Köpa häst från slakteri?

Sv: Köpa häst från slakteri?

Instämmer. Fick idag avräkningen från slakteriet på mina två ston som slaktades förra veckan. Levandevikterna var 502 kg respektive 480 kg. Alltså rätt så kraftiga ston. Slaktvikterna var 278 kg á 7.45/kg respektive 298 kg á 6.95/kg.

Från summan dras trikinprovsavgift på 225:- x 2 = 450:-. Dessutom betalar man 0.25:-/kg för kadaverhanteringen. I mitt fall 114:-, då totalvikten var 576 Kg. Alltså fick jag 3.548:20 på bifogad check.
Då har jag inte räknat med vad det kostade att själv köra stona till slakteriet.

Så inte är det frågan om att göra någon vinst. Men däremot vet jag att stona inte hamnar i orätta händer och riskerar att bli vandringspokaler eller något ännu värre.

Det var ju ändå bra betalt. Nu kollar jag på SM avräkningsresultat och vad de betalar och kolalr jag sen inim vilken klass dina hästar hamnade så var de ju fina hästar. (Kanske hamnade någonstans i klass R och fett 3?)

Ser att du bor i Uppsala, vart valde du att slakta?
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

*KL*

jag tycker att det är ganska läskigt detta med att en del slakterier säljer hästar vidare. Självklart finns de sådana som blir superlyckliga hos sina nya ägare, men en del skickas ju faktiakt till oseriösa hästhandlare eller ännu värre, till ett annat land för att bli pålägg.

Den enda och förhoppningsvis sista hästen jag avlivat såg jag till att hon fick ett bra slut. Redan när hon började bli lite äldre och inte tävlades mer bestämde vi oss för att hon aldrig skulle behöva lämna gården och sina kompisar något mer. Vi beställde ut vetrinär med spruta och sen begravdes hon hemma.

Något annat sätt tänker jag aldrig göra på.

//Gilly
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

När hästarna o jag bodde hos mamma o pappa hade jag tre mil till Tierp o använde det lokala lilla slakteriet
Nu bor jag i södra Dalsland.
Där känner jag inte speciellt mkt folk, men jag vill ha koll på vart slakteriet ligger för alla eventualiteter.
Händer det ngt kanske man inte orkar med det
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

jo, givetvis vet jag att man "får" slakta hemma. kanske utryckte mig oklart, vad jag menade va att "förr" kunde man "beställa" hem en slaktare+lastbil som bultade hästen hemma och tog med sig hästen till slakteriet för styckning. tex. häst som brutit ett ben och inte kunde transporteras. den möjligheten finns inte längre, iallafall inte här. då blir det veterinär+kadaverhämtning eller lantbrukstjänst=jordförbättringsmedel.

jag har då aldrig någonsin upplevt eller sett bevis på att hästar som skulle gå till slakt sedan inte gjort det, utan sålts vidare. men det "pratades friskt" redan på -70 talet om det från personer som tyckte det va djurplågeri att slakta på slakteriet.

jag är helt övertygad om att det är en skröna som "dyker upp" med jämna mellanrum ;)
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jo det märks att du har full koll på detta!
Båda hästarna blev helt riktigt R-3 klassade. Vilket borde betyda att köttet var lite bättre än genomsnittet om jag förstod rätt.

Jag valde slakteriet i Tierp, som jag varmt kan rekommendera.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Du kan få uppgifter du behöver för att kontrollera sanningshalten. Skicka PM i så fall.

Dock skrev jag att det är en tid tillbaka. 70,80 respektive 90tal och regler och annat kan ändras.
Den fd ägaren till min häst hjälpte mig att få dublett på registreringsbeviset då han förstört detta när han skickade hästen till slakt. Som jag skrev hade hon inga papper när vi köpte henne och hon var heller inte frysmärkt då hon var sista årgången som inte frysmärktes.

Tro vad du vill.

Jag har skickat slaktdjur under både 80 och 90-talet och har alltid fått en avräkning.

Kicki, som tror vad hon vill ;)
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jag tycker faktiskt tanken på att min häst vid en destruktion, läggs ner i en stor ugn tillsammans med en massa andra djur och eldas upp är hemskare.
hrmm.. ja det går ju inte till riktigt så.. tyvärr..

hittade en schematisk bild över ett "avfallsverk" där om tillverkade benmjöl och "kompost" typ..

det var mer: kvarnmalning av hela djur var det första som hände, sen urskiljning av ben ur massan och sist ugn.. .. :crazy:
gjorde texten vit för de som inte vill veta..
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

De som skriker om hur grymt det är att slakta borde läsa den vita texten :mad:

Immer
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

När hästarna o jag bodde hos mamma o pappa hade jag tre mil till Tierp o använde det lokala lilla slakteriet
Nu bor jag i södra Dalsland.
Där känner jag inte speciellt mkt folk, men jag vill ha koll på vart slakteriet ligger för alla eventualiteter.
Händer det ngt kanske man inte orkar med det

Jag kan fråga på jobbet imorgon om de vet något slakteri där som tar emot hästar.

bulwark skrev:
Jo det märks att du har full koll på detta!
Båda hästarna blev helt riktigt R-3 klassade. Vilket borde betyda att köttet var lite bättre än genomsnittet om jag förstod rätt.

Jag valde slakteriet i Tierp, som jag varmt kan rekommendera.

Lite lätt arbetsskadad kanske :angel: Men visst är det bra, välmusklade hästar som fått gott om mat :D

BeastieBabe skrev:
hrmm.. ja det går ju inte till riktigt så.. tyvärr..

Beror kanske på vart man skickar djuret? kompost av ett djur som är full med mediciner kanske inte är så bra?

Stod för inte alls länge sen om kremering av hästar som ökat i Uppsala, där bränner de hela djur.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

När min häst är död är det inte min häst längre, det är en kropp och jag tänker inte på vad som händer sedan, föredrar att minnas hästen som den var.

men om du tycker så varför inte köra den till slakt då...
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Därför när man kör den till slakt så lever den fortfarande och jag vill att den ska få dö hemma.

men om inte jag har fattat fel så går det att avliva hästen hemma men att den ändå går till slakt...:confused: (jag kan ha fel)
nu menar jag inte att man gör det själv utan att någon kommer och så tror jag att dom tömmer hästen på blod och sen kör den till slakteriet...:confused: (är inte hundra på detta)

men om det går så har jag tänkt att göra så när tiden är inne för min häst...
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

man skickar väl inte friska hästar på slakt för man tycker det e kul lixom?

Alla skickar inte sian hästar till slakt för att det är sjuka etc. En del vill bli av med sina hästar för att de inte får dem sålda eller kan ha kvar dem av andra själ. Det finns exempelvis travare som inte håller på banan, som inte springer tillräckligt fort, de kan av ingen själiggrund åka till slakt, fullt friska.

Sen kan jag tycka att har man skaffat sig ett djur som man har älskat. Har haft det ända sedan det var nyfött eller haft det i många år. Tycker jag inte att det är mer än rätt att man förljer djuret in i det sista. Det är inte mer än rätt att djuret får ha den tryggheten in i det sista som den haft i alla år. Jag hade inte tyckt det hade varit roligt om docktorn på sjukhuset hade dratt ut kontakten utan att mina nära och kära var där.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

men om inte jag har fattat fel så går det att avliva hästen hemma men att den ändå går till slakt...:confused: (jag kan ha fel)
nu menar jag inte att man gör det själv utan att någon kommer och så tror jag att dom tömmer hästen på blod och sen kör den till slakteriet...:confused: (är inte hundra på detta)

men om det går så har jag tänkt att göra så när tiden är inne för min häst...

Det går alldeles utmärkt att göra så som du beskriver! Det blir ju en extra kostnad för djurägaren för att de kommer ut och slaktar på hemmaplan, men det är inga problem att få det gjort.

Så gjorde jag med min pålle. Jag ville inte att han skulle åka transport det sista han gjorde i sitt liv eftersom han inte gillade det. Bokade därför tid med "nödslakten" som kom ut och slaktade på gården hemma. Sen gick köttet till slakteriet. Veterinär var tvungen att kallas ut för att besikta hästen innan slakt och verifiera att det var okej att köttet togs omhand.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Alla skickar inte sian hästar till slakt för att det är sjuka etc. En del vill bli av med sina hästar för att de inte får dem sålda eller kan ha kvar dem av andra själ. Det finns exempelvis travare som inte håller på banan, som inte springer tillräckligt fort, de kan av ingen själiggrund åka till slakt, fullt friska.


En travare som är frisk och inte trivs på banan får ägaren ut bra mkt mer pengar på att sälja än att slakta.

bulwark fick ca: 3.500:- för 2 halvblod med levandevikt på 502 och 480 kg. Dessa klassades högt och var runda och goa hästar ;)


Däremot hästar som är friska, kan ha andra problem, kissing spines eller psykiska, lösa benbitar som inte är värt att operera bort ect.

Sen tar inte slakterier emot sjuka djur.


Vavsla Finns slakterier som avlivar djuren hemma och sen tar med kroppen till slakteriet (tror de har en gräns på ca 45 min resväg) sen kan man göra som Björk skrev.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Det finns många små slakterier som köper och slaktar hästar. Ibland köper de dessa hästar i livet och betalar "livärde" för dem. Livvärdet har inget att göra med hästen egentliga värde utan är mer en betalningsform i stället för avräkning vid slakt. Slakterier äger således hästen och kan mycket väl sälja den igen. Jag jobbade en gång på ett ställe som låg í närheten av ett sådant litet slakteri och vissa mornar kunde där stå 20-talet hästar uppbundna i väntan på slakt. När jag talade med personalen så uppgav de att de köpt hästarna på livvärde. Jag ser inget konstigt i det och att de sedan kan sälja hästen igen.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jag är nog hellre åt hållet att slakta min friska häst (travare, såklart..) istället för att sälja den. Dock har våra gamla tävlingshästar( gamla= över 10 år) överlag fått det bra i sina nya hem, vi har dem först¨på foder & säljer vi så är priset inte under 10.000 kr. Och i kontraktet skriver vi att vi ska ha förtur om hästen ska säljas vidare( iaf bli kontaktade). De hästar som vi slaktat( en travare på 18 år & en ponny på 26 år) har vi haft hem nödslakten till & jag har hållt i havre hinken & grimskaftet. Har även hållt i en mångmiljonärs travare som efter 1 år som ridhäst fått skav på senan av griffel benet, en operation på tusenlappar & ägaren kände inte att hon hade råd med det på en 12 år gammal valack. Han fick sluta sina dagar vid "sin" rakbana nere vid stranden i solen. har ex på hästar vi sålt som vi önskar vi faktiskt slaktat.....
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Det ÄR förbjudet att slakta dräktiga hästar! ;)
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

bulwark fick ca: 3.500:- för 2 halvblod med levandevikt på 502 och 480 kg. Dessa klassades högt och var runda och goa hästar

Vill bara rätta uppgiften. Det var varmblod (Travare) :angel: ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 919
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag börjar leka lite med tanke på att skaffa häst så småningom. Men hur gör om man aldrig haft egen häst förut? Jag har inte ridit...
Svar
14
· Visningar
2 066
Senast: Eurydome
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 879
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik Går det annorlunda till att köpa en häst från en ägare som köpt den av polisen? Eller är det som vilket hästköp som helst? Hästar ses...
Svar
18
· Visningar
1 967
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp