Köpa triangelmärkta hästar?

Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Ja, jag haft flera varmblod och jag tycker jättemycket om dom men nu vill jag ta lektioner så ett halvblod står högst på min önskelista :love:

Du kommer längre på ett friskt varmblod än på ett triangelmärkt halvblod :)
(OBS! Dock är inte alla varmblod friska, och det är oftast därför de får problem vid ridningen - pga gamla skador).
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Jag har sedan några år tillbaka en häst som var triangelmärkt när jag fick honom.Det har aldrig varit några problem med honom för det och han rids på ungefär den nivå du pratar om.Inget halvblod i och för sig,men i alla fall.
Fast jag kanske bara har haft tur,inte vet jag.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Men vänta lite nu... en triangelmärkt häst får väl inte tävla överhuvudtaget, inte ens klubbtävlingar?

Det var inte fråga om tävlingar, mer av US ordnade maskeradhoppningar och liknande, på egna klubben, i egna stallet, eftersom hästen var uppstallad på ridskolan.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Det var inte fråga om tävlingar, mer av US ordnade maskeradhoppningar och liknande, på egna klubben, i egna stallet, eftersom hästen var uppstallad på ridskolan.

Ska man hårddra det hela får inte en triangelmärkt häst ens delta i träningar (träning inför tävling).

Själv är jag så trött på att se människor som rider på triangelmärkta hästar som går knackigt emellanåt, är stela och ovilliga i ena sidan eller inte tar för sig ordentligt. Och som förklarar det hela med att hästen är gammal, stel eller triangelmärkt. Då ska man inte heller rida på hästen, speciellt inte i paddock och på böjda spår, eller för den delen raca ute i skogen. Skrittpromenader, that´s it! Inget mer!

Visst finns det triangelmärkta hästar som har läkt ut gamla skador och som man kan rida mer på. Men då ska de också gå igenom en besiktning med böjprov och longering.

Vad som händer om en häst som har ont i ett ben fortsätter att ridas, är att den överbelastar ett eller flera av de andra benen, och blir halt på det/de också. Då syns inte hältan, eftersom hältan har blivit dubbelsidig. (mer än att hästen kanske tar kortare steg eller blir markbunden). Men hästen har ju lika ont för det - fast nu i två eller fyra ben i stället för i ett ben. Ryttaren tror dock att hästen har blivit frisk och tycker att det går bra att rida :cry:

Trots allt så finns det en anledning till att hästar blir triangelmärkta, och det är för att de inte håller för ridning eller träning.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Man kan såklart ha tur och hitta en häst som triangelmärkts "i onödan" och som håller perfekt för det du vill.
Men det kan du ju aldrig veta förrän du haft den ett tag och använt den som du vill, DÅ först visar det sig. För att säljaren säger ditt eller datt skulle jag inte lita ett dyft på.

Om du skulle hitta ett "kap", se då till att få lov att ta den på foder 6 månader så att du kan kolla ordentligt att den håller vad ägaren lovar.

Prata också NOGA igenom köpet med försäkringsbolaget, vad för sorts skador kan försäkringen fortfarande täcka? Så att du inte står där och inte har råd att behandla.

Jag skulle inte ens sälja en häst för 15 000, om köparen inte har råd med mer så skulle jag anta att den knappt har råd att hålla häst heller, och då letar jag hellre en annan köpare.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

*kl*

Kollar man på annonser så ligger faktiskt en hel del fullblod i rätt prisklass för TS. Många fullblod är ju minst lika lätta att hantera/rida som halvblod.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

en triangelmärkt häst får väl inte tävla överhuvudtaget, inte ens klubbtävlingar?

I början av Tmärkningens historia fick de märkta hästarna delta i klubbtävlingar, om jag inte missminner mig.

Har en kompis som köpte en triangelmärkt häst. Hon visste hästens historia.
Den hästen var mig veterligt halt en gång (vrickning) och blev 22 år. De sista åren fick hon besvär med lederna.
(Jag har glömt vad hon Tmärktes för, men någonting med ett ben/benen)
Det här var ett tag sedan så det kanske var lättare att Tmärka då.
Hon höll i alla fall för normal ridning.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Köp en frisk häst, för att komma ner i pris kan du istället titta på importer, övervuxna ponnier, korsningar och hästar utan härstamning. Ett välutbildad varmblod kan du säkert hitta i din peisklass, de är få men finns. Det går att göra riktiga fynd just nu men 15 000 är väldigt lite pengar i hästsammanhang.
Häst är dyrt och ångest även om man har en frisk häst. Min ena har en mkt lätt hälta fram sen två dagar, troligtvis har hon klivit på en sten och är öm, men jag är ändå livrädd att det ska visa sig vara ngt udda och allvarligt...
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

KL

Jag har en triangelmärkt arab sedan tre år tillbaka. Han har hela tiden fungerat utmärkt som hobby/familjehäst. Vi rider i skogen, någon lektion emellanåt och skutt över småhinder. På de här åren har vi aldrig en enda gång haft problem med det han är triangelmärkt för men så rider jag aldrig hårt heller. Han mår bra av att bli motionsriden (för både sin egen och min skull). Jag kanske har tur men det kan man ju också ha ibland. Har aldrig ångrat en minut att jag köpte den här hästen.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Tycker hästar är billiga just nu. En ridskola häromkring säljer en av sina hästar (antagligen ej triangelmärkt) för 12000. Visserligen född 93 men i alla fall!
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

perfekt häst för TS!

lite äldre med förstånd att lära upp en ryttare.

så visst går det, men dom är få.

TS: jag måste bara säöga att ditt resonemang inte riktigt går ihop....
du kan inte lägga mer än 15.000 på häst och tittar därför på tmärkta för att komma ner i rätt prisklass.
om jag inte haft försäkring på mitt sto så hade hennes hältutredning gått loss på 13.000, vilket jag antagligen fått betala ur egen kassa om hon haft reservation för ben eller varit tmärkt.

risken är mycket stor att du köper på dig mer bekymmer än skoj och i värsta fall står du med sjuk häst som du inte har råd att behandla och tvingas istället ta bort.

om du anser dig ha råd att behandla tmärkt häst, så anser jag att du har råd att köpa en frisk.

om du resonerer som så att "det går så länge det går" och sen avlivar när hästen blir dålig, så ska du ingen häst ha ÖHT.
abslout inte så att jag tror det, men många kanske resonerar så!

när man köper häst köper man även det ansvar at göra det bästa för hästen, ge hästen det den behöver och se till att den får ett bra liv, så länge den nu har kvar.
man köper inte häst för sitt eget höga nöjes skull, med ägande följer ju även ansvar.

....och där var dagens lektion i moral avslutad. :D
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Jag har själv stått där, och velat köpa en t-märkt häst. Hästen ifråga stod i samma stall, där jag var medryttare (och senare stallade upp min egen häst). Jag ville ha en trevlig hobbyhäst, och jag kärade tidigt ner mig i X. Orsaken till t-märkningen var en senskada. Jag pratade med hästens ägare, de skulle flytta hästen men h*n skulle höra av sig. Jag hörde aldrig ett ljud...
Idag är jag glad att jag inte köpte X. Kanske har jag blivit klokare med tiden.

Jag avråder inte från att köpa billiga hästar, så länge man inte har ambitionen att tävla på högre nivå. Idag kostar hästarna ungefär hälften av vad de kostade, då jag letade (drygt tre år sedan), av vad jag kunnat utläsa av annonserna (de mest "exklusiva", för högre klasser, tycks dock ligga ungefär lika som då). Man får helt enkelt mycket häst för pengarna.
Men jag avråder från att köpa på sig en hög problem. Att köpa t-märkt behöver inte betyda att det blir strul, men risken är stor. Hästen är utdömd för en skada, då det bedömts att skadan inte kommer att bli helt bra - hästen kommer inte att kunna "användas" fullgott i framtiden. Risken är att skadan "slås" upp, och när det händer finns ingen försäkring som täcker ett öre av den behandling som krävs. Det är en sak att köpa en sådan häst som sällskapshäst, som inte ska ridas aktivt utan eventuellt promenadridas. Men du, TS, söker en häst att "använda" aktivt. Du vill träna lite, rida lektioner. Jag antar att vi talar om mer ridning än 1-2 dagar/veckan, och på en något högre nivå än promenadridning.

Det finns mängder av trevliga varmblodstravare och kallblodstravare till salu. Många av dessa har en trevlig ridhästmodell, och fungerar utmärkt på hobbynivå. Såhär års, eller i höst, finns också en drös fullblod som "önskar" lämna galoppbanan till salu. Dessa exempel är dock ofta i behov av omskolning eller iaf vidare utbildning.
Det finns även en mängd annonser där kallblod säljs för ungefär de pengar du är beredd att lägga (kanske ett par tusenlappar över).
Just halvblod däremot, får du nog inte för 15.000:-. Lägg på 5-10 tusingar, så kan du nog hitta ett (äldre). Vänta några månader, under vilka du lägger undan pengarna som hästen skulle kosta varje månad (inkl lektionerna), så har du 30.000:- - vilket du kan finna ett trevligt halvblod för.

Vänta hellre lite, och köp en hel häst utan en drös reservationer i veterinärvårdsförsäkringen. Det kommer du att tjäna på i längden, och du kommer att vara glad för det den dag du eventuellt behöver utnyttja din försäkring pga skada eller olycka.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Ska man hårddra det hela får inte en triangelmärkt häst ens delta i träningar (träning inför tävling).

Den aktuella hästen var uppstallad på en ridskola, reds som hobbyhäst. Den var t-märkt för att den inte höll som fälttävlanshäst=hård träning. Den hade instruktörer runt sig vid i stort sett varje ridtillfälle, och hade hästen mått dåligt hade de säkerligen sett detta. Hästen blev dryga 20 år och slutade sina dagar av en helt annan aledning än problem med benen. Och därmed avslutar jag diskussionen om denna specifika häst.

Men jag håller med alla som sager till TS att det nog är vettigare att försöka hitta en häst som faktiskt går igenom en besiktning, det kan bli vansinnigt dyrt om det finns reservationer på hästen.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Triangelmärkningen betyder att hästen inte fungerar som ridhäst (eller körhäst om den var försäkrad som körhäst). Ibland kan triangelmärkta hästar fungera för lugn promenadridning, men en triangelmärkt häst är utdömd just för att den inte fungerar för ridning.

Jag hade inte köpt en triangelmärkt häst om jag ville träna eller på annat sätt var beroende av att hästen är frisk. Det är den ju per defintion inte om den inte ska användas till ridning (=triangelmärkt).

Då är mina bägge hästar ett märkligt undantag då? Båda två går utmärkt att rida och träna på, skogsritter och dressyr främst och då inga hårda pass men likväl 5 dgr i veckan.

Den ena t-märkt för hovbroskförbening - vilket han har ont av 2v/år = vila.
Den andra har överansträngt senorna bak (fd hopp-ponny) men fått vila i över ett år och nu försiktigt igångsatt utan minsta märkbara hälta. Givetvis rids dem varsamt och med försiktigthet. Att hoppa är inte ens tal om med ponnyn.

Så ja - det går utmärkt att köpa en t-märkt häst att ha som skogsmulle/lättare träningskompis. Det beror ju HELT och hållet på skadans omfattning.

Det är, tyvärr enlig mej, alldeles för enkelt att t-märka hästar nu för tiden...
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Jag köpte för 8 år sedan ett fint välutbildat halvblod för 10 000kr inkl all utrustning. Hon var inte triangelmärkt men hade (har) en skada i bogen som gjorde att hon tävlat färdigt. Dessutom var hon då 17 år. Hon är nu 25 har hos oss gått lättare träning och mkt skogsridning.

Skulle jag bara rida på det sättet så skulle inte jag tveka att köpa en gammal häst eller en triangelmärkt. Man måste ju bara vara beredd på att man kanske inte får ha hästen så länge. Jag inser att jag haft tur som fått behålla mitt sto så länge och att hon inte haft några större besvär av sin skada.

Lycka till med hästletandet!
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Jag har själv haft häst med hovbroskförbening. Det gick flera år utan symptom, när de väl kom var det slut på en vecka. Från lite linkande till totalvägran att röra sig med mag/tarmproblem som följd.

Jag hade aldrig i livet köpt på mig en hovbroskförbeningshäst till. Veckan efter inköp kan det vara slut med ridningen, och slut med hästen. Att det går bra i undantagsfall när man köper t-märkt häst är ju ingen garanti eller ens rekommendation för andra att köpa på sig om man inte ska ha till avel eller sällskap. Och inte ens då behöver det fungera som tänkt.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

KL

Om man letar efter en snäll och lätthanterlig häst så är väl kanske inte en triangelmärkt fd tävlingshäst det ultimata? Många tävlingshästar är rätt tuffa att handskas med.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

*kl*

Jag håller med övriga om att du får ingen vettig häst för 15000kr, i alla fall inte om du ska ha ett halvblod. Ska du bestämt hålla dig i den prisklassen så råder jag dig starkt att titta på varmblodstravare, 15000kr är ett relativt högt pris för en travare och du kan säkerligen hitta hyfsat välutbildade och trevliga hästar för det priset - Ett halvblod för 15000kr däremot är det garanterat något fel på, om det är skador, problem i ridningen, problem i hanteringen eller var det nu kan vara är olika, men inget okomplicerat halvblod säljs för det priset.

Såg att någon rekommenderade dig att titta på fullblod - Det vill jag dock avråda dig till. De fullbloden som säljs för 15000kr är i regel precis tagna av banan, och risken finns att du får problem både i ridning och hantering. De är ofta väldigt stressade i både ridning och hantering och behöver en fast hand. Enligt mig är det bästa att låta dem vila i runt 1 år för att tagga ner, och sedan påbörja omskolningen till ridhäst. Går du däremot upp emot upp ca 10.000kr kan du få ett trevligt fullblod. :)

Du gör såklart precis som du vill, men jag tror att en välutbildad travare hade varit det bästa alternativet för dig. Även kallblodstravare kan passa ypperligt till ditt syfte, de ligger något högre i pris men du skulle säkert kunna hitta en trevlig sådan för 15000kr också. :)
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Tycker inte det är någon bra idé att snöa in sig på en viss ras på det sättet du gör, speciellt inte när du har en så begränsad budget att röra dig med. Visst finns det T-märkta hästar som fungerar utmärkt som hobbyhästar, men they are few and far between.

Varmblod går alldeles utmärkt att ta lektioner på, och vissa av dem är lika bra eller tom bättre som ridhästar än vissa halvblod.

Köper man en T-märkt häst ska man veta vad man ger sig in på. Som folk tidigare sagt, det finns ofta reservationer på försäkringen som gör att om hästen får problem igen kan vet vården bli oerhört dyr, har du råd med det? Om man söker sk "budgethästar" har man i allmänhet inte råd att lägga ut 20 000 kr ur egen ficka om hästen får problem med sin skada som inte täcks av försäkringen.

Jag är en av de som valt en "budgethäst" pga att jag inte har råd att lägga ut 30-40 000 kr på en häst. Samtidigt ville jag inte heller köpa på mig problem genom att köpa en T-märkt häst. Istället hittade jag ett helt underbart varmblod för 12 500 kr inkl massor med utrustning. Han skulle utan problem kunna gå lektioner om jag kände för det och är betydligt trevligare på alla sätt och vis än många andra hästar jag träffat.

Tycker du ska satsa på en FRISK häst till de pris du söker och inte bry dig så mycket om rasen. Tycker över lag halvblod är ganska överskattade. Finns inte mycket de kan göra som ingen annan ras kan göra lika bra eller bättre. Kanske möjligen tävla på internationell svårklass-nivå i dressyr och hoppning, men det är inte det du tänkt göra, så ser ingen anledning till att det absolut måste vara ett halvblod.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 604
Hästmänniskan Hej! Nu har jag spånat i flera år på att skaffa häst och har spenderat en hel del tid på hästnet bl a. I början var jag endast inne på...
Svar
1
· Visningar
846
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp