att de som utbildar sig får lära sig de korrekta termerna i utbildningen hjälper ju inte när de som äter enligt en "inriktning" inte använder de korrekta termerna?

En vegetarian äter ingen typ av kött, äter man kött (oavsett om det kommer från ryggraddsdjur eller invertebrater) så är man inte vegetarian.

Men att de som utbildar sig får lära sig de korrekta termerna i utbildningen hjälper ju inte när de som äter enligt en "inriktning" inte använder de korrekta termerna?

En vegetarian äter ingen typ av kött, äter man kött (oavsett om det kommer från ryggraddsdjur eller invertebrater) så är man inte vegetarian.
Fast om man säger att man är vegetarian till en kock så är det ju bara för kocken att laga helvegetariskt, så är h*n på säkra sidan.
Helt enkelt låta bli att blanda in fiskar, skaldjur och andra animalier.

Fast om man säger att man är vegetarian till en kock så är det ju bara för kocken att laga helvegetariskt, så är h*n på säkra sidan.
Helt enkelt låta bli att blanda in fiskar, skaldjur och andra animalier.

Fast om man inte är vegetarian (utan exempelvis pescatarian) kanske man vill dra nytta av det ökade utbudet av smaker som finns i hela det utbud man kan tänka sig att äta. Det var ju något av det som var essensen i tråden.

Men självklart, säger man att man är vegetarian ska kocken på en restaurang veta vad det innebär för mat.

Men självklart, säger man att man är vegetarian ska kocken på en restaurang veta vad det innebär för mat.
Och kunna laga vettig mat också.
Problemet är ju att de alltför ofta inte kan det.

Fast om man inte är vegetarian (utan exempelvis pescatarian) kanske man vill dra nytta av det ökade utbudet av smaker som finns i hela det utbud man kan tänka sig att äta. Det var ju något av det som var essensen i tråden.

Det vanligaste verkar vara att de vegetarianer som även äter fisk, blir serverade fisk hela tiden.

Det vanligaste verkar vara att de vegetarianer som även äter fisk, blir serverade fisk hela tiden.

Då får man väl använda det begrepp som ökar sannolikheten att man får det man är sugen på, inom de gränser man själv sätter upp. Eller helt enkelt önska sig ännu mer specifikt...

Jag har iallafall inga problem med att göra lakto vegetarisk potatisgratäng (med eller utan laktos) och det hade inte varit några problem att göra den vegansk heller.

Det är klart att det är fullt möjligt att göra en potatisgratäng utan köttfond. Men om kocken tycker att det blir godare med köttfond, så spelar det ju ingen roll att du tycker att det är "onödigt". Någon annan tycker kanske att det är onödigt med lök, eller vad som helst.

Även om jag håller med om att många kockar är alldeles för dåliga på vegetarisk mat, så funkar det ju inte att låtsas att man kan få till dels samma, dels lika många smaker om man plockar bort alla animalier, som om man inte gör det. Det är ju en begränsning av ingredienser och således även av smaker.

Omnivorerna kan ju äta allt som vegetarianer äter, så det är ju en logisk oundviklighet att den vegetariska maten är något mer begränsad (precis som allergier är begränsande).

Jag kallar mig "vegetarian fast jag äter fisk" för det är så jag bäst gör mig förstådd :). Har provat lite olika och detta funkar bäst. Sen om det är helt korrekt eller ej spelar inte så stor roll tycker jag. Jag frågade tidigare i tråden om det är nödvändigt att man är strikt för att kalla sig det ena eller andra t ex? Om jag äter kött en gång i månaden, kan jag kalla mig veg då? Eller går gränsen vid aldrig?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka