Köpa varmblodig travare

MissEm

Trådstartare
Jag går i hästköpartankar och har funderat länge och väl på vad jag egentligen vill ha för häst. Jag hade först tänkt spara ett tag till för att få ihop till ett halvblod eller liknande, men samtidigt känner jag att jag inte kommer att ha 50 000 att köpa häst för på väldigt länge.

Börjar gå lite i tanken att köpa en ridtravare. Jag har tidigare ridit till två stycken varmblodiga travare och det är just utbildning och tillridning jag tycker är roligt. Jag älskar att träna dressyr, vill ha en härligt kompis att hoppa lite smått med samt göra långa uteritter med. Jag vill ha en kompis att utvecklas med. Kanske kan en ridtravare passa?

Har även funderat lite smått på fullblod, men med tanke på de hovar många fullblod har samt det faktum att de är lite svårfödda gör att jag kikar mer åt varmblodshållet. I mitt stall där min medryttarhäst står finns det ett gäng riktigt fina ridtravare och jag blir så inspirerad.

- Vad ska man tänka på när man köper en ridtravare?
- Är varmbloda travare "bättre" i fötterna än fullboden (jag vet att det växlar mellan individer, men om vi pratar generellt)?
- Vart brukar de få mest skador och liknande från travet (om man köper en tränad/startad häst)?
- Är förekomsten av kissing spine lika förekommande på dem som det är på fullbloden?

Ge mig inputs! Jag vill bli ännu mer inspirerad :p:D
 
Sv: Köpa varmblodig travare

Om det bara är för priset så tycker jag du ska avstå och spara lite till, en häst behöver inte heller kosta 50.000 utan det finns ju lite olika prissättningar beroende på vad man är ute efter för häst.
Travare är dessutom i regel väldigt dyra att hålla, främst fodermässigt är min erfarenhet.
Många gånger även kostsamma hovslagarmässigt..många travare har "trasiga" fötter tyvärr på ett eller annat sätt pga amatör"hovslagare" inom travet som behöver korrigeras till, vilket många gånger också då kräver en rejält duktig hovis.

Tillridning/utbildning/stärkning för ridning kommer att krävas i mängder (och räkna med att detta kan ta år, likt in/grundridning på unghäst innan den är färdig ordentligt)
Du kommer med större sannolikhet få en individ som kräver motion i mängder även (de är sällan nöjda med lättsamma turer alla dagar i veckan utan kan faktiskt bli "knäppa" av understimulans. Behöver jobba såväl med knopp som kropp)

Så kort och gott skulle jag vilja säga att det inte blir billigare med en travhäst och det som krävs är en stor vilja och tålamod från dig som ryttare. En travhäst kan bli bra till ridning/bli jättetrevliga men har ju som sagt långt ifrån alla fördelar som mer ridtypiskt framavlade hästraser. Man får aldrig stressa fram något eller höja ribban för högt, det är ojust utan det behöver ta den tid det tar. Inte heller jämföra travaren med andra hästraser av ridtyp (en rätt orättvis bedömning faktiskt)

Positivt är att de oftast är trevliga individer att jobba med, de är till lags, vill mycket och tänker väldigt mycket "själva". Så roliga att jobba med och dessutom ofta mycket välhanterade och klarar av det mesta kring grundläggande hantering.

Det var nog min realistiska syn på saken. Har ägt travare i 10 år, det är roligt men förbannat mycket jobb bakom så det måste man vara beredd på :)
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa varmblodig travare

Har inte så jättestor erfarenhet av ridtravare, men har hört att många har problem med galoppen efter att de har blivit tränade/startade. Det är väl senorna som det slits hårdast på tror jag?

En äldre häst kanske också kan vara ett alternativ? Det finns massor av äldre hästar som fortfarande har väldigt mycket att ge. Har själv 2 stycken som är mer vilda än tama :p De kostar ju inte lika mycket heller. Man lär sig otroligt mycket av hästar som kan sin sak och det går ju alltid att utveckla hästar oavsett ålder.
Annars finns ju alltid unghästar, men då måste man ju själv vara säker i sin ridning. Unghästar lär ju sig av ryttaren hur den ska göra och det kan ju bli dumt ifall ryttaren inte är tillräckligt "klar". Å andra sidan får man ju forma hästen efter sig själv. Finns fördelar och nackdelar med allt ;)
 
Sv: Köpa varmblodig travare

men har hört att många har problem med galoppen efter att de har blivit tränade/startade.

Det där är av en myt skulle jag vilja påstå.
Alla hästar kan galoppera, det är ändå en gångart de alla besitter. De flesta travarna idag är sk naturtravare och behöver inte tränas som förr utan de har förmågan att kunna trava i det tempot/rörelseförmågan i sig även om mycket givetvis tränas fram..men det är ju främst orken/styrkan att trava så längre sträckor.
Likaså går den värsta travartraven att träna bort, genom att lära hästen bära sig på ett annat sätt, då kan den inte heller speeda på i det höga tempot. (min kan inte längre/har inte orken att trava så fort längre då han bär sig på ett annat sätt idag och är musklad på annat sätt)

Nyckeln till en vettig galopp är först och främst hästens förmåga att kunna bära sig och samla sig, vilket man får hjälpa den genom att träna den och lära den rätt, eller ge den förutsättningar för ryttare på ryggen i överlag.
Alla travare går att lära ordentliga galoppfattningar och de flesta till en hyffsad galopp med samling. När det misslyckas skulle jag snarare vilja skylla på den som tränat hästen, ifall den behöver kasta sig in i galopp från "travartrav" är den inte korrekt tränad/utbildad.
Men vissa har ändå lite svårare för galoppen och kan se ut som krattor..men å andra sidan så finns det hästindivider överallt som har galoppen som den svåraste gångarten. Men att det inte går att lära dem på ett vettigt vis, är skitsnack :)

Är inte helt hundra, men vanligaste skadorna/utsatta områden har jag hört är knän, kotor, gaffelband, inflammation i leder och till viss del hals/rygg/kors problem.
Det borde komma upp en hel del på en google sökning.

Men som med alla hästar, tränas de rätt så
minskar risken för skada och tex gamla utläkta inflammationer behöver inte vara något att oroa sig för.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa varmblodig travare

Och ett tillägg:

Man behöver inte vara proffs, men man bör vara medveten om att det kan ta tid och vad som krävs för att göra travaren till vettig ridhäst.

Kan man inte utbilda själv på egen hand så finns det ju duktiga tränare att ta hjälp av
 
Sv: Köpa varmblodig travare

Själva köpet av häst brukar ju ofta vara en av de mindre kostnaderna om man ser vad det kostar att hålla en häst per år? Så se bara till att du har räknat ut att du kommer ha råd att ta hand om hästen med alla kostnader för den med :)
Om det bara beror på pengarna och du egentligen helst vill ha ett halvblod så säger jag vänta och spara, du ska väl förhoppningsvis ha hästen ganska lång tid framöver och då kan man ju vänta ett extra halvår med att köpa hästen man verkligen vill ha :)
 
Sv: Köpa varmblodig travare

Det kan gå kalasbra, men det är som flera nämnt mycket jobb och köper man en direkt från banan så är det def mycket att göra.
Sen är travet slitsamt för kroppen och många är sprutade i leder och behandlade på olika vis.

Jag har haft ett varmblodssto för flera år sen. En underbar häst men kalaspsyke. Ändå säger jag: Aldrig mer. Jag har gjort den resan och det tar så mycket tid och kraft. DÅ tyckte jag bara att det var kul, inte minst för att hon hade sitt fantastiska psyke och gick rakt in i hjärtat på mig, men känner att nu har jag gjort den resan och vill inte göra den igen.
 
Sv: Köpa varmblodig travare

Jag går i hästköpartankar och har funderat länge och väl på vad jag egentligen vill ha för häst. Jag hade först tänkt spara ett tag till för att få ihop till ett halvblod eller liknande, men samtidigt känner jag att jag inte kommer att ha 50 000 att köpa häst för på väldigt länge.

Räkna med att det kostar mellan 2000-5000kr i månaden + att du behöver ha en buffert med sparade pengar. Lägger du undan den summan varje månad redan nu så har du snart 50 000kr.
 
Sv: Köpa varmblodig travare

Jag tror att den största frågan man ska ställa sig innan man köper en f.d. travare är - vad gör jag den dagen jag inte kan/vill ha hästen kvar och kanske inte får den såld till ett vettigt hem? För det ÄR svårt att sälja f.d. travare.

Kan tillägga att jag som rätt grön köpte en 6årig vallack från banan (riden rakt fram i skog några veckor) och hade tur, hästen var genomsnäll, mild och saknade löphuvud. Med hjälp av omgivningen, mycket markarbete, massör ute regelbundet osv så blev han en trevlig skogsmullehäst. Tyvärr gick han omkull i hagen så det slutade sorgligt, men just den individen var en riktig tiopoängare.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa varmblodig travare

Är det en häst som startat tycker jag att man kan kolla upp den på travsport.se och titta på starthistoriken. Har den många strykningar i resultatlistan, och i sådana fall pga. vad? Återkommande hältor? Har den blivit utkörd för oregerlighet? Det behöver såklart inte säga något om hur det ser ut idag och en häst som inte håller för travet kan för all del hålla för hobbyridning, men det kan i alla fall ge en fingervisning.

Min erfarenhet (jobbat i fler travstall) är att travare generellt har bättre hovar och är mer lättfödda jämfört med fullblod generellt, men det finns självklart undantag. Felverkade hovar skulle jag i sådana fall säga är det vanligaste problemet.

I övrigt håller jag med om vad de andra sagt; Köper du från banan är det ett jäkla jobb och förmodligen med många bakslag. Jag har en ridtravare som jag haft sedan hon gick på travet och inte hade hjärta att göra mig av med när hon inte fungerade, och jag kommer inte att ge mig på att utbilda en helt grön travare igen. För mig personligen är det för mycket jobb i både tid, pengar och framför allt energi med för lite tillbaka. Jag skulle däremot kunna tänka mig att köpa en utbildad ridtravare, och kan kanske det vara ett alternativ för dig, en ridtravare som är någorlunda grundriden och som du kan utbilda vidare därifrån? Då kan du ju förhoppningsvis också få ett hum om hållbarheten som ridhäst.
 
Sv: Köpa varmblodig travare

Har själv varmblod och det har fina hovar, en går barfota och kan ta sig fram överallt utan problem. Klart lite svår födda är det men inte alla och är man beredd på att lägga mycket tid på grundutbildning så visst. Det är oftast väldigt snälla och lätt lärda för den delen. Oftast så är det ju trygga för att de åkt runt till olika platser, duschat osv sedan tidig ålder. Jag tycker varmblod är en väldigt mysig ras och det är absolut toppen kompisar! :D
 
Sv: Köpa varmblodig travare

Jag har en varmblodstravare sen 8 år tillbaka och har aldrig ångrat mig. Min första häst, fick honom när han var 5, då var han aldrig startad, han var enbart monteriden i skogen. Visst, det har inte alltid varit en dans på rosor, han stressade lätt upp sig i början. Vi har fått jobba med galoppen, speciellt vänster, men nu är den superfin (säger flera tränare och folk som sett oss på tävlingsplatser).
Det där med att dom har sämre fötter har jag ingen erfarenhet av, men jag kan tänka mig att on du köper en travare som gått på banan hela livet så är det kanske så att dom är utslitna i både hovar och ben. Men om du ska ha en travare så köp en något yngre häst.
Det är med kissing spines vet jag inte egentligen, men det känns som det är vanligare bland galoppörer.

Sen är det så att det finns många olika individer med olika förutsättningar bland travare, vissa funkar hur bra som helst som ridhästar (se bara på Be Kash), och sen finns det dom som funkar mindre bra.

Men alla travare jag har träffat är så snälla och härliga individer. Dom är hanterade från tidig ålder och därmed lätta att ha och göra med.

Lycka till med ditt hästletande, och hoppas att jag kunde vara till nån hjälp.:-)
 
Sv: Köpa varmblodig travare

Skulle absolut kika litegrann på varmblod om jag var du, för hittar man rätt individ kan man verkligen få mycket häst för pengarna. Visst, köper man ett varmblod direkt från banan får man räkna med mycket jobb för att skola om den men man kan även hitta superfina "ridtravare" som redan är utbildade och ridits regelbundet för tränare samt eventuellt tävlat för runt 10 pix :) Har sett exempel varmblod som tävlats i allt från dressyr till hoppning, fälttävlan, distansritt, western och fälttävlan med varierande resultat.

Enligt mina erfarenheter är travfolk väldigt noga med hästens hovar, övrig skötsel och grundhantering. Jämför man de fullblod och varmblod jag har stött på har varmbloden varit mer lättfödda. Ett annat plus i kanten är att man kanske hittar en häst som är riktigt trevlig att köra, och det är ju inte fy skam att kunna ta med en polare på en söndagsutflykt med hästen framför rockarden. Det finns varmblod av alla modeller och det man ska tänka på är att hitta en häst av hyfsad ridhästmodell, dvs kvadratisk och med en trevlig halsansättning. De flesta varmblod är trevliga, välhanterade och vana att transporteras osv, men det finns även väldigt nerviga och skarpa exemplar, så temperamentet är också en avgörande faktor för hur bra ridhäst det kan bli! Om den startats mycket får man se upp med förslitningsskador och låta hästen gå igenom en grundlig veterinärbesiktning.
 
Sv: Köpa varmblodig travare

Min travare är varken svårfödd eller har dåliga hovar, inte heller blir hon lätt understimulerad utan klarar av att man tar uppehåll med ridningen då och då. Ursprungligen köpt för att fungera som sällskapshäst fick hon under några år istället vara "förstahäst" p.g.a. andra hästars skador och sjukdomar. Hon är den trevligaste häst jag haft, mycket lättsam att hålla på med, positiv och lättlärd, billig i drift; går barfota, är lättfödd och sällan sjuk. Idag är hon 22 år och har återgått till att vara sällskapsdam.
 
Sv: Köpa varmblodig travare

Inte alla, men många är det och har kass hovkvalitet/andra hovproblem relaterad till mindre bra hovvård tidigare (många på travet skor själva och är upplärda men ej utbildade pga lägre kostnad, tyvärr).
Majoriteten av travarna har förmodligen sådan mentalitet, de är födda till att vara vakna, alerta och att bli atleter/löpare. Mycket av detta sitter i skallen och de flesta vågar jag faktiskt säga kräver en del motion för att de naturligt är mycket laddade och behöver utlopp för sin energi.

Har också mött lättfödda travare och travare med bättre hovar, men tycker det är mer sällsynt så därför ville jag poängtera att de kan bli dyrare än medelhästen i underhållskostnader..Eller vikten av att inköpspriset på en häst alltid kommer att vara det billigaste i regel. Så en häst som är billig i inköp behöver inte vara billig i drift, så är det bara inköpspriset som är det viktiga, bör man tänka sig för.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa varmblodig travare

Prisfrågan: du kan få ganska många olika hästtyper för betydligt lägre penning än 50000kr.

Det första du ska göra är nog att fundera igenom ordentligt vad det är du vill ha hästen till - om du har några mål.

Ang vbl-travare: jag gillar typen, har själv skaffat en för ett år sedan "trots" att jag själv rider och tränar på MSV dressyr nivå. Skälet till att jag skaffade vbl-travare var att jag vill ha något att "bita i" som kräver mycket av mig för att bli en bra ridhäst.
Jag har andra hästar till att mätta min önskan att själv utvecklas uppåt i svårighetsgraderna och kan därför roa mig med en vbl-travare som träningsprojekt.
Vbl-travarna jag träffat på är som regel ambitiösa och samarbetsvilliga men har svårt för att få kroppen med sig i ett dressyrperspektiv.

Om du vill ha hästen till att rida till, träna upp till en begränsad nivå så är det inte fel på vbl-travare.
Om du vill ha häst till att rida till, träna upp "så långt det går" och gärna mot högre nivåer i dressyr så finns det definitivt lämpligare hästar att välja.

Själv är jag förtjust i kbl-travarna, som har lättare för att vinkla in bäckenet och sätta under sig, och som ofta har talang för dressyr.

Gällande fullblod så har jag mest bara fördomar: de har dåliga hovar och är stressade och väldigt svårfödda....
 
Sv: Köpa varmblodig travare

Jag går i hästköpartankar och har funderat länge och väl på vad jag egentligen vill ha för häst. Jag hade först tänkt spara ett tag till för att få ihop till ett halvblod eller liknande, men samtidigt känner jag att jag inte kommer att ha 50 000 att köpa häst för på väldigt länge.
Finns många hästar som är billigare än det priset, framförallt om du är villig att träna/rida in hästen själv som det verkar

Börjar gå lite i tanken att köpa en ridtravare. Jag har tidigare ridit till två stycken varmblodiga travare och det är just utbildning och tillridning jag tycker är roligt. Låter bra, då vet du ju vad du ger dig in på
Jag älskar att träna dressyr, vill ha en härligt kompis att hoppa lite smått med samt göra långa uteritter med. Passar de utmärkt tillJag vill ha en kompis att utvecklas med.Har aldrig lärt mig så mycket som under de 14 år jag hade min travare Kanske kan en ridtravare passa?om du räknar med lång tid, mycket arbete för lite resultat så - ja.

Har även funderat lite smått på fullblod, men med tanke på de hovar många fullblod har samt det faktum att de är lite svårfödda gör att jag kikar mer åt varmblodshållet.Travare som tränats, kräver massor av mat för att hålla hullet. De är elitidrottare, och äter som sådana. Detta i många år efter att travträningen slutat - om inte för alltid. I mitt stall där min medryttarhäst står finns det ett gäng riktigt fina ridtravare och jag blir så inspirerad.

- Vad ska man tänka på när man köper en ridtravare?Enligt min erfarenhet är den mindre modellen av varmblodstravare lättare att få ridbar. Lätt att charmas av "170cm-hästen", men oftast är de "lika långa som höga" och har mycket svårare för samling. Titta efter någon som är kortare i kroppen, annars är det väl samma grejer som du kikar efter när du letar annan häst. Benvinklar, halsens ansättning, överlinjen osv.
- Är varmbloda travare "bättre" i fötterna än fullboden (jag vet att det växlar mellan individer, men om vi pratar generellt)?Enligt min erfarenhet - ja. Fullblodens hovar brukar vara mycket skörare.
- Vart brukar de få mest skador och liknande från travet (om man köper en tränad/startad häst)?Benen. Kotor, knän, senor. Kolla efter överben eller gamla ärr, kika på benställning. Brukar även ofta vara skeva i kroppen - kiropraktor är alltid bra till en början
- Är förekomsten av kissing spine lika förekommande på dem som det är på fullbloden?Har aldrig stött på en travare med kissing spine

Ge mig inputs! Jag vill bli ännu mer inspirerad :p:D

Travare är oftast väldigt tacksamma att ha att göra med. Positiva, pigga och framåt. Men räkna med att skaffar du en travare så gör du det för livet. För oavsett hur vältränad och tävlad den än är om 8 år så kommer du förmodligen aldrig få ut några direkta pengar för den.
Jag älskade verkligen livet med min ridtravare, och kanske att man ger sig på det någon gång i framtiden igen... om jag orkar att lägga ner arbetet vill säga.
 
Sv: Köpa varmblodig travare

Om du är intresserad av tillridning och utbildning så är det väl ett utmärkt val av häst. Varmblodstravaren är mycket trevliga, positiva, lättlärda.

Här är ett jättefint arbete av två studenter om Travhästens öde och annat mycket läsvärt samt en film "Mot alla odds"
http://www.carolineberg.nu/

Att de skulle ha dåliga hovar är inte min erfarenhet, ej heller särskilt dyra att föda. En bra hovslagare är a och o för alla.
Jag har haft min i 8 år, han är 15 nu, inga skador! Mjuk följsam och lyhörd. Se bara till att köpa av en seriös säljare, och prova den. Leta efter en med de bästa förutsättningar att bli en bra ridhäst! Lycka till!
 
Sv: Köpa varmblodig travare

Jag vet inte om vi har haft en jäkla tur med alla våra travare vi haft genom åren, men ingen av dem har varit speciellt svår att rida in efter de gått på banan. Min juvel och fortfarande mycket fantastiska vän är travare och reds in på 3 månader ca, alltså inte högt utbildad men kunde skritt, trav och galopp tillräckligt samlat. Gick sedan med i turridningverksamheten utan problem och utbildades vidare där eftersom. Samma sak var det med min systers travare, som gick på travet i 8år tror jag. Han var väldigt lätt att rida in han också. Inga problem med galoppen heller. Jag har även själv ridit in travare efter detta, inga problem och tar inte alls speciellt långtid. Sedan vad jag tror många har problem med är att de inte låter hästen landa, när de gjort de så är det varken svårt att fö dem eller rida in dem.

Vanligaste skador är väl senor, gaffelband osv. Blödningar av olika slag i benen. Har en häst hemma som har gaffelband's skada bak, inga problem. Gammalskada alltså, men det fram är svårt att få fint igen. Oftast fint hanterade, bra skötta osv osv. Jag har dock aldrig haft problem med understimulerade travare, min pålle var 100% nöjd med att gå 5 dagar i veckan så som 1dag i veckan. Han är lika pigg alla 5dagar i veckan eller om han stått en vecka. Alltid varit så. Som sagt tror jag det handlar om att låta hästen landa, men självklart är det också olika från individ till individ.

Jag tror du skulle bli super nöjd med en ridtravare. Se bara till att ha en "plan" det är svårt att få en ridtravare såld nämligen och får man de så åker de gärna runt som vandringspokaler pga de låga priserna. Vi har dock slutat sälja våra och de sista vi lämnat ifrån oss så har vi lämnat de på livstidsfoder ist just för att vi inte vill att de ska skickas vidare eller runt bland olika. :)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 622
Senast: Johannna1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 138
Senast: Sirap
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
955
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp