Köer i Stockholm nu?

Jag kommer söderifrån Jönköping hållet
Det som brukar ta tid är nog essingeleden och typ från Södertälje in mot stan. Men norrut brukar vara lugnare på eftermiddagen än söderut. Räkna nog med en timme extra skulle jag gissa. Jag ska också till uppsala vid den tiden men åker från Solna och då räknar jag med typ en timme restid.
 
Jag kommer söderifrån Jönköping hållet
Du har tre rätt likvärdiga alternativ:

a) E4:an hela vägen genom Stockholm
+ snabbast, om allt flyter
- längst väg, risk för broöppning i Södertälje

b) svänga av i Norrköping och åka Rv55:an via Katrineholm, Strängnäs och Enköping.
+ kortast.
- risk för broöppning över Mälaren, minst sträcka motorväg.

c) svänga av i Motala och åka via Rv50 via Askersund till E18 och Örebro/Västerås/Enköping.
+ säkrast att tidsplanen håller.
- tullavgift på den nybyggda bron över Motala Ström.

Tidsvinsten 'om allt flyter' genom Stockholm är runt halvtimmen. Det behövs dock inte så mycket för att detta ska ätas upp på en fredag. Vägsträckorna skiljer med cirka milen mellan alternativen - längst är a), c) finns i mitten - och b) är kortast.

Jag hade kört över Strängnäs/Enköping, för jag föredrar aktiv körning framför bilköer.
När broöppningar är kan man kolla upp på nån trafikverketsida.
 
Du har tre rätt likvärdiga alternativ:

a) E4:an hela vägen genom Stockholm
+ snabbast, om allt flyter
- längst väg, risk för broöppning i Södertälje

b) svänga av i Norrköping och åka Rv55:an via Katrineholm, Strängnäs och Enköping.
+ kortast.
- risk för broöppning över Mälaren, minst sträcka motorväg.

c) svänga av i Motala och åka via Rv50 via Askersund till E18 och Västerås/Enköping.
+ säkrast att tidsplanen håller.
- tullavgift på den nybyggda bron över Motala Ström.

Tidsvinsten 'om allt flyter' genom Stockholm är runt halvtimmen. Det behövs dock inte så mycket för att detta ska ätas upp på en fredag. Vägsträckorna skiljer med cirka milen mellan alternativen - längst är a), c) finns i mitten - och b) är kortast.

Jag skulle inte välja b). Jag skulle vilja påstå att man ska tvingas stå i kö i över en timme för att det ska vara likvärdigt med att åka genom Stockholm och det behöver man normalt inte göra så pass tidigt på dagen.
 
Med den trafik som är just nu säger Google Maps att b) och c) är likvärdiga,
medan a) är 10 minuter längre.
 
Du har tre rätt likvärdiga alternativ:

a) E4:an hela vägen genom Stockholm
+ snabbast, om allt flyter
- längst väg, risk för broöppning i Södertälje

b) svänga av i Norrköping och åka Rv55:an via Katrineholm, Strängnäs och Enköping.
+ kortast.
- risk för broöppning över Mälaren, minst sträcka motorväg.

c) svänga av i Motala och åka via Rv50 via Askersund till E18 och Örebro/Västerås/Enköping.
+ säkrast att tidsplanen håller.
- tullavgift på den nybyggda bron över Motala Ström.

Tidsvinsten 'om allt flyter' genom Stockholm är runt halvtimmen. Det behövs dock inte så mycket för att detta ska ätas upp på en fredag. Vägsträckorna skiljer med cirka milen mellan alternativen - längst är a), c) finns i mitten - och b) är kortast.

Jag hade kört över Strängnäs/Enköping, för jag föredrar aktiv körning framför bilköer.
När broöppningar är kan man kolla upp på nån trafikverketsida.
Tack för kanonbra svar
Ska kolla upp dom olika vägarna
 
Jag skulle inte välja b). Jag skulle vilja påstå att man ska tvingas stå i kö i över en timme för att det ska vara likvärdigt med att åka genom Stockholm och det behöver man normalt inte göra så pass tidigt på dagen.
Jag skulle vilja säga att Google Maps har bättre koll på hur lång tid olika vägsträckor tar, gentemot vanliga människors subjektiva tyckanden.
 
Jag skulle vilja säga att Google Maps har bättre koll på hur lång tid olika vägsträckor tar, gentemot vanliga människors subjektiva tyckanden.

Jag skulle vilja säga att Google maps är för optimistisk när det gäller hur snabbt man kan köra vägen via Katrineholm. Jag åker ofta dessa sträckor och brukar göra mina uppskattningar utifrån Eniro som anger att vägen via Katrineholm tar ungefär 70 minuter längre tid.
 
Jag skulle vilja säga att Google maps är för optimistisk när det gäller hur snabbt man kan köra vägen via Katrineholm. Jag åker ofta dessa sträckor och brukar göra mina uppskattningar utifrån Eniro som anger att vägen via Katrineholm tar ungefär 70 minuter längre tid.

Google maps underskattar även tiden som det tar att svänga av vid Mjölby och åka via Motala och Örebro. @Jeffrey får tycka att det är hur subjektivt som helst från min sida, men enligt min (och Eniros mening) åker man inte den vägen på kortare än fem timmar, medan google maps säger 4 h 11 min.
 
Jag skulle vilja säga att Google Maps har bättre koll på hur lång tid olika vägsträckor tar, gentemot vanliga människors subjektiva tyckanden.
Min GPS i bilen är inställd på snabbaste vägen med hänsyn till trafik.

Har GPS i bilen information om trafikstockning och annat som kan fösena?
Jag fattar verkligen inte...
 
Jag hade kört över Strängnäs/Enköping, för jag föredrar aktiv körning framför bilköer.
När broöppningar är kan man kolla upp på nån trafikverketsida.

Är de förresten färdiga med broarbetet? Det har varit mycket köer där i slutet av augusti början av september enligt en vän till mig som bor på Märsön och åker sträckan mellan Västerås och Märsön varje dag. Det som normalt tar 5 minuter har tagit bortåt timmen. Men det kanske bara är hennes subjektiva tyckande? :)
 
Är de förresten färdiga med broarbetet? Det har varit mycket köer där i slutet av augusti början av september enligt en vän till mig som bor på Märsön och åker sträckan mellan Västerås och Märsön varje dag. Det som normalt tar 5 minuter har tagit bortåt timmen. Men det kanske bara är hennes subjektiva tyckande? :)
Subjektiva tyckande...:rofl:
Det uttrycket måste jag börja använda när någon säger något..
 
Är de förresten färdiga med broarbetet? Det har varit mycket köer där i slutet av augusti början av september enligt en vän till mig som bor på Märsön och åker sträckan mellan Västerås och Märsön varje dag. Det som normalt tar 5 minuter har tagit bortåt timmen. Men det kanske bara är hennes subjektiva tyckande? :)
Hennes subjektiva tyckande gäller inte fredagar dagtid.
http://www.trafikverket.se/Aktuellt...rket-installerar-ny-belysning-pa-hjulstabron/
 
Jag ska till Uppsala på fredag, räknar vara framme vid 14 tiden
Hur är E4 genom Stockholm, är det kaos?

Jag skulle åkt rakt genom stan på Essingeleden, enklast och rakast. Min erfarenhet är att trafiken inte har hunnit tjockna helt då, det rör sig framåt men inte i full hastighet. Någon broöppning i Södertälje har jag aldrig varit med om trots att jag bott i Stockholm i hela mitt liv.
 
Så bra för TS!
Så bra för trådkaparen.

Jag har jämfört vad Eniro, Google och Hitta tycker om de båda vägarna.
Så här ser tiderna ut för de helt identiska stäckningarna mellan Uppsala-Norrköping:

Över Stockholm:
Eniro: 2:12
Google: 2:09 (utan trafikhänsyn)
Google: 2.22 (med trafikhänsyn just nu)
Hitta: 2:17

Över Enköping/Strängnäs
Eniro: 3:07
Google: 2:20 (utan trafikhänsyn)
Google: 2.30 (med trafikhänsyn just nu)
Hitta: 2:44

Min erfarenhet är att GoogleMaps är rätt exakt på tiden, under förutsättning att man håller sig till rådande hastighetsbestämmelser. Just dessa båda vägar har jag ofta valt mellan, och jag ska också göra detta val imorgon dag.

Känns som ren nyfikenhet får ge valet Enköping/Strängnäs, och se hur jag står mig mot de tre förslagen jag kommer få.
 
Någon broöppning i Södertälje har jag aldrig varit med om trots att jag bott i Stockholm i hela mitt liv.
Nej, broöppningar kan man absolut bortse från i ekvationerna,
men de är rätt irriterande när man hamnar mitt i dem.


För imorgon:
Broöppningar Södertälje Kanal
0008-0028 dagligen
0120-0140 måndag - fredag
0300-0320 dagligen
0410-0430 dagligen
1042-1102 måndag - fredag
1327-1347 måndag - fredag
1927-1947 måndag - fredag
2308-2328 dagligen
http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjokort/Oppningstider-broar--kanaler/Sodertalje-kanal

Broöppningar Hjulstabron
Nyttotrafik
Varje dag under hela dygnet efter beställning. I god tid före beräknad passage
ska fartygets lots eller befälhavare kontakta brovakten på VHF och förvissa
sig om att det går att få broöppning vid den beräknade passagetiden.

Fritidsbåtar
Den 1 maj - 15 oktober dygnet runt öppnas en gång/timme under 10 min enligt följande:
0010-0020, 0110-0120 osv till 2310-2320.

http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjokort/Oppningstider-broar--kanaler/Hjulstabron/


PS. Man borde inte öppna någon bro, om det inte finns nån båt som vill passera.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 655
Senast: BernT
·
Tjatter Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 275
Senast: Hazel
·
Samhälle Jag har två trafikfrågor av praktisk art som jag har funderat länge över. Den ena frågan är var jag förväntas stanna om polisen kör in...
2
Svar
32
· Visningar
2 331
Senast: Enya
·
Fritid Kanske fel att prata tåg just nu, men jag behöver bukes samlade kunskap. ;) Jag hade tänkt åka till NY i september, men nu när jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 911
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp