Köpa Digital kompaktkamera

Sv: Kamera förslag?

någon som är grymt bra nu och får bra recensioner är nikons P5000.
Har inte mött någon som inte varit nöjd med den.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Du har inga konkreta exempel på vad du anser vara en bra kamera? Eller vad man ska titta på? Det end ajag förstår mig på är antalet mp, detdär med ISO och så vet jag inte ens vad det är eller vad man bör ha :crazy:
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Undrar samma sak. Vilka märken och modeller är då "bra" i 5-6 MPix. Canon? Nikon?

Jag blir inte klok på det här för 5 öre...
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Tyvärr har jag just nu rätt dålig koll på kompaktkameramarknaden och inte riktigt tid att sätta mig in i den heller, men jag kan ju skriva lite vad jag tycker man ska titta på

Först lite om ISO-talet du nämde
ISO-talet anger ljuskänslighet hos bildsensorn. Enkelt sagt så kan man säga att ju högre ISO-tal en kamera klarar av att hantera desto kortare slutartider kan man ha när man fotar. Och varför vill man då ofta ha kortare slutartider? Jo, slutartiden reglerar ju den tid slutaren släpper in ljus på bildsensorn. Om man har en kort slutartid fryser man bara ett kort ögonblick på fotot, och har man lång slutartid är det ett längre ögonblick som fås med på fotot och man får lätt rörelseoskärpa.
En kompaktkamera som tar bilder med försumbart brus vid ISO800 måste räknas som rätt ok i alla fall. Dock står det ofta att kamerorna klarar t.ex. ISO3200, men det är oftast ren bullshit och bilder som är tagna med detta höga ISO-värde går sällan att använda alls, så man ska inte stirra sig blind på vad det står på pappret för värde, utan titta på någon bra recensionssida typ www.dpreview.com där man visar testbilder istället.

Över huvud taget skulle jag, om jag skulle vara på g att köpa kamera, sätta mig och fundera ut vad det är jag kommer ha kameran till och hur jjag kommer använda bilderna:

Upplösning
* Kommer jag skriva ut bilder, och i så fall - kommer det hända att jag skriver ut större än A4? Och kommer jag skriva ut dem på en seriös fotoskrivare eller på min egen hemma-bläckstråleskrivare? Eller ska jag bara ha bilderna till mitt fotogalleri på internet och som bakgrundsbild på datorn?
-För att skriva ut en ok bild i A4-storlek på din hemskrivare skulle det troligen räcka med 2MPx om optiken på kameran är tillräckligt bra. Vill du skriva ut A4-stora foton på en riktigt seriös fotoskrivare vill man nog ha runt 6MPx (och på detaljrika bilder ännu högre upplösning - men då måste man ju ha en kamera som klarar fånga de detaljerna, och då är man ändå körd med en kompaktkamera eller med en systemkamera med en halvtaskig kitlins). Ska du bara lägga ut bilder på nätet tycker jag man ska i princip fullkomligt strunta i pixelantalet. Med fler pixlar blir bilderna större både räknat i centimeter och megabyte och man måste ändå förminska bilderna sen för att lägga ut dem på nätet.

Uppstarttid
* Kommer jag fota saker där det är viktigt att jag snabbt kan börja fota, som till exempel snabbt uppkomna ögonblicksbilder och liknande, eller kommer jag mest springa omkring i trädgården och fota blommor och vackra landskap?
-Är det viktigt att kameran startar snabbt ska du kolla på uppstarttiden. Det kan vara jätteskillnad mellan olika kameror - från hundradels sekunder till flera sekunder...

Autofokusering
* Kommer jag fota saker som förflyttar sig, ändrar sig och som det är viktigt att jag fotar i exakt precis rätt ögonblick? Eller är det fortfarande blommor och landskap som gäller?
-Om man kommer fota en massa saker där det är viktigt att fotot kommer i precis i det ögonblick man tänkt sig ska man titta på hur snabb autofokusen är och om det finns någon annan eventuell fördröjningstid mellan det att man trycker på knappen och tills dess att fotot tas. Det finns enligt mig inget mer störande än när man trycker på knappen och det tar en halv sekund innan autofokusen fokuserat... Men fotar man solnedgångar eller stjärnhimlar spelar det ju absolut ingen roll.

Är det en lite mer avancerad kompaktkamera finns kanske dessutom möjlighet att välja olika typer av autofokus - till exempel spot, matris, kontinuerlig fokusering osv. Det är riktigt användbara funktioner som ger ett mervärde - om du tror att du kommer sätta dig in i kamerans avancerade funktioner, annars är det ju bara krångligt.


Zoom och makro
* Kommer jag fota en massa saker jag inte kan gå nära, som exempelvis hästar på hopptävlingar och/eller saker på riktigt nära håll som till exempel närbilder på nyckelpigor och maskrosor?
-I det första fallet krävs det att kameran har en hel del zoom för att det ska bli bra bilder. En BRA zoomoptik som kan 10x eller mer kostar pengar, och en dålig zoomoptik gör ingen glad (blir inte riktigt skarpt), så tänk efter hur viktig zoomen är för dig och ditt fotande. För att fota närbilder vill du att kameran ska ha ett bra makroläge. Det är sällan (aldrig?) som en kompaktkamera lyckas kombinera en bra rejäl "telezoom" med ett bra makroläge. Men kanske räcker "någorlunda bra" alldeles utmärkt för just dig? Man ska också tänka på att när man zoomar mer än 10x kan det ibland vara svårt att vara tillräckligt stadig på handen för att få en skarp bild, så då kanske man behöver ett stativ också för att utnyttja den fullt ut...

När det gäller att fota saker på nära håll ska man också hålla utkik efter en siffra som brukar benämnas "närgräns". Den anger hur nära det man fotar som närmast får vara kameran (egentligen bildsensorn) om man vill ha en skarp bild.


Storlek
* Ska jag ha kameran med mig jämt för att dokumentera min vardag, på fest, i vardag, i stallet, på hästryggen och på stranden? Eller är det viktigare att bilderna blir riktigt tokgrymma även om det innebär att det blir omöjligt att fjöla ned kameran i byxfickan, att den blir för dyr för att ha med på fest och har för mycket knappar som man kan förstöra med sand om man tar med den till stranden? Eller vill jag ha ett mellanting som med lite våld går att stoppa i byxfickan även om det inte är bekvämt, som tar finfina bilder och som jag får vara rädd om om jag tar med den på fest?

Batteritid
* Ska batterierna räcka en hel vecka i fjällen utan att du behöver ladda om dem? Eller räcker det om batteriet klarar att fota hundra bilder?

Blixt
* Ska du fota mycket inomhus eller i motljus? Eller blir det mest utomhus eller på långa avstånd så som i ridhus etc?
- Om du kommer fota mycket porträttbilder, närbilder, inomhusbilder och motljusbilder är det vettigt med en bra blixt. De inbyggda är oftast bara olika grader av kassa, så det kan ju vara en idé att i så fall välja en kamera med blixtsko så att man kan koppla på en extern blixt.

Slutsats
När man väl har kommit fram till vad det är man egentligen kommer ha kameran och bilderna till så har man antagligen kommit fram till vilka av punkterna ovan (eller ytterligare andra punkter) som är viktigast för en själv. Då kan man börja kasta sig ut i det oändliga kamerahavet efter kameror som så bra som möjligt matchar de krav man har och ändå håller sig inom den tänkta budgeten (glöm inte att extra batterin, kameraväska, minneskort osv också kostar en slant). Ofta får man kompromissa, och då är det extra skönt att ha rett ut vad det är som är viktigast för en själv.

När man sen sorterat ut en handfull kameror som verkar intressanta så släpar man iväg sin rumpa till en elektronikaffär och klämmer och känner lite på de olika modellerna, checkar så man trivs med knappar, menyer och att det känns bra att hålla kameran i handen utan att man håller fingrarna framför objektivet, skuggar blixten och så vidare. Sen köper man den kamera man gillar bäst och lever sedan lycklig i alla sina dagar.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

KL



(på tal om att många megapixlar inte nödvändigtvis ger bättre reell upplösning kan det vara spännande att kolla på den här jämförelsen och kolla in skillnaden mellan Fujifilm Finepix 31d (6MPx) och Canon PowerShot A640 (10MPx). Ingen övertygande skillnad, om man säger så...)
 
Sv: Kamera förslag?

Kameran Kadabra nämnde (Nikon P5000) är nog också en söt liten kamera sina 10MPx till trots. Dock ska tilläggas att jag är en sucker för Nikons kameror generellt, så kanske är det inte ett helt objektivt uttalande.
 
Sv: Kamera förslag?

Jag skulle helt klart välja Canon-kameran framför den där Samsungen.

Efter att ha läst lite om den o kollat upp priser och så, så är jag beredd att hålla med. Om jag räknar med väska, ett stativ och ett 2gb minneskort, så blir samsungen en dryg tusenlapp dyrare än Canon. Och Canon känns med "gedigen" eller vad man ska säga, i sin utformning och sitt innehåll.

Tror jag nästan har bestämt mig... för såååå ofta rider jag inte att jag kommer DÖ om jag inte kan ha den med mig i ridbyxfickan :o rider kanske 5-6 gånger per år, och då är vi ändå alltid två, som kan fota varandra.
Då känns det viktigare att den har bra zoom, så jag kan fota på tävlingarna, och att den dessutom har en bra närgräns, då jag ofta kryper omkring på gräsmattan o letar knäppa vinklar på blommor och insekter:rofl:
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

KL

(på tal om att många megapixlar inte nödvändigtvis ger bättre reell upplösning kan det vara spännande att kolla på den här jämförelsen och kolla in skillnaden mellan Fujifilm Finepix 31d (6MPx) och Canon PowerShot A640 (10MPx). Ingen övertygande skillnad, om man säger så...)

Får det till att det krävs 8.7 Mpxl för ett heltäckande a4 (300dpi får väl räknas som standard för bra tryck). Mer egentligen eftersom man behöver klippa lite (olika storleksförhållande) och ännu mer för att få äkta upplösning då 8.7 Mpxl (på sätt och vis) inte är 8.7 Mpxl (interpolerat).

I övrigt bra inlägg, någon borde slänga lite klister på det.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Ja, som sagt, för att få en riktigt detaljerad utskrift behövs mer än 6MPx, men som jag också sagt så hjälper det knappast inte att köpa en kompaktkamera med 7-10MPx eftersom man dels får för mycket brus i bilden och dels får för dålig optik för att få den reella upplösningen i alla fall. Man får således nästan lika bra (och i vissa fall bättre!) resultat om man tar fotot från sin 6MPx-kamera och interpolerar upp till högre upplösning... Hemmabläckstråleskrivare skriver dessutom sällan ut med en sån precision att det känns värt att köpa en mångmegapixelkamera för det ändamålet.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Den har ja goxå varit inne på men jag vill ha en lite mindre kamera :P
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

tycker du ska köpa en Canon Ixus 850, tycker den är bra, hållbar ( har den med i stallet varje dag)
Tar skarpa bilder
Kostar ca 3000kr just nu.
har inbyggt batteri alltsåhär behövs inga uppladdningsbara vanliga batterier, jag laddar min typ 1 gång i v - 1 gång varannan vecka.
ett 2 gb minne kostar ca 200kr dessutom och då kan du ta ca 1000 bilder
här är en bild jag tog i går

trdgrden070512030.jpg
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

knapp lån

Jag har (ell rättare pappa har:d :angel: ) en olympus SP-550UZ och är jätte nöjda med den tar super bilder liten och behändig, 7,1 Mpx 18X Optisk zoom, lätt använd, tar bra hoppbilder inne i hyfsat ljus och även dressyr bilder ;) , lätt att ha med sig överallt. billig kostar 4,400 ca på netonnet får massa för priset :bump:

Hoppning inne
http://f7.yahoofs.com/users/I4PDN2gRQGio/__sr_/992d.jpg?tkn=phU_3RGBA8JsldK3&saveas=2007-05-11+19-36-15_0071

inne
http://f7.yahoofs.com/users/I4PDN2gRQGio/__sr_/2eb8.jpg?tkn=phU_3RGBB.tjifJV&saveas=2007-05-05+16-21-13_0068

syns bilderna nu??
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Tyvärr syns inte dina bilder :(

kikade på den kameran, men den ligger en tusing för högt i pris för min del. Däremot så är jag rätt säker på att jag ska köpa min Canon nu :love:
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Pappa har också en SP-550UZ och jag ska testa den till helgen. Funkar det bra fast den har så mkt zoom?

Jag funderar på att köpa en sådan eller en Canon S3 IS (eller nya modellen), men ska vänta på att priserna ska sjunka lite till...
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 373
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jag har två kameror: en systemkamera Nikon D60 (som jag oftast använder ett Tamron-objektiv med brännvidd 18-200 på) och en...
Svar
0
· Visningar
863
Senast: Myrten
·
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: sydney
·
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny liten kompaktkamera, jag har redan en systemkamera, men tycker att den är för stor för att ta med på...
Svar
12
· Visningar
909
Senast: Shando
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp