Köpa Digital kompaktkamera

Molekyl

Trådstartare
Hej och hå. Ni som är fotointresserade se hit!!!

Min digitalkamera börjar få mer och mer fel, behöver därför köpa en ny!
Med vad fasen skall jag köpa? :confused: Det finns ju en hel uppsjö av kameror.

Idag äger jag en Sony P-100. Jag trivs ok med den. Min mamma äger en HP-nånting och den gillar jag inte så värst mycket.

Det jag kräver av kameran är att den skall vara snabb i igångsättningen och i själva fototillfället, det skall givetvis bli bra bilder och den skall ha ett ISO på minst 800. Den skall dock vara prisvärd! Bra zoom är ett plus så att man slipper "flugskitar"!
Önskvärt är också om den håller "systemkameramåttet" så bra som möjligt!
Jag är ingen nybörjare, utan gillar att ta lite mer "avancerade" foton, kräver därför rätt mycket av kameran. Dock skall den vara användarvänlig så att min inte så fotointresserade pojkvän kan använda den.

Eftersom jag skall köpa en Canon digital systemkamera (när jag får råd) funderar jag på om jag också ska ha en Canon kompakt, just för att menyerna borde vara likadana. Är de det?


Tips och råd önskas!

Malin
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Canon Powershot S3 IS är bra, jag har den själv (FICK DEN I JULKLAPP :banana: ) och den tar skarpa bilder och sånt. Men det enda jobbiga är att det finns så mycket att välja på i menyn så man vet nästan inte vad man ska ta, lixom SÅ bra är den :D men jag har ju inte riktigt lärt mig den kameran än, det tar ju några månader lixom.

Här är rescensioner på den: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12332
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

En Canon Powershot S3 IS har vi. Bra kamera med många funktioner. Har dock inte "fotat in" oss riktigt med den än. Innan hade vi en Olympus 765 Ultra Zoom, en jättebra kamera som det blev bra bilder med.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Håller med föregående talare om S3:an :) Hade själv tänkt köpa en sån men ångrade mig och ska satsa på en systemkamera istället.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Den kameran hade jag innan den jag har nu och den är helt ok :)
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Lånar tråden lite då jag också är på jakt efter en digitalkamera.

Jag har i princip ingen tidigare erfarenhet av digitalkameror, men lånade en polares ixus (gamla modellen, 6mp) som jag lyckades ta bra bilder med. Funderar nu på att köpa en likadan men har sett att det kommit ut en nyare modell. Så, är en Canon Digital IXUS 70 ett bra och prisvävrt alternativ?

Jag skulle egentligen vilja ha någon med bättre zoom, men jag är inge bra på kameror och vet inte riktigt vad jag ska titta efter.

Andra kameror jag sneglat på är
Canon PowerShot A 710
Kodak EasyShare Z710

Någon som har något förslag? Maxpris 3000 inklusive minneskort.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Jag har en Kodak Z612, som är riktigt bra, bra zoom och bra skärpa.

Jag gillar den och vet att det finns några bukefalister som köpt den efter att ha sett en del av mina bilder..

Lvsprickning.jpg


Blsippa_2.jpg


Bild_6.jpg


Bild_3.jpg


Bild_1.jpg


Bild_4.jpg
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Har också Canons S3:a. Är grymt nöjd med den! Fick pröjsa drygt 3600:- när jag köpte den på Webhallen.se. Såg nu att de hade sänkt priset ngt.. Här är en bild som jag har tagit..

ftippex37.jpg
 
Kamera förslag?

Just nu har jag en kompakt panasonic kamera med endats 4 mpx. Jag var först inne på att köpa en system men har nu ändrat mig, orkar inte ha en massa objektiv och liknande. Nu söker jag en:
• relativt liten kamera
• ca 7.mpx
• bildstabilisering
• Närgräns på ca. 1-2 cm
• Minst 4x optisk zoom

Gillar canons modeller men skulle uppskatta om dem kunde varit lite mindre!

Har ni något förslag? Får kosta runt 3.000.

Jag gilalr att fota hästbilder, både ögonbidler och "in action".
Tacksam för svar!
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

*puttar upp*
Söker oxå en kamera i stil med ketchups kriterier.
Dessutom får det inte vara en veckas fördröjning när man fotar objektet.. Det måste bli bra bilder även på rörliga objekt.
Bonus om den är lite tålig oxå..
 
Sv: Kamera förslag?

Just nu har jag en kompakt panasonic kamera med endats 4 mpx. Jag var först inne på att köpa en system men har nu ändrat mig, orkar inte ha en massa objektiv och liknande. Nu söker jag en:
• relativt liten kamera
• ca 7.mpx
• bildstabilisering
• Närgräns på ca. 1-2 cm
• Minst 4x optisk zoom

Gillar canons modeller men skulle uppskatta om dem kunde varit lite mindre!

Har ni något förslag? Får kosta runt 3.000.

Jag gilalr att fota hästbilder, både ögonbidler och "in action".
Tacksam för svar!

Jag har varit runt idag och tittat på kameror. Jag fastnade STENHÅRT för denna : Canon Powershot A710 IS

Den kostar strax under 3000 kr i butik, och det verkar vara en gedigen kamera med många funktioner. 6X zoom gör den ju lite större än minikamerorna som jag tittade på för övrigt.
Mina krav är att den antingen är väldigt liten, men tar snygga bilder.. eller lite större o ännu snyggare bilder+ en bra zoom (fotar ju mycket häst)

Det lutar åt att det blir en sån här. Någon som har en o kan berätta om den lite?

De andra jag funderat på är Canon Ixus-modellerna. De är mycket mindre, inte så jättemycket lättare, o med mindre zoom....
 
Sv: Kamera förslag?

Då har vi läst samma sak... jag fattade inte heller det där. :crazy:

Detta: "Vad är negativt? Att bländaren bara går till öppning 8 (skulle gått till 16), Att man inte kan få bilderna med mindre komprimering är en miss (I bästa bildläget blir bilder med maxupplösning ca 4,1-5,2 Mb). Dendigital Zomen är som alltid i stort sett oandvändbar såvida man inte väljer en mindre upplösning på bilderna. Gör man detta kan få upp till 1,9 ggr digital zoom utan bildförlust. Bildbrus vid 800 ISO är högt men ger användbara bilder. "

Kan någon överssätta vad han pratar om?? :crazy: Jag fattar det som att han endast pratar om den DIGITALA zoomen i alla fall, inte den optiska.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Det står så här: På objektivet kan det t.o.m. fästas adapters för större vidvinkel eller ännu mera tele.

Man kan alltså skruva på en adapter och sen ett objektiv utanpå vad jag fattar det som. Då blir det ju nästan som en liten systemkamera? Eller?

Den är ju liten nog att kunna ha i fickan, men ändå hyfsat "avancerad" och med hyfsat bra zoom, för att vara en kompaktkamera.... tror jag... jag som inte kan så mycket om sånt här. Men fotointresset har ju vuxit sig väldigt starkt o jag ligger ofta o kryper på gräsmattan o fotar blommor, o ute i hagen o letar vinklar på hästarna osv. Vore kul med nåt lite mer avancerat, men ändå inte en system, det är jag inte "mogen" för riktigt ännu känner jag. :crazy:
 
Sv: Kamera förslag?

Enligt Cyberphoto har den : Intelligent zoom som varnar om bildkvalitén riskerar bli dålig

Skulle kunna vara det som gör att man inte kan använda maxzoom på högsta bildformatet.

"Objektiv" till digitala kompaktkameror finns för de flesta lite mer avancerade.
 
Sv: Kamera förslag?

Enligt Cyberphoto har den : Intelligent zoom som varnar om bildkvalitén riskerar bli dålig

Skulle kunna vara det som gör att man inte kan använda maxzoom på högsta bildformatet.

"Objektiv" till digitala kompaktkameror finns för de flesta lite mer avancerade.

Aha, då fattar till o med jag :D
Men med tanke på hur stort det högsta formatet är, så lär man kanske inte behöva maxzoom om man använder det. Lägger du in det på datorn o ska kolla sen så ser du väl en ögonfrans i ett hästöga mitt på skärmen, allt annat kommer utanför skärmen :rofl:
 
Sv: Kamera förslag?

Ska du ha 7MPx ska du ta och köpa dig en dyr (system)kamera med stor bildsensor annars har du absolut inget för de extra pengarna du lägger för att få det - i synnerhet inte bättre bilder (bara större) - utan kan i princip lika gärna slänga dem i sjön. Ju fler pixlar man trycker in på en liten skitbildsensor desto mer brus kommer man nämligen att få dras med. Detta beror på att ju mindre pixlarna på sensorn blir desto mindre ljus kommer sammanlagt att träffa den lilla pixeln, och ju mindre ljus desto mer brus kommer det bli i bilden. Beroende på hur kinkig man är brukar det sägas att den magiska gränsen för hur många pixlar man kan klämma in på de små (1/2,5") bildsensorerna som sitter i de flesta kompaktkamerorna ligger någonstans runt 5-7MPx.

För att göra det ännu mer ovärt att lägga pengar på en kompaktkamera med massor med megapixlar tenderar kompaktkameratillverkarna slänga på kamerorna så dåliga fasta objektiv att upplösningen på objektivet (skärpan) ändå inte duger för att utnyttja alla megapixlarna när ljuset väl är tillräckligt starkt för att bruset ska vara försumbart - så då skulle man få lika bra (men billigare) resultat genom att förstora en bild tagen av en kamera med färre pixlar i ett bra fotoprogram istället.

Slutsatsen är alltså att det troligen är smartast att köpa sig en bra kompakt med 5-6MPx och med bra optik om man nu hårdnackat vägrar att ge sig upp i systemkameraklassen... :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 357
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jag har två kameror: en systemkamera Nikon D60 (som jag oftast använder ett Tamron-objektiv med brännvidd 18-200 på) och en...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: Myrten
·
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 549
Senast: sydney
·
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny liten kompaktkamera, jag har redan en systemkamera, men tycker att den är för stor för att ta med på...
Svar
12
· Visningar
906
Senast: Shando
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp