Köpa gammal häst?

H

Hästen

Skulle behöva lite synpunkter på detta, letar efter ny häst och vill gärna ha en s k läromästare, då jag känner att jag lagt av mig lite efter ett uppehåll-
Problemet är faktigst att de är så ruskigt dyra om man inte går upp lite i ålder och detär där jag blir osäker.

Hade inte tänkt köpa ng som var äldre än 14 år, men de växer inte på träd om man tänkt lägga runt 30,0000:-
Finns däremot många runt 16-17 år, som säljs som just läromästare. Naturligtvis beror det på vad de gjort och hur de är skötta under åren, när vi pratar om skick, men är det tokigt att lägga 30, 000:- på en 17 årig häst????

Kom med ideer! :confused:
 
Nu har jag ju bara goda erfarenheter av gamla hästar,

min tidigare pålla blev 28, men inte skulle jag tveka att köpa en 17åring. Naturligtvis vill man ju veta vad hästen varit med om, kolla upp den osv.
Men en häst som inte gått alltför hårt borde ju hålla länge än.

Rie
med en 17årig unghäst hemma i stallet. Treåringen är lugnare...
 
Skulle behöva lite synpunkter på detta, letar efter ny häst och vill gärna ha en s k läromästare, då jag känner att jag lagt av mig lite efter ett uppehåll-
Problemet är faktigst att de är så ruskigt dyra om man inte går upp lite i ålder och detär där jag blir osäker.

Hade inte tänkt köpa ng som var äldre än 14 år, men de växer inte på träd om man tänkt lägga runt 30,0000:-
Finns däremot många runt 16-17 år, som säljs som just läromästare. Naturligtvis beror det på vad de gjort och hur de är skötta under åren, när vi pratar om skick, men är det tokigt att lägga 30, 000:- på en 17 årig häst????

Kom med ideer! :confused:

Den häst jag hade var 16år och pigg, busig och glad som en unghäst. Om du fått napp på något som låter bra i övrigt och du tänker: "ett ök på x år" varför inte åka dit o provrida och känna efter. Självklart bör du berätta vad du vill med hästen för ägarna och om det är bra/ärliga människor borde dom berätta om han håller för det arbete du tänkt.

Gör oxå en vet. besiktning för att veta att allt är som det ska och viktigt är oxå försäkring. Har dock hört att det inte går att försäkra en häst som är över 15år o inte, sedan tidigare, har försäkring hos bolaget?!

Lycka till i hästdjungeln!
 
Om hästen är hel och frisk är det oftast inget problem att köpa en som är 16-17 år. Jag har en dam på 21 som är piggare än alla andra i stallet, nästa är 13 år å sen en drös på 6-8 år. Har det inte varit några problem med hästen tidigare skulle inte jag se det som ett hinder att den är 16-17 år.
 
red ett 18 årigt sto förut som ar hur pigg och glad som helst. Hade medrytatrhäst förut som var 19 och riktigt het och rida
 
Det beror ju på vad hästen har gjort förut och vad det är för ras. Min ena kallblodstravare är 25 år och det skulle man aldrig kunna ana.
 
Som nån nämnde, kolla att det finns en försäkring som du kan ta över! Man får inte nyförsäkra äldre hästar. (vid vilken ålder varierar lite från bolag till bolag, men 15-17 år har de flesta.)
 
Det kan ju inte spela någon större roll om man tar en 14-åring eller en 17-åring, eftersom en häst ändå inte är särskilt utvecklingsbar när den kommit upp i tonåren.

Vore jag i din situation skulle jag inte låsa mig på åldern, utan i stället på hästens utbildningsståndpunkt, hull och kondition, eventuell skadehistorik och framför allt hur den är att ha att göra med i allmänhet.

En frisk, välskött, välriden häst ska kunna tränas precis som vanligt även på andra sidan 20-årsstrecket, enligt min åsikt. Finns ingen anledning att trappa ned bara för att det står ett visst födelseår i hästpasset.

Lycka till!

MVH
Cathrine
 
Jag vet en tjej som ridit en f d galoppör nu i 1,5 år. Hästen är 15 år, och har utan tidigare kontinuerlig utbildning i år debuterat , och VUNNIT MsvB dressyr. Så nog kan de utvecklas allt, med rätt träning, förutsatt att de är sunda. Lycka till!
 
Jag fick min första häst då han var 13år, nu är han 23 år. Och visst, har är världens bästa och fortfarande jättepigg och jag älskar honom över allt annat, MEN han är också anledningen till at jag nu när jag köpte en till valde en femåring som endast var grundriden, dvs oförbrukad. Det är mkt extra att tänka på med en gammling, när det gäller ridning, tänder, foder och benskötsel.

Gammla hästar är underbara, men man MÅSTE vara beredd att visa lite extra omtanke!! Jag tycker det är hemskt med tjejer som köper sig en 16-åring och tävlar sönder den på två år. :crazy: Min häst skulle inte leva i dag om jag inte varit så försiktig med honom. Dessutom ska man inte köpa en gammal häst om man inte tänker ha kvar den resten av livet, det är taskigt att sälja vidare gammla hästar, eftersom dom har svårt för omställningar och miljöbyten.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 628
Senast: Johannna1
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 931
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 029
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp