Köpstopp 2020

För mig har det gått ganska bra. Har sparat en massa pengar i år tack vare pandemin :p Inte köpt ett enda klädesplagg tror jag (och inga skor!) förutom strumpor och underkläder. Fick dock en del kläder i present i somras av min kille men jag använder allt så det måste väl ändå betraktas som lyckat. Jag har även köpt en del inredning till vår nya lägenhet men inte för mer än två-tretusen. Så överlag har jag hållt mig rätt bra till att köpa det jag faktiskt behöver och inte slentrianshoppa. Jag kommer fortsätta på samma spår - prioritera mina hobbies och inte spendera pengar på villhöver köp. I januari kommer jag ta en vecka där jag beställer hem lite second-hand plagg som jag behöver, typ en ny luvtröja och en skidjacka.
 
För mig har det gått ganska bra. Har sparat en massa pengar i år tack vare pandemin :p Inte köpt ett enda klädesplagg tror jag (och inga skor!) förutom strumpor och underkläder. Fick dock en del kläder i present i somras av min kille men jag använder allt så det måste väl ändå betraktas som lyckat. Jag har även köpt en del inredning till vår nya lägenhet men inte för mer än två-tretusen. Så överlag har jag hållt mig rätt bra till att köpa det jag faktiskt behöver och inte slentrianshoppa. Jag kommer fortsätta på samma spår - prioritera mina hobbies och inte spendera pengar på villhöver köp. I januari kommer jag ta en vecka där jag beställer hem lite second-hand plagg som jag behöver, typ en ny luvtröja och en skidjacka.

Där håller jag med. Jag har också sparat in en hel del pengar pga pandemin (fast iofs varit sjukskriven en del också...).

Jag har köpt två klädesplagg, en jacka i oktober och ett par skor i november. Men jag tänkte önska mig dem dem retroaktivt i julklapp typ. Jag har använt båda varje dag sen jag köpte dem iaf. 👍😀

För övrigt har jag verkligen inte köpt några grejer alls och det är jätteskönt. Har också rensat ut mycket och då istället börjat använda det jag har kvar mer - win win.

Jag har också tänkt ha en kort period sen när jag handlar sånt jag kommit på under året att jag vill ha, fast jag tror faktiskt att även den listan krympt på sistone! Det är intressant att se att den listan krymper när man avvaktar och kommer underfund med att man behöver mindre än man tror. Eller att man kan byta ut nåt man har istället för att köpa en till.
 
Det är verkligen jättejobbigt 😞 Jag har fått mer kontroll men inte tillräckligt och jag känner mig så oduglig varje gång jag misslyckas plus att jag äventyrar min ekonomi konstant. Att ta kortet funkar inte eftersom jag oftast handlar med paypal eller klarna men jag har börjat sätta över pengar till mamma så jag inte har för mycket liggande på kontot och hon har även veterinärbufferten så jag inte har tillgång till den

Från FASS ”okontrollerbart överdrivet köpbeteende eller slösande med pengar”. Så om man utgår från det så lyckas jag relativt bra eftersom jag har fått en del kontroll, men jag är ändå missnöjd med mig själv
Men vet du, du har ju verkligen gjort jättemycket för att kontrollera spenderandet så gott du kan under dina förutsättningar. Tycker du ska vara stolt över dig själv istället för att klandra dig, din sjukdom och mediciners biverkningar är ju inget du kan råda över. Förstår att det är jobbigt och nedslående när du kämpar så med att få rätsida på ekonomin och faller för köpfrestelsen fast du inte vill, men du har ju verkligen tagit ansvar över situationen och hittat lösningar.
Kan du inte radera ditt kort från paypal och klarna, om nu det ställer till bekymmer för dig?
:heart
 
Men vet du, du har ju verkligen gjort jättemycket för att kontrollera spenderandet så gott du kan under dina förutsättningar. Tycker du ska vara stolt över dig själv istället för att klandra dig, din sjukdom och mediciners biverkningar är ju inget du kan råda över. Förstår att det är jobbigt och nedslående när du kämpar så med att få rätsida på ekonomin och faller för köpfrestelsen fast du inte vill, men du har ju verkligen tagit ansvar över situationen och hittat lösningar.
Kan du inte radera ditt kort från paypal och klarna, om nu det ställer till bekymmer för dig?
:heart
Jo iofs, men inte tillräckligt 😞 Jag får det alltid att gå ihop på något sätt i slutändan men tänk den dagen det inte går? Och något av djuren blir sjuka igen? Jag har en veterinärbuffert jag inte får röra men den försvinner ju snabbt med tanke på dagens veterinärpriser.
Paypal behöver jag till annat så den kan jag inte ta bort 😕 Klarna vet jag inte riktigt om jag behöver eller inte men det är ju väldigt nimt att ha.

Jag har iallafall slutat att köpa på Wish! De har ju höjt sina priser som bara den så det är billigare att köpa på svenska sidor och då lönar det sig inte längre att köpa från wish och sedan sälja som jag har gjort innan.
Jag har heller inte varit på ”min” second hand på jättelänge och har stått emot flera kläd- och skoköp för jag har verkligen kläder och skor så det räcker! Så lite lyckas jag iallafall med och känner mig stolt över det:bump:
 
Det har gått bra för mig. Jag har nästan bara köpt saker jag behöver eller verkligen vill ha. Pandemin har hjälpt mot kläder eftersom jag aldrig längre passerar stan så jag hoppas kunna fortsätta så här sen.
 
Det har gått bra för mig. Jag har nästan bara köpt saker jag behöver eller verkligen vill ha. Pandemin har hjälpt mot kläder eftersom jag aldrig längre passerar stan så jag hoppas kunna fortsätta så här sen.

Man använder ju inga kläder heller nu känns de som 😆. Jag känner att jag får passa mig så jag inte gör mig av med typ allt å inte har nåt å ha på mig sen efter pandemin ^^.

Det har gått över förväntan för mig. Har ändrat mitt köpmönster totalt. Från att köpa nytt direkt till att lappa och laga. Perfekt, eftersom jag gick ner i arbetstid från 75% till 55%.

Toppen!
Jag har också lappat och lagat en del :).
 
Starta en ny tråd?

Jag fick en del pengar till jul och har slösat upp dem 😭 Men har bestämt att det som kan ska skickas tillbaka! Jag MÅSTE ta tag i detta! Funderar på om jag ska sätta över alla pengar till mamma varje månad och bara få fickpengar. Avinstallera Klarna och se till att inte ha pengar liggande på paypal så jag inte kan handla genom dem. Problemet är att det är så lätt att bara ominstallera Klarna igen 😕 Måste kolla om det finns någon spärrfunktion
 
Starta en ny tråd?

Jag fick en del pengar till jul och har slösat upp dem 😭 Men har bestämt att det som kan ska skickas tillbaka! Jag MÅSTE ta tag i detta! Funderar på om jag ska sätta över alla pengar till mamma varje månad och bara få fickpengar. Avinstallera Klarna och se till att inte ha pengar liggande på paypal så jag inte kan handla genom dem. Problemet är att det är så lätt att bara ominstallera Klarna igen 😕 Måste kolla om det finns någon spärrfunktion
Tror att det går att ringa och spärra sig själv i Klarna. :)
 
Jag ska satsa på minskad konsumtion med mål att spara pengar samt använda/slita på det jag har. Har en hel del kläder som sitter mindre bra just nu pga några extra kilon som smugit sig på under hösten. Så ngn form av köpstopp för onödigheter i form av kläder, skor och hudvård ska jag försöka mig på.

Ska även försöka hålla lite i de pengar som läggs på mat och annat ätbart, både för att en hel del är onödigt men också för att jag behöver lägga om kosten och äta bättre (och i förlängningen gå ner i vikt).

Kommer att studera under våren och då leva på CSN så av ekonomiska skäl behöver jag dra ner på min konsumtion mer än vad jag redan gjort.
Har pga Covid redan dragit ned en hel del men lagt ganska mycket på ätbara ting.
 
Jag fortsätter med mitt köpstopp som vanligt, men inleder året med en massa köp ändå. Hade gärna inte köpt en ny telefon, men det behövs, men jag kanske inte borde ha så dåligt samvete då jag inte köpt någon sådan pryl på flera år. Telefonen är också riktigt gammal nu, men jag tycker ändå inte det känns bra.

Nåväl, vi får hoppas att den nya håller minst lika länge, och att resten av året klarar sig utan fler sådana saker som måste ersättas. 2020 var ett mycket bra år, köpte inte ens strumpor eller underkläder, så vi satsar på ett minst lika bra 2021!
 
Tycker också du är duktig och visar mycket självdisciplin @Lyan ! Även i den förra tråden, försök vara lite snällare mot dig själv!

Hoppar inte på tråden, är redan sjukligt snål 😁 men kul att läsa om er andra och era framsteg.
 
Har inte riktigt hållt budget i januari men ändå inte köpt prylar mer än studielitteratur så det får vara ok. Betalat medlemsavgiften till ridklubben samt högskoleprovet och därför spräckt budgeten. Känns okej. Vad jag behöver hålla koll på framöver är matinköp, det blir för stora summor och är överfullt i frys och skafferi just nu.
 
Tycker också du är duktig och visar mycket självdisciplin @Lyan ! Även i den förra tråden, försök vara lite snällare mot dig själv!
Tack! Jag försöker verkligen! Men det är svårt att vara snäll när jag är missnöjd 😞 Fast nu har jag knappt shoppat något alls! Förutom mat och veterinärkostnader så har jag bara köpt en kjol och en mössa för 25kr ihop. Och skulle jag tröttna på kjolen så kan jag lätt få 100kr för den.

Har precis haft ett jätteshoppingbehovsanfall men har inte köpt något trots att jag har pengar över just nu så nu känner jag mig duktig faktiskt :bump:
 
Studielitteratur inköpt och betald på februari budget, väntar på leverans. Det är en av två budgeterade poster förutom fasta räkningar och mat för den här månaden. Räknar också med inköp i mindre skala på bokrean, har avsatt 500 kr för det i budgeten. Har också tänkt att jag ska försöka äta en del från frysen den här månaden.
 

Liknande trådar

Hemmet Så jag ska köpa ett takduschset till min dusch. Tycker dock det är jättesvårt att veta vilket märke som är av bra kvalité. Vidare har...
Svar
0
· Visningar
137
Senast: Acto
·
Kläder & Bli fin Ok, nu är det problem. Jag ska på 60-årsfirande och har inget att ha på mig 🙈 normalt går jag i jeans och hoodie och när värmen kommer...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 760
Senast: Tajger
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 985
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp