Köpa häst från slakteri?

Sv: Köpa häst från slakteri?

bulwark fick ca: 3.500:- för 2 halvblod med levandevikt på 502 och 480 kg. Dessa klassades högt och var runda och goa hästar

Vill bara rätta uppgiften. Det var varmblod (Travare) :angel: ;)

Jasså, jag tyckte jag läst havlbod någonstans, men då är dina hästar ännu bättre exempel på hur dåligt betalt man får för travare :bow:

usch vad hemskt, det borde nästan vara förbjudet att slakta dräktiga djur...

Det är förbjudet att slakta högdräktiga djur, minns inte exakt vart de drar gränsen, men djurägaren skriver på ett papper när djuren lastas att de inte är mindre än X antal dagar kvar av dräktigheten, det har ju med hur väl fostret överlever när mamman avlivas. När mammans hjärta slutar slå så ska även "bebisens" hjärta sluta slå.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

*KL*

Det där med destruktion kontra slakt, så för mig känns det faktiskt MYCKET bättre att de åker till lokala lilla slakteriet (omnämnt flera ggr i tråden), har matte med sig hela vägen in, faller, och köttes tas om hand direkt på plats. Än att de förvisso faller hemma, med matte med sig hela vägen, sen lastas med kran på container, med en massa andra djur över/under/runt sig (det är ju inte ETT djur per container), och sen när containern är full förseglas den, och sen åker den över halva Sverige, och sen då destruktionen, som inte är trevlig någonstans.

Ett kadaver är ett kadaver ja, men jag föredrar om jag kan välja (vilket EU gjort att jag inte kan..) faktiskt att de går till slakt än till destruktion.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

En travare som är frisk och inte trivs på banan får ägaren ut bra mkt mer pengar på att sälja än att slakta.

bulwark fick ca: 3.500:- för 2 halvblod med levandevikt på 502 och 480 kg. Dessa klassades högt och var runda och goa hästar ;)


Däremot hästar som är friska, kan ha andra problem, kissing spines eller psykiska, lösa benbitar som inte är värt att operera bort ect.

Sen tar inte slakterier emot sjuka djur.


Vavsla Finns slakterier som avlivar djuren hemma och sen tar med kroppen till slakteriet (tror de har en gräns på ca 45 min resväg) sen kan man göra som Björk skrev.

Det är mycket möjligt att man hade fått mer för dem om man hade sålt dem men tyvärr går den varmblodigamarkanden ganska trögt vad jag har förstått (kan ha fel?) men då blir sista utvägen slakt, tyvärr.

...Jag menade inte sjuka i den bemärklelsen utan att de var fullt dugliga för att leva viade utan problem.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Det är mycket möjligt att man hade fått mer för dem om man hade sålt dem men tyvärr går den varmblodigamarkanden ganska trögt vad jag har förstått (kan ha fel?) men då blir sista utvägen slakt, tyvärr.

Varför är det tyvärr? Det är väl inte mer än rätt?

Hittar man ingen lämplig köpare till hästen som av någon anledning inte fungerar på banan, är det väl bättre att den går till livsmedel för att minska antalet kg importerat hästkött från b.la USA för att fylla upp efterfrågan.

I Sverige har vi en hel del lagar och regler och allt är övervakat av veterinärer.
Har du sett någon svensk film där vanvårdade hästar pressas in i lastbilar för att sen slaktas?

Visst finns det skitstövlar även på svenska slakterier, men det är ingen ide, skadas djuret förlorar slakteriet pengar, och de är inte precis så att de badar i hundralappar.

Hellre en svensk uppfödd häst som haft ett bra liv, trotts att h*n kanske inte är mer än 3 år, än en häst man inte vet ett skit om som stått i ett mörkt ensamt stall utan mat.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Har även hållt i en mångmiljonärs travare som efter 1 år som ridhäst fått skav på senan av griffel benet, en operation på tusenlappar & ägaren kände inte att hon hade råd med det på en 12 år gammal valack.

En mångmiljonär som "inte hade råd" att lägga några tusenlappar på operation av sin häst :eek: Sorgligt!

Immer
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Det finns många små slakterier som köper och slaktar hästar.

Jag har aldrig hört talas om några sådana små slakterier, men påstår därmed inte att du ljuger.
Vad du beskriver är egentligen en sorts hästhandlare, som bara råkar äga ett slakteri också. För inte säljer väl folk sina hästar till en hästhandlare/ett slakter för så lite pengar?
Som Bulwark skrev innan fick h*n 3500:- för två hästar sedan slakteriets avgifter dragits ifrån. Om ett slakteri skulle köpa in för livvärde skulle detta livvärde i så fall bara vara 1750 kronor/häst, och vem säljer så billigt till en hästhandlare?

Visst finns det samvetslösa hästägare, men knappast så många att det skulle kunna stå 20 stycken uppbundna en morgon och vänta på slakt..... Det är ju dessutom brist på hästkött i landet, och vi importerar en stor kvantitet från USA.

När jag talade med personalen så uppgav de att de köpt hästarna på livvärde. Jag ser inget konstigt i det och att de sedan kan sälja hästen igen.

Jag ser heller ingenting konstigt i det. Men om den som sålde hästen till slakteriet i syfte att hästen skulle slaktas har troligen synpunkter på saken.

Immer
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst från slakteri?

men om inte jag har fattat fel så går det att avliva hästen hemma men att den ändå går till slakt...:confused: (jag kan ha fel)
nu menar jag inte att man gör det själv utan att någon kommer och så tror jag att dom tömmer hästen på blod och sen kör den till slakteriet...:confused: (är inte hundra på detta)

men om det går så har jag tänkt att göra så när tiden är inne för min häst...

Vad jag menade var att jag inte vill köra min häst levande till slakthuset. När de kommer hem så avlivas hästen och töms på blod det är helt rätt. Sedan tar de med sig kroppen och kör den till destruktion.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Det är mycket möjligt att man hade fått mer för dem om man hade sålt dem men tyvärr går den varmblodigamarkanden ganska trögt vad jag har förstått (kan ha fel?) men då blir sista utvägen slakt, tyvärr.

Nu blir jag lite ledsen. :cry: Visst hade jag kanske kunnat få mera för hästarna OM jag hade sålt dem.
Jag har skrivit tidigare att någon försäljning av hästarna var aldrig ens påtänkt. Anledningen är att jag är mån om mina hästar och skulle aldrig i livet vilja utsätta dem för att eventuellt hamna i orätta händer med allt vad det innebär. Misskötsel, vandringspokaler m.m. Jag tackar inte mina hästar för det underbara liv vi har haft tillsammans med att sälja dem till en oviss framtid!
Jag anser att dem fick det mycket bättre genom att få vandra till de evigt gröna ängarna. Då vet jag att hästarna inte far illa. Jag älskar mina hästar och tror att hästarna är tacksamma för mitt beslut.
Att slakt skulle vara sista utvägen är ett påstående som jag blir arg, ledsen och besviken på.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

En mångmiljonär som "inte hade råd" att lägga några tusenlappar på operation av sin häst :eek: Sorgligt!

Immer

tjejen som ägde hästen då den avlivades hade fått den efter avslutad tävlingssäsong.. av en mångmiljonär.. hon passade hästen hans sista 4 tävlingsår. Hästen var dessutom mångmiljonär, hade 3,4 mille på kontot.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Varför är det tyvärr? Det är väl inte mer än rätt?

Hittar man ingen lämplig köpare till hästen som av någon anledning inte fungerar på banan, är det väl bättre att den går till livsmedel för att minska antalet kg importerat hästkött från b.la USA för att fylla upp efterfrågan.

I Sverige har vi en hel del lagar och regler och allt är övervakat av veterinärer.
Har du sett någon svensk film där vanvårdade hästar pressas in i lastbilar för att sen slaktas?

Visst finns det skitstövlar även på svenska slakterier, men det är ingen ide, skadas djuret förlorar slakteriet pengar, och de är inte precis så att de badar i hundralappar.

Hellre en svensk uppfödd häst som haft ett bra liv, trotts att h*n kanske inte är mer än 3 år, än en häst man inte vet ett skit om som stått i ett mörkt ensamt stall utan mat.


:bow: :bow: :bow: :bow: Så sant som det är sagt.

/Kicki :)
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

tjejen som ägde hästen då den avlivades hade fått den efter avslutad tävlingssäsong.. av en mångmiljonär.. hon passade hästen hans sista 4 tävlingsår. Hästen var dessutom mångmiljonär, hade 3,4 mille på kontot.

Dvs det var inte en mångmiljonärs häst det handlade om, utan en tjej som ägde en häst som sprungit in flera miljoner :cool:

Immer
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Varför är det tyvärr? Det är väl inte mer än rätt?

Hittar man ingen lämplig köpare till hästen som av någon anledning inte fungerar på banan, är det väl bättre att den går till livsmedel för att minska antalet kg importerat hästkött från b.la USA för att fylla upp efterfrågan.

Jag menar att jag tycker att det är synd att man slaktar hästar som är fullt dugliga för annat, sen kvittar det om det är ett varmblod eller en islandshäst. Jag tycker ändå att det är synd, att dö som 3åring fullt duglig till annat tycker inte jag är rättvist.

Visst jag förstår hur du resonerar, bättre att ta av den egna markanden istället för att importera.

Jag kan även förstå människor som kanske av någon anledning inte vill sälja sin häst vidare, men fullt duglig häst har jag ändå svårt för att ta till mig. Men alla känner vi olika! :idea:
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Nu blir jag lite ledsen. :cry: Visst hade jag kanske kunnat få mera för hästarna OM jag hade sålt dem.
Jag har skrivit tidigare att någon försäljning av hästarna var aldrig ens påtänkt. Anledningen är att jag är mån om mina hästar och skulle aldrig i livet vilja utsätta dem för att eventuellt hamna i orätta händer med allt vad det innebär. Misskötsel, vandringspokaler m.m. Jag tackar inte mina hästar för det underbara liv vi har haft tillsammans med att sälja dem till en oviss framtid!
Jag anser att dem fick det mycket bättre genom att få vandra till de evigt gröna ängarna. Då vet jag att hästarna inte far illa. Jag älskar mina hästar och tror att hästarna är tacksamma för mitt beslut.
Att slakt skulle vara sista utvägen är ett påstående som jag blir arg, ledsen och besviken på.

1. Jag hoppar absolut inte på dig, inget var riktat till dig!

Jag menade inte att det var sista utvägen i den bemärkelsen som du verkar ha tagit det. Det jag menade var att jag tycker att det är synd att bara för att man inte får sålt hästen, man försöker, och försöker, för att man verkligen vill bli va med hästen, och inte får sålt den så skickar man den till slakt (=sista utvägen)

Jag förstå fullt ut ditt resonemang kring att du inte ville sälja hästarna vidare, men det var inte det detta handlade om. Det var att man ville ha sålt dem men inte lyckades...Jag hade inte heller velat att mina hästar skulle blivit vandringspokaler etc. Men det tar emot för mig när fullt dugliga hästar som hade kunnat få ett bra liv går till slakt pga att man inte får sålt dem!
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Pratade med en god vän vars kompis-kompis påstår att hon köpt två "friska & fina" f.d ridskoleponnyer från ett slakteri.

Hon påstår att "Är man vid ett slakteri tidigt på morgonen kan man köpa billiga hästar" Det borde väl inte vara möjligt?

Hade jag lämnat en häst för slakt skulle jag bli ganska upprörd om jag senare fick veta att den sålts eller om jag rent av skulle "hitta" hästen i ett annat stall.

De flesta hästar som skickas till slakt är ju gamla, obotligt sjuka/skadade hästar vars ägare beslutat att det är dags för hästen att få vandra vidare.

Om det nu är sant så har ju dessa ridskoleponnyer lämnats till slakt för att de har en skada/sjukdom som gör dem oanvändbara i ridverksamheten samt för att skona dem från lidande.

Hon ansåg att hon räddat dem från "ett hemskt öde" men borde det inte vara djurplågeri - Hon vet ju inte p.g.a vilken sjukdom/skada dessa ponnyer har lämnats till slakt för, de kanske lider.

Ett djur som lämnats för slakt bör väl inte slippa levande där ifrån - Eller? /Linda

trodde inte man kunde göra så längre? verkar skumt... för att man får som sagt ett papper m.m på att hästen ska gå till köttproduktion och inget annat. tro inte att dom enligt lag får sälja en häst så... eller?:confused:
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

*kl*
Jag känner till en häst som skulle slaktas som numera står på ridskola. Om den hade kommit till slakten å skulle slaktas eller om den skulle åka dit om ingen köpte den har jag dock ej full koll på.

Skickar man en häst till slakt så skulle jag personligen anse att den isåfall ska slaktas. Oftast så finns det en anledning till varför hästen skickas till slakt. Sjukdom, skada, ålder eller liknande. Vilket visserligen inte gäller för flertal varmblods travare. Fast då kanske det är den sporten i sig man ska ifråga sätta. Det finns fler hästar som inte funkar på bannan som inte finns köpare till utanför bannan.

Sedan finns det självklart undantag, kanske någon som fåt kris i ekonomin å inte har råd med stallhyra å allt annat hästen behöver tills den kan säljas å då skulle jag mycket väl kunna tänka mig att hästen skulle kunna få köpas upp från slakteriet, förutsatt att det e en hästkunnig person som köper som kommer ta bra hand om hästen och inte någon idiot.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

*kl*
Jag känner till en häst som skulle slaktas som numera står på ridskola. Om den hade kommit till slakten å skulle slaktas eller om den skulle åka dit om ingen köpte den har jag dock ej full koll på..

Jag tror på det senare alternativet. Annars är ridskolan oerhört oseriös, som åker och köper hästar vid slakteriet. Vad skulle förre ägaren tänka, om h*n hittade sin häst, som h*n trodde var slaktad, på ridskolan?

Sedan finns det självklart undantag, kanske någon som fåt kris i ekonomin å inte har råd med stallhyra å allt annat hästen behöver tills den kan säljas å då skulle jag mycket väl kunna tänka mig att hästen skulle kunna få köpas upp från slakteriet, förutsatt att det e en hästkunnig person som köper som kommer ta bra hand om hästen och inte någon idiot.

Vem gör dessa bedömningar? Att hästen är frisk och skulle fungera med en ny ägare? Att den nye ägaren kan ta väl hand om hästen?
Har man sålt en häst till slakt så ska de slaktas - aldrig säljas vidare.
F ö bör man förvissa sig om att hästen verkligen slaktas, antingen genom att vara med själv eller be någon annan om hjälp att följa hästen in i det sista.
Man säljer inte en häst till ett slakteri för livvärde, man ser till att få en avräkning på köttet.

Immer
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Det finns många små slakterier som köper och slaktar hästar. Ibland köper de dessa hästar i livet och betalar "livärde" för dem. Livvärdet har inget att göra med hästen egentliga värde utan är mer en betalningsform i stället för avräkning vid slakt. Slakterier äger således hästen och kan mycket väl sälja den igen. Jag jobbade en gång på ett ställe som låg í närheten av ett sådant litet slakteri och vissa mornar kunde där stå 20-talet hästar uppbundna i väntan på slakt. När jag talade med personalen så uppgav de att de köpt hästarna på livvärde. Jag ser inget konstigt i det och att de sedan kan sälja hästen igen.

Alla slakterier köper sina djur, får, gris, nöt som häst. Men till livvärde?

Vad var det för mångmiljonärer som hade det slakteriet :eek: Vi har fått flytta 2 st gubbar från vår slaktlinje för att spara ihop 20 öre Och dessutom blivit av med en massa vattenslangar vi använder för att spola av oss själva med för att spara pengar.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Skickar man en häst till slakt så skulle jag personligen anse att den isåfall ska slaktas. Oftast så finns det en anledning till varför hästen skickas till slakt. Sjukdom, skada, ålder eller liknande. Vilket visserligen inte gäller för flertal varmblods travare. Fast då kanske det är den sporten i sig man ska ifråga sätta. Det finns fler hästar som inte funkar på bannan som inte finns köpare till utanför bannan.

Sedan finns det självklart undantag, kanske någon som fåt kris i ekonomin å inte har råd med stallhyra å allt annat hästen behöver tills den kan säljas å då skulle jag mycket väl kunna tänka mig att hästen skulle kunna få köpas upp från slakteriet, förutsatt att det e en hästkunnig person som köper som kommer ta bra hand om hästen och inte någon idiot.
det är svensk lag att en häst som sålts till slakt ej får säljas vidare eller ens transporteras vidare till annat slakteri (annat än i "nödfall")

för bara nåt år sedan blev ett slakteri av med sin licens och fick stängas för att slaktaren hade sålt hästar vidare för slakt någon annanstans än på det slakteri där hästägarna trodde att hästen blev slaktad..

när man har avtalat tid att Pålle ska slaktas på Torsåker slakteri och han körs dit så är det där Pålles jordeliga liv ska sluta.. allt annat är brottsligt..

hittar dock inte artikeln nu..
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

*kl*
Jag känner till en häst som skulle slaktas som numera står på ridskola. Om den hade kommit till slakten å skulle slaktas eller om den skulle åka dit om ingen köpte den har jag dock ej full koll på.

Skickar man en häst till slakt så skulle jag personligen anse att den isåfall ska slaktas. Oftast så finns det en anledning till varför hästen skickas till slakt. Sjukdom, skada, ålder eller liknande. Vilket visserligen inte gäller för flertal varmblods travare. Fast då kanske det är den sporten i sig man ska ifråga sätta. Det finns fler hästar som inte funkar på bannan som inte finns köpare till utanför bannan.

Sedan finns det självklart undantag, kanske någon som fåt kris i ekonomin å inte har råd med stallhyra å allt annat hästen behöver tills den kan säljas å då skulle jag mycket väl kunna tänka mig att hästen skulle kunna få köpas upp från slakteriet, förutsatt att det e en hästkunnig person som köper som kommer ta bra hand om hästen och inte någon idiot.


Endast det senare alternativet är tänkbart eftersom jag äger min häst tills dess att jag fått avräkningen i min hand. Då först tillfaller hästen slakteriet. Har sagt det förut och säger det igen, finns INTE en chans att "mygla" undan en häst på detta vis.

Kicki :)
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Vad jag menade var att jag inte vill köra min häst levande till slakthuset. När de kommer hem så avlivas hästen och töms på blod det är helt rätt. Sedan tar de med sig kroppen och kör den till destruktion.

Oki då förstår jag och jag skulle inte villja köra min häst till slakteriet för hon har inte åkt transport på flera år (10år).


Fråga till någon som vet.
Om hästen avlivas hemma och töms på blod kan inte köttet gå till slakteriet då eller måste det gå till destruktion?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 919
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag börjar leka lite med tanke på att skaffa häst så småningom. Men hur gör om man aldrig haft egen häst förut? Jag har inte ridit...
Svar
14
· Visningar
2 066
Senast: Eurydome
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 878
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik Går det annorlunda till att köpa en häst från en ägare som köpt den av polisen? Eller är det som vilket hästköp som helst? Hästar ses...
Svar
18
· Visningar
1 966
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp