Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Hur mycket mer påverkas släpet negativt av att köra på fel sida? Med tanke på vägkanter och liknande om man skulle råka köra utanför. Känns ju som det är jobbigt oavsett men det känns ju bättre å ha dem på vänster sida.

Har inte du koll på var ditt fordon ligger placerat på vägen?
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Varför har det blivit så? :)

Jag funderade på det och det är nog för att min andra häst föredrog att stå på höger sida, hon balanserade bäst då. Den hästen jag har nu står nog lika bra på båda sidor, men jag tycker om att få henne från trafiken.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Har inte du koll på var ditt fordon ligger placerat på vägen?

Det är jag övertygad om att Nominous har. Men situationer kan uppstå, av olika anledningar, och släpets hjul kommer nära/över vägkanten. Jag tycker själv det är en bra och intressant fråga eftersom det cirkulerar en enorm massa "uppfattningar" om detta. Jag VET faktiskt inte det "rätta" svaret (om det finns) då jag inte varit i den situationen.

Så har du ett faktiskt svar att komma med eller kände du bara för att slänga en dryg kommentar i ansiktet på TS så här i efterjuletid?
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Det du tycker är rätt sida är helt fel sida för andra. D v s det finns inget rätt eller fel, bara olika uppfattningar.

Vissa lastar på höger sida för att komma från trafiken (mötande såväl som omkörande). Andra lastar på vänster av den anledningen du nämner.

Jag tycker inte det finns så mycket rätt eller fel, det beror ju helt på förutsättningarna, d v s vad hästen accepterar.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Det är jag övertygad om att Nominous har. Men situationer kan uppstå, av olika anledningar, och släpets hjul kommer nära/över vägkanten. Jag tycker själv det är en bra och intressant fråga eftersom det cirkulerar en enorm massa "uppfattningar" om detta. Jag VET faktiskt inte det "rätta" svaret (om det finns) då jag inte varit i den situationen.

Så har du ett faktiskt svar att komma med eller kände du bara för att slänga en dryg kommentar i ansiktet på TS så här i efterjuletid?

Jag tyckte att argumentet med däcken utanför vägen var ganska irrelevant.

Jag har "alltid" tagit för givet att höger och vänster spilta är lika säkra eller osäkra för hästen att stå i.

Jag kör oftast två hästar samtidigt i min transport. Den häst som tvekar mest mot lastning (läs, tar mer än en sekund på sig att fundera på att kliva in när jag skickar den) får stå på samma sida där skötardörren är, eftersom en öppen skötardörr enligt min inbillning gör det lite mindre motbjudande.
Om jag har ensam häst i släpet står den i höger spilta. Dels pga skötardörren, dels för att jag - helt felaktigt - på något sätt tror att trafiken hörs mindre till höger än till vänster.
I verkligheten är det argumentet med avstånd till trafiken lika irrelevant som att man kör i diket.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Klart du ska lasta på höger sida! Heller en lugn häst på "fel" sida än en rädd/skärrad/stressad häst på "rätt" sida. Man kanske får tänka lite mer i skarpa kurvor osv =)
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Det är jag övertygad om att Nominous har. Men situationer kan uppstå, av olika anledningar, och släpets hjul kommer nära/över vägkanten. Jag tycker själv det är en bra och intressant fråga eftersom det cirkulerar en enorm massa "uppfattningar" om detta. Jag VET faktiskt inte det "rätta" svaret (om det finns) då jag inte varit i den situationen.

Så har du ett faktiskt svar att komma med eller kände du bara för att slänga en dryg kommentar i ansiktet på TS så här i efterjuletid?

Ja det är ju just det att situationer faktiskt kan uppstå.
Och precis som du säger så finns det ju en massa uppfattningar om hur man ska lasta hästarna, så det vore väldigt intressant att höra hur folk resonerar och om de faktiskt finns ett facit?

Det du tycker är rätt sida är helt fel sida för andra. D v s det finns inget rätt eller fel, bara olika uppfattningar.

Vissa lastar på höger sida för att komma från trafiken (mötande såväl som omkörande). Andra lastar på vänster av den anledningen du nämner.

Jag tycker inte det finns så mycket rätt eller fel, det beror ju helt på förutsättningarna, d v s vad hästen accepterar.

Man har ju som blivit itutad hela tiden att kör man häst själv så är det på vänster sida de ska stå ur säkerhetssynpunkt. Så man har ju som alltid gjort så. Jag har egentligen aldrig tänkt tanken på att göra annorlunda utan har som levt efter att det är bra att ha hästen från diket om det skulle hända att hjulen skär. Det är först nu nät jag ''tvingas'' köra på höger sida som jag faktiskt började fundera på om det finns ett rätt å fel. :)

Jäkligt intressant iafl. Vore kul om det fanns någon studie gjord på detta. Kanske nåt för någon av släptillverkarna att titta på? :)
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Jag tyckte att argumentet med däcken utanför vägen var ganska irrelevant.

I verkligheten är det argumentet med avstånd till trafiken lika irrelevant som att man kör i diket.

Fast människan (och framförallt inte jag) och våra fordon är ju inte direkt ofelbara!

Även om jag vet var jag har mitt ekipage så kan ju den jag möter fela. Denne kanske helt plötsligt kastar sig mot min sida, eller bara en töntig sak som att de tror de har världens största bil när de sitter i sin golf och vägrar hålla ut, det i kombination med för långt utplogad väg kan ju ställa till det. Men då väljer jag hellre å stanna än å chansa om de inte kan hålla sig på sin kant. Eller varför inte punka och ekipaget vobblar till? Finns mycket som kan hända och vid det tillfället vill jag veta att min last är säkrad så gott det går för att försöka häva olyckan.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Jag fick lära mig att lasta på vänster sida om man kör på mycket småvägar (ifrån dikeskanten) och på höger sida om man kör på stora vägar (ifrån trafiken). Min kan stå på vilken sida som, men det har oftast blivit att jag lastat på vänster sida av gammal vana.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Jag tyckte att argumentet med däcken utanför vägen var ganska irrelevant.

Jag har "alltid" tagit för givet att höger och vänster spilta är lika säkra eller osäkra för hästen att stå i.

Jag kör oftast två hästar samtidigt i min transport. Den häst som tvekar mest mot lastning (läs, tar mer än en sekund på sig att fundera på att kliva in när jag skickar den) får stå på samma sida där skötardörren är, eftersom en öppen skötardörr enligt min inbillning gör det lite mindre motbjudande.
Om jag har ensam häst i släpet står den i höger spilta. Dels pga skötardörren, dels för att jag - helt felaktigt - på något sätt tror att trafiken hörs mindre till höger än till vänster.
I verkligheten är det argumentet med avstånd till trafiken lika irrelevant som att man kör i diket.

Fast nu var det ju en av de saker TS frågade om (och just det DU valde att kommentera). OM man skär ner i diket med ena hjulet/hjulparet hur avgörande är det då vilken sida hästen står på för om man välter eller ej.

Om du inte kan svara eller tycker att frågan är korkad så är det väl bara att ge 17 i skriva?
 
Senast ändrad:
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Man har ju som blivit itutad hela tiden att kör man häst själv så är det på vänster sida de ska stå ur säkerhetssynpunkt. Så man har ju som alltid gjort så.

Vem är denna "man"? Jag har inte blivit itutad något, tvärtom har jag på utbildningen fått lära mig att tänka själv eftersom jag som förare ansvarar för lasten och lastsäkringen.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Har också fått lära mig att ha häst på högra sidan, vi åker ju oftast största delen av vägen längs E4:an och då tror jag hästen uppskattar att inte stå närmast omkörande/mötande trafik.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Vem är denna "man"? Jag har inte blivit itutad något, tvärtom har jag på utbildningen fått lära mig att tänka själv eftersom jag som förare ansvarar för lasten och lastsäkringen.

de flesta (typ alla) jag känner lastar på vänster sida, samma med typ alla man pratar med - de lastar på vänster sida. och oftast när man läser på nätet så rekommenderar man att lasta på vänster sida. det är iafl min erfarenhet. :) lite därför jag startade tråden, för att se om det verkligen är så att alla gör det. Men det verkar ju finnas högerlastare också ;)
jag har inga problem att tänka själv. Men där min kunskap tar slut så vill jag gärna fråga och lära mig mer. därav tråden. har även diskuterat detta mycket med min kille som kör lastbil med vagn och tung last. han håller med om att det är bättre att placera vikten på vänster sida OM vagnen går i diket. under färd tycker han inte det bör spela någon större roll.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Jag fick lära mig att lasta på vänster sida om man kör på mycket småvägar (ifrån dikeskanten) och på höger sida om man kör på stora vägar (ifrån trafiken). Min kan stå på vilken sida som, men det har oftast blivit att jag lastat på vänster sida av gammal vana.

jag kör lika mycket på stora och små vägar. :)
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

*Delvis KL*
Jag tror till och med det fanns som rekommendation på Bojs hemsida när den fortfarande existerade. Jag har också hört det från många olika håll.

Det verkar dock svårt att få ett svar på just detta, om det har betydelse för att häva en dikeskörning.

"Tänk själv pucko!" är ju inte riktigt svar på frågan kan jag tycka.

Sen är det väl självklart att man som förare ansvarar för lasten. Men att "tänka själv" innebär som bekant inte att "tänka smart" hos alla. Därför skulle jag gärna vilja få myten om huruvida släpet lättare välter i diket med hästen på höger sida ituslagen eller bekräftad. Sen är svaret på detta med största säkerhet inte avgörande för var i släpet jag placerar min häst. Men jag vill ändå veta.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Men om transporten välter eller ej om man hamnar utanför vägen beror ju på massor av faktorer.

Oftast iaf där jag kör brukar det vara 30-40cm med hårt packat grus vid sidan om där asfalten tar slut, skulle släpet hamna över kanten kommer inte släpet att välta för det.
Gruset bär helt enkelt.
Om det däremot är dike direkt bör ju risken vara större att släpet välter om hästen står på höger sida.
Men även där beror det ju på hur mkt man åkt över kanten, är det mindre och man håller tillräckligt hög fart med en stor tung och stark dragbil lär det inte mer än vicka till och ingen skada skedd.

Jag tror att det är ett större problem med alla dessa klena dragbilar i kombination med felbalancerade släp som gör att folk får sladd "utan orska" än vilken sida hästen faktiskt står på.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

de flesta (typ alla) jag känner lastar på vänster sida, samma med typ alla man pratar med - de lastar på vänster sida. och oftast när man läser på nätet så rekommenderar man att lasta på vänster sida. det är iafl min erfarenhet. :) lite därför jag startade tråden, för att se om det verkligen är så att alla gör det. Men det verkar ju finnas högerlastare också ;)
jag har inga problem att tänka själv. Men där min kunskap tar slut så vill jag gärna fråga och lära mig mer. därav tråden. har även diskuterat detta mycket med min kille som kör lastbil med vagn och tung last. han håller med om att det är bättre att placera vikten på vänster sida OM vagnen går i diket. under färd tycker han inte det bör spela någon större roll.

Kör själv också hästar helst till vänster. Tidigare var det alltid vänster som gällde i min värld. Idag verkar det inte spela ngn roll?

Men att vägar alltid är doserade från mitten och ut var en förklaring, och om man då kom ut mot kanten så hade man lasten rätt placerad. Klart det påverkar, iallafall i min hjärna. :laugh: Kanske det hjälpt mej? Jag kanske har klarat att inte köra i diket för att lasten var rätt. :p
Men visst har jag nosat på diket med släp, dock utan att hamna där. :o
Sen följer jag inte det slaviskt själv heller och har en häst som vill stå till höger för balansen så det får han göra.

Kör dock hellre lastbil där hästarna står mycket bättre.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Jag har också fått lära mig att "rätt" sida är vänster sida och jag lastar därför alltid (i princip) på vänster sida. Nu har jag varit tvungen att lasta på höger för min skötardörr har gått sönder så jag har varit tvungen att skruva fast den så den inte går att öppna och skruvarna sticker ut på insidan. Nödlösning så länge. Har dock fronturlastning så det går bra ändå.. För vår hästs skull verkar det inte ha någon betydelse. Han stod lika bra på höger som på vänster sida.

Jag gissar att detta är lite en kvarleva från när de bara fanns enkelaxlade släp. Har dock inget belägg för det men kan tänka mig att det är så. Kör man med boogie så blir det ju stadigare oavsett och släpet blir inte så känsligt. Får du punka på ett däck går det att försiktigt köra till ett lämpligare ställe för att fixa än att stå mitt i trafiken.

Jag är däremot mer orolig, som någon annan skrev, över att folk kör med för tunga släp på sina bilar och dessutom med obehörigt körkort.

Jag kommer alltid lyssna på hästen. Som Svarta Sara skriver, hennes häst vill stå obunden och äta. Jag kör ibland bakom dem och ser hur han älskar att stå med huvudet bakåt för att ha koll. Går inte att stänga överluckan heller då får han panik.

Så mitt råd är som flera andra säger här, lyssna på hästen :)
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Jag vet att det beror på massa olika faktorer. Jag är inte fullt så klent begåvad. Jag är/var bara ute efter om just det faktum att hästen är placerad till höger är en så stor faktor att man bör undvika den. Vilket många ändå vittnar om att de har fått sig till livs. Jag har hört det från många håll, mer eller mindre aggressivt. Jag är ute efter att slå hål på myten, inte räkna hur många fel som gör ett rätt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 973
Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 106
Senast: Thera
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
867
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp