Köpa ponny till barnen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Köpa ponny till barnen?

diamonia skrev:
Jag kanske ändrar mej när jag själv får barn men jag tycker att barnet skall visa ett eget intresse för hästarna innan man köper en ponny till dem.

Får man kämpa lite och bevisa att man faktiskt kan, man klarar av att mocka och man kan borsta osv så tror jag också att intresset håller i sig även i vuxen ålder. Får man allt serverat så brinner man inte för det lika mkt om det blir kämpigt i framtiden.


Kan bara hålla med inget eget intresse ingen häst...
 
Sv: Köpa ponny till barnen?

Jag har definitivt tänkt att skaffa en liten ponny till Elvira när hon blir ett par år. Men det kommer vara min häst och jag som tar ansvaret för den. Jag har en egen häst och jag gör mkt arbete från marken med honom och gillar det jättemycket så det skulle bara vara kul att ha en till att arbeta med.
Dessutom kan jag lära mig köra.

Elvira tänker jag mig mest att hon ska kunna ha en häst i lagom storlek att pyssla med och gå på promenader med, eller rida lite på med mig i ledband. Så små barn tycker jag inte ska behöva ha något krav på sig att ta hand om hästen själv men jag tror att det är positivt för hennes hästintresse att få ha en häst i lagom storlek att kunna leka med.
Det måste vara en "barnsäker" klok häst som är tillräckligt sansad för att inte försöka ta överhanden med henne.

Kanske om hon är intresserad när hon blir större, sådär 6-7, att hon får ha häst mer på riktigt själv.
 
Sv: Köpa ponny till barnen?

diamonia skrev:
Får man allt serverat så brinner man inte för det lika mkt om det blir kämpigt i framtiden.
Asch, det dar ar bara skitsnack! Som exempel har jag min sambos familj. De ar 5 stycken barn och alla uppvuxna med hastar pa garden. De har alltid haft en b-ponny att rida och om de visat storre intresse har de fatt egna ponnier och hastar att tavla med. B-ponnyn har tavlat med alla barnen ocksa, men han ar bara 119 cm sa han ar lite liten pa tavlingsbanorna - dessutom har han anvants till att ge lektioner pa, sa det har inte varit traningstillfallen pa honom.

Idag, den yngsta ar 15 och den aldste ar 30 sa rider 2 st aktivt (dvs flera ganger i veckan). En rider lite da och da. En rider inte alls och har ingen kontakt eller storre intresse och en hjalper till pa garden sa han har daglig kontakt med hastarna, men rider inte aven fast han kan. (Han ar dessutom autistisk sa det ar bara bra for honom att vara i stallet).
Sa av 5 st ar det 4 st som har intresse och aven om de inte rider sa handskas de med hastarna i alla fall.

Jag tror daremot att om barnen maste jobba sa himla mycket och forsoka bevisa sa trottnar de innan de ens fatt ponnyn.

Dessutom undrar jag varfor det ska bli kampigt med egen ponny? Som vuxen tar man ansvaret och koper en ponny som passar, dessutom ar man med och tar eventuella problem nar de ar sma, inte nar de ar stora.
 
Sv: Köpa ponny till barnen?

Håller med. Vi har alltid haft mkt hästar. Dottern började "åka" häst vid 1,5 års ålder. Hon har fått hjälpa till i stallet för hon vill det men det har inte varit ngt krav. Nu är hon 7 år och har fortfarande ett jätteintresse för hästar. Hon har två shettisar (en mini) som hon rider och sköter om. Men huvudansvaret för ponnysarna ligger självklart på mig. förra året fick hon välja ut ett av våra föl, som blev hennes eget. Denna får hon vara med och sköta och lär sig på så vis lite om unghästar med. Hon är med mig varje dag i stallet och har varit det sen tidig ålder. Har aldrig behövt säga till henne utan hon frågar alltid om när vi ska gå ut.
Nu så har hon bestämnt sig för att börja hoppa, så två clear rounder har vi hunnit med och ett helgläger.
cc9d7ab8.jpg

Här är hon med fjordfölet Alena. Har inte många kort på Felicia där det inte är en häst, hund, katt, kanin, hamster, marsvin, mm, mm med på korten.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 219
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 643
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: WBanna
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 346
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp