Köpa eller inte?

carro08

Trådstartare
Har letat häst ett tag nu och hittande en helt underbar häst sto, 6 år, 168 cm. Hon är precis allt jag vill ha och lite till!!! Tog henne till vet, gjorde besiktning + röntgen. Allt såg bra ut ... Då var beslutet enkelt för mig - självklart skulle jag köpa henne (82 000kr). När jag skickade röntgenbilder till försäkringen sa deras vet:

Måttlig hovbroskförbening b fram, samt lite förändringar i kanten på ena strålbenet, medför en reservation avseende låg hälta på båda frambenen, kan omprövas med veterinärintyg och röntgen tidigast efter 12 månader utan nya symtom eller behandlingar.

Enligt intyget finns det gallor i haslederna (=Bog spavin) på båda bakbenen, dessutom finns det en jämn äldre pålagring på yttre ledrullen i båda haslederna, tycker att även detta bör reserveras för. Reservation avseende hältor och rörelsestörningar från haslederna på båda bakbenen, kan omprövas med veterinärintyg och röntgen tidigast efter 12 månader utan nya symtom eller behandlingar.


Har ni erfarenhet av utlåtandet ovan och vad tycker ni? Vågar man köpa eller är det en dum idé?

Tack för svar!
 
ABSOLUT inte köpt. Med tanke på defekterna och dessutom reservationen samt inköpssumman - inte ens halvintressant.

Jag hade faktiskt inte ens tagit emot hästen gratis, eftersom den är så pass ung och har så många anmärkningar av allvarligt slag. Det kommer sannolikt att kosta rejält om/när den får problem, och det är tveksamt hur länge den går att använda. Ryttarbyte, stallbyte, underlagsbyte är välkända förutsättningar som provocerar fram reaktioner hos tidigare symtomfria hästar. Vid undersökning visar det sig finnas liknadne problem som inte märkts av förrän vid en försäljning.
 
Få ett utlåtande från en oberoende veterinär och se om denne säger samma om plåtarna.

Det där är alldeles för många anmärkningar på röntgen, de flesta hästar kan ha en anmärkning någonstans men det där var många anmärkningar på olika ställen. Pålagringarna bak t.ex. är säkert kopplade till hovbroskförbeningen fram.

Låter som att du är på väg att köpa dig fem års veterinärräkningar utan försäkringsskydd.

För 82 000 kan du få en trevlig och felfri individ, satsa på det.
 
Har letat häst ett tag nu och hittande en helt underbar häst sto, 6 år, 168 cm. Hon är precis allt jag vill ha och lite till!!! Tog henne till vet, gjorde besiktning + röntgen. Allt såg bra ut ... Då var beslutet enkelt för mig - självklart skulle jag köpa henne (82 000kr). När jag skickade röntgenbilder till försäkringen sa deras vet:

Måttlig hovbroskförbening b fram, samt lite förändringar i kanten på ena strålbenet, medför en reservation avseende låg hälta på båda frambenen, kan omprövas med veterinärintyg och röntgen tidigast efter 12 månader utan nya symtom eller behandlingar.

Enligt intyget finns det gallor i haslederna (=Bog spavin) på båda bakbenen, dessutom finns det en jämn äldre pålagring på yttre ledrullen i båda haslederna, tycker att även detta bör reserveras för. Reservation avseende hältor och rörelsestörningar från haslederna på båda bakbenen, kan omprövas med veterinärintyg och röntgen tidigast efter 12 månader utan nya symtom eller behandlingar.


Har ni erfarenhet av utlåtandet ovan och vad tycker ni? Vågar man köpa eller är det en dum idé?

Tack för svar!


Det var alltså försäkringsbolagets veterinär som bedömde plåtarna och satte reservation om jag förstått rätt?
 
Det är bara försäkringsbolaget som kan sätta reservationer. Och därmed deras anlitade veterinärer som lämnar reservationsrekommendationer.
 
Hade inte ens funderat över att köpa för halva det inköpspriset.
Reservation på hältor, nej tack!
 
Har letat häst ett tag nu och hittande en helt underbar häst sto, 6 år, 168 cm. Hon är precis allt jag vill ha och lite till!!! Tog henne till vet, gjorde besiktning + röntgen. Allt såg bra ut ... Då var beslutet enkelt för mig - självklart skulle jag köpa henne (82 000kr). När jag skickade röntgenbilder till försäkringen sa deras vet:

Måttlig hovbroskförbening b fram, samt lite förändringar i kanten på ena strålbenet, medför en reservation avseende låg hälta på båda frambenen, kan omprövas med veterinärintyg och röntgen tidigast efter 12 månader utan nya symtom eller behandlingar.

Enligt intyget finns det gallor i haslederna (=Bog spavin) på båda bakbenen, dessutom finns det en jämn äldre pålagring på yttre ledrullen i båda haslederna, tycker att även detta bör reserveras för. Reservation avseende hältor och rörelsestörningar från haslederna på båda bakbenen, kan omprövas med veterinärintyg och röntgen tidigast efter 12 månader utan nya symtom eller behandlingar.


Har ni erfarenhet av utlåtandet ovan och vad tycker ni? Vågar man köpa eller är det en dum idé?

Tack för svar!
Hade inte köpt eller ens tagit emot gratis.
 
Hade aldrig köpt på mig såna problem. Så nej, köp inte. Det finns friska hästar till salu.
 
Men är det alltså så att "hemmaveterinären" inte tyckte plåtarna innehöll nåt konstigt?

Jag hade inte köpt hästen om jag fått så många reservationer, då ska du få den rejält mycket billigare.

/Lavinia
 
Nått är det ju med hästen som gör att den inte håller. Spekulationer är för hårt och felaktigt riden, en uppväxt som inte främjar en hållbar och stark häst, en stam som inte är den bästa med tanke på hållbarhet. Försök att hitta en sund häst som håller för ridning många år framåt.
 
Det var alltså försäkringsbolagets veterinär som bedömde plåtarna och satte reservation om jag förstått rätt?

Jag hade dels kollat om nuvarande försäkring kunde tas över, men OCKSÅ bett en annan veterinär titta på plåtarna. Litar inte på försäkringsbolagets vet. för fem öre. Varför såg inte veterinären som röntgade något på plåtarna? Väldigt konstigt.
 
Jag hade inte köpt med tanke på reservationerna, om man inte kan göra en deal att tex köpet går igenom till fullo efter 12 mån när reservationerna inte gäller längre. Men det är kanske svårt att få till praktiskt och ofördelaktigt för säljaren.
Men själva plåtarna i sig hade jag inte varit fullt lika orolig över beroende på veterinärens utlåtande och resten av besiktningen.
Jag vet en liknande häst som något år senare vann SM och såldes till USA. :)
 
Har letat häst ett tag nu och hittande en helt underbar häst sto, 6 år, 168 cm. Hon är precis allt jag vill ha och lite till!!! Tog henne till vet, gjorde besiktning + röntgen. Allt såg bra ut ... Då var beslutet enkelt för mig - självklart skulle jag köpa henne (82 000kr). När jag skickade röntgenbilder till försäkringen sa deras vet:

Måttlig hovbroskförbening b fram, samt lite förändringar i kanten på ena strålbenet, medför en reservation avseende låg hälta på båda frambenen, kan omprövas med veterinärintyg och röntgen tidigast efter 12 månader utan nya symtom eller behandlingar.

Enligt intyget finns det gallor i haslederna (=Bog spavin) på båda bakbenen, dessutom finns det en jämn äldre pålagring på yttre ledrullen i båda haslederna, tycker att även detta bör reserveras för. Reservation avseende hältor och rörelsestörningar från haslederna på båda bakbenen, kan omprövas med veterinärintyg och röntgen tidigast efter 12 månader utan nya symtom eller behandlingar.


Har ni erfarenhet av utlåtandet ovan och vad tycker ni? Vågar man köpa eller är det en dum idé?

Tack för svar!
Röntgenbilder KAN tolkas väldigt olika av olika veterinärer. Jag har köpt hästar med röntgenförändringar som aldrig visat några kliniska symptom, då har de tränats och tävlats under flera år i min ägo. Naturligtvis går priset på en sådan häst ner rejält. Jag hade visat både häst och plåtar för en duktig veterinär som jag litat på och utgått från dennes bedömning.
 
Håller med övriga i församlingen, köp inte. Det är just halta hästar blir, den försäkringen har du bara nytta av om hästen får ett tåg i skallen.
 
Jag hade dels kollat om nuvarande försäkring kunde tas över, men OCKSÅ bett en annan veterinär titta på plåtarna. Litar inte på försäkringsbolagets vet. för fem öre. Varför såg inte veterinären som röntgade något på plåtarna? Väldigt konstigt.

Ja, det är lite så jag tänker. Försäkringsbolagens veterinärer går ju sina uppdragsgivares ärenden.
Men till ts; har inte hästen en försäkring redan? Ta i så fall över den då kan de inte föra in reservationer vad jag vet.
Vad anser den besiktigande veterinären om vad hen sett? När vi köpte vår häst som 5-åring hittade han också "lindrig hovbensförbroskning b fram, ngt gallig b bak" men ansåg att detta inte skulle ha någon betydelse för användandet till hopptävling. Det var 10 år sedan och det har aldrig varit problem. Vi tog över befintlig försäkring och inga reservationer infördes utifrån vår besiktning.
 
Jag hade inte köpt en häst som får sådana reservationer i försäkringen, eftersom de i mina ögon innebär att jag lika gärna skulle kunna strunta i att ha försäkring (i princip). För den prislappen finns det gott om helt fräscha hästar.

Vill du verkligen ha hästen, kan det vara värt att låta fler veterinärer ta sig en titt på plåtarna för att få flera utlåtanden. OM det går att ta över hästens nuvarande försäkring rakt av, UTAN att några reservationer införs (dubbel- och trippelkolla detta med det aktuella försäkringsbolaget isf. Jag föreställer mig att risken är att de kanske sätter sig lite på tvären, när nu dessa fel har uppdagats..).
 
Jag skulle vilja säga så här:
Är hästen svensk ifrån början ta kontakt med tidigare ägare/uppfödare och frågan om orsaken till fynden, om det varit problem tidigare o s v. Med andra ord spåra hästens historia och be också en eller fler veterinärer om utlåtande av röntgenplåtarna. Sedan kan du avgöra om det är värt att köpa hästen, om hon verkligen är "allt" du vill ha.
Är hästen importerad köp inte, fundera inte ens på köp. Den har troligen då redan blivit "utsorterad" i födelselandet p g a röntgenfynden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har Agria och är generellt sett nöjd ända tills nu. Min hund skadade sig våren-21. En höftledsfluxation inget direkt konstigt med en...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 183
Senast: Pilot
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 241
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 498
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp