Bukefalos 28 år!

Köpa ny hundras. Eurasier? Collie?

Det finns definitivt collies som passar in på beskrivningen av vad du önskar. Det finns också collies som absolut inte passar in, antingen för att de har rädslor kring folk,/underlag/ljud eller därför att de har mer arbetslust än du är förberedd på. Collie är en väldigt bra ras för rätt köpare som lägger ner tid och energi på att läsa på om rasens problem och orkar läsa på och lägga ner tid på att lära sig om de verktyg som rasen har för att utvärdera hälsa och mentalitet. En bra collie är en fantastisk hund i vardag, familj och träning. ❤️
Tror det finns bra hundar i de flesta raser, frågan är hur enkla de är att finna. Antingen är de många till antalet eller så behövs tillgängliga verktyg. Mentalindex är ju ett verktyg som jag tänker kan vägleda en. Kollade lite snabbt på en närliggande uppfödare som hade en planerad kull med minst 100 i mentalindex så det såg ju bra ut. Återstår att träffa några individer och höra sig för hur mycket hundarna kräver och vilket liv deras egna hundar lever. Har annars ingen erfarenhet av rasen alls. De verkar väldigt ovanliga, tror aldrig jag sett nån förutom på MyDOG.
Hade collie i min ungdom, han utvecklade tyvärr rädsla för fyrverkerier vilket nog vilken hund som helst gjort som blivit utsatt för att ungar slängt in smällare under magen på den ute på promenad 😨. Snäll, följsam och inte särskilt krävande i aktivitets-väg även om träning uppskattades.
De collies jag sett ute verkar just lugna, även de som påstås ha bra driv och tränings intresse uppfattar jag som rätt sävliga. Dock så gillar jag hundar som kan gå från 0 till 100 när det krävs och tar hellre en hund som är en odräglig kanonkula än en som jag behöver locka och pocka med.

Rädslor är tyvärr fortfarande vanliga även om de gjort en stor insats med mentaliteten i rasen.

Jag tänker som nån annan att om du bara är ute efter en stor, snäll, trygg hund utan rädslor så labbe ur sällskaps/showlinjer? Har träffat storpudlar också som absolut uppskattar träning men inte behöver det i så stor utsträckning för att vara nöjda och de har varit vänliga, rätt lugna med ett undantag och inga större problem med rädslor vad jag förstått.

En läraktig och något sånär följsam/will to please hund är betydligt lättare att lära att låta bli gårdens djur än en självständig tänkare. Den enda av våra hundar som är en risk att hon tar en av ankorna är vår lilla blandis som i grunden är rätt ointresserad av att vara oss till lags och då har hon egentligen noll jakt intresse ute.
Sen är ju detta kanske år bort men ändå nåt att betänka om man ska hänsyn till det eller om man väljer bort att bry sig om det till förmån vad som passar idag.
Odräglig kanonkula vill jag inte ha även om jag uppskattar en av/på knapp. Fått erfara hyperaktiv schäfer som jag absolut inte vill ha. Jag blir stressad av hundar som går upp i varv av minsta lilla och inte enkelt kan koppla av. Dessutom väldigt olägligt när man ska ha med hunden bland småbarn, hundrädda eller för den delen katter. En lugn och trygg hund är av stor vikt men den behöver ju inte vara en soffpotatis för det. Jag gillar pigga och glada hundar som även om de inte lyder minsta vink är positiva till livet och alltid vill göra något - men de ska samtidigt enkelt kunna koppla av när inget händer.

Pudel och labrador tilltalar mig inte till utseende. Har ändå funderat lite på labrador nu men de var dyrare än jag trodde att försäkra. Dyrare än schäfer hos Agria så börjar genast undra över hälsoläget. Dock är eurasier trist nog inte långt under såsom finsk lapphund. Inte kollat upp pudel.

Får fundera vidare. Är inne på väldigt olika raser. Nackdelen med eurasier är ev. jaktlust och mindre samarbetsvilja, men den är å andra sidan okomplicerad i övrigt. Keeshond ska tydligen ha lägre jaktlust så den kanske borde ses över. Med collie blir utmaningen att hitta en stabil sådan men också en som är lagom krävande. Labrador låter som en enkel hund men tveksam till hur friska de är och rent utseendemässigt är det inte min stil.
Hur är det med ännu större raser som t.ex. Berner Sennen? Jag träffade en häromveckan som verkade väldigt lugn, trygg och trevlig.
Som nån skrev en väldigt dyr ras att försäkra vilket speglar hälsoläget. De blir ju inte gamla alls. Hört gott om deras mentalitet men annars inte min stil. Stora och tunga.
Om man är orolig för försäkringspremier är berner sennen inte rätt ras… :(

Hur är det med norsk buhund?
Norsk buhund känns för små men hur skälliga är de?
Tillägger

Tänker angående magomvridning så är det ju nåt som går att förebygga till stor del även om vissa raser har större risk så kan ju alla raser råka ut för det. Nu med många nya hundägare som skaffat hund så tycker jag att det bra att det uppmärksammas att inte fe hunden ett större mål mat innan hög aktivitet tex.

Mitt förslag är att du åker ut igen om du har möjlighet och kikar på fler raser och känner efter och gärna åker ut och träffar hundar i hemmiljö. Är det så att det verkligen är eurasier som känns rätt så försök träffa fler av uppfödningarna som du var intresserad av och prata med valpköpare från de uppfödarna. Uppfödare har olika urvalskriterier och BPH säger inte allt. Alla hundar jag träffat från min tidigare hunds uppfödare har varit väldigt sociala och öppna fast hon inte använder bph (tråkigt nog) men hon anser väl sig kunna välja avelsdjur ändå och verkar ju få fram just sociala trevliga hundar i en ras som kan vara reserverad.
Var kan jag träffa flera raser på samma plats? MyDOG är ju över nu. Känner att jag har dålig koll på var jag kan träffa olika raser utan att behöva åka till massa uppfödare. Kanske blir nödvändigt men då gäller det att träffa rätt uppfödare så att man får en vettig bild.
Är inte Eurasier väldigt självständiga typ urhund? Det är ju en väldig skillnad på att ha en sådan och en hund som tycker om att samarbeta.
Är inte alla spetsar urhundar? De kan ju också samarbeta men givetvis inte på samma sätt som t.ex. en retriever eller brukshund. De är onekligen självständiga och mer svåra att motivera.

Känner mig tudelad då jag å ena sidan önskar mer samarbetsvilja än min lapphund hade men samtidigt gillar jag hur enkelt han hade för att koppla av och krävde inte mycket för att bli lugn. Med det sagt hade man kanske gjort mer om han var mer samarbetsvillig. Svårt att fånga hans intresse utomhus. Har inte jättestort tålamod själv så det blir ju ingen bättre kombo då.
 
Jag älskar spetsar och urhundar till utseende och det är svårt att få ur mig. De behöver dock inte vara pälsbollar eller spets/urhund utan det jag föredrar är en robust men atletiskt byggd hund, ståndöron eller tippöron och långhårig eller korthårig spelar mindre roll. Upplever dock att korthåriga har jobbigare päls (typ schäfer). Hade tänkte en större/medelstor hund dvs. ej mindre än finsk lapphund men ingen jättestor ras heller.

Är inte helt orubblig dock... Föll för västgötaspets på MyDOG också fast jag tycker de är för små. Otroligt pigga och nyfikna. Stod de kan vakta höns nånstans så de lät ju bra med andra även mindre djur. Är de jätteskälliga? Märkte inget på MyDOG men alla var väl väluppfostrade. Som den toklugna schäfern men så frågade man hur ofta han tränade hunden och det var 4-5 ggr i veckan...
 
Senast ändrad:
Tror det finns bra hundar i de flesta raser, frågan är hur enkla de är att finna. Antingen är de många till antalet eller så behövs tillgängliga verktyg. Mentalindex är ju ett verktyg som jag tänker kan vägleda en. Kollade lite snabbt på en närliggande uppfödare som hade en planerad kull med minst 100 i mentalindex så det såg ju bra ut. Återstår att träffa några individer och höra sig för hur mycket hundarna kräver och vilket liv deras egna hundar lever. Har annars ingen erfarenhet av rasen alls. De verkar väldigt ovanliga, tror aldrig jag sett nån förutom på MyDOG.

Odräglig kanonkula vill jag inte ha även om jag uppskattar en av/på knapp. Fått erfara hyperaktiv schäfer som jag absolut inte vill ha. Jag blir stressad av hundar som går upp i varv av minsta lilla och inte enkelt kan koppla av. Dessutom väldigt olägligt när man ska ha med hunden bland småbarn, hundrädda eller för den delen katter. En lugn och trygg hund är av stor vikt men den behöver ju inte vara en soffpotatis för det. Jag gillar pigga och glada hundar som även om de inte lyder minsta vink är positiva till livet och alltid vill göra något - men de ska samtidigt enkelt kunna koppla av när inget händer.

Pudel och labrador tilltalar mig inte till utseende. Har ändå funderat lite på labrador nu men de var dyrare än jag trodde att försäkra. Dyrare än schäfer hos Agria så börjar genast undra över hälsoläget. Dock är eurasier trist nog inte långt under såsom finsk lapphund. Inte kollat upp pudel.

Får fundera vidare. Är inne på väldigt olika raser. Nackdelen med eurasier är ev. jaktlust och mindre samarbetsvilja, men den är å andra sidan okomplicerad i övrigt. Keeshond ska tydligen ha lägre jaktlust så den kanske borde ses över. Med collie blir utmaningen att hitta en stabil sådan men också en som är lagom krävande. Labrador låter som en enkel hund men tveksam till hur friska de är och rent utseendemässigt är det inte min stil.

Som nån skrev en väldigt dyr ras att försäkra vilket speglar hälsoläget. De blir ju inte gamla alls. Hört gott om deras mentalitet men annars inte min stil. Stora och tunga.

Norsk buhund känns för små men hur skälliga är de?

Var kan jag träffa flera raser på samma plats? MyDOG är ju över nu. Känner att jag har dålig koll på var jag kan träffa olika raser utan att behöva åka till massa uppfödare. Kanske blir nödvändigt men då gäller det att träffa rätt uppfödare så att man får en vettig bild.

Är inte alla spetsar urhundar? De kan ju också samarbeta men givetvis inte på samma sätt som t.ex. en retriever eller brukshund. De är onekligen självständiga och mer svåra att motivera.

Känner mig tudelad då jag å ena sidan önskar mer samarbetsvilja än min lapphund hade men samtidigt gillar jag hur enkelt han hade för att koppla av och krävde inte mycket för att bli lugn. Med det sagt hade man kanske gjort mer om han var mer samarbetsvillig. Svårt att fånga hans intresse utomhus. Har inte jättestort tålamod själv så det blir ju ingen bättre kombo då.
Nej, alla spetsar är inga urhundar och lapphundar är ju åtminstone delvis vallade = jag förväntar mig en mycket större samarbetsvilja hos dem än hos de asiatiska spetsarna t ex. Det svåra är att ägarna till den typen av hundar inte väljer ord som "ej samarbetsvillig", "svårmotiverad" eller "obildbar" utan det brukar heta "intelligent", "stark integritet", eller i bästa fall "självständig".

Så är du okej med en stor katt, då är hundar av urtyp din melodi. Vill du ha en som tycker om att göra som du säger ska du titta på andra raser.

Jag tycker att Collie är ett bra alternativ. Rasklubben är indelad i två läger, där ena sidan har arbetat hårt för en god mental hälsa och tagit fram mentalindex osv. Den andra sidan struntar högaktningsfullt i om de är annat än vackra. Välj en uppfödare ur första lägret så har du en god chans att få en trevlig kamrat som hänger med på det mesta. Viss överdriven ljudlighet förekommer men det är du kanske van vid.
 
Nej, alla spetsar är inga urhundar och lapphundar är ju åtminstone delvis vallade = jag förväntar mig en mycket större samarbetsvilja hos dem än hos de asiatiska spetsarna t ex. Det svåra är att ägarna till den typen av hundar inte väljer ord som "ej samarbetsvillig", "svårmotiverad" eller "obildbar" utan det brukar heta "intelligent", "stark integritet", eller i bästa fall "självständig".

Så är du okej med en stor katt, då är hundar av urtyp din melodi. Vill du ha en som tycker om att göra som du säger ska du titta på andra raser.

Jag tycker att Collie är ett bra alternativ. Rasklubben är indelad i två läger, där ena sidan har arbetat hårt för en god mental hälsa och tagit fram mentalindex osv. Den andra sidan struntar högaktningsfullt i om de är annat än vackra. Välj en uppfödare ur första lägret så har du en god chans att få en trevlig kamrat som hänger med på det mesta. Viss överdriven ljudlighet förekommer men det är du kanske van vid.
Trodde slädhundar var urhundar också men ja, de asiatiska spetsarna är väl desto mer. Eurasier har ju även keeshond och samojed bakom sig utöver chow chow.

Ja, lapphundar är ju vallare precis som västgötaspets. Kanske därför jag fått en annan bild. Stark integritet har jag inte hört om eurasier men absolut självständig men det står ju lättlärd också men det beror kanske på vem man frågar. Att de inte är nån retriever är ju införstådd med.

Jag har inte problem med viss ljudlighet bara det inte går överstyr som jag kände att det gjorde med min lapphund. Jag var visserligen opåläst när vi skaffade honom men han njöt av att skälla rent ut sagt. En hund som skäller för att t.ex. larma har jag mindre problem med än en hund som skäller för jämnan.

Tråkigt att raser delas upp men det blir väl så när vissa envisas med att prioritera utställning. Tycker mentalitet och hälsa är viktigare av allt.

Ska absolut ta en närmare titt på collie efter att ha läst era svar här.
 
Västgötar har nära till skall liksom corgi, de har varit vall/gårdshundar och har som uppgift att larma när okända dyker upp.
Däremot är de oftast läraktiga och vill ofta vara till lags och jag har inte upplevt problem med okynnes skällande med mina corgi och de västgötar jag stött på. Har en pembroke hemma som inte säger nåt alls så det är ju individuellt också hur pratsam hund man får.

Vår welsh corgi pembroke
20240301_150116.jpg



Pembroke ska kunna ha "spets-mentalitet" sägs det men det är också väldigt olika och jag tror det samma med västgötaspets. Kan du tänka dig att gå ner I storlek så kan nån av de ju raserna vara ett alternativ, det är mycket hund i liten förpackning i bägge raserna 😁. Du kan få allt från chill soffpotatis till hund med mycket energi. Vi har en högenergisk tjej med bra avknapp hemma 🙂.
 
Västgötar har nära till skall liksom corgi, de har varit vall/gårdshundar och har som uppgift att larma när okända dyker upp.
Däremot är de oftast läraktiga och vill ofta vara till lags och jag har inte upplevt problem med okynnes skällande med mina corgi och de västgötar jag stött på. Har en pembroke hemma som inte säger nåt alls så det är ju individuellt också hur pratsam hund man får.

Vår welsh corgi pembroke
Visa bifogad fil 142989


Pembroke ska kunna ha "spets-mentalitet" sägs det men det är också väldigt olika och jag tror det samma med västgötaspets. Kan du tänka dig att gå ner I storlek så kan nån av de ju raserna vara ett alternativ, det är mycket hund i liten förpackning i bägge raserna 😁. Du kan få allt från chill soffpotatis till hund med mycket energi. Vi har en högenergisk tjej med bra avknapp hemma 🙂.

Såå söt! Jag träffade en corgivalp nyligen. Vilken sötnos!!!
 
Västgötar har nära till skall liksom corgi, de har varit vall/gårdshundar och har som uppgift att larma när okända dyker upp.
Däremot är de oftast läraktiga och vill ofta vara till lags och jag har inte upplevt problem med okynnes skällande med mina corgi och de västgötar jag stött på. Har en pembroke hemma som inte säger nåt alls så det är ju individuellt också hur pratsam hund man får.

Vår welsh corgi pembroke
Visa bifogad fil 142989


Pembroke ska kunna ha "spets-mentalitet" sägs det men det är också väldigt olika och jag tror det samma med västgötaspets. Kan du tänka dig att gå ner I storlek så kan nån av de ju raserna vara ett alternativ, det är mycket hund i liten förpackning i bägge raserna 😁. Du kan få allt från chill soffpotatis till hund med mycket energi. Vi har en högenergisk tjej med bra avknapp hemma 🙂.
Fick också bilden av västgöta som läraktiga. Väldigt pigga och nyfikna hela bunten på MyDOG och några var riktigt väluppfostrade (samma ägare/uppfödare). Ångrar att jag inte frågade vad hon hette då jag tänkte att det var för små hundar. Det var ren slump att jag sprang på dem. Deras kontaktsökande gick inte att motstå.

Det låter onekligen som en stor hund i litet format. Modiga måste de vara som kan valla stora nötkreatur trots sin blygsamma storlek. 😮

Corgi har jag inte bekantat mig med alls men sett på youtube och de är lika i kroppen.
 
Senast ändrad:
Västgötar har nära till skall liksom corgi, de har varit vall/gårdshundar och har som uppgift att larma när okända dyker upp.
Däremot är de oftast läraktiga och vill ofta vara till lags och jag har inte upplevt problem med okynnes skällande med mina corgi och de västgötar jag stött på. Har en pembroke hemma som inte säger nåt alls så det är ju individuellt också hur pratsam hund man får.

Vår welsh corgi pembroke
Visa bifogad fil 142989


Pembroke ska kunna ha "spets-mentalitet" sägs det men det är också väldigt olika och jag tror det samma med västgötaspets. Kan du tänka dig att gå ner I storlek så kan nån av de ju raserna vara ett alternativ, det är mycket hund i liten förpackning i bägge raserna 😁. Du kan få allt från chill soffpotatis till hund med mycket energi. Vi har en högenergisk tjej med bra avknapp hemma 🙂.
Kollade lite snabbt på corgi och de såg lite väl lågställda ut i jämförelse med västgöta. Annars såg de snarlika och söta ut. Lite större öron bara förutom färgen såklart. 😊
 
Min sambos familj har haft två vättar från samma uppfödare, de har inte varit speciellt skäliga alls, den uppfödaren de köpt från är bland de bästa i rasen och det märks, riktigt super mentalitet på alla jag träffat därifrån. En annan släkting köpte från en uppfödare som inte är riktigt lika duktig och den hunden var ett nervvrak, skällde KONSTANT. Men den kändes inte som en bra representant för rasen.
 
Labrador låter som en enkel hund men tveksam till hur friska de är och rent utseendemässigt är det inte min stil.

Vad är det med hälsan som gör dig tveksam? Jag upplever tvärtom labbar som rätt så sunda för att vara såpass stora som de är. Ledproblem förekommer och även en del ögonproblem men båda dessa finns hälsoprogram för och seriösa uppfödare använder bara friröntgade och ögonlysta hundar i aveln.

Utseendet... tja, jag förstår tjusningen med spetsar för jag kan också tycka att en del av dem är riktigt fina. Men deras karaktär passar inte mig, så jag fick välja något annat som åtminstone inte väcker "usch"-känslor :angel:. Jag är inte helt såld på showlabbars utseende fast jag har en, många är alldeles för grova i modellen och dessutom överviktiga på det. Men de måste inte se ut så, man kan hitta mer atletiska modeller även utanför jaktlinjerna.
 
@valpköpare angående försäkrings premier behöver det inte bara spegla hur sjuk rasen är, vissa rasers premie dras upp av högre skadestatistik tex pga användningsområdet. Arbetande hundar har en förmåga att skada sig i högre utsträckning än sällskapshundar.
Att gå in och kolla vad de olika raserna söker veternärvård för är ett tips. Bc har tyvärr en benägenhet för att bli påkörda i större utsträckning än andra raser tex.
Labrador kan jag tänka mig buköppnas oftare än snittet pga främmande föremål, många har en tendens att svälja olämpliga saker under valptiden. Iallafall tyckte jag att jag läste det nånstans för något år sen..
 
Tror det finns bra hundar i de flesta raser, frågan är hur enkla de är att finna. Antingen är de många till antalet eller så behövs tillgängliga verktyg. Mentalindex är ju ett verktyg som jag tänker kan vägleda en. Kollade lite snabbt på en närliggande uppfödare som hade en planerad kull med minst 100 i mentalindex så det såg ju bra ut. Återstår att träffa några individer och höra sig för hur mycket hundarna kräver och vilket liv deras egna hundar lever. Har annars ingen erfarenhet av rasen alls. De verkar väldigt ovanliga, tror aldrig jag sett nån förutom på MyDog.

Nja, så ovanliga är inte collies, det beror nog på var en bor.. 200-300 valpar om året föds i Sverige och numerärt är den en av de vanligaste bland brukshundarna åtminstone. Jag tipsar dels om Collie-SM som går varje år på olika ställen i landet, dels om att följa Svenska Collieklubbens lokalområden (LA-områden) på Facebook. Det finns 8 stycken runt om i landet och alla har FB-sidor/grupper liksom rasklubben själv. Lokalområdena anordnar träffar och aktiviteter så där finns chans att träffa flera collies vid samma tillfälle. Kolla också in rasklubbens hemsida för mer info om lokalområdena. 😊
 
Min sambos familj har haft två vättar från samma uppfödare, de har inte varit speciellt skäliga alls, den uppfödaren de köpt från är bland de bästa i rasen och det märks, riktigt super mentalitet på alla jag träffat därifrån. En annan släkting köpte från en uppfödare som inte är riktigt lika duktig och den hunden var ett nervvrak, skällde KONSTANT. Men den kändes inte som en bra representant för rasen.
Skickar PM om västgöta blir aktuellt. :)
Vad är det med hälsan som gör dig tveksam? Jag upplever tvärtom labbar som rätt så sunda för att vara såpass stora som de är. Ledproblem förekommer och även en del ögonproblem men båda dessa finns hälsoprogram för och seriösa uppfödare använder bara friröntgade och ögonlysta hundar i aveln.

Utseendet... tja, jag förstår tjusningen med spetsar för jag kan också tycka att en del av dem är riktigt fina. Men deras karaktär passar inte mig, så jag fick välja något annat som åtminstone inte väcker "usch"-känslor :angel:. Jag är inte helt såld på showlabbars utseende fast jag har en, många är alldeles för grova i modellen och dessutom överviktiga på det. Men de måste inte se ut så, man kan hitta mer atletiska modeller även utanför jaktlinjerna.

@valpköpare angående försäkrings premier behöver det inte bara spegla hur sjuk rasen är, vissa rasers premie dras upp av högre skadestatistik tex pga användningsområdet. Arbetande hundar har en förmåga att skada sig i högre utsträckning än sällskapshundar.
Att gå in och kolla vad de olika raserna söker veternärvård för är ett tips. Bc har tyvärr en benägenhet för att bli påkörda i större utsträckning än andra raser tex.
Labrador kan jag tänka mig buköppnas oftare än snittet pga främmande föremål, många har en tendens att svälja olämpliga saker under valptiden. Iallafall tyckte jag att jag läste det nånstans för något år sen..
Labrador verkar dock besöka veterinären oftare än Alla Raser: https://www.agria.se/hund/artiklar/statistik/2016-2021/labrador-retriever/

Vissa saker är olyckor men känns inte som problem med rörelseapparaten beror på olyckor. Tycker även mig hört att de just har ledproblem och de verkar mer påverkade och stela än t.ex. lapphund. Nu är lapphund visserligen mindre men tror hur atletiska de är också kan spela roll. Värre med en tung kropp.

Finns säkert bättre hundar såklart än snittet men det är en dyrare kostnad att betala också.

Såg en labrador som visserligen skulle utbildas till diabeteshund så säkert jättebra mentalitet men den såg ut som en tunna. Sen gick vi förbi rasmontern där det stod en jaktlabrador och det såg ärligt inte ut som samma ras ens. Helt sjukt olika. Föredrar helt klart jaktlabradoren, den såg ut att kunna leva ett bättre liv med sin kropp.

Tycker inte labrador är "usch" förutom dessa tunnor till kroppar. De har dock ett vänligt ansikte.

Angående border collie så är den ändå avsevärt billigare (även billigare än blandras) och den besöker också veterinären mer sällan än Alla Raser trots att det verkligen är en arbetande hundras: https://www.agria.se/hund/artiklar/statistik/2016-2021/border-collie/
Nja, så ovanliga är inte collies, det beror nog på var en bor.. 200-300 valpar om året föds i Sverige och numerärt är den en av de vanligaste bland brukshundarna åtminstone. Jag tipsar dels om Collie-SM som går varje år på olika ställen i landet, dels om att följa Svenska Collieklubbens lokalområden (LA-områden) på Facebook. Det finns 8 stycken runt om i landet och alla har FB-sidor/grupper liksom rasklubben själv. Lokalområdena anordnar träffar och aktiviteter så där finns chans att träffa flera collies vid samma tillfälle. Kolla också in rasklubbens hemsida för mer info om lokalområdena. 😊
De är nog främst ovanliga här jag bor. Ser bara mini-collies här (sheltie) och dessa gillar jag inte. Tycker alla är nervösa och osäkra. Kan hända att jag har missat collies dock.

Tack för tipset och SM och lokalområden. Ska spana in detta. Förhoppningsvis kan jag åka snart då jag så gärna vill träffa fler raser. Hade lite tunnelseende på MyDOG.
 
Korthåren har bättre hd-statistik men gällande mentalitet går det inte att säga att de är bättre, det visar MH-spindlarna för alla kullar för respektive hårlag om inte annat.

Det är rätt svårt att ha bättre HD-statistik än korthåren. :D
Men HD är ju något som skiljer sig väldigt mellan olika kullar på långhåren, så det känns inte som något stort problem.
 
Labrador verkar dock besöka veterinären oftare än Alla Raser: https://www.agria.se/hund/artiklar/statistik/2016-2021/labrador-retriever/

Det är också en mycket populär ras, så det är inte för mig konstigt om den statistiskt sett ser sämre ut pga att det helt enkelt finns mer underlag. Många hundar är idag överviktiga - labben bland de raser som har lättast att lägga på sig - och det är något som brukar bidra till problem med leder och rörelseapparat. Och deras tendenser att sluka precis allt är helt klart något som kan ge mag- tarmproblem. Skador kan hända precis vilken hund som helst om oturen är framme och är knappast rasbundet.

Statistik från försäkringsbolag kan ge en fingervisning men jag tycker att man ska ta det med en nypa salt, inte som absolut fakta. Det framgår sällan vad som är hönan eller ägget, nämligen. Tittar jag på staplarna så är det inte så stor skillnad att det skulle få mig att avskriva rasen om den passar in på övriga krav. De problem som listas är sådana som förekommer i många raser numera och inget jag skulle klassa som OBS för just labbe.

Men jag släpper, av allt du skriver att döma så är labbe långt ifrån ett tänkbart alternativ oavsett. Hoppas att du hittar rätt, för det är verkligen en djungel av raser att välja mellan och det är alldeles för lätt att fokusera på det negativa.
 
Det är också en mycket populär ras, så det är inte för mig konstigt om den statistiskt sett ser sämre ut pga att det helt enkelt finns mer underlag. Många hundar är idag överviktiga - labben bland de raser som har lättast att lägga på sig - och det är något som brukar bidra till problem med leder och rörelseapparat. Och deras tendenser att sluka precis allt är helt klart något som kan ge mag- tarmproblem. Skador kan hända precis vilken hund som helst om oturen är framme och är knappast rasbundet.

Statistik från försäkringsbolag kan ge en fingervisning men jag tycker att man ska ta det med en nypa salt, inte som absolut fakta. Det framgår sällan vad som är hönan eller ägget, nämligen. Tittar jag på staplarna så är det inte så stor skillnad att det skulle få mig att avskriva rasen om den passar in på övriga krav. De problem som listas är sådana som förekommer i många raser numera och inget jag skulle klassa som OBS för just labbe.

Men jag släpper, av allt du skriver att döma så är labbe långt ifrån ett tänkbart alternativ oavsett. Hoppas att du hittar rätt, för det är verkligen en djungel av raser att välja mellan och det är alldeles för lätt att fokusera på det negativa.
Tack för input. Rasens stora population kan säkert bidra. Att de har viktproblem känner jag också till fast jag inte riktigt förstår varför det är så svårt att hålla hullet på en hund. De är ju inte som en själv kapabla att gå in i kylskåpet och ta mat själv (isåfall får man sätta på barnlås). Tycker det är smärtsamt att se gravt överviktiga hundar, något jag även tycker är vanligt hos golden. Så synd om individerna när de staplar fram.

Faktum är att labrador inte är långt ifrån tänkbar även om den inte har utseendet jag önskar. De är populära av en anledning och jag har själv aldrig mött en otrevlig labrador och deras stora användningsområde säger ju något om deras egenskaper. Älskar att bada själv så kul att de även uppskattar vatten. Med det sagt inte helt övertygad ännu. Skulle behöva hitta en mer atletisk individ för att överväga rasen då de där grova ser problematiska ut. Sen finns det kanske nått mellanting mellan supergrov/tunna och superslim jaktvariant.

Ja, det är en djungel av raser. Känner inte att läsa rasstandard eller rasbeskrivning alltid är detsamma som verkligheten. Allt från uppdelningar till att många individer inte ens följer standard t.ex. låg jaktlust hos eurasier. Sen alla skrivningar som "lättlärd" som uppenbarligen kan betyda olika saker.

Bortsett från hetsätning låter din labrador som en trevlig hund. Min lapphund hetsåt också även om det kanske inte är lika vanligt hos lapphundar. Det var inte heller något större problem. Största problemet var främst okynnes skällandet och att han var svår att motivera till samarbete. Annars var han underbart social och kärleksfull. Gick ihop med alla hundar men var också mindre dominant än andra hanar, en yngre labradorhane dominerade snabbt över honom. Hade ingen större jaktlust men han drog iväg en gång efter nått och katter som var stilla var okej tills de började rusa iväg. Då var det som att nått väcktes i honom. Kanske vallningen?
 
Trots att jag träffade några fina eurasier individer på MyDOG så överväger jag just nu även collie, västgöta och labrador. Vill främst bekanta mig med collie då jag inte haft närkontakt med någon tidigare. Tänker även på keeshond som ett alternativ till eurasier men lockas av en mer samarbetsvillig hund men som ändå kan chilla och ta det lugnt och njuta av livet.

Min hund kommer att vara med mig överallt så måste planera in ensamhetsträning då hunden sällan kommer vara ensam mer än när jag handlar. Glömde bort det med förra hunden men som tur var behövde han i princip aldrig vara ensam. Han hade sällskap dygnet runt i hela sitt liv.
 
Tack för input. Rasens stora population kan säkert bidra. Att de har viktproblem känner jag också till fast jag inte riktigt förstår varför det är så svårt att hålla hullet på en hund. De är ju inte som en själv kapabla att gå in i kylskåpet och ta mat själv (isåfall får man sätta på barnlås). Tycker det är smärtsamt att se gravt överviktiga hundar, något jag även tycker är vanligt hos golden. Så synd om individerna när de staplar fram.

Faktum är att labrador inte är långt ifrån tänkbar även om den inte har utseendet jag önskar. De är populära av en anledning och jag har själv aldrig mött en otrevlig labrador och deras stora användningsområde säger ju något om deras egenskaper. Älskar att bada själv så kul att de även uppskattar vatten. Med det sagt inte helt övertygad ännu. Skulle behöva hitta en mer atletisk individ för att överväga rasen då de där grova ser problematiska ut. Sen finns det kanske nått mellanting mellan supergrov/tunna och superslim jaktvariant.

Ja, det är en djungel av raser. Känner inte att läsa rasstandard eller rasbeskrivning alltid är detsamma som verkligheten. Allt från uppdelningar till att många individer inte ens följer standard t.ex. låg jaktlust hos eurasier. Sen alla skrivningar som "lättlärd" som uppenbarligen kan betyda olika saker.
Enkelt : man motionerar inte hundarna som man ska, man ger efter för bedjande ögon och är hemmablind/saknar kunskaper gällande utfodring och hull. Lägg till att showlabbar hamnar hos folk som ”vill ha en hund men inte göra så mycket med dem”.

I teorin så borde det inte finns överviktiga barn i förskoleåldern heller, men det finns ju tyvärr 😕
 
Senast ändrad:
Skulle behöva hitta en mer atletisk individ för att överväga rasen då de där grova ser problematiska ut. Sen finns det kanske nått mellanting mellan supergrov/tunna och superslim jaktvariant.

Jag har inte upplevt det som svårt att hålla efter hullet, men jag är också stenhård på den fronten. Jag tror att många faller för de bedjande ögonen och sticker åt dem saker i tid och otid, då kan vikten öka i rasande fart. Vill jag ge något litet extra så blir det någon grönsaksbit eller en skiva knäckebröd, jycken blir lika glad även för så tråkiga snacks :D. Annars håller han normalvikt på helt vanligt torrfoder och lite fettsnålt godis när vi tränar.

Jag skulle säga att min labbe är ett mellanting, om jag får vara partisk. Hög mankhöjd och ganska krallig modell men inte i närheten så massiv som de exemplar som brukar gå bäst på utställning. Något mer högbent än andra labbar jag träffat också så han ger inte riktigt samma satta intryck som annars är vanligt inom showlinjerna. Jag upplever honom som rörlig och atletisk, han går hejdlöst fram i all möjlig jobbig terräng och överraskar mig regelbundet med hur högt en så stor hund kan hoppa utan att ta sats. :eek:

Jag har lagt ut bild i en annan tråd nyligen, hoppas att det är okej att länka dit. :) https://www.bukefalos.se/threads/fran-valp-till-vuxen-en-bildtrad.1525659/page-8#post-20508091
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 848
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej! Det börjar bli aktuellt att skaffa en hund men vet inte alls vilken ras jag vill ha. Har tidigare ägt en lagotto och hon var...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 810
Senast: Tajger
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 651
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp