Köpa befruktade hönsägg

Ett tips till nästa gång du ska köpa avelsägg är att inte beställa dem förrens du har en surhöna. Surhönor är ofta envetnare än livslängden på äggen. Det kan glatt ligga i ett par månader
Tack, jag är lite inne på den linjen själv... ;)
Faktum är att mina höns är surhönor JÄMT! och det är helt otroligt att jag råkade matcha med en ickesurhöneperiod! Men men nu har jag skitit i det blå skåpet.

Vad kan jag göra nu mer än förvara äggen på det bästa sättet och hoppas hönorna fattar vinken?
 
Tack, jag är lite inne på den linjen själv... ;)
Faktum är att mina höns är surhönor JÄMT! och det är helt otroligt att jag råkade matcha med en ickesurhöneperiod! Men men nu har jag skitit i det blå skåpet.

Vad kan jag göra nu mer än förvara äggen på det bästa sättet och hoppas hönorna fattar vinken?
Förvara äggen på rätt sätt, vänd på dem 1-2 ggr/dygn så inte gulan fastnar i skalet och be till gudarna att de talar förstånd med dina damer
 
Barbie.......så heter min sista CL, som hade stoppade krävan är bra nu! :heart
Hon hade nästan tom kräva igår kväll redan när jag kollade till dem vid 20.30. Jag kände efter och masserade bara ca 5 sekunder för att den var ju normal.

Idag kastade hon sig över maten lika ivrigt som de andra så krisen bör vara över nu.

Det jag gjorde var att en gång per dag (kvällen när de sitter på pinnen) masserade krävan i ca 1-3 minuter, beroende på hur den kändes. När den var som mest stoppad tog det bra med tid innan den kändes lösare. Redan dagen efter var det bättre men att massera två gånger per dag hade varit omöjligt utan att skilja henne från de andra och jag tror hon ändå mådde bättre utan att tas ur gruppen.
På morgonen är de redan vakna när jag släpper ut så det hade varit stressande inte bara för henne utan även de andra om jag jagat runt henne då.

Det tog alltså tre dagar att bli av med stoppet utan något annat än just massage så det var nog inte så farligt som det kändes Men det hade varit dödande om jag inte gjort något alls Med tanke på hur hon mådde.
Man kan behöva både vatten, paraffinolja och kanske operation. Dock hade jag inte opererat utan slaktat om det var så illa.
 
Oj vad intressant att man kan kläcka köpeägg. Jag trodde att alla hönor automatiskt lade ägg, typ ett om dagen utan tupp och att det är sådana som är köpeägg. Typ som när vi har ägglossning 🙈Behöver alltså hönor para sig för att ens kunna få ett ägg? Blir det inte väldigt mycket parade för de stackarna?
 
Oj vad intressant att man kan kläcka köpeägg. Jag trodde att alla hönor automatiskt lade ägg, typ ett om dagen utan tupp och att det är sådana som är köpeägg. Typ som när vi har ägglossning 🙈Behöver alltså hönor para sig för att ens kunna få ett ägg? Blir det inte väldigt mycket parade för de stackarna?
Nej ägg lägger dom ändå. Vi har fem hönor men är utan tupp.
Tror det är eko-höns som går med tupp. Då kan det bli befruktade ägg.
 
Oj vad intressant att man kan kläcka köpeägg. Jag trodde att alla hönor automatiskt lade ägg, typ ett om dagen utan tupp och att det är sådana som är köpeägg. Typ som när vi har ägglossning 🙈Behöver alltså hönor para sig för att ens kunna få ett ägg? Blir det inte väldigt mycket parade för de stackarna?
Tupparna är i de flesta anläggningar misstag. Ibland könsbestäms djuren fel och en tupp slinker med som en höna.
 
En av hönorna har lagt sig på äggen idag!!!

Jag stängde in dem i hönshuset idag med mat och vatten, ljus och värme och tänkte att det kunde göra susen. Kanske kanske funkar det. Hon reste sig som hastigast när jag tittade till dem nu i kväll, men jag ber till alla ruvgudar att detta ska ta sig.
 
En av hönorna har lagt sig på äggen idag!!!

Jag stängde in dem i hönshuset idag med mat och vatten, ljus och värme och tänkte att det kunde göra susen. Kanske kanske funkar det. Hon reste sig som hastigast när jag tittade till dem nu i kväll, men jag ber till alla ruvgudar att detta ska ta sig.
Håller tummar och tår för det
 
Det gick tyvärr inte. Min stadiga ruvhöna verkar inte må bra, och den andra tittade inte åt äggen.

Så, äggen är slängda. :(

Jag behöver dock fylla på flocken. Har ni tips på hur en gör det bäst?

Tänkte köpa en liten flock unghöns kanske, om det går att få tag på. Hur introduceras dessa bäst till en befintlig flock?
 
Det gick tyvärr inte. Min stadiga ruvhöna verkar inte må bra, och den andra tittade inte åt äggen.

Så, äggen är slängda. :(

Jag behöver dock fylla på flocken. Har ni tips på hur en gör det bäst?

Tänkte köpa en liten flock unghöns kanske, om det går att få tag på. Hur introduceras dessa bäst till en befintlig flock?
Jag hade haft dem i typ en stor hundbur inne i hönshuset så de får vänja sig vid varandra utan att de små blir hackade och när de är lite större släppt ut dem till de andra, under uppsikt.
 
Det gick tyvärr inte. Min stadiga ruvhöna verkar inte må bra, och den andra tittade inte åt äggen.

Så, äggen är slängda. :(

Jag behöver dock fylla på flocken. Har ni tips på hur en gör det bäst?

Tänkte köpa en liten flock unghöns kanske, om det går att få tag på. Hur introduceras dessa bäst till en befintlig flock?

Jag har introducerat nya höns kvällstid när mörkret kommit och flocken sitter uppe på pinnarna. Jag har stort, så de nya kan komma undan om det behövs. Köpte tre nya vuxna för en månad sedan och de är redan "inne" hyfsat i flocken.
 
Man kan också sätta ut lite ruskor som de kan gömma sig i om det blir lite mobbing. Brukar fungera ganska bra faktiskt.
Jag fick rådet att möblera om i hönsgården så de blev lite tagna av ändringen och ”glömde” bort de nya på morgonen men det fungerade inte lika bra som ruskorna.
Mina höns är inte nämnvärt omskakade av ändring utan snarare registrerar och har sett, liksom.

När vi haft ungkycklingar har vi gjort en gallervägg i halva gården där ungkycklingarna är på ena sidan och de gamla på andra sidan. För ungkycklingarna har vi haft ett provisoriskt sol- och regnskydd av uppspänd presenning bara (Sommar).
Efter ca två veckor har vi öppnat en bit av gallret Och det har fungerat riktigt bra. Ungkycklingarna sov under presenningen så länge de inte riktigt var med de äldre och flyttade närmare och närmare hönshuset.
Till ”hösten” när fönstret stängdes för hönsen hade de alla frivilligt flyttat in i huset och presenningen var onödig. Perfekt!
 
Det gick tyvärr inte. Min stadiga ruvhöna verkar inte må bra, och den andra tittade inte åt äggen.

Så, äggen är slängda. :(

Jag behöver dock fylla på flocken. Har ni tips på hur en gör det bäst?

Tänkte köpa en liten flock unghöns kanske, om det går att få tag på. Hur introduceras dessa bäst till en befintlig flock?
Jag släppte in mina tre nya med dom andra i januari. Dom blev lite mobbade en tid, men nu är det rätt lugnt. De två nya hönorna är lite mer avvaktande än den ursprungliga flocken. Den tredje nya är en tupp och var svinlycklig från dag ett 😅
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 567
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 900
Senast: Yrsel
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
32 634
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 569
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp