Köpa häst med skimmelmelanom?

Hestia

Trådstartare
Jag står i färd att köpa häst och har fallit för en vacker vit connemara på 14 år. Hästen har allt jag söker och jag hade köpt den redan vid provridningen, om det inte vore för att den har skimmelmelanom vilket får mig att tveka. Hästen har ett pingisbollstort melanom under svansen och ett par till ärtstora i samma område. Ägaren har nyligen gjort en grundlig undersökning på klinik och ingen förekomst av melanom finns invärtes, de är inte heller maligna knölar utan det rör sig om vanliga "skimmelknölar". Det är främst den större knölen under svansen som bekymrar mig. Enl ägaren har den funnis så länge hon ägt hästen (många år) men har växt på senare år. Hästen är i övrigt fullt frisk.

Om man läser på och hör sig för med andra hästmänniskor så verkar det vara mkt vanligt med melanom på skimmlar, och att de sällan ställer till med bekymmer. Samtigt finns ju en viss procent där melanomen faktiskt orsakar problem... Anledningen till att jag tvekar är att jag nyligen tvingats avliva en häst som drabbades av en rad hälsoproblem, och jag vet inte om jag orkar med ännu en sväng med sjuk häst. Samtidigt känns det svårt att hitta en prickfri häst om man söker en häst som är lite äldre.

Vad är era erfarenheter av skimmelmelanom? Skulle ni köpa en häst under de förutsättningar jag beskrivit?
 
Nej, jag hade inte köpt hästen speciellt med tanke på att ägaren sagt att det växt på senare år. Vad är det som hindrar det från att växa ännu mer?
Nä, jag hade nog letat vidare istället.
 
Jag inte heller köpt den. Om man säger som så, så kommer en knöl sällan ensam. Jag tror att att just de s k skimmelknutorna är den vanligaste orsaken till att man tar bort skimlar. Nästan alla drabbas och den här har ju gjort det förhållandevis ung.
 
Jag hade också avstått från köp.

Jag har en äldre skimmel och oroar mig ofta för att hitta skimmelcancer på honom.
 
Läste precis den här länken:
http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/melanom-hos-skimlar-vanligare-an-man.htm
Speciellt det här stycket:

"De flesta är maligna
Innan melanom uppstår kan det ibland finnas fläckar av opigmenterad hud, så kallad vitiligo. De flesta melanom är från början godartade (benigna) men cirka två tredjedelar blir med tiden elakartade (maligna). Utseendet varierar mycket - det finns de som är betydligt mindre än en centimeter i diameter medan andra kan vara ett par decimeter. Vissa är platta medan andra är upphöjda.
De knutor som syns i början av sjukdomsförloppet kan finnas i flera år utan att orsaka några problem, men kan helt plötsligt börja växa i storlek både inuti och utanpå kroppen. Eftersom tumörerna oftast sitter runt mun, anus eller könsorgan så kan de orsaka problem med att exempelvis kissa, bajsa, äta eller till och med vrida på huvudet.
"

Tycker inte det bådar gott för den hästen tyvärr, jag hade fortfarande avstått köp.
 
Hm, många som tycker ej köp. Har funderat och pratat med skimmelägare i min omgivning. De hade en mer positiv bild, iaf tre fall där hästarna haft knölar under många år och har levt bekymmersfria liv tills de avlivats av helt andra anledningar. Jag har varit i hästsvängen i många år men knappt hört talas om melanom innan, trots att det verkar så vanligt. Enda fallet jag har personlig erfarenhet av var en häst med en extremt uttalad sjukdomsbild, alltså stora klasar av knölar i mun, ögon, skap och svansregion, den fick avlivas till slut men uppnådde ändå en ålder på 20-någonting. Men denna häst är inte ens i närhetern av att ha det på det viset. Veterinär som konsulterats menar att det är mycket få hästar som lider av sina knölar med tanke på hur oerhört vanligt det är på vita hästar. Problemet är ju att man inte kan se in i framtiden vad gäller just denna individ :(
 
Jag är kärringen mot strömmen! Eftetsom ca 80% av skimmlarna får melanom så är skimmel = melanom. Om de får problem så är det ofta sent i livet och med tanke på hur mycket annat elände som kan drabba en häst så är det väl inte större risk att en skimmel får tas bort pga mellanom än att den blir kroniskt halt, bryter benet i hagen ellet får tarmvred ..
Så om hästen är trevlig och priset 'rätt' - köp!
Jag har sex skimmlar i stallet och jag är t ex betydligt mer orolig för att de ska få fång än att de ska få problem med melanom. Den äldsta är 24 år och ska tas bort pga dåliga tänder - melanomen orsakar inga problem.
 
Senast ändrad:
Hm, många som tycker ej köp. Har funderat och pratat med skimmelägare i min omgivning. De hade en mer positiv bild, iaf tre fall där hästarna haft knölar under många år och har levt bekymmersfria liv tills de avlivats av helt andra anledningar. Jag har varit i hästsvängen i många år men knappt hört talas om melanom innan, trots att det verkar så vanligt. Enda fallet jag har personlig erfarenhet av var en häst med en extremt uttalad sjukdomsbild, alltså stora klasar av knölar i mun, ögon, skap och svansregion, den fick avlivas till slut men uppnådde ändå en ålder på 20-någonting. Men denna häst är inte ens i närhetern av att ha det på det viset. Veterinär som konsulterats menar att det är mycket få hästar som lider av sina knölar med tanke på hur oerhört vanligt det är på vita hästar. Problemet är ju att man inte kan se in i framtiden vad gäller just denna individ :(
Undrar varför ägaren lät det gå så långt?
 
Att hitta en vuxen häst som inte har ett enda hälsobekymmer (och som är till salu) är enligt min erfarenhet nästinntill omöjligt....

Jag skulle nog köpa om allt annat känns rätt, men vara inställd på att kanske inte få behålla hästen i mera än 3-5 år - vilket är ganska rimligt ändå med tanke på hästens ålder. :)
 
Jag är kärringen mot strömmen! Eftetsom ca 80% av skimmlarna får melanom så är skimmel = melanom. Om de får problem så är det ofta sent i livet och med tanke på hur mycket annat elände som kan drabba en häst så är det väl inte större risk att en skimmel får tas bort pga mellanom än att den blir kroniskt halt, bryter benet i hagen ellet får tarmvred ..
Så om hästen är trevlig och priset 'rätt' - köp!
Jag har sex skimmlar i stallet och jag är t ex betydligt mer orolig för att de ska få fång än att de ska få problem med melanom. Den äldsta är 24 år och ska tas bort pga dåliga tänder - melanomen orsakar inga problem.

Jag håller med. Jag skulle inte banga för rätt pris!

Minns så väl när jag stod och mockade en box samtidigt som någon höll på att tvätta sin häst. Hör hur hon börjar oja sig över en knöl hon hittade under svansen, frågade mig vad jag trodde det kunde vara.

Skimmelcancer, sa jag helt obrydd. Stackars ägaren hade aldrig hört talas om det tidigare så jag fick lugna henne och säga att "alla" skimmlar har det eller får det. Hästen avlivades pga hälta innan cancern hann göra nått...
 
hade inte köpt en ung häst med det, en äldre kanske, beroende på priset.
min sällskapshäst har det, började med en knöl på benet som hade kommit hos förra fodervärden, sen hos oss så växte den, kom knölar under svansen och en liten i sadelläget. nu är hästen 24 år och rids inte pga knölen i sadelläget, går går det att rida men känns dumt att irritera den. hästen är pigg, glad och får leva så länge knölarna inte ställer till ngt eller är ivägen.

grannens 15åriga skimmel fick en knöl mellan bakbenen, fick den bort opererad då den var i vägen. så det finns ju det alternativet också, men om det är värt att riskera att reta upp knölen är en annan sak. denna hästen tävlade högt i hoppning ovh gör det fortfarande nu 3 år senare.
 
Jag står i färd att köpa häst och har fallit för en vacker vit connemara på 14 år. Hästen har allt jag söker och jag hade köpt den redan vid provridningen, om det inte vore för att den har skimmelmelanom vilket får mig att tveka. Hästen har ett pingisbollstort melanom under svansen och ett par till ärtstora i samma område. Ägaren har nyligen gjort en grundlig undersökning på klinik och ingen förekomst av melanom finns invärtes, de är inte heller maligna knölar utan det rör sig om vanliga "skimmelknölar". Det är främst den större knölen under svansen som bekymrar mig. Enl ägaren har den funnis så länge hon ägt hästen (många år) men har växt på senare år. Hästen är i övrigt fullt frisk.

Om man läser på och hör sig för med andra hästmänniskor så verkar det vara mkt vanligt med melanom på skimmlar, och att de sällan ställer till med bekymmer. Samtigt finns ju en viss procent där melanomen faktiskt orsakar problem... Anledningen till att jag tvekar är att jag nyligen tvingats avliva en häst som drabbades av en rad hälsoproblem, och jag vet inte om jag orkar med ännu en sväng med sjuk häst. Samtidigt känns det svårt att hitta en prickfri häst om man söker en häst som är lite äldre.

Vad är era erfarenheter av skimmelmelanom? Skulle ni köpa en häst under de förutsättningar jag beskrivit?

Min arabdonna har haft skimmelmelanom så länge jag ägt henne, också där under svansen. Hon har en större till vänster om analöppningen och en mindre till höger. Den till höger har hållit samma storlek under alla år jag ägt henne (8 år) och den till vänster har både vuxit o krympt. När jag köpte henne gick hon med svanskappa, pga svårt sadelläge, och efter några år tog jag bort svanskappan o jag tyckte då att melanomet krympte. Kanske retningen från svanskappan fick den att växa?

Min dam är nu 17 år - tänker sällan på hennes melanom.

Det är som ridinglady skrev, 80% av skimlar har melanom och dom flesta dör väl pga något annat. Om hästen är allt du önskar i övrigt skulle jag personligen inte avstått köp.
 
Om det är en i övrigt mycket trevlig häst och jag kan få läsa journalen från genomgången så skulle jag överväga köp.
 
Angående den här siffran 80 procent så gäller inte det alla skimlar.

Saxat från Hästsverige:
"80 procent av alla avblekbara skimlar äldre än 15 år utvecklar melanom."
 
Jag är kärringen mot strömmen! Eftetsom ca 80% av skimmlarna får melanom så är skimmel = melanom. Om de får problem så är det ofta sent i livet och med tanke på hur mycket annat elände som kan drabba en häst så är det väl inte större risk att en skimmel får tas bort pga mellanom än att den blir kroniskt halt, bryter benet i hagen ellet får tarmvred ..
Så om hästen är trevlig och priset 'rätt' - köp!
Jag har sex skimmlar i stallet och jag är t ex betydligt mer orolig för att de ska få fång än att de ska få problem med melanom. Den äldsta är 24 år och ska tas bort pga dåliga tänder - melanomen orsakar inga problem.
Håller med! Är man så rädd för melanom får man låta bli att kolla på skimmlar, eftersom så gott som alla vita skimmlar får melanom. Flugskimmlar drabbas i mindre grad.

Min skimmel hade melanom när jag fick honom. Då var han 13 år. Tog bort ett som var stort och satt lite dumt till, i övrigt hade han aldrig några besvär av dem.
Han blev 28 år gammal och det var helt andra problem än melanom som gjorde att han fick somna in.
 
Angående den här siffran 80 procent så gäller inte det alla skimlar.

Saxat från Hästsverige:
"80 procent av alla avblekbara skimlar äldre än 15 år utvecklar melanom."

Melanom är en direkt konsekvens av avblekningen och siffran är högre än 80 om hästen tillåts leva tillräckligt länge. Homozygota skimmlar får tidigare och ofta mer utbredda melanom pga att de bleknar snabbare.

Konstantskimmel är inte en äkta skimmel och betecknas väl heller aldrig som enbart skimmel. Åtminstone har jag aldrig hört eller läst att någon gjort det. En skimmel är lika med avblekbar skimmel.

Det forskas nu på en växt som kan bota melanom om den injiceras i dem. En annan behandling är cisplatin, men det hade jag inte utsatt ett djur för...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 989
Senast: Skjøldur
·
Hästvård Hjälp! Är intresserad av en 14-årig fin D-ponny som är välrirden och i god form. Provridning av min dotter i helgen och det kändes bra...
Svar
3
· Visningar
1 209
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 039
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 609
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp