Bukefalos 28 år!

Köpa häst från slakteri?

Sv: Köpa häst från slakteri?

*kl* När det gäller dit lokala slakteri är jag oerhört tacksam att det finns.
De är lugna trevliga, har alltid rent o snyggt och vi får leda in hästen säga hejdå, jag går ut de , skjuter o sen får vi kolla o så åker vi.
JAg har alla hoppar säkert på mig nu slaktat två friska hästar en med fång, dock ej akut fång och en som var blind.
De två friska hästarna , där hade en troligtvis problem med cystor i äggstockarna, men som läget var just då, hästen var dessutom oförsäkrad så slaktade jag pga att hon var farlig att hantera.
Den andra ägde inte jag men när jag inte kunde ha henne kvar valde ägaren att slakta.
HAr ångrat detta sen dess, det var en trevlig häst men situationen var akut just då.
JAg väljer att åka till slakteriet därför att de sköter de så bra.
Nu när jag har flyttat har jag ingen aning om vart jag ska vända mig, jag vägrar låta hästen sövas ihjäl det är det värsta jag vet.
SÅ jag ska kolla om vet här har befogenhet att skjuta.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

med den "nya" avlivningsvätskan (samulose, stavning?) går det lika fort som med bult, ingen större skillnad för hästen. finns inte lantbrukstjänst överallt? har anlitat dom ett antal ggr. och dom är jättefina (här iallafall) mot både djuren och människorna.

annars borde ju veterinären veta var närmsta slakteri ligger.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Nu när jag har flyttat har jag ingen aning om vart jag ska vända mig, jag vägrar låta hästen sövas ihjäl det är det värsta jag vet.
SÅ jag ska kolla om vet här har befogenhet att skjuta.

Lokala slakterier borde finnas i närheten, vet inte hur långt du har till Tierp? Jag funderar på att åka dit på studiebesök, de slaktar endast 10 djur/dagen, litet ställe där de gör allt själva. Jag har hört mycket positivt från mina arbetskamrater som varit där och besökt. Duktig och snabb personal och fina lokaler.

Sen får faktiskt "vem som helst" bulta, jag har några arbetskamrater som rycker ut och nödavlivar och gårdsslaktar.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

IMMER: Har h*n lyckats skaffa pass till dem osv?

Ett pass är tyvärr inte alls speciellt svårt att ordna även om man inte har något registreringsbevis, språngsedel eller dylikt. Ponnyer som i detta fall med förmodad okänd härstamning kan registreras med pass hos ASRP och då krävs bl a ägarbevis, signalementsbeskrivning och mikrochipmärkning.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Det var ungefär det jag menade. Finns det verkligen ägarbevis i ett sådant fall? Står verkligen föraren av slaktbilen och skriver ett sådant, kanske han t o m skriver ett köpekontrakt?
Sen är det ju ganska stor risk att det upptäcks att ponnyn redan är chipmärkt och registrerad som avlivad.

Immer
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Att "det inte duger på banan" är knappast enda anledningen. Men många gånger är det bättre att en häst skickas till slakt än skänks bort och blir en vandringspokal. Vare sig det handlar om varmblod, kallblod eller ponny.



Att varmblodstravare har en låg status beror till mycket stor del på deras ägare. Att efter ett par terminer på ridskola köpa sig en billig varmblodstravare är ingen bra idé. Den dagen då alla som rider travare kan visa upp en välskött häst som rids i en ändamålsenlig form och som har rätt utrustning, ja då kan travarens rykte komma att återupprättas. Men så länge de ges bort eller säljs så billigt blir de oftast vandringspokaler och säljs av en oerfaren ryttare till en annan oerfaren ryttare.



Det händer ytterst sällan med halvblodshästar.



Att ta ansvar för en egen uppfödning kan också innebära att ta beslutet att slakta den. Särskilt om man ser framför sig att den kommer att åka från ägare till ägare under ett antal år.

Immer

Jag håller med dig i det mesta du säger här, men jag har en annan teori med...

Varmblod är lite samma problematik som blandraskatter för 25 öre tassen... när priset är så lågt så är det lätt att "förköpa sig"... alltså... personer sig aldrig hade köpt en dyrare häst (eller häst öht) kan råka köpa ett varmblod eftersom det var så billigt. Samma person hade aldrig betalat 30 000 (som är ett lågt pris för en häst)...

Så lågt pris leder alltså till ogenomtänkta köp - ogenomtänkta köp leder oftare till dålig djurhållning.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

för att lägga till yttligare en av mina teorier, så gäller det även många T-märkta "billiga" hästar där den inte alltid så erfarna ägaren förstår innebörden av T-märkning och vad det kan betyda för hästen. kanske försvinner även många av dom hästarna utomlands ?

vi har bara vid ett enda tillfälle valt att T-märka istället för att slakta, då gällde det en 5 åring som förlorade ridbarheten genom skada och hennes uppfödare ville köpa tillbaks henne som avelsmärr pga. hennes stam (även bekanta till fam)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa häst från slakteri?

men va bra då finns ju inte risken att tex i travsporten (ja dömmer ingen) så föds det upp en massa hästar som man hoppas ska kunna generera en massa pengar men så går det inte alltid som de önskar och va gör de då med hästen? inte får den gå en en hage och lunka, nix drar den inte in några pengar är den inte till någon nytta och då travare är "söneravlande" så fungerar många av dem inte som ridhäst eller är åtmoinstonde inte attraktiva på marknaden och då finns inte mycket alternativ än att slakta..då du får mer pengar om den blir till kött än för hästen levande -detta anser jag är fel.. hästar ska inte springa in pengar då blir de en symbol och ett instrument till framgång och pengar, säger inte att hästerna inte bli älskade och omhändertagna det tror jag säkert men tyvärr blir inte alla hästar vad deras köpare hoppats på och då återstår inte mycket mer att göra..



Sönderavlade??? vet du vad du pratar om? förstår inte varför travsporten alltid får gå som dåligt exempel.... Hur mkt RIDFOLK finns det inte som har halvdöda hästar som går i hagen å skulle fått sluta sina dagar mkt tidiger medans den hade sin värdighet kvar??
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Sönderavlade??? vet du vad du pratar om? förstår inte varför travsporten alltid får gå som dåligt exempel.... Hur mkt RIDFOLK finns det inte som har halvdöda hästar som går i hagen å skulle fått sluta sina dagar mkt tidiger medans den hade sin värdighet kvar??

Jag tror dessutom inte att salladsjunkie vet hur dåligt betalt det är för hästkött.
Ska man få pengar för en häst ska man ha en stor ardenner, de kanske kommer upp i rätt vik och klass för att det ska ge en vinst.

Säljer du en travare för 2.000:- har du tjänat mer än vad du får betalt för att slakta.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jag håller helt med dig, och jag tror definitivt att en som skuter ett 100 tal nötboskap om dagen är säkrare på vad h*n gör en en som jobbar med att ta bort någon häst/dagen hemma.

Man har hört skräckhistorier om trotjänaravlivningar också där de bultat X-antal gånger och dessutom utan att avbloda :eek:

Jag tror inte ens du får köra en häst med livstidskarens till slakteri, vi tar ju stickprover b.la på antibiotika.

Min häst och mina blivande hästar kommer få gå till köttproduktion, jag kommer säkert tycka att det är skitjobbigt när den dagen kommer, men jag tycker mer synd om alla vanvårdade och skadade djur som misshandlas på slakterier osv i USA för att vi i sverige ska kunna fylla den lilla efterfrågan på hästkött.
Jag håller med dig. När hästen väl är död så spelar det ingen roll vad de gör med den, människomat eller hund/kattmat, hästen är ju borta oavsett vad. Jag skulle ju däremot inte vilja ha den själv på tallriken.Och jag skulle heller aldrig drömma om att skicka en häst till slakteriet, nödslakten får komma hit och ta bort dem. Har tyvärr varit i den situationen ett par gånger och det är inte kul men det har varit mycket proffsig hantering och bemötande från han som gjorde det. Nu tror jag att det är så att alla hästar som går med nödslakten kasseras så mina hästar går troligen inte till köttproduktionen. Däremot är jag litet blödig och de vi tagit bort har fått en egen "grav" där vi placerat grimman och litet tagel som ett symboliskt minne. Man måste inte gräva ner sin vän för att minnas...
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jag tycker faktiskt tanken på att min häst vid en destruktion, läggs ner i en stor ugn tillsammans med en massa andra djur och eldas upp är hemskare.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jag tycker faktiskt tanken på att min häst vid en destruktion, läggs ner i en stor ugn tillsammans med en massa andra djur och eldas upp är hemskare.

När min häst är död är det inte min häst längre, det är en kropp och jag tänker inte på vad som händer sedan, föredrar att minnas hästen som den var.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

De finns, jag lovar. Eller fanns hoppas jag för det verkar som om reglerna skärpts en hel del.
Jag fick en häst som tonåring.Den hade inte hade några papper sade hästhandlaren(som också jobbade som slaktare).
Dock lekte min far detektiv och vi lyckades få reda på vilken häst det var, och genom att gå ägare för ägare bakåt komma i kontakt med den som sålt henne till slakt. Han blev heligt förbannad över att ha blivit lurad av slakteriet han skickat hästen till. Jag antar att det osade hett i luren dem emellan sedan.

En ponny kom till ett annat slakteri i samband med en långhelg. Eftersom hon var enda djuren där då så tog ena slaktaren hem henne till sitt stall där dotterna ponny stod. Dottern hade en kompis.....ja ni kan ju gissa. Ponnyn stannade kvar.

Båda hästen och ponnyn hade inga fysiska fel men var fel hanterade, den ena misshandlad och den andra knappt hanterbar,hade fått bestämma helt.

Ytterligare en kompis sålde sin häst till slakt pga långvarig skada. Trodde hon i alla fall. Ett år senare kontaktades hon av någon som köpt hästen som färdats runt en del och farit ganska illa.
Hon blev upplyst om orsaken till slakt av min kompis och hästen gick senare till slakt eftersom han ju inte höll.
Det tog länge innan min kompis kom över detta. Hästen var frysmärkt för övrigt.

Dessa är inga skrönor.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

;)
De finns, jag lovar. Eller fanns hoppas jag för det verkar som om reglerna skärpts en hel del.
Jag fick en häst som tonåring.Den hade inte hade några papper sade hästhandlaren(som också jobbade som slaktare).
Dock lekte min far detektiv och vi lyckades få reda på vilken häst det var, och genom att gå ägare för ägare bakåt komma i kontakt med den som sålt henne till slakt. Han blev heligt förbannad över att ha blivit lurad av slakteriet han skickat hästen till. Jag antar att det osade hett i luren dem emellan sedan.

En ponny kom till ett annat slakteri i samband med en långhelg. Eftersom hon var enda djuren där då så tog ena slaktaren hem henne till sitt stall där dotterna ponny stod. Dottern hade en kompis.....ja ni kan ju gissa. Ponnyn stannade kvar.

Båda hästen och ponnyn hade inga fysiska fel men var fel hanterade, den ena misshandlad och den andra knappt hanterbar,hade fått bestämma helt.

Ytterligare en kompis sålde sin häst till slakt pga långvarig skada. Trodde hon i alla fall. Ett år senare kontaktades hon av någon som köpt hästen som färdats runt en del och farit ganska illa.
Hon blev upplyst om orsaken till slakt av min kompis och hästen gick senare till slakt eftersom han ju inte höll.
Det tog länge innan min kompis kom över detta. Hästen var frysmärkt för övrigt.

Dessa är inga skrönor.

För mig låter det som skrönor! VEM betalade avräkningspriset till ägarna på dessa hästar? I synnerhet den ponnyn som kom vid en långhelg (ingen kommer vid långhelg) och fick stanna kvar hos dotterns kompis? Slakteriet hade ju papper på att den skulle slaktas och undrar ju vart hästen tog vägen! Rimligen så blev den personen som kört djurtransporten kontaktad och om han svammlade skulle ju ägaren blivit uppringd och fått förfrågan om hästen! Om inte det mot förmodan skulle ha skett så borde ju ägaren som inte fick en avräkning varken på slaktkostnad eller slaktvärde på sin häst till slut ringa och undra vad som pågick.

Och varför gå ägare för ägare bakåt för att finna den andra hästens ägare? Den som sålde den hästen till slakt måste ju ägt hästen innan hästhandlaren/slaktaren isf. la vantarna på henne?

Och åter igen....blev inte din kompis fundersam när hon inte behövde betala slakten för sin häst eller fick ett öre i slaktvärde?
För eftersom hästen var frysmärkt så har ju detta skett i "modern" tid och att mygla undan djur på detta vis funkar inte. Skulle någon djurtransportör vara oärlig och få för sig att tjäna en hacka så skulle det ju efter ett tag upptäckas av ovannämda orsaker och personen få stå till svars och hästarna spåras.

Nej som jag sagt tidigare....."Sherdilvarning", Kicki ;)
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jag tror dessutom inte att salladsjunkie vet hur dåligt betalt det är för hästkött.
Ska man få pengar för en häst ska man ha en stor ardenner, de kanske kommer upp i rätt vik och klass för att det ska ge en vinst.

Säljer du en travare för 2.000:- har du tjänat mer än vad du får betalt för att slakta.

Instämmer. Fick idag avräkningen från slakteriet på mina två ston som slaktades förra veckan. Levandevikterna var 502 kg respektive 480 kg. Alltså rätt så kraftiga ston. Slaktvikterna var 278 kg á 7.45/kg respektive 298 kg á 6.95/kg.

Från summan dras trikinprovsavgift på 225:- x 2 = 450:-. Dessutom betalar man 0.25:-/kg för kadaverhanteringen. I mitt fall 114:-, då totalvikten var 576 Kg. Alltså fick jag 3.548:20 på bifogad check.
Då har jag inte räknat med vad det kostade att själv köra stona till slakteriet.

Så inte är det frågan om att göra någon vinst. Men däremot vet jag att stona inte hamnar i orätta händer och riskerar att bli vandringspokaler eller något ännu värre.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Du kan få uppgifter du behöver för att kontrollera sanningshalten. Skicka PM i så fall.

Dock skrev jag att det är en tid tillbaka. 70,80 respektive 90tal och regler och annat kan ändras.
Den fd ägaren till min häst hjälpte mig att få dublett på registreringsbeviset då han förstört detta när han skickade hästen till slakt. Som jag skrev hade hon inga papper när vi köpte henne och hon var heller inte frysmärkt då hon var sista årgången som inte frysmärktes.

Tro vad du vill.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

måste bara fråga, om din häst inte va frysmärkt och inga papper fanns, HUR kunde ni spåra hästen då ? eller talade "slaktaren/hästhandlaren" om vem han skulle slakta hästen för ?

dom hästar/ponnys vi köpte under 70 och 80 talet av handlare fick vi INGA uppgifter om alls (på 70 och tidigt -80 tal kunde man få papper för 3000kr extra, men vem vet om det va "rätt" papper.), och då GÅR det inte att spåra om hästen inte är märkt på något vis, eller har någon form av reg. papper. min vännina har en korsningsponny som hon köpte för 11 år sedan (-96) av hästhandlare
hon hade inga papper alls, handlaren lämmnade heller inga uppgifter alls.

vi har slaktat hästar på slakteri under både -70, -80, 90 och 2000-talet, på ett antal olika slakterier och har alltid fått en avräkning. det du skrivit känns helt obekant. "förr" antingen man lämnade hästen till personal som tog in hästen för bultning, eller gick man med själv. pricis som idag. sedan skrev man på alla papper som behövdes för försäkringar och avräkning, skillnaden där för mig har varit att vi skrivit papprena innan bultningen dom senaste 10 åren. är man inte själv med vid bultningen så har man kunnat gå in efter och titta på den konstaterat döda hästen och få grimma+grimmskaft. annars har slaktaren kommit ut med det.

"förr" kunde man dessutom få hästen slaktad hemma, men den kunde ändå gå till mat. idag blir det jordförbättringsmedel av dom hästar som slaktas hemma, iallafall här.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa häst från slakteri?

Fortsättningen på detta kan knappast gagna tråden så det tar vi i så fall via PM.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

När min häst är död är det inte min häst längre, det är en kropp och jag tänker inte på vad som händer sedan, föredrar att minnas hästen som den var.

Jovisst är det så. Jag tänker faktiskt på alla andra levande hästar ang slakt av min, hon är inte stor men har haft ett liv utan misshandel, stress osv. Hästarna som slaktas utomlands har man ingen aning om hur de behandlas eller ser ut, oftast slaktas allt, även det som i sverige klassas som "kadaver". Och min häst räddar säkert ett 10 tal sånna hästar borta i USA genom att gå till slakt.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

vi har slaktat hästar på slakteri under både -70, -80, 90 och 2000-talet, på ett antal olika slakterier och har alltid fått en avräkning. det du skrivit känns helt obekant. "förr" antingen man lämnade hästen till personal som tog in hästen för bultning, eller gick man med själv. pricis som idag. sedan skrev man på alla papper som behövdes för försäkringar och avräkning, skillnaden där för mig har varit att vi skrivit papprena innan bultningen dom senaste 10 åren. är man inte själv med vid bultningen så har man kunnat gå in efter och titta på den konstaterat döda hästen och få grimma+grimmskaft. annars har slaktaren kommit ut med det.

"förr" kunde man dessutom få hästen slaktad hemma, men den kunde ändå gå till mat. idag blir det jordförbättringsmedel av dom hästar som slaktas hemma, iallafall här.

Jag hyrde en gammal gård där jag hittade leveransrapporter från 60 och 70 talet nere i ladugården. Där står det tydligt vilka djurslag och hur många som slaktbilen hämtat, för att man sen får hem en avräkning på vad de vägde och klassades som.

Idag finns det slakterier som avlivar hemma och sen tar med kroppen för slakt, och visst får man slakta hemma, men bara för husbehov och man får inte sälja köttet.


Några av mina arbetskamrater har jobbat på slakten i över 25 år, så de senaste 25 åren har allt sett likadant ut, förutom att det blivit modernare ;)

Kort samanfattat och förenklat:
Från butikerna ute i sverige får de som levererar färdiga varorna uppgifter om hur många förpakningar/kg/ton de behöver av t.ex. korv, färs, färdigmarinerad flintastek osv osv.
De i sin tur beställer av styckningen X-antal ton kött för att kunna tillverka all t.ex korv som handlarna behöver.
Styckarna beställer sen av slakten hur många ton djur de behöver, och slakten beställer av stallet antalet olika djurslag.

Dock är det ju avräkningen som håller koll på allt.

På slakterierna finns det personal som kontaktas och kontakar bönderna för varje vecka för att slakta exakt antal djur.


Det "går" alltså inte att slakta för många djur, bönderna får såklart betalt, men istället för att gå ut i butikerna blir djuren biogas.

Lika så går det inte att sälja ett djur på slakteriet, det kan inte heller åkaren göra. Det syns ju direkt att det fattas djur mot vad som är anmält ska slaktas.
Lika så går det inte att lägga in ett oslaktat djur i datorn, eftersom det sen kommer att fattas säg 500kg kött och 1 djur.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 986
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag börjar leka lite med tanke på att skaffa häst så småningom. Men hur gör om man aldrig haft egen häst förut? Jag har inte ridit...
Svar
14
· Visningar
2 083
Senast: Eurydome
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 927
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik Går det annorlunda till att köpa en häst från en ägare som köpt den av polisen? Eller är det som vilket hästköp som helst? Hästar ses...
Svar
18
· Visningar
2 009
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp