Bukefalos 28 år!

Köpa unghäst eller läromästare??

D

Dextrosol

Då vi nu går i hästtankar står jag i ett dilemma. Skall vi satsa på en ung häst till döttrarna eller en 9-åring som gått 1.30? Tiden går fort och 9-åringen blir snabbt "till åren", medans unghästen behöver kanske ett par års tid innan den är färdig för tävlingslivet. Vilket är bäst att satsa på om man som vi är ganska tävlingsinriktade. Är bara rädd att 9-åringen redan är förbrukad - rätta mig om jag har fel. å anra sidan kan man nästan tävla den med en gång och förhoppningsvis ha glädje av det??

Döttarna har haft olika ponnys genom åren, både ungponnyer som dom själv ridit fram o äldre läromästare, så erfarneheten finns där.

Men, behöver råd!! :confused:
 
Vad vill döttrarna själva?? Det är alltid en större grej att utbilda stora hästar tycker jag.
 
En nioåring är ju inte gammal, heller! Det är klart att den KAN vara "förbrukad" om någon blådåre tävlat den varje helg sedan den var fem, men det får vi väl ändå inte hoppas. Om den är frisk och sund ska man ju kunna ha kul med den o tävla i måååååånga år till. Fram till 16-17 ska den ju kunna gå för fullt om den får vara frisk. Dessutom har den ju redan till viss del bevisat att den är hållbar, eftersom den gått upp till 130 utan problem. Kolla att den varit frisk bakåt o att den går rakt igenom en vet bes. Om så är fallet skulle jag tycka det var ett säkrare kort än en unghäst, som ju ännu inte har visat vad den håller för.

Det är dessutom en stor grej att gå från ponny till stor häst, och att då börja med en unghäst gör det hela ännu svårare. Jag skulle rent spontant, utan att såklart känna dina döttrar, råda till att köpa en färdig häst.

Och som sagt, en nioåring är INTE gammal.

Lycka till!
 
En nioåring som bara startat 130 borde inte vara nära att vara förbrukad. Det finns ju trots allt regler för hur gammal hästen ska vara för att starta i högre klasser. Det verkar snarare vara en häst man har tagit det lugnt med (såvida det inte är kapaciteten som satt stopp för högre klasser). Förstår ni vad jag menar eller är jag för diffus? En unghäst vet du ju aldrig hur den utvecklas. Kanske kan ni börja tävla när den är fyra, eller också lyckas ni hitta en som får problem med växtvärk, eller behöver väldigt lång tid på sig.
 
Hej
Det beror väl på hur viktigt det är med tävlingsresultat.
För min del är själva tränandet det viktigaste, att se en häst utveckla sig mot ett uppsatt mål. Gädjen är för mig oftast lika stor när en häst går sin första clear rund.
Tävling är för mig ett sätt att se om träningen är rätt.
Visst är det roligt att vinna en tävling, men för mig är det inte så viktigt att jag skulle vilja rida på det någon annan har gjort i ordnig.
Vad det blir av en häst vet man aldrig. Risken att den är förstörd ökar ju betydligt om man köper en äldre häst.
Så har ni den tiden och kunskapen som krävs för att träna en häst till en tävlingsindivid, så tycker jag att ni ska välja en yngre häst.
 
Det finns för och nackdelar med både yngre och äldre hästar. En yngre utbildra man efter sig själv, dock så får man inte ha för bråttom de första åren. Dock så kan den ungahästen senare visa sig att den tex inte håller för tävling, den kanse inte har någon speciell kapacitet för högre klasser m.m
Det är alltid en stor chansning att köpa unghäst, men det är otroligt kul att utbilda dem och följa deras framsteg.
Så har man inte så bråttom så är unghästar väldigt roligt.

Med en "äldre" färdig häst, så är det bara till att ge sig ut och tävla i princip direkt. Det är även lättare att se om den har kapacitet att gå högre klasser. Man får även en massa rutin över hur det är att rida en storhäst, för det är skillnad mot att rida en ponny.
Dock så får man kolla upp en rutineras hästs bakgrund och göra en grundlig veterinärbesiktning.
En 9 åring har dessutom hela framtiden för sig. Då har man kommit förbi alla "barnsjukdommar", och den har fått rutin och lydnad.

Det är "bara" till att sätta sig ner och tänka igenom för och nackdelar, hur fort man vill komma ut och tävla, hur mkt tålamod man har m.m
 
Jag tycker nog att ni ska köpa 9-åringen som självklart kan användas många år till. Det är svårt nog som det är att gå över från ponny till stor häst. Det skulle jag själv ha gjort.
 
Jag kan bara prata för vad jag själv skulle vilja ha gjort i mina "yngre" år.

Fick min första foderhäst när jag var 14 år. Det var en 3 årig hingst. Hade föräldrar som öht inte visste ngt om hästar. Hästen var toppen o allt fungerade bra i de 2 åren jag hade honom. Ridmässigt var det saker som jag inte begrep eller kunde lösa för att jag inte var kunnig. Ex försod inte varför hästen bröt av i ridhus 20*40 m.

I efterhand så skulle jag ha varit så tacksam mot mina föräldrar om dom hade tagit sig tid, pratat med någon mer erfaren hästmänniska. Och sen låtit mig ha en äldre D ponny på foder. Jag är övertygad av att jag skulle haft mer tillbaka och att min ridning hade gått framåt på ett helt annat sätt.

Själv på senare år så har jag ridit in 2 egna unga hästar. Var av den sista har jag kvar (är 10 i år). Jag kan säga att även om jag är världens lyckligaste över att ha just den hästen, så har det varit otroligt slitiga år som inte bara har haft sin charm. Jag vill inte ha de åren ogjorda men jag är mycket tveksam till att jag kommer att skaffa mig en yngre (3-5 år) häst igen. Känner att NU är jag där jag har önskat vara i min/hästens utbildning för 6 år sedan.

Självklart är det skillnad från var individ hur hårt tagna de är. Själv så räknar jag med att får min vara skadefri så är han ridbar tills han är 17-18 år.
 
Jag skulle satsa på en yngre häst, som är väl grundriden. Då kan döttrarna vara med och forma hästen från början. Du skrev att de hade ridit till hästar förut.

Det finns fler anledningar till detta:

*Du bör få "mer häst för pengarna" om du köper en unghäst
*Hästen är inte "sönderriden"
*Sannolikheten för att hästen har varit skadad är mycket mindre

Du vet väl att snittåldern på halvblod hos ett av Sveriges största försäkringsbolag ligger på 12 år... Supersorgligt :cry:. Jag tror att det till stor del beror på att många hästar ansträngs för hårt vid för ung ålder.

Om du skall köpa 9-åringen rekommenderar jag dig att du röntgar den innan köp. Många hopphästar säljs just därför att de inte håller, eller har varit med om en skada.

Lycka till!

Mvh Ulrika
 
det beror ju på vad döttrana vill. Om de nu har vanan att rida unga hästar och utbilda den själv samt känner att de vill de så är väl en unghäst bäst.

Själv vill jag ut och tävla i stort sett med en gång när jag sen skaffar häst... men man får se vad man hittar också. Ibland kanske man faller för nåt man inte tänkt sig innan.

Lycka till med hästletandet!
 
Jag skulle säga 9-åringen! Av samma anledning som Iza, även om döttrarna säkert klarar av att utbilda en unghäst så har deras ridning så mycket mer nytta och glädje av att få rida en häst som redan kan!
Jag önskar att mina föräldrar tänkt så när jag fick min första häst... (en oinriden, nykastrerad fjording med enorm vilja till en 10-åring! :eek: :smirk:)

Är du osäker på hur "förbrukad" hästen är så röntga igenom den, då får du ju ett säkert svar på hur ben och leder ser ut. Det kan vara väl värt de extra 2000 kronorna.

/cranberry
 

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 975
Senast: Mia_R
·
Gnägg Har ridit i hela mitt liv och fastnade för araben när jag var på turridning utomlands. Har hittat en 4 åring som är grundtiden, riden i...
Svar
14
· Visningar
2 676
Senast: Aliah
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Idag slumpade det sig som så att jag följde med Seniorens ägare till en träning. Det var ett helt spontant ryck och jag var inte ens...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 251
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp