Bukefalos 28 år!

Köpa häst från slakteri?

Sv: Köpa häst från slakteri?

iochmed att han kör in i stallet, så befinner han sig onekligen i det. OCh om jag ska vara totalt ärlig, så mår jag illa varje gång de hämtar djur. De förekommer vrålande, skrikande, sparkande, slag etc majoriteten av gångerna. (obs, ej riktat till dig!, bara en kommentar). Dessa djur går till ett större slakteri. Utöver det hr jag ingen erfarenhet, jag bara känner att man måste vara av en särskild sort om man kan bete sig på det viset mot djur, den sista tiden i livet.. Och jag menar det inte som positivt. Jag skulle inte skicka ens en hamster i min ägo, på en sån bil.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Har hört ryckten om att det går att köpa hästar som är på väg till slakt av personer som kör slaktbilen.(Friska hästar) Men som sagt både på ont och gått. Om jag skulle skicka min häst till slakt och sen hittar den hästen hos någon som köpt den av slaktbilen skulle jag bli skogstokig:devil::confused: :cry: ;)


Och grundlösa rykten är just vad det är, det är sådant som står i hästböcker. Som jag har skrivit tidigare i denna tråd......Jag äger min häst tills den är död, inte slakteriet. Först när den är klassad, styckad och vägd och avräkningen är i min hand rår slakteriet om den Och det gäller alla sorters djur. Det går inte att mygla undan någon häst och det görs inte heller.

/Kicki :)
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Oftast har man speciella lastningsställen för att inte sprida smittor, det är ju inte så att transportören går in längst bort i ladugården och hämtar en ko, utan djurägaren/skötaren leder kon fram till transportören som sen lastar djuret.

På de gårdar jag besökt så har man haft speciella "sterila" rum för att inte få in/ut ev. smittor.

Och bra dumt att sparka och slå djuren, det blir kod 40 sen på slakteriet, maskinskada djurägaransvar, och då dras det på pengarna som betalas till bonden, är det transportören som skadar djuret, eller att det skadas på slaktens stall, blir det kod 42, maskinskada slakteriansvar, och slakteriet får betala åt bonden. Det är kanske inte många kronor för dig, men för bönder och slakterier som räknar i ÖRE på varje kg blir det mycket pengar.
Dessutom så om en transportör lastar av många djur som det visar sig registreras skador (kod 42) så slutar bara slakteriet ringa honom för att hämta djur, utan låter en annan transportör som inte skadar djuren köra istället.

Jag jobbar på ett större slakteri, eller det var det förut, och 1 av 2 slakterier som har en "modern" butina för avlivning av svin.

Jag litar till 100% på våra transportörer, de kör inte bara djur till slakt, utan även mellan olika gårdar vid försäljning av djur. Många har djur själva eller på något sätt anknytna till djur (t.ex hästinstresserad fru/dotter)

Jag förstår inte varför man gör skillnad på en lastbil till slakt, och en lastbil från skåne-norrland med hästar. Transportörerna jobbar på samma sätt.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

ja det låter ju bra konstigt. det har gått rätt brutalt till, men det är i mina ögon! Kanske är det så det brukar gå till? Tycker bara att transportörerna får ha viss förståelse om en ko inte vill gå upp, med tanke på att den bott i samma stall under hela sitt liv, och aldrig kommit i kontakt med en lastbil förut. Då är det ju helt naturligt att den inte går upp på 5 röda. Kanske är de stressade eller något, för de som hämtar där hämtar på fler andr stall samtidigt. (antingen innan eller efter)
Sen så syns ju inte vrål och svordomar på djuret heller. Fast att det är minst lika stressande som slag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa häst från slakteri?

Våra transportörer stressar nog sällan, ofta vi får sitta i fikarummet och vänta på att få in djur.

Där jag bodde förut bodde jag granne med 1 svingård, 1 gård med köttdjur och 1 med mjölk djur + ett antal gårdar längre upp på vägen.

En av de transportörerna jag snackat mkt med t.ex vid frukost i matsalen kommer till mjölkgården, backar till bilen, kliver ur, leder upp en ko, stänger och åker. Och då är detta ingen stor kille, han kanske är 165 lång och långt ifrån grov!

Sen har vi utlastningen under vårat omklädningsrum, och det är aldrig några skrik och svordommar utan de visslar, fungerar tydligen bättre ;)
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Och grundlösa rykten är just vad det är, det är sådant som står i hästböcker.

Där har vi säkert förklaringen till varför det kommer liknande trådar med jämna mellanrum. För en tid sedan var det någon som skrev om hästmarknader i Sverige, och genast var det några som kände någon vars hovslagares kusins före detta flickväns frisörs mamma hade köpt en vanvårdad häst på en marknad någonstans i Sverige. :cool:

Immer
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Det är inte så att bara billiga hästar kan hamna på lastbilar till italien som Immer påpekade, det kan mycket väl hända dyrare hästar då det även finns fel personer som köper dyrare hästar, tycker inte att det är en bra ursäkt.

De dyrare hästarna går oftast ett annat öde till mötes, de rids sönder och förstörs och blir utdömda. Sedan får ägaren ut försäkringsbeloppet då hästen avlivas. Jag tror det är väldigt få av dessa som hamnar på en bli med destination Italien.

Immer
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

iochmed att han kör in i stallet, så befinner han sig onekligen i det. OCh om jag ska vara totalt ärlig, så mår jag illa varje gång de hämtar djur. De förekommer vrålande, skrikande, sparkande, slag etc majoriteten av gångerna. (obs, ej riktat till dig!, bara en kommentar). Dessa djur går till ett större slakteri. Utöver det hr jag ingen erfarenhet, jag bara känner att man måste vara av en särskild sort om man kan bete sig på det viset mot djur, den sista tiden i livet.. Och jag menar det inte som positivt. Jag skulle inte skicka ens en hamster i min ägo, på en sån bil.


Swedish Meat hämtar här varje höst, grannens ungdjur. Och visst låter det när de hämtas, men det låter om/när en häst klampar på ett släp med, och kossorna går inte riktigt lika stilla och lugnt som mina hästar gör när de lastas. Och ja, polarna i ladugården ropar så det råmas en del. Men det är pin tyst från människorna, inga skrik, inga rop, inget tjoande.

Från början gick jag in och tyckte det var jättehemskt när de hämtades, jag tycker inte om att de ska behövas transporteras till slakteriet, jag är uppvuxen med gårdsslakt. Men efter några år gick jag faktiskt och kollade. Och, det som lät så 'hemskt' var just det att ungdjuren far runt lite, och när de väl går på springer ofta på (= bullrar mer). Men inte ett hårt ord och inte ett slag av någon av människorna (bonden och transportören), utan det får ta sin tid, och djuren föses på, från ladugården.

Sen har jag typ en ziljard gånger mött slaktbilen påväg till/från jobbet, och man kan ju se in genom den (den har ett fönster vid varje djur, båda våningarna). Och kossmubusarna står eller ligger och idisslar, ser inte alls stressade ut, står inte som packade sillar etc. De ser mest lite storögda ut över att vara ute i vida världen att åka. Dvs de beter sig ungefär som föl/unghästar gör första gången de åker. De är lite storögda och fascinerade, men de är inte rädda/stressade utan äter och kikar sig omkring med fascinerad uppsyn.

Hur det ser ut när de lastas av vid slakteriet vet jag dock inte, men vill bara säga att även om det LÅTER jättehemskt och plågsamt osv, så behöver det inte alls vara så. Jag är GLAD att jag gick och kollade, för nu när ungdjuren åker mår jag inte dåligt eller går in för att slippa höra, utan jag konstaterar mest att 'jaha, nu åker ungdjuren, nu är det höst'.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

De får INTE mer för hästarna i slaktvärde än de skulle unna sälja dem för. Men marknaden för fd travare är övermättad, och många, många travgubbar slaktar helle och får ett par tusen men är säker på att hästen inte lider, än säljer för ett par tusenlappar till och tar risken att hästen blir en vandringspokal.

Jag tror att det är vi hästägare som lider betydligt mer än hästarna av att dom får byta hem lite då och då. De allra flesta hästar klarar ägarbyten galant. Dom som inte gör det märks det på och då får dom sluta sina dagar. Man kan inte sälja ngn häst om man ska vara rädd att den ska komma i fel händer eller bli såld stup i kvarten. Tänk på alla ponnyer som barnen växer ur, dom byter hem många gånger under sina liv.

För det FINNS köpare till de där varmbloden för 4 - 5000 kr, kruxet är att det inte alltid är rätt personer som köper, och nästa krux är att ofta så börjar man med vbl, och sne växer man om hästen, och när den då ska säljas så är marknaden totalt övermättad.

Här säger du emot dig själv: det finns köpare till varmbloden men den marknaden är oxå mättad.

Sen ska man inte glömma att det är enklare att slakta än att sälja, men jag vidhåller fortfarande att jag INTE anser att hästen lider det minsta av att avlivas istället för att säljas.

Jag menar inte att hästar lider av avlivning men att en frisk o trevlig häst är värd ett mkt bättre öde genom att få leva längre i ett bra hem.

Sen att travsporten har ett enormt hästöverskott, det är också förståeligt. Du tycker att 'inte får de gå och lunka i en hage minsann'. Klart de inte får. Det får sällan privatägarnas hästar som är oridbara pga skada men skulle kunna leva ett fullgott hagliv, eller där de inte passar ägaren. D går inte heller och lunkar i någon have livet ut.

Det stora problemet är att travsportens överskott på hästar, som inte duger till travbanan. Tror inte att allihopa kan få nya bra ägare tyvärr. Så det går nog inte att komma ifrån att en del måste slaktas. Jättetråkigt om dom är hela o bra men sant.

Och med tanke på vilka pengar det kostar att ha en häst i träning, så förstår jag med att travtränarna inte kan ha dem kvar bara för att, eller ha dem kvar i X månader för att hitta rätt hem.

Det är detta som är det tragiska, att det bara går ut på att tjäna pengar i travsporten jämfört med ridsporten. Dock slaktas många ridhästar oxå för att det är bättre att plocka ut pengarna på försäkringen och köpa en ny istället för att ha en konvalensent som kostar och som det inte går att rida på. Men det är i alla fall inte min filosofi! Därför har vi så höga för.premier på halvblod idag.]
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jag tror att det är vi hästägare som lider betydligt mer än hästarna av att dom får byta hem lite då och då. De allra flesta hästar klarar ägarbyten galant. Dom som inte gör det märks det på och då får dom sluta sina dagar. Man kan inte sälja ngn häst om man ska vara rädd att den ska komma i fel händer eller bli såld stup i kvarten. Tänk på alla ponnyer som barnen växer ur, dom byter hem många gånger under sina liv.

Sällan de ponnyerna står tillsalu i ett halvår och tillslut 'bortskänkes snarast'..


Här säger du emot dig själv: det finns köpare till varmbloden men den marknaden är oxå mättad.
Nej, det finns köpare till de där väldigt BILLIGA varmbloden, dock så när de impulsköpts, sen inte vill has kvar eller ryttaren 'växt ur' dem, DÅ är marknaden extremt övrmättad. Men (tyvärr) kommer det alltid finnas en marknad för de där BILLIGA. Det är alltså inga större problem för tränarna att få ut 4000 kr direkt från banan. Men sen när den ska säljas vidare i klassen 10 000 kr, då är det en extremt övermättad marknad, och det är sen de börjar skänkas bort i desperation tillslut, och då nappar de som inte ens hade råd att betala 4000 kr..



Jag menar inte att hästar lider av avlivning men att en frisk o trevlig häst är värd ett mkt bättre öde genom att få leva längre i ett bra hem.

Och de hemmen finns inte till alla travarna.


Det stora problemet är att travsportens överskott på hästar, som inte duger till travbanan. Tror inte att allihopa kan få nya bra ägare tyvärr. Så det går nog inte att komma ifrån att en del måste slaktas. Jättetråkigt om dom är hela o bra men sant.

Precis =/


Det är detta som är det tragiska, att det bara går ut på att tjäna pengar i travsporten jämfört med ridsporten. Dock slaktas många ridhästar oxå för att det är bättre att plocka ut pengarna på försäkringen och köpa en ny istället för att ha en konvalensent som kostar och som det inte går att rida på. Men det är i alla fall inte min filosofi! Därför har vi så höga för.premier på halvblod idag

Inte bara, premierna styrs myycket av skadeuttaget med, och där komemr sådana saker som att hästarna behandlas mer/mer avancerat/längre tid idag. Det är idag LÄNGRE väg till utdömning än på 80-talet ex. Mycket som då var raka vägen till slakt är idag sådant som ges en chans via behandling, lång och kostsam, men som kan ge dessa hästar en chans. Teknikens under på gott och ont.

Sen att travsporten går ut på att tjäna pengar är ju svårt att komma runt, det måste ju - oavsett sport - bli en hel massa individer som inte håller måttet för att få fram de som håller måttet. Frågan är hur man skapar en 'andrahandsmarknad' och en alternativ karriär för dessa hästar, och samtidigt försöker få ner antalet överskottshästar..
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jag läste detta igår och idag pratade jag med svärfar som kör djurbil.
Sa att jag läst på internet att de går att köpa häst utanför slakteriet är det SANT?!
Nej! det stämmer inte, Man får en tid på morgonen kl 8-9 så får man köra in hästen själv hästen går direkt in till slakt och tas bort med bultpistol och vill man vara med går det bra eller kan man vänta utanför till de är färdigt och dom kommer ut med grimman till dig och ett papper på att du lämnat hästen.Slakteriet är helt tomt på andra djur och rent för hästar är så känsliga. Jag frågade om det fanns några boxar som dom kunde ställas in i och få vänta på sin tur svaret var, Nej , det går inte det är en speciell morgon och tid för hästar som ska slaktas. Och jag vet att han inte ljuger.

Men i Italien där går hästarna på livestock market. Livdjur och säljs på auktion. till den som betalar best.Hemskt.!!
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Kl*

Tycker att det åt :devil: om det nu finns så oserigösa slakterier som i stället säljer djuren än salaktar dom.

Jag ser inte nått fel i att slakta friska djur och det oavsätt om det är en häst, kossa, gris eller annat djur.

Kram
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Ngn som vet ett slakteri runt Helsingborgstrakten som tar emot hästar (eller närmaste)?
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Kl*

Tycker att det åt :devil: om det nu finns så oserigösa slakterier som i stället säljer djuren än salaktar dom.

Jag ser inte nått fel i att slakta friska djur och det oavsätt om det är en häst, kossa, gris eller annat djur.

Kram

Slakteriet äger ju inte hästen först den är slaktad, visst går det att köpa djur från slaktbilen om man kontaktar ägaren till djuren.

Och i undantagsfall kan man få ut djuren ifrån slaktområden också.

Vet att för många år sen köpte en arbetskamrat till mig 3 killingar, de va pytte pytte små och låg i en klump i en box ute i stallet, djuren besiktades och intygades som friska och arbetskamraten gjorde upp med ägaren om ett pris.

Det är ju svårt för slakteriet att registrera ett djur slaktat när det inte finns. Det är registrerat en häst på slakten på 450kg, och sen när djuren vägs en gång till innan styckningen saknas ett djur på 450kg.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Ngn som vet ett slakteri runt Helsingborgstrakten som tar emot hästar (eller närmaste)?

Jag har ju inte alls koll på alla små privata slakterier som brukar ta emot hästar. Här i Uppland så är det ett slakteri som endast slaktar 50 djur/veckan som tar emot hästar.

Du kan testa att ringa SVA: 018-67 40 00 eller SLV: 018-17 55 00

De kontrollerar slaktade djur och livsmedelsföretag.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Våra transportörer stressar nog sällan, ofta vi får sitta i fikarummet och vänta på att få in djur.

Där jag bodde förut bodde jag granne med 1 svingård, 1 gård med köttdjur och 1 med mjölk djur + ett antal gårdar längre upp på vägen.

En av de transportörerna jag snackat mkt med t.ex vid frukost i matsalen kommer till mjölkgården, backar till bilen, kliver ur, leder upp en ko, stänger och åker. Och då är detta ingen stor kille, han kanske är 165 lång och långt ifrån grov!

Sen har vi utlastningen under vårat omklädningsrum, och det är aldrig några skrik och svordommar utan de visslar, fungerar tydligen bättre ;)

Det är samma här, ingen onödig stress vid hämtning vare sig av liv eller slaktdjur. Ibland så blir det ju bökigare med vissa djur men aldrig så att det blir ett obehag för djuret. Vi har 70 mjölkor + rekrytering, c:a 200 djur totalt så vi har ju djurtransporter väldigt många gånger per år till oss för hämtning och det fungerar alltid enligt ram för djurets välbefinnande. Just visslandet fungerar mycket bra vid förflyttning, mycket bättre än våld. :)

/Kicki :)
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Där har vi säkert förklaringen till varför det kommer liknande trådar med jämna mellanrum. För en tid sedan var det någon som skrev om hästmarknader i Sverige, och genast var det några som kände någon vars hovslagares kusins före detta flickväns frisörs mamma hade köpt en vanvårdad häst på en marknad någonstans i Sverige. :cool:

Immer

Ja, jag är övertygad! ;) Det blir lite "Sherdilvarning" över det hela. Just att rädda en häst från slakt eller någon hemsk människa var väl något som man själv fantiserade om som liten för hm....länge sedan. ;) ;)

/Kicki :)
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

iochmed att han kör in i stallet, så befinner han sig onekligen i det. OCh om jag ska vara totalt ärlig, så mår jag illa varje gång de hämtar djur. De förekommer vrålande, skrikande, sparkande, slag etc majoriteten av gångerna. (obs, ej riktat till dig!, bara en kommentar). Dessa djur går till ett större slakteri. Utöver det hr jag ingen erfarenhet, jag bara känner att man måste vara av en särskild sort om man kan bete sig på det viset mot djur, den sista tiden i livet.. Och jag menar det inte som positivt. Jag skulle inte skicka ens en hamster i min ägo, på en sån bil.

ja sånt händer ofta men inte i sverige alla har ju set det på tv hur dom behandlar djuren i vissa länder...
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

ehhh.. jag jobbar definitivt i svergie....
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 987
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag börjar leka lite med tanke på att skaffa häst så småningom. Men hur gör om man aldrig haft egen häst förut? Jag har inte ridit...
Svar
14
· Visningar
2 083
Senast: Eurydome
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 927
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik Går det annorlunda till att köpa en häst från en ägare som köpt den av polisen? Eller är det som vilket hästköp som helst? Hästar ses...
Svar
18
· Visningar
2 009
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp