Köpa triangelmärkta hästar?

Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

När man tittar närmare på t ex plåtar över de där fantastiska hästarna som blivit triangelmärkta men är fullt ridbara så har ofta andra veterinärer en helt annan syn än så.
Nje, det finns faktiskt många hästar som triangelmärkts pga tex kotledsinflammationer och ägaren orkar inte vänta ut det ev klarar inte att rehabilitera hästen rätt och hästen blir inte bra hos dom. Sen kommer hästen till någon som kan rida och hästen blir frisk det och klarar av normal ridning.

Att en frisk häst skulle vara triangelmärkt är alltså bara nys.
Nej, många triangelmärkta hästar är utmärkta hästar för folk på hobbynivå och inte kräver hårdare träning.

Sen finns det ju andra anledningar till att man inte ska köpa en triangelmärkt som att man faktiskt blir lite låst om man vill ut på lättare tävlingar eller om man känner att man vill börja träna mera. Och man måste ju givetvis se till att hästen fungerat som ridhäst ett längre tag också innan man köper någon.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Såg att någon rekommenderade dig att titta på fullblod - Det vill jag dock avråda dig till. De fullbloden som säljs för 15000kr är i regel precis tagna av banan, och risken finns att du får problem både i ridning och hantering. De är ofta väldigt stressade i både ridning och hantering och behöver en fast hand. Enligt mig är det bästa att låta dem vila i runt 1 år för att tagga ner, och sedan påbörja omskolningen till ridhäst. Går du däremot upp emot upp ca 10.000kr kan du få ett trevligt fullblod. :)

Här tror jag allt att det blivit någon felskrivning? 15.000:- är mer än 10.000:- ;)
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Hon skriver att man GÅR UPP 10 000 kr, dvs höjer priset med 10 000

15 000 + 10 000 = 25 000 :)
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Fast det är ett stort ansvar att köpa en t-märkt häst. Både kunskapsmässigt och ekonomiskt.

Jag skulle inte med gott samvete rida en sådan häst utan att ha gjort en ordentlig kontroll på klinik (behöver man kanske göra det med jämna mellanrum? = kostnader). Skadan kan förvärras och man kanske rider utan att veta om det eftersom man inte har tillräckliga kunskaper för att inse det.

För mig skulle det innebära för många orosmonent att skaffa mig en sån häst.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

kl

Menar absolut inget illa men jag tycker att det låter rätt illa att leta efter en t-märkt häst när man uppenbarligen letar efter en ridhäst, oavsett om det är på hobbynivå. Det är ju en sak att t-märka sin egen gamla häst som man känner och sedan fortsätta med lätt ridning, en helt annan sak att börja rida en häst man inte känner alls. Det funkar säkert för vissa men det är ju också en chansning.

Som någon annan föreslog, lägg undan det som det kostar att ha häst varje månad, då har man snart sparat ihop till lite extra och då kan man köpa en äldre men helt frisk häst.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Jag har själv ett triangelmärkt holländskt halvblodssto efter en olycka, hon har en mindre skada i sitt framknä & något som påverkar ena bakbenet.
Köpte henne främst för avel.
Hon gick igenom klinikbesiktning inkl böjprov blankt papper helt ua. Och jag har ägt henne i 3½ år nu.

Hon har ridit & tränats lätt till LB:2 nivå av mig i 2 år, är utbildad mvs dressyr & 1m hoppning minst i sin tävlingskarriär.
Nu är det dock slutridet på henne efter hon gick rejält omkull nedför en slänt på en backe i hagen & dras nu med låsningar i ryggen. Trots dom behandlas regelbundet så tar det inte lång tid innan dom är tillbaka.
Hon är nu ridpensionerad.

Jag rekomenderar inte att köpa en t-märkt häst som ridhäst, då det ofta finns följdskador utöver skadan som hästen är märkt för. Oftast märks dom inte förrän en lång tid efteråt.

Om du kan vänta till hösten så säljs många hästar billigt då det kostar att stalla in dem. Folk brukar slumpa bort trevliga & ganska vettiga hästar i okt, november.

Det är inte helt omöjligt att hitta ett vettigt halvblod för dina krav för runt 15.000, men ju mer du kan lägga, desto bättre häst kan du få.

Varmblodstravarna är trevliga, men det är oxå dubbelt så mycket arbete & man bör själv veta vad man sysslar med när man utbildar dem. Jag har haft 3 vbl travare & har nu en kbl travare som jag utbildat till LA nivå.
Mycket blod, svett & många tårar har det blivit genom åren plus du ska hitta en tränare som förstår sig på travarna & deras rörelsemekanik
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Varken jag eller någon annan heller (vad jag kan minnas) har rekommenderat ts att köpa en outbildad travare, faktum är att för 15.000kr kan man få en hyfsat välutbildad travare som är trevlig att rida och utan tvekan kan fungera utmärkt till vad ts vill göra. Jag personligen tror att med ts budget är det nog det bästa hon kan göra, och en travare är nog den trevligaste hästen hon kan få för de pengarna :)

Liten: Såg att jag slängt till lite för många ord :angel: Precis som iNHALE sade så menade jag att om hon går upp 10.000kr (och alltså har en budget på 25.000kr) kan hon mycket väl hitta ett trevligt fullblod :) Jag gav 30.000kr för min fullblodsvalack på 10 år och 171cm (fördelaktig mankhöjd, i alla fall för mig), ägaren hade visserligen begärt 40.000kr för honom men fick gå ner eftersom han är lite speciell på det viset att han "väljer sina människor", vissa går han superbra med, andra har inte en chans att sitta kvar längre än 20 sek. :grin: Jag och han klickade och jag fick på så sätt en häst som egentligen var värd mer än jag betalade. Han är inte speciellt utbildad, ca LB dressyr och grön inom hoppningen, men verkligen något utöver det vanliga att rida. Oerhört trevlig, mjuk och samarbetsvillig, och dessutom himla lättlärd. Tittade på flera mer utbildade hästar för lägre priser (~25000kr) och hittade i alla fall en som var himla trevlig, tror dessutom att han är till salu fortfarande så är ts intresserad kan hon höra av sig så berättar jag mer och ser om jag kan hitta en länk till annonsen. Nu tror jag dessutom att de gått ner till 20.000kr :)
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Jag ljög visst, han är redan såld. Hjälper dock gärna till att titta på lite annonser, är du intresserad kan du skriva lite mer ingående i ett pm till mig vad du vill ha :)
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Jag har själv haft häst med hovbroskförbening. Det gick flera år utan symptom, när de väl kom var det slut på en vecka. Från lite linkande till totalvägran att röra sig med mag/tarmproblem som följd.

Jag hade aldrig i livet köpt på mig en hovbroskförbeningshäst till. Veckan efter inköp kan det vara slut med ridningen, och slut med hästen. Att det går bra i undantagsfall när man köper t-märkt häst är ju ingen garanti eller ens rekommendation för andra att köpa på sig om man inte ska ha till avel eller sällskap. Och inte ens då behöver det fungera som tänkt.

Varför alltid förstora upp allting ?
Du vet säkert likaväl som jag att det finns mängder av hovbroskförbeningshästar som fungerar utmärkt som ridhästar med rätt hovbeslag, många tom fungerar som hopphästar på hög nivå sålänge hovarna sköts optimalt med rätt beslag. Andra klarar inte att hoppa framförallt inte på stumt underlag med håller för ridning i alla år ändå. Naturligtvis finns det en och annan som det slutar illa för men det är helt klart inte majoriteten med detta problem det gör det för om de sköts på rätt sätt, så varför alltid hävda det värsta oavsett vad som diskuteras du har uppenbarligen haft väldigt mkt otur med ditt hästeri sett till vad du drabbats av förhoppningsvis är inte andra lika oturs drabbade så varför alltid denna skrämselpropaganda.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Det är väl inte frågan om att förstora upp? Det är att tänka realistiskt kring vad som faktiskt kan hända.

Vilka risker är jag beredd att ta? Klarar jag vad det kostar både känslomässigt och ekonomiskt om det inte fungerar?

Dessa frågor är väl rätt viktiga att ställa sig innan man köper häst, för sedan är det försent.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Det är väl inte frågan om att förstora upp? Det är att tänka realistiskt kring vad som faktiskt kan hända.

Vilka risker är jag beredd att ta? Klarar jag vad det kostar både känslomässigt och ekonomiskt om det inte fungerar?

Dessa frågor är väl rätt viktiga att ställa sig innan man köper häst, för sedan är det försent.

Naturligtvis skall man tänka på alla risker i förväg.

Men jag tycker det är klart överdrivet att påstå att det hör till vanligheten att en häst som fungerar bra med hovbroskförbening plötsligt skulle vara slut en vecka senare även om det har hänt en person. Det vanligaste är ju dock att de fungerar bra till lugnare ridning med rätt hovbeslag.
Det har varit lite väl många extrema händelser som beskrivits som skrämselpropaganda den sista tiden från den jag svarade för att man skall annat än anse att hon haft extrem otur att då skriva det som om det vore standardhändelser kan ge väldigt fel information till den som söker kunskap om saken och inte själv har någon kunskap.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Vadå förstora? Risken att hästen förr eller senare (en vecka eller 5 år?) senare får problem av denna kända förutsättning är ju överhängande. Problem får man förr eller senare ändå - man behöver inte köpa på sig dem. Vården - och i det här fallet beslagen - till en billig häst är lika dyr (oftast dyrare om utförsäkrad) som en dyr häst.

Bara att sko med de beslag hovbensförbroskningen krävde gick på ungefär 1500 kr/skoning, med lite tätare intervaller än vad ekonomin önskade. Vill man snåla och hålla i slantarna blir det snabbt en dyr häst, inköpet är en engångskostnad medan skoningen är plågsamt återkommande (för att spinna på hovbroskföreningen).

Pratar du med veteriärer är de oftast väldigt försiktiga med hovbroskförbening när man byter ridning, ägare och hagar. Det kan ändra ALLT över en natt. Och det vet ju du precis lika väl som jag.

En häst med andra förutsättningar som gett utdömning behöver troligen (gränsande till sannolikt) vård och behandlingar för att hålla dessa förutsättningar i schack. Det slutar heller aldrig kosta, medan inköpet ju faktiskt är en engångskostnad.

Det gamla talesättet "billigt köper dyrt" stämmer oftast plågsamt väl.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

En häst med andra förutsättningar som gett utdömning behöver troligen (gränsande till sannolikt) vård och behandlingar för att hålla dessa förutsättningar i schack. Det slutar heller aldrig kosta, medan inköpet ju faktiskt är en engångskostnad.

Precis som jag också tänker. Klinibesök eller andra behandlingar är dyra MED försäkring. Hur blir det då när man inte kan ha hästen försäkrad?

Att äga en oförsäkrad häst är ju också något man ska ta ställning till innan köp.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Naturligtvis skall man tänka på alla risker i förväg.

Men jag tycker det är klart överdrivet att påstå att det hör till vanligheten att en häst som fungerar bra med hovbroskförbening plötsligt skulle vara slut en vecka senare även om det har hänt en person. Det vanligaste är ju dock att de fungerar bra till lugnare ridning med rätt hovbeslag.
Det har varit lite väl många extrema händelser som beskrivits som skrämselpropaganda den sista tiden från den jag svarade för att man skall annat än anse att hon haft extrem otur att då skriva det som om det vore standardhändelser kan ge väldigt fel information till den som söker kunskap om saken och inte själv har någon kunskap.

Håller med dej, hästen behöver inte dö två dagar efter att man inhandlat den pga hovbroskförbening.

Vadå förstora? Risken att hästen förr eller senare (en vecka eller 5 år?) senare får problem av denna kända förutsättning är ju överhängande. Problem får man förr eller senare ändå - man behöver inte köpa på sig dem. Vården - och i det här fallet beslagen - till en billig häst är lika dyr (oftast dyrare om utförsäkrad) som en dyr häst.

Bara att sko med de beslag hovbensförbroskningen krävde gick på ungefär 1500 kr/skoning, med lite tätare intervaller än vad ekonomin önskade. Vill man snåla och hålla i slantarna blir det snabbt en dyr häst, inköpet är en engångskostnad medan skoningen är plågsamt återkommande (för att spinna på hovbroskföreningen).

Pratar du med veteriärer är de oftast väldigt försiktiga med hovbroskförbening när man byter ridning, ägare och hagar. Det kan ändra ALLT över en natt. Och det vet ju du precis lika väl som jag.

En häst med andra förutsättningar som gett utdömning behöver troligen (gränsande till sannolikt) vård och behandlingar för att hålla dessa förutsättningar i schack. Det slutar heller aldrig kosta, medan inköpet ju faktiskt är en engångskostnad.

Det gamla talesättet "billigt köper dyrt" stämmer oftast plågsamt väl.

En häst kan trilla ner knall fall och dö, även om den har gått igenom alla möjliga besiktningar och blaha trots att den är fem år och vältränad.

Hovbroskförbening är bland det vanligaste hästar triangelmärksför - främst bland polishästar, körhästar och andra grenar där de får gå mycket på hårt underlag alt genetiskt.

Beklagar att just din häst gick bort - men det behöver inte betyda att min gör det på samma sätt som din. Du får tänka på att det finns olika grader av varje sjukdomsfall/skada. Eddi klarar sej jättebra bara av att ha vanliga skor fram så länge strålen kommer ner i backen. Han är halt 2 veckor om året - något som verkar vara sammankopplat till foderbyte (betet). Pris för skoning: 450,-

Vård? Ja han får den vården han behöver, men inte tar jag ut veterinär när de ändå inte kan hjälpa. Båda hästarna är veterinärvårdsförsäkrade till max, så helt oförsäkrade behöver man inte ha dem!

Jag köper hellre en häst jag älskar och kostar veterinärpengar än en som kostar multum i inköp och får dåligt samvete att den "bara" får komma ut i skogen och dressyra i trekvart på banan fem dagar i veckan. ;)
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Jag köper hellre en häst jag älskar och kostar veterinärpengar än en som kostar multum i inköp och får dåligt samvete att den "bara" får komma ut i skogen och dressyra i trekvart på banan fem dagar i veckan. ;)

hänger inte med i hur du tänker, förklara gärna!
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

*kl*
Svårt...
Rent generellt tycker jag att det är ett otyg att använda triangelmärkta hästar. Jag har precis som andra bevittnat inte alltför roliga ekipage med en okunnig ryttare ridandes på en häst halt på fler ställen än ett... Därför skulle jag aldrig sälja en triangelmärkt häst vidare, hellre ha kvar tills det inte går längre, eller ta bort.

Jag säger som andra: Spara ett halvår till och köp en frisk häst.
Det är trist nog att stå med en halt häst och veterinärkostnaderna är inte roliga att ta ur egen ficka när försäkringen inte täcker...

Lycka till!
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Oups... Detta var tydligen ett väldigt känsligt ämne :o
Det var inte alls min mening att dra igång värsta diskussionen..även om jag har fått väldigt mycket bra information, åsikter och synpunkter.

Jag har i alla fall bestämt mig för att INTE köpa en T-märkt häst.
Dock finns det ju ingen garanti att en "frisk" och dyr häst är bättre och håller sig frisk och skadefri, alla hästar kan få ont både här och där av olika anledningar.

Sen det här med att jag sa att jag vill inte lägga mer än 15000:-, ja det kanske är en låg summa, det håller jag med om men det är mitt val..
Idagsläget finns det otroligt många hästar till salu och många säljs pga bristande intresse, tidsbrist, skilsmässor, utalandsstudier, jobb osv.. många som måste sälja sina fina hästar snabbt.
Dock är jag ute efter en häst som helst har passerat 15år, ej tävlingshäst eftersom jag vill ha en "hobbyhäst" sen om det blir ett halvblod eller varmblod det får vi se, jag kanske hittar ett fantastiskt varmblod :love:
Om priset hamnar på 5000 eller 20000 det får vi också se, det viktigaste är att jag hittar rätt häst som passar MINA behov!! Priset är inte det viktigaste!!
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Som någon tidigare nämnt - kolla gärna in fullblod. Där kan du få riktigt mycket för pengarna i nuläget.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Varken jag eller någon annan heller (vad jag kan minnas) har rekommenderat ts att köpa en outbildad travare, faktum är att för 15.000kr kan man få en hyfsat välutbildad travare som är trevlig att rida och utan tvekan kan fungera utmärkt till vad ts vill göra. Jag personligen tror att med ts budget är det nog det bästa hon kan göra, och en travare är nog den trevligaste hästen hon kan få för de pengarna :)

Oavsett om travaren är välutbildad behöver det inte betyda att det är en lämplig häst för Ts.

Att påstå att en travare är en lämplig skogsmullehäst tycker jag är fel, det är en ras med väldigt hög arbetsmoral. Som mår bäst om den får jobba ordentligt.

Självklart finns det undantag, det finns det inom alla raser.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 535
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 597
Hästmänniskan Hej! Nu har jag spånat i flera år på att skaffa häst och har spenderat en hel del tid på hästnet bl a. I början var jag endast inne på...
Svar
1
· Visningar
846
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp