Köpa mindre gård. Frågor och funderingar....

Glömde också: ;-)
Om man inte bedriver någon form av verksamhet öht då hur funkar det då med en jordbruksfastighet?


Det stället vi tittade på var en liten gård och ingen som tittat på den har varit intresserade av att ha någon form av verksamhet utan varit helt vanliga svenssons som velat haft ett hus på landet typ. Nu borde detta ställe nog egentligen inte vara just en jordbruksfastighet men nu är den ju det vilket satt lite käppar i hjulet. I onödan?
 
Första tio åren hade vi ingen inkomst från lantbruket och tog inte upp något heller. Det var ingen från skattemyndigheten som hörde av sig heller. Så det borde inte ha någon betydelse men fråga skattemyndigheten för svar. Det händer numera att lantbruksfastigheter med bara någon eller ett par ha taxeras om som 220 småhus. Särskilt kan det komma vid ägarbyte eller när dödsbo tar över.
 
2 hästar, min 155 cms ponny av lugnare slag och målet att hyra in större ponny/liten stor häst, just nu D-ponny.

Vi har 1,5 ha totalt, ca 1 ha hagmark. Det är MINIMUM om man vill ha en sommar o en vinterhage (vilket är minimum för mig). Vår sommarhage är lite större än vinterhagen. Borde kanske gjort tvärtom (lite för mycket bete till lättfödda) men det passar bättre.

Vi har visserligen tråkig lermark och vinterhagen behöver dessutom dräneras men för mig är det en självklarhet att hagen ska vara grön året runt. Inte brun, söndertrampad lera :(
 
Jag har en liten gård med sex boxar. Tyvärr har jag bara 1.5 ha mark. Jag önskar att jag kunde köpa till mer men här är all mark till salu tomtmark och kostar ca 1 miljon för 5000 kvm.
Jag lånar mer mark längre bort men den kan säljas när som helst tyvärr.

Kommer skicka iväg hästar nästa år på bete eller försöka hyra en egen hage till dem. Jag hade gärna haft en gård med 8-10 ha och håller ögonen lite öppna efter en annan gård.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 049
Senast: Luff
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 006
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 213
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 193
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp