Mellanstor hundras för lydnad/nosework

prinsesstårta

Trådstartare
Hej!

Det börjar bli aktuellt att skaffa en hund men vet inte alls vilken ras jag vill ha. Har tidigare ägt en lagotto och hon var väldigt ljudkänslig och osäker. Det var jobbigt för mig och hunden och därför vill jag prioritera bra mentalitet hos min nästa hund. Höll på med lydnad och nosework med henne.

Mina krav:
- Stabil mentalitet, vill verkligen inte ha en till hund med ljud- och underlagsrädsla
- Inte så mycket jaktinstinkt - ska kunna ha hunden lös
- Relativt frisk ras

Mina önskemål:
- 50cm eller under
- Aktiv hund som gillar att arbeta - jag vill tävla i lydnad men inga SM-planer, också intresserad av spår och nosework.
- Pälsvård - helst en hund som inte fäller men spelar inte så stor roll. Gillar inte lång päls.


Raser som jag har funderat på:

- Korthårig collie - Lite osäker på mentaliteten, verkar finnas många skotträdda individer.
- Engelsk/welsh springer spaniel - Verkar flamsiga men annars trevliga.
- Schapendoes - mycket päls men kan klippas ner?
- Mellanpudel - Pudlar jag har träffat har varit skälliga och osäkra, svårt att hitta en uppfödare som prioriterar mentalitet över utseendet?
- Kelpie - för aktiv?
- Golden retriever - ofta ganska tunga i kroppen och verkar ibland för coola och lugna.
 
Oj, både golden och kelpie i din lista! De är ju rätt olika. Härliga raser båda två om man får tag på bra individer, men väldigt olika. Den ena är en volvo och den andra en ferrari. Man kan ha väldigt roligt med båda två men vilken man föredrar är nog individuellt. Kan du träffa några som har de här raserna tränar/tävlar med sina hundar som du kan prata med om vad de kräver, hur de är att leva med osv?
 
Oj, både golden och kelpie i din lista! De är ju rätt olika. Härliga raser båda två om man får tag på bra individer, men väldigt olika. Den ena är en volvo och den andra en ferrari. Man kan ha väldigt roligt med båda två men vilken man föredrar är nog individuellt. Kan du träffa några som har de här raserna tränar/tävlar med sina hundar som du kan prata med om vad de kräver, hur de är att leva med osv?
Tog kelpie med på listan men den känns för aktiv för mina behov. Kelpies som har jag har träffat verkar väldigt snabba och intensiva och goldens däremot lite för lugna (och stora).
Håller på att kontakta uppfödare och hundägare och försöker att träffa olika individer. Situationen med corona hjälper dock inte :(
 
Tog kelpie med på listan men den känns för aktiv för mina behov. Kelpies som har jag har träffat verkar väldigt snabba och intensiva och goldens däremot lite för lugna (och stora).
Håller på att kontakta uppfödare och hundägare och försöker att träffa olika individer. Situationen med corona hjälper dock inte :(

En sak jag tror om goldens (efter egen begränsad erfarenhet samt observation av andras hundar) är att när en ras som t.ex. kelpie blir understimulerad så hittar den på nåt att göra (tugga på möbler eller börja med andra oönskade beteenden, "klättra på väggarna") medan jag tror (obs, jag tror och jag har begränsad erfarenhet) att en golden istället blir en tråkig soffpotatis. Jag tror alltså att många, inte alla, men många av de sega och tråkiga goldens man ser hade varit kvickare och roligare om ägarna hade stimulerat dem tillräckligt. Sen finns det många goldens som i min mening är alldeles för stora, tunga och grova. Jag föredrar de som är lite nättare.
 
Tog kelpie med på listan men den känns för aktiv för mina behov. Kelpies som har jag har träffat verkar väldigt snabba och intensiva och goldens däremot lite för lugna (och stora).
Håller på att kontakta uppfödare och hundägare och försöker att träffa olika individer. Situationen med corona hjälper dock inte :(
Har du då kollat enbart på utställningsgolden eller har du tittat även på DP och jaktgolden? Nu kanske inte jaktgolden är rätt, men det visar ju att en golden inte behöver vara stor, tung och seg.

Själv hade jag länge väldigt svårt för goldens (kom igen, jag har vinthund, det är precis tvärt emot :D ), såg dem mest som inställsamma, tråkiga och lite sega/korkade. Sedan började jag tävla med egna hundarna och fick se de goldens som vistades ute på brukshundklubbar och i tränings- och tävlingsmiljö. Det var en helt annan grej! De flesta hundarna var glada och framåt, verkade allmänt okomplicerade men samtidigt ha kapacitet att lära sig vad än deras människor önskade. Lyckas du hitta en uppfödare som inte anser att utställning är meningen med livet så kan du nog hitta en passande hund.
 
Har du då kollat enbart på utställningsgolden eller har du tittat även på DP och jaktgolden? Nu kanske inte jaktgolden är rätt, men det visar ju att en golden inte behöver vara stor, tung och seg.

Själv hade jag länge väldigt svårt för goldens (kom igen, jag har vinthund, det är precis tvärt emot :D ), såg dem mest som inställsamma, tråkiga och lite sega/korkade. Sedan började jag tävla med egna hundarna och fick se de goldens som vistades ute på brukshundklubbar och i tränings- och tävlingsmiljö. Det var en helt annan grej! De flesta hundarna var glada och framåt, verkade allmänt okomplicerade men samtidigt ha kapacitet att lära sig vad än deras människor önskade. Lyckas du hitta en uppfödare som inte anser att utställning är meningen med livet så kan du nog hitta en passande hund.

Jag håller helt med! Det är stor skillnad på de soffpotatisar man ser vanliga människor ha och de goldens som hundfolk som tränar har. Det är ju en arbetande hund i grunden. Men det gäller nog också att hitta en uppfödare som fokuserar på att hunden ska kunna arbeta och inte bara springa runt i en utställningsring. De vi hade var positiva och glada hundar som gärna arbetade och hade stor will to please! När det smällde på nyårsafton sov de gott och brydde sig inte. De var otroligt stabila mentalt! Men, samma motor, fart och kvickhet som en kelpie hade de ju inte. Men otroligt trevliga och okomplicerade hundar att leva med! Men de har mycket päls. När de fäller är det mycket päls överallt!
 
En sak jag tror om goldens (efter egen begränsad erfarenhet samt observation av andras hundar) är att när en ras som t.ex. kelpie blir understimulerad så hittar den på nåt att göra (tugga på möbler eller börja med andra oönskade beteenden, "klättra på väggarna") medan jag tror (obs, jag tror och jag har begränsad erfarenhet) att en golden istället blir en tråkig soffpotatis. Jag tror alltså att många, inte alla, men många av de sega och tråkiga goldens man ser hade varit kvickare och roligare om ägarna hade stimulerat dem tillräckligt. Sen finns det många goldens som i min mening är alldeles för stora, tunga och grova. Jag föredrar de som är lite nättare.

Uttråkade goldens går från att vara 'retrivers' till 'tappaborters'. Dvs, de bär gärna omkring på saker och lägger någon annan stans. Inte destruktiva men störigt...
 
Det finns fantastiska mellanpudlar, aveln är lite uppdelad tyvärr men kan tipsa om att gå med i gruppen aktiva pudlar på fb.
Du får en hund du kan träna och motionera aktivt med i timmar men som nöjer sig med att bara vara med också och som dessutom är relativt enkel i vardagen då dom mycket sällan har problem med djur eller människor och har stort tålamod och hellre går undan vid konflikter precis som Retrievers och spaniels (överlag)
Skulle placera kelpie och tollare på en helt annan nivå både vad gäller vardag och träning. Dom måste träna och ha ett uppstyrt liv.
 
Uttråkade goldens går från att vara 'retrivers' till 'tappaborters'. Dvs, de bär gärna omkring på saker och lägger någon annan stans. Inte destruktiva men störigt...

Ja, precis. De blir liksom lite likgiltiga istället för destruktiva som bruksraser och andra mer aktiva raser kan bli. Vilket gör att folk tycker att de är såå bra som sällskapshundar som bara får gå runt kvarteret. De är ju så "lugna och nöjda" hela tiden. När hunden egentligen är rejält understimulerad.
 
Det kanske? De är ju ganska ovanliga så utbudet är ju mindre. Jag tänker mest på min systers Tollare som har väldigt bra mentalitet.
Jag visste inte ens att det kunde vara svajigt med tollarnas mentalitet, har haft hyfsat nära kontakt med tre stycken där alla var rent ljuvliga mentalt, så pass att jag själv övervägde en men så blev det corgi i slutet.
 
Min kusin har två korthåriga collies som hon tränar nosework, lydnad och lite allt möjligt med egentligen. Hon har ställt ut också, och de ena är korad. Just hennes två är från samma kennel, kan skicka PM om du vill ha namnet och jag har fått intrycket att de är väldigt trevliga och stabila av sig, sen lägger ju hon mycket tid på dem med träning och stimulering men det verkar det ju som du TS också kommer göra. Jag gillar hennes hundar skarpt, de hänger på överallt och slappar när det inte är nån action.
 
Har du då kollat enbart på utställningsgolden eller har du tittat även på DP och jaktgolden? Nu kanske inte jaktgolden är rätt, men det visar ju att en golden inte behöver vara stor, tung och seg.

Själv hade jag länge väldigt svårt för goldens (kom igen, jag har vinthund, det är precis tvärt emot :D ), såg dem mest som inställsamma, tråkiga och lite sega/korkade. Sedan började jag tävla med egna hundarna och fick se de goldens som vistades ute på brukshundklubbar och i tränings- och tävlingsmiljö. Det var en helt annan grej! De flesta hundarna var glada och framåt, verkade allmänt okomplicerade men samtidigt ha kapacitet att lära sig vad än deras människor önskade. Lyckas du hitta en uppfödare som inte anser att utställning är meningen med livet så kan du nog hitta en passande hund.
En bekant har en sån golden. Hen har även Schäfer och Malle.
Den här Golden är superhärlig. Följsam, kvick och uthållig. Verkar vara en riktig träningsdröm. Och så jäkla snygg! 🤩
 
En bekant har en sån golden. Hen har även Schäfer och Malle.
Den här Golden är superhärlig. Följsam, kvick och uthållig. Verkar vara en riktig träningsdröm. Och så jäkla snygg! 🤩
Minns fortfarande när jag hamnade att prata med en goldenägare på en lydnadstävling för många år sedan. Hon hade två tikar, de såg ut typ som "vanliga" goldens, men väldigt nätta. De var energiska och glada, och så charmiga att jag hamnade att sitta och gosa med dem hur länge som helst :o Matte berättade att hon även jakttränade dem, den ena var duktig och den andra ung men med potential. Gick riktigt bra för dem på lydnadstävlingen också, de såg ut att ha jättekul ihop.
 
Engelsk eller Welsh springer slår jag ett slag för :) Har själv köpt mig en engelsk, som inte är levererad ännu, och jag hade lite liknande kriterier som dig :)
 
Är det bara jag som tycker att både Labbe och Golden är stora hundar? :p
Mellanstor för mig är typ springer, pinscher, schnauzer, pumi, schapendoes etc :)

@prinsesstårta kan en Pumi vara något för dig?
Jag är nästan besviken på att inte min labbetik blir större, men hon är 55-56cm i manken nu så det är normal storlek. Hade nog fått för mig att de skulle bli stora som schäfrar, och så har jag mest sett hanar förut, som ju blir större
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 002
Senast: DeCloe
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 315
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 225
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp