Köpa mindre gård. Frågor och funderingar....

old

Trådstartare
Nu har turen kommit till oss. Vi ska köpa gård :banana:Inget lyxigt, stort och schabrakigt, utan en liten gård, med en mindre ladugård och lite mark till mina hästar. Vi har varit och tittat på några gårdar redan, och ska nu här i veckan och tittat på en gård till. Men jag har börjat mer och mer fundera över det här med ombyggnad, anlägga hagar m.m. och det har dykt upp lite frågor och funderingar runt detta.

Tyvärr lever vi (jag och min karl) inte i en drömvärld där vi blev födda med en par miljoner färdigt på ett konto, utan vi har en budget för vår gård, och jag har fått inse att jag kommer inte att ha obegränsat med mark till hästarna, eftersom mark kostar extra, och mycket :mad:
Här där vi bor nu har jag det lyxigt värre med hagar, måste jag säga, 5 olika att skifta mellan, alla modell större, men har fått inse att jag kommer inte att ha det lika lyxigt dit vi flyttar. Så, vad tycker ni är den minsta hagen att ha till två (kanske tre) hästar på under 160cm? Jag vill dock att de ska kunna leka m.m. i den utan att behöva klättra på varandra för att ha rum. Oavsett storlek så kommer jag att ordna så att det inte blir en enda stor lerpöl av hagen, för sådant är verkligen inte roligt att klafsa runt i, varken för fyrfotade eller tvåfotade :yuck:

Vi har aldrig tittat på gård för att köpa tidigare, så vi är helt nybörjare med det här. Och när det gäller hästarna och hela den biten så är det endast jag som "kan" och "vet" vad som behövs till den hobbyn, så där är jag helt ensam om att titta och fundera :angel:

Så, vad tittade ni lite extra noga på när ni var runt och sökte gård? Vad önskar ni att ni skulle ha tittat lite extra noga på, men som ni inte gjorde? Vad ska jag ha i åtanke för att ombyggnaden av ladugården ska bli så smidig som möjlig? (vi kommer att göra arbetet själva)
Vad annat ska jag tänka på?

Skulle bli väldigt glad om alla Ni som har köpt gård kunde dela med Er av era erfarenheter och tips, och även berätta om vad och var ni gjorde de värsta tabbarna med gårdsköpet :bow:
 
Senast ändrad:
Åh vad roligt att köpa gård!
Jag gjorde precis samma sak i oktober förra året och har nu varit gårdsägare i 8mån :love:
Det bästa jag gjort, en dröm att få ha hästarna på gården.

Jag hade ett måste när vi letade gård och det var just storleken på marken till som man kunde göra hagar av.
Allt går att bygga/bygga om men det blir svårt att ändra mängden mark.

På min gård finns ett stall med 8 boxar.
Marken är fördelad på 20ha åker/bete och 23ha skog.
Mitt minsta krav på mark till hagar var 7ha, idag är jag glad att jag har mer.

För oavsett hur man än försöker så blir det lätt upptrampat och lerigt i hagarna.
Kanske inte första åren, men för varje år hästarna går i samma hage så blir det svårare och svårare att hålla den fin.
Då är det en fördel att ha flera hagar att flytta dem emellan.
Nu finns det säkert många som har hästar på endast 1-2ha och tycker det funkar fin :)
Men utifrån hur jag vill ha det så underlättar det ju mer mark man har.

Sedan bara som ett tips, allt kostar mer än man tänkt sig ;)
Och allt tar längre tid än man trott.
Oavsätt hur mycket jag räknat på saker så är det alltid något mer som dyker upp.
Har säkert lagt minst 20.000kr på "bara" att bygga hagar.

Men det har varit värt allt slit och alla pengar :p
Lycka till i jakten på din drömgård!
 
vad tycker ni är den minsta hagen att ha till två (kanske tre) hästar på under 160cm?
[...]
Så, vad tittade ni lite extra noga på när ni var runt och sökte gård? Vad önskar ni att ni skulle ha tittat lite extra noga på, men som ni inte gjorde? Vad ska jag ha i åtanke för att ombyggnaden av ladugården ska bli så smidig som möjlig? (vi kommer att göra arbetet själva)
Vad annat ska jag tänka på?

Vi bor "litet" och här kommer några tankar från mig:

Man har man förstås olika referensramar för när man upplever en hage som för liten . En del kan inte tänka sig annat än kuperade hagar med bäckar och skogsdungar medan andra accepterar att ha sin häst i små hårdgjorda rasthagar. Vidare så finns det förstås både hästar som inte fungerar att stå smått och andra som gör det. Buke är nog inte riktigt rätt forum att fråga om små hagar enligt min erfarenhet... Brukar kunna bli en del pekpinnar från drömvärldsmänniskor och väldigt få rasthagsmänniskor som vågar uttala sig :cautious: Och med risk att nu få mobben på mig så säger jag att jag nog skulle kunna ha 2-3 hästar på 0,5 ha, om det är sandjord.

Själva har vi 2-3 hästar på drygt 1 ha sandjord vilket jag tycker fungerar bra! Skulle jag önska mig mer mark så skulle det faktiskt inte vara så mycket mer än 1 ha till. Jag är inte intresserad av att ha en traktor eller ta eget foder och med våra lättfödda hästar (varav en som haft fång en gång) vill jag inte ha mer gräs än vad de kan beta av. Vi har stängslat in vår hage med A-staketet (plaststolp med tre UV-beständiga kraftiga rep) o det kostade ca 10 000 kr. Vi har inte behövt göra något mer än att sträcka trådarna ett par gånger på 7 år.

Vi har sedan en liten L-formad stallbyggnad på ca 50 + 80 kvm. Den första delen är öppen upp till nock och den inrymmer lösdrift och skötselplats. Utanför lösdriften har vi byggt som en "veranda" på ca 45 kvm. I den andra delen finns det plats för ca 400 hö- och halmbalar i marknivå, foderutrymme, sadelkammare och ett rum för annan förvaring. Över den andra delen finns även ett vindsutrymme som vi inte använder. Detta trodde vi skulle vara för litet, men det har visat sig vara alldeles lagom för oss. Och nu när jag har bytt färdigt panelen på vårt så är jag väldigt tacksam över att byggnaden inte var större - det är dyrt med brädor...
  • Kolla marken, är det lerjord så blir det tyvärr snabbt eländigt lerigt och att hårdgöra en stor yta är kostsamt.
  • Jag rekommenderar varmt boken "Att bygga häststall". Där står det massor om bra materialval, mått, ventilation osv.
  • Det tar tid att renovera om man ska göra det själv. Ska det fortsätta vara roligt så är det bra om renoveringen går att dela in i olika projekt och att man inte måste göra precis allt på en gång. Använd er av arbetsrotation - även om den ena av er råkar vara bättre på att t ex såga, så ska inte hen ta all sågning bara för det.
  • Glöm inte att kolla upp ridvägar i närheten. Även om man som jag gillar att åka iväg och utforska olika ställen och att rida på stranden och med kompisar, så är det ju inte fel ifall man har någon eller några fungerande vardagsrundor hemma. Det har inte vi här på slätten med bara asfalterade vägar, och det saknar jag. I gengäld finns här inga knott och inga myggor - vilken fö också är något att kolla upp.
  • Tänk lösdrift!!
  • Kolla så att taket på stallet är bra
  • Bosätt er inte så långt ut på vischan så att det är svårt att ragga hästvakter...
Lycka till! :banana:
 
Vi köpte gård för ett tag sen, och det är inte speciellt mycket mark som följde med. Nu skulle vi köpt till mer mark, men efter strul med säljarna, s ägde även den markbiten blev det helt enkelt inte av.

Detta gör att jag står ute eget bete. Och visst, det känns surt. Men jag väljer att se fördelarna med det, genom att hyra iväg hästarna på bete möjliggör det för mig en stunds ledigt på sommaren om jag så önskar, och jag slipper stöket med att fixa dit vatten, el och slå gräs. Men visst hade jag gärna haft lite eget bete, egentligen.
 
Jag har drygt 3ha till 4 ponnyer. Det är för mycket bete på sommaren, så halva hagen minst vilar vår-höst.

Marken är gammal vall med mkt starka rötter så den blir inte upptrampad mer än vid vattnet. Lätt att hårdgöra bara där om man vill.
 
Vi köpte vår första gård för ett år sedan (1 år idag faktiskt! :D). Den är liten, vi har 1 ha mark. Stall med 3 boxar och ett utestall med 2 boxar +Paddock. Jag har 2 hästar här.
Vi har renoverat hela huset från topp till tå och är inte klara ännu. Stallet var färdigt att flytta in i, förutom lite byte av krubbor o vattenkoppar för här har inte bott hästar på 10 år. Den första läxan vi lärde oss var att allting tar mycket mer tid att göra än man tror!! Jösses vilken tid allting tar!!
Jag tycker min hage är alldeles lagom, den är riktigt stor och avlång så hästarna kan fräsa runt i hög fart :nailbiting: Gräset hinner de inte äta upp så det räcker och blir över. Jag har även gjort en stor grushage där de går de månaderna när det är som blötast för att spara på hagen.
Jag är jätteglad att vi inte har större, det är alldeles lagom mycket för det är ganska mycket jobb att sköta allting.
 
Skulle bli väldigt glad om alla Ni som har köpt gård kunde dela med Er av era erfarenheter och tips, och även berätta om vad och var ni gjorde de värsta tabbarna med gårdsköpet :bow:

När man talar om hur mycket mark som behövs så beror det till stor del vad för mark det är, åker, naturbete, skogsbete, lera, sand m.m. Talar vi om totala arealen d.v.s. även den där byggnaderna står samt tomt?
Om vi jämför marken här nere i södra Skåne med marken i Norrland så växer det betydligt snabbare och längre här nere så för hästen kan samma yta här nere vara för mycket fodermässigt jämfört uppåt i landet.
Erfarenhetsmässigt så kallar jag inte gårdar som har mindre areal än 3 ha för hästgård och då 2-3 hästar max, även om det fins 20 st boxar:banghead:

Man kan aldrig få för mycket mark, om man inte behöver själv kan man arrendera ut, sälja hö på rot eller sälja grovfoder. Man behöver inte ha maskiner själv då det finns maskinstationer. Som någon nämnde kan man inte bygga till mark.
Sedan ska man fråga sig, ska jag gå efter vad jag som människa tycker är lagom eller vad hästen tycker, i frågan om storleken på betet.

Idealet är stor areal med magert bete så de kan röra sig mycket och ha att göra, det är nog inget tvivel om att hästar rör sig mer ju större arealer det är.
Vi har c:a 18 ha varav c:a 8 åker och resten naturbete. På det har vi haft 16 st hästar som mest och då har vi haft eget grovfoder och har även sålt en hel del. Det är hästar som går ute dygnet runt året runt.
Det är svårt att göra en dålig affär med mark, vi köpte gården för 25 år sedan och bara taxeringsvärdet har ökat 358 % på den tiden :cool:

En tumregel kan vara att se till att köpa mer mark än man tror man behöver, oftast kommer man på efter ett tag att man verkligen behöver det :D

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Förra sommaren köpte vi ett hus, ingen gård. Förutom huset fanns en bod på ca 40 kvm och tomten strax över 5000 kvm.
Halva boden slog vi ut väggar och gjöt platta = skötselplats / sjukbox.
Vi har byggt en lösdrift/uteboxar med plats för 3-4 hästar (jag har två).
Halva marken används till vinterhage.

Sommarbete arrenderar jag här i byn.

Kollar just nu över om någon bonde i närheten har lust att sälja en bit mark till oss. Det finns några olika markägare och vissa marker verkar inte användas av dem så jag hoppas kunna få köpa någon bit iaf :)

Så vi köpte inte en färdig hästgård, utan mer ett litet hus med skitstor gräsmatta :angel:
Men med möjlighet att bli en hästgård inom sinom tid.

Som sagt, vad man köper handlar ofta om hur mycket man kan betala, iallafall jag är ekonomiskt begränsad.

Men nu får jag äntligen ha djuren på hemmaplan vintertid och det är underbart :banana:
 
Vi har också ett litet ställe. Vi tycker att det är praktiskt, det tar ju tid att ha hästar, stall och hus. Mycket tid och pengar! Bor man dessutom nära en stor stad är ju markpriser=tomtpriser. Så länge hästarna mår bra tror inte vi att storleken på gård är viktig. självklart bör man inte ha 8-10 hästar på 2 ha men det är väl sunt bondförnuft? Vi med stor gräsmatta kan hårdgöra ytor och hyra in hästarna på bete. Då träffar man nya och trevliga människor varje sommar och man blir lite ledig:), så nej tack! vi vill inte ha massor med mark. Vi vill ha tid att fixa runt om utöver ridningen.;)
 
:), så nej tack! vi vill inte ha massor med mark. Vi vill ha tid att fixa runt om utöver ridningen.;)

Nu är det kanske inte vad man vill som häst-ansvarig utan vad hästen vill och vad som är bäst för den. Jag är medveten om att det alltid är frågan om kompromisser men den som ska kompromissa minst är hästen, inte människan.
Har man inte råd att ens köpa till 3 ha (förutom tomt) ska man kanske ompröva sitt beslut att ha häst hemma:cool:

Rolle
IpL
 
Har man inte råd att ens köpa till 3 ha (förutom tomt) ska man kanske ompröva sitt beslut att ha häst hemma:cool:

Jag håller med. Tyvärr är det alltför många gårdar som styckas av alltför snävt nuförtiden. "Kastrerade gårdar har blivit ett begrepp...
För inte så länge sedan såg jag en till salu- annons om en gård med 20 boxar, ridhus och logar. 14 hektar mark, varav 11 ha är arrende. Dvs det fanns 3 ha totalt. Dra ifrån marken där boningshus, stallar, ridhus och logar står så blir det inte mycket kvar till de 20 hästarna...
Men, det är kanske ett bra försäljningsargument att låtsas som om det finns 14 ha.
 
Vi har också flyttat till liten gård.
Tittade innan på bla ett ställe med bra med mark, men inget stall. Lång historia kort så skulle det bli för dyrt att få det som vi ville ha det med stall och allt...särskilt då det var dyrt från början och därtill jordbruksfastighet=högre kontantinsats.

Det vi köpte sen, det var ett långskott(av säljaren). Vi blev erbjudna att köpa, velade ett tag men bestämde oss sen och hade vi inte köpt det hade vi bott kvar i det gamla då vi bodde riktigt riktigt bra.
Plus i kanten så var denna lilla gård inte jordbruksfastighet vilket gjorde köpet möjligt för OSS.

Vi har fått arrendera en liten bit mark till bete, i övrigt har vi tre hagar att bytas mellan i bra storlek, inte för små, men inte heller gigantiska på nåt sätt. Jag har sagt max tre hästar för att marken ska hålla sej fortsatt fin. En hage har jag spikat till vinterhage och är stängd på sommaren. Jag har haft hästarna på bete sen i maj utan att betet tryter.

Det fanns fem boxar i stallet vilket är omgjort till tre nu. Det har en gång gång stått fem hästar här vilket syntes på just marken att det var för många. När vi flyttade hit hade det varit hästfritt många år. Det var skönt att få börja om från noll. Även om det betydde att dra loss allt övervuxet stängsel och dra nytt tex.

För mej var det viktigast att ha någonstans att kunna/i framtiden kunna ha en ridbana eller dylikt. Vilket fanns. Att det var tillräckligt med hagar för att INTE behöva arrendera/köpa(svårt här i bondeland.. ;) ) Vilket också fanns. Vi hade tur bara som fick arrendera en del extra och extra är BRA!! Att det fanns stall/möjligtvis kunna göra stall av befintlig byggnad. Och stall fanns. (och ja, stallet är nog byggnaden i bäst skick på gården :p )
 
Varför i hela världen skulle det bli högre kontantinsats med jordbruksfastighet, har jag aldrig varit med om?????

Rolle
IpL

På en jordbruksfastighet får man bara låna upp till 75% av värdet = 25% blir kontantinsats.
På en 'vanlig' fastighet får man låna upp till 85% av fastighetens värde och då blir kontantinsatsen 15 %.

För oss blev det tyvärr för mycket pengar i kontantinsats på jordbruksfastigheten(som dessutom hade ett ganska mycket högre pris) även om man hos vissa banker även kan få ett blancolån på kontantinsatsen/delar av den.
 
Jag har varit en sån där idyll-människa, att man bör ha minst 1 ha för första hästen och därefter allra minst 0,5 ha/häst.

Nu har jag stått i ett stall där 0,25 ha räckt väl över vintern till 3 ponnyer. Sommarhagarna till samma tre ponnyer är sammanlagt 1,5 ha skogsbete med magert bete, och det räcker bra.
Så gissningsvis hade ca 1 ha räckt åt dem året om, om det var bättre (som i mer) bete.

Ska jag köpa gård vill jag gärna ha runt 5 ha, då tänker jag mig att det finns gott om plats för 7-8 hästar. Jag tänker också att viktigaste är att marken är vettig, att grannarna är vettiga, och att det finns bra ridvägar. Det mesta annat kan man ändra på, men inte läge och inte grannar.
 
På en jordbruksfastighet får man bara låna upp till 75% av värdet = 25% blir kontantinsats.
På en 'vanlig' fastighet får man låna upp till 85% av fastighetens värde och då blir kontantinsatsen 15 %.

För oss blev det tyvärr för mycket pengar i kontantinsats på jordbruksfastigheten(som dessutom hade ett ganska mycket högre pris) även om man hos vissa banker även kan få ett blancolån på kontantinsatsen/delar av den.

Enligt Finansinspektionens riktlinjer för det s.k. Bolånetaket får bankerna sedan den 1 oktober 2010 inte längre ta ut säkerhet i bostad överstigande 85 % av bostadens värde. På en lantbruksfastighet gäller det privatbostadsdelen, resten är näringsfastighet som inte har den begränsningen. Det innebär att det är upp till banken hur de vill göra.
Summan av kardemumman borde då bli att du totalt sett borde kunna lånat totalt till ett högre belopp än 85% på en näringsfastighet, 85 % på privatbostadsdelen och 100 % på näringslivsdelen.
Jämförelsen görs vid samma köpeskilling på småhus och lantbruksfastighet.

Rolle
IpL
 
Efter 7 år på egen hästgård, sålde vi gården förra året. Hus på cirka 165 kvm med nyrenoverad övervåning och nytt kök. Stor tomt. Stall med 4 stora boxar och sadelkammare. Stor vinterhage med lösdrifthall. Ridbana med belysning. Allt för strax över 800 000 kronor. Då köpte vi det själva för 7 år sedan för 700 000 kronor och har slängt in säkert 200 000 eller ännu mer på huset.

Vi hade i alla fall 2 ha eget bete föredelat på två hagar eller ja, tre egentligen. Det räckte bra till 2 stora hästar och en eller två små ponnyer. Kanske inte så att de hade jättemycket sommarbete under sommaren men jag hade och andra sidan mer bete att arrendera nere i byn om jag ville.
 
Enligt Finansinspektionens riktlinjer för det s.k. Bolånetaket får bankerna sedan den 1 oktober 2010 inte längre ta ut säkerhet i bostad överstigande 85 % av bostadens värde. På en lantbruksfastighet gäller det privatbostadsdelen, resten är näringsfastighet som inte har den begränsningen. Det innebär att det är upp till banken hur de vill göra.
Summan av kardemumman borde då bli att du totalt sett borde kunna lånat totalt till ett högre belopp än 85% på en näringsfastighet, 85 % på privatbostadsdelen och 100 % på näringslivsdelen.
Jämförelsen görs vid samma köpeskilling på småhus och lantbruksfastighet.

Rolle
IpL
Men, då måste man väl också bedriva näring?
Ex. Jag köper jordbruksfastighet på 30 hektar, marken kostar 2 miljoner, huset 1 miljon. Jag arrenderar ut marken till grannen, har för avsikt att göra detta även vid köp. Får jag låna 100% då på markdelen?
Om jag istället bedriver egen näring, mina mjölkkor betar på mina 30 ha, vad händer då?

Det är väldigt intressant det här, speciellt eftersom vi också går i köptankar.
 
Intäkterna från näringsfastigheten måste tas upp inkomst från näringsverksamhet, ex arrendet man får in. Men du får även ta upp kostnaderna på allt utom privatbostadsdelen. Det innebär ekonomibyggnader, markanläggningar som ex stängsel tar man upp som kostnad i verksamheten.

Rolle
IpL
 
Glömde...
Du får en bättre boendekostnadskalkyl då intäkterna kommer till ev lön, vilket gör att det generellt borde vara lättare att få lån.

Rolle
igen.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 053
Senast: Luff
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 070
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 241
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp