Köpa häst i Tyskland?

alazzi

Trådstartare
Är det annorlunda att köpa häst i Tyskland jämfört med i Sverige? Jag har så smått börjat att bli hästsugen så det börjar locka att köpa en häst här.

Hur ser hästmarknaden ut? Prisnivån?
 
Kolla lite på tyska sidor. Pferdemarkt tror jag har en del tips ang köpa häst, plus massor med annonser.
Finns väl "allt" att få tag på, klart större marknad och utbud jämfört med SVerige. Nu var det några år sedan jag kom hem därifrån, men har för mig att priserna (då iaf) låg snäppet lägre än SVerige, men det kan ju ha ändrats. Kolla annonser och jämför!
Kolla även vad det gäller för regler för att rida ut osv, vilka försäkringar du behöver ha (typ om din häst skulle skada någons bil måste du ha försäkring). Svensk vet vårdsförsäkring finns inte där, vill du ha det ändå kanske någon släkting/vän i Sverige kan stå för den åt dig.
Klart du ska ha häst igen :D
 
Jo, nu börjar hästabstinensen komma. Jag måste ha häst för att det är en del av mitt sätt att leva.

Min man försöker komma med andra lösningar också men vill jag rida så ska det vara på en egen häst.

Det var kanske otaktiskt att träffa Alazzi förra veckan.
 
Gå in på www.agrar.de/pferde/forum ungefär ett forum som buke. Där kan du säkert hitta en del info och intressanta grejer.

OJ! Nu har de gjort om (sen igår), så det ser väldigt tomt ut. Gå in och läs på Wichtiges & Allgemeines och "neues Forum".
 
Så som jag har märkt är prisnivån nästa högre i sverige på de riktigt fina hästarna(De bor jöh mer O kanske rikare människor där) och de hästarna som är fina men ändå ganska "medelmåttiga" som kanske kan gå max MSV/St George är biligare än motsvarande i sverige(De finns jöh ganska många hästar där så det är väl större utbud)!
 
Kan du inte ta ner Alazzi då? Det är ju inga astronomiska summor dom tar för att transportera ner en häst från Sverige. Jag kollade priser Sverige - Spanien för tre år sedan och det skulle gå på runt 15000,-
 
Jo, visst kan jag få ner honom också. Det känns bara som om han har det bra hos fodervärden. Han är trots allt lite äldre och det känns lite brutalt att rycka upp honom från den miljön som han trivs i.
 
Jag betalade 5000:-+moms från södra Frankrike till Göteborg (de andra som åkte fårn Spanien betalade lika mycket).
 
Helst vill jag ha en hyfsad quartervalack. Men jag har ingen aning om hur marknaden ser ut här så nu börjar det tråkiga, tröttsamma letandet :(

Det finns de som gillar att leta häst men jag tillhör definitivt inte den kategorin.

Ingen som vill komma hit på semester ;)
 
Semester i Tyskland med helpension hemma hos Alazzis? Tja varför inte? Vi är bara 4 i familjen. :banana:

Jag köpte ju nyss en ny pålle och tyckte det var helläckert att leta. Fast då visste jag ju var jag skulle leta nånstans. Största problemet var nog min otålighet men det gick ändå fort.

Men att ha någon man litar på involverad i letandet är ju ett enormt stöd.

Men spännande i alla fall, håll oss uppdaterade!

/Jane
 
Boendet är gratis om ni vill klämma in er i vår lägenhet :banana: Vi kan fixa sängplatser åt er alla!

Helpension, inga problem :D Ni är så välkomna!

Det finns mycket att se och göra i närområdet medans du letar häst :D
 
En tripp till tyskland tål sannerligen att tänkas på. Och vi kan nog t.o.m. tänkas bidra till kosthållet. :D

Men var köper man quarters i Tyskland? Eller är det privatannonser du läst?

Apropå ingenting, har du nån kontakt med A? Hur är det med henne?

/Jane
 
Jag har bara läst annonser på nätet ännu så det har varit både privatpersoner och uppfödare bland de annonserna.

Många av de intressanta hästarna är prislösa så jag har ingen aning om prisnivån.

"Om du måste fråga om priset så är det för dyrt" så resonerar jag och väljer bort de hästarna.

A mår bra! Åtminstone när jag pratade med henne för någon vecka sen. De har varit på NH-kurs med den stora bruna så nu har han blivit lite mindre bynglig.
 

Liknande trådar

Gnägg Snart är det jul! Jag är redan i julmode och lyssnar ivrigt på julmusik och planerar för julen tillsammans med Halle. Hur brukar ni...
Svar
16
· Visningar
1 128
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
845
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 459
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 770
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp