Köpa häst med skimmelmelanom?

Från kärringen mot strömmen till skolfröken!
Det ska vara skimmel med två m, men skimlar med ett! Tyckte det såg konstigt ut - ser att det är fel i bl a mitt inlägg:o:angel:
 
Melanom är en direkt konsekvens av avblekningen och siffran är högre än 80 om hästen tillåts leva tillräckligt länge. Homozygota skimmlar får tidigare och ofta mer utbredda melanom pga att de bleknar snabbare.

Konstantskimmel är inte en äkta skimmel och betecknas väl heller aldrig som enbart skimmel. Åtminstone har jag aldrig hört eller läst att någon gjort det. En skimmel är lika med avblekbar skimmel.

Det forskas nu på en växt som kan bota melanom om den injiceras i dem. En annan behandling är cisplatin, men det hade jag inte utsatt ett djur för...

Ja konstantskimmel är eg en dålig benämning eftersom det inte fungerar på samma sätt som en avblekbar.
 
Jag hade en dubbelgul med ett skimmelanlag (färgtestad) och tom hon hade melanom men de var förstås väldigt små. När hon avlivades (pga hormonutlöst fång) så tog forskare på SLU hand om knölarna. Man forskar på skimmelanlaget etc :)
 
Nej, jag hade inte köpt. Problemen kan eskalera snabbt.

Om ts ändå överväger, kontrollera noga vilket försäkringsskydd som gäller. Det kan ju bli mycket komplikationer som drar iväg i kostnader.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 989
Senast: Skjøldur
·
Hästvård Hjälp! Är intresserad av en 14-årig fin D-ponny som är välrirden och i god form. Provridning av min dotter i helgen och det kändes bra...
Svar
3
· Visningar
1 208
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 029
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 609
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp