Bukefalos 28 år!

Köpt sjuk valp! Vad göra?

Kaktuzblomma

Trådstartare
En bekant,NN, till mig köpte för en vecka sedan en fransk Bulldogg valp. Efter ett par dagar visade valpen tecken på ohälsa och NN tog valpen till vetrinär. Det visar sig då att valpen är full utav mask och har bronkit i lungorna. Då detta inte uppkommer på ett par dagar gäller inte försäkringen som NN tecknat efter köp.
Valpen är enligt uppgift en renrasig fralla, men har ej stamtavla. Mamman ska har avlidigt i samband med födsel. Med vid köp fick NN ett vaccinationsintyg samt ett vetrinärintyg. På båda dokumenten finns chipnummer med streckkod. Registreringsintyg saknas. Säljare sa att NN själv ska regga hos Jordbruksverket. Enl uppgift av säljare ska valpen även vara avmaskad. Kvitto på köp finns. Valpen hämtades i säljarens hem. Valpen var ej försäkrad utav säljare.

NN har kontaktat säljaren och meddelat att hunden är sjuk och begärt ersättning för dolt fel. Säljare påstår att hunden var fullt frisk när den såldes, men kan låta köpet gå tillbaka och då endast betala tillbaka köpesumman.

NN är ej från sverige och är oerfaren när det gäller att köpa hund, har haft en hund tidigare som kom från ett djurhem samt en hund som köptes från en kompis. Detta är över tio år sedan och var i ett annat land.

NN har nu gjort efterforskningar och säljaren har visat sig vara involverad i diverse skumma djuraffärer så NN vill absolut inte lämna tillbaka valpen, utan vill ha ersättning för vet vård samt en sänkning utav köpesumman.

Säljaren har gjort sig onåbar.

Hade NN kommit till mig kommit till mig innan köp hade hela denna situationen kunnat undvikas men givetvis är det lätt att vara efterklok och för andra att komma med pekpinnar. Det är inget som löser NNs situation.

Det NN undrar är om hens krav mot säljare är rimliga och hur hen ska gå till väga för att få igenom dem.

ps: Valpen är nu grundligt undersökt och kommer att bli helt återställd.
 
Sv: Köpt sjuk valp! Vad göra?

Låter som en typisk smuggelhund. Lycka till med att få ersättning. Möjligen att en anmälan till lokala länsstyrelsen är på sin plats, finns risk att det finns fler hundar i hemmet.
 
Sv: Köpt sjuk valp! Vad göra?

Krasst så skulle jag låta köpet gå tillbaka. Det finns mängder av friska och bra uppfödda valpar, så jag skulle inte behålla en sådan valp som det är tänkt att man ska leva med i många år.
 
Sv: Köpt sjuk valp! Vad göra?

Hmm...
Det finns alltså veterinärintyg? Är detta max 7 dagar gammalt när hunden flyttade?

Jag tvivlar spontant på att det går som ett dolt fel, då det inte riktigt är dolt?
Veterinärintyget är till för att undvika just sådana situationer, vilket gör att om intyget är ua och ni skickar in en kopia till försäkringsbolaget, bör det gälla?
Jag hade ringt och diskuterat saken med försäkringsbolaget utifrån det jag skrivit ovan.
 
Sv: Köpt sjuk valp! Vad göra?

Jag säger som Migo. Lycka till med att få ersättning. Hade jag varit din vän hade jag släppt det hela och gått vidare. Köper man hund på de premisserna får man nog faktiskt skylla sig själv...
 
Sv: Köpt sjuk valp! Vad göra?

Svarar alla:

Valpen har ett friskhetsintyg som är utskrivit två dagar innan köp. Om man googlar kan man ej finna veterinären som skrev ut det. Finns det någon annanstans man kan söka för att se att vet verkligen existerar? Dessutom kan man inte känna valpens chip någonstans. Har bett NN att kolla upp detta när de ska på återbesök till djursjukhuset.

Vapen fick ett par dagar efter köp hosta och kräktes upp "levande spagetti" :eek: och fick sedan diarre, ( också med mask i), har vårdats i tre dagar på djursjukhuset i skara, det var osäkert om den skulle klara sig( maskar kan ställa till en massa problem), men är nu hemma med en hel massa medicin. Vet i Skara har gjort bedömningen att valpen har haft detta ett bra tag, därför gäller inte NNs försäkring.

Det är mycket som är underligt med denna säljare. Ju mer som nystas upp desto mer misstänker jag starkt att hen pysslar med smuggelhundar. Hen är känd sedan tidigare för skumma affärer med skadade/ sjuka hästar och har ett tiotal valpar av olika småhundsraser ute på blocket.

Jag har informerat min bekant att hen troligtvis inte kommer att få någon ersättning, men de vill ändå gå vidare med ärendet. NN ska skicka ett kravbrev och sedan troligtvis anmälan.
 
Sv: Köpt sjuk valp! Vad göra?

Framför allt ska hon djurskyddsanmäla, så att resterande hundar får en chans att komma därifrån!
 
Sv: Köpt sjuk valp! Vad göra?

Om man inte hittar veterinären på google eller eniro är det väl rätt troligt att vederbörande inte finns. Och i så fall är ju friskhetsintyget falskt. Om så är fallet har säljaren begått ett brott. Dessutom har säljaren uppenbarligen ljugit om att valpen är avmaskad. Jag är inte säker på vad detta kan få för betydelse i förhållande till försäkringsbolag m.m., men nog verkar det konstigt att säljaren skulle kunna lura på köparen en sjuk valp med ett förfalskat intyg och ett osant påstående om avmaskning utan vidare. Som köpare ska man ju kunna lita på ett vet.intyg och på säljarens uppgifter. Några ytterligare hälsokontroller brukar man ju inte behöva göra. Jag har aldrig hört talas om någon som gör en "kolla masken" eller liknande innan köp. Säger säljaren att valpen är avmaskad, så ansvarar hen för den utfästelsen.

Mina åtgärder hade varit att
1. Söka vidare efter veterinären för att bli säker på om vederbörande verkligen finns och praktiserar.
2. Kontakta försäkringsbolaget och berätta precis vad som har hänt och diskutera saken.
3. Polisanmäla säljaren. Det är olagligt att förfalska veterinärintyg. Dessutom finns all anledning att misstänka hundsmuggling.
4. Underrätta länsstyrelsen.
 
Sv: Köpt sjuk valp! Vad göra?

Hur kan man INTE polisanmäla och kontakta länsstyrelsens djurskydsenhet i detta läget?! Speciellt med de uppgifter som kommit fram. Om inte djurägaren gör det så bör TS eller veterinären göra detta omedelbart.

Veterinären bör alltid kontakta länsstyrelsen vid misstänkt djurskyddsbrott.

Vad innebär ett friskhetsintyg? Låter knappast som att det är ett besiktningsprotokoll som menas.
 
Sv: Köpt sjuk valp! Vad göra?

Hur kan man INTE polisanmäla och kontakta länsstyrelsens djurskydsenhet i detta läget?! Speciellt med de uppgifter som kommit fram. Om inte djurägaren gör det så bör TS eller veterinären göra detta omedelbart.

Veterinären bör alltid kontakta länsstyrelsen vid misstänkt djurskyddsbrott.

Vad innebär ett friskhetsintyg? Låter knappast som att det är ett besiktningsprotokoll som menas.

Håller med! Givet att kontakta länsstyrelsen.
 
Sv: Köpt sjuk valp! Vad göra?

Jag hade anmält för att skydda andra hundar. Sen hade jag glatt betalat för all vetvård själv, eftersom jag inte hade varit speciellt smart vid köpet. Dessutom kan det inte handla om speciellt stora pengar.
 
Sv: Köpt sjuk valp! Vad göra?

KL

Håller med de senaste inläggen, detta MÅSTE både polisanmälas och länsstyrelsen kontaktas.
 
Sv: Köpt sjuk valp! Vad göra?

kl
Vad är det som är så speciellt med frallr egentligen?
Gjorde en sökning på Blocket o det verkligen kryllar av dem, givetvis utan stamtavlor. Vad är det för folk som köper dessa hundar o stödjer detta?
Fy, fick ont i magen av att se alla dessa hundar :(
Som jag förstått det är det en ganska sjuk ras o det är noga att kolla upp föräldradjuren.
 
Sv: Köpt sjuk valp! Vad göra?

Jag vet att det inte lönar sig med pekpinnar men det är ju tack vare NN som alla dessa hundstackare finns till salu.
Det är väl som vanligt att folk som NN vill köpa prima vara till billigt pris. När ska folk fatta att det inte fungerar så?
 
Sv: Köpt sjuk valp! Vad göra?

Förutom allt som redan skrivits; prata med veterinären om lämpliga åtgärder om det nu är en smuggelhund. Tänker på ytterligare avmaskningar osv.
 
Sv: Köpt sjuk valp! Vad göra?

Om man inte hittar veterinären på google eller eniro är det väl rätt troligt att vederbörande inte finns.

Så behöver det inte alls vara. Söker jag på "min" veterinär kommer det endast fram att han sprungit blodomloppet och ingenting om att han är veterinär. Han jobbar på distr.vet., har alltså ingen egen klinik.
 
Sv: Köpt sjuk valp! Vad göra?

Svara alla igen:

I förrgår blev valpen akut sjuk igen och fick åka till sjukhus. Denna gång klarade den sig inte. Vet ännu inte om den har obducerats.

Det har blivit en dyr läxa för min bekant. Både emotionellt och finansiellt.

NN ska åka in till polisen i morgon och anmäla, idag sörjer hen sin lilla valp. Säljaren ska inte komma undan med att behandla djur så här. Finns det någon mer instans hen ska kontakta?

Säljaren är troligtvis redan känd utav rättsväsendet men har ändå flera annonser ute på småhundsvalpar.

Valpen kostade mindre än en med stamtavla, men var långt ifrån billig.

NNs oerfarenhet gjorde hen till ett lätt offer och hen är mycket medveten om att hen har vart otroligt godtrogen och känner sig utnyttjad, lurad, arg och ledsen.

Vi hoppas att anmälan ger resultat och denna hemska människa aldrig mer får närma sig ett djur. :devil:
 
Sv: Köpt sjuk valp! Vad göra?

:( Men vad tragiskt för din vän och den lilla valpen .....Hoppas det anmäls och säljaren kan åka rutschkana till ett varmare ställe på Jorden :mad:
 

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 451
Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 812
Övr. Hund Jag har alltid varit för att man ska tänka igenom sitt hundköp framför allt för att det ofta blir billigare än att köpa "grisen i...
Svar
13
· Visningar
1 695
L
Hästmänniskan Fick ett samtal nyss från en av mina hästköpare, köpte hästen i juni - ett helt fantastiskt litet sto med hjärtat på rätta stället...
Svar
15
· Visningar
2 787
Senast: Krummi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp