Bukefalos 28 år!

Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

KL

Min transport har gardin och jag kör alltid med den stängd. Att ha den öppen känns som ett riktigt bra recept på att få en vettskrämd häst när en stor trailer kör upp i rumpan på ekipaget.... :crazy:

Har två stora fönster som kan öppnas, dessutom blir det inte helt tät med en gardin så det blir ändå genomflöde av luft. Alla transporter med gardin är väl såpass nya att de även har öppningsbara fönster??

I gamla transporter med lucka så brukar det gå att fästa dem så det finns en vädringsspringa.

Mina är rätt så trafiksäkra. Senast igår lyckades mjölkbilen klämma sig förbi min häst och vagn på en smal grusväg med farligt liten marginal. Skolbusschaufförerna är tokiga och kör förbi (möte och omkörning) i relativt hög hastighet på sådant avstånd att min häst, då jag red, vid ett tillfälle lyckades hugga i baklyktan vid ett möte... :o:crazy:

Mina blir mer nervösa över att det dånar precis bakom arslet på dem utan att de kan se vad det är som låter, inte mycket, men ändå. Jag kan känna att de vänder på huvudet fram och tillbaka där inne för att försöka se vad det handlar om. Med öppet känner jag inget, jag antar att de bara vänder huvudet såpass att de kan se att det bara är en intelligensbefriad lastbilschaufför. Men det är säkert individuellt.

OT: Att köra/rida mitt i vägen för att "fostra" busschaufförer må hända fungerar vid bra sikt, men annars bedömer jag det farligare än att klämma ut oss så nära högerkanten vi bara kan. På grusväg är det rätt lång bromssträcka...
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Instämmer.

Det som kan ha skett är när poliser sett hästar börja klättra ut bak o därmed bildat en egen uppfattning om att det är farligt.

Det hade varit intressant att veta statistik på hur många dödsolyckor för hästar på väg som handlat om att de hoppat över bakluckan per år relaterat till andra orsaker. Jag har hört om en bekants bekant hade en obunden fölunge som hoppat (tror dock luckan enligt historien var stängd i det fallet, men hade ramlat ned), med det är nog allt. Däremot har jag haft vänner, bekanta och bekantas bekanta som råkat ut för andra transportolyckor som direkt eller indirekt orsakat att hästar dött.

De flesta kör med lucka/presenning uppe, men det är inte helt ovanligt med öppet heller. Så statistiken för klättrande hästar får ju vara relaterad till de som kör med öppet, liksom bomhoppning får vara relaterat till dem som inte har panikbommar etc. Har du någon olyckstatistik så att vi kan göra en högst ovetenskaplig uppskattning?

Jag har så här långt haft en (ung)häst som tagit sig över bommen vid två tillfällen (ingen bakomvarande trafik eller så som skrämt, han bara är sådan att det händer dumma saker när han har tråkigt). Båda gångerna har slutat lyckligt helt utan skador. :crazy: Men jag tror faktiskt att det är det de enda tillbud vi i vår familj haft så när som på en trampskada, peppar peppar.

Man har gjort avgasflödestester o då går avgaserna vid vissa tillfällen in bak, men går ut i takluckan/ öppet framfönster.

Intressant! Jag vill gärna läsa de där testrapporterna så att jag själv kan bilda mig en uppfattning utifrån testresultat och konklusion! Har du rapporten tillgänglig så att jag kan få den eller någon annan källhänvisning så att jag kan leta reda på den?

Som alltid när det gäller flödesmekanik (och därmed -test) så kan mycket små parametrar ändra ganska mycket i ett flöde, så sannolikt skiljer en hel del mellan olika transportmärken och till och med modeller om och hur mycket avgaser som letar sig in i transporten bakvägen vid färd. Därför hade det varit extra intressant att läsa rapporten och dess testparametrar!

Jag kan tänka mig att det vid stängd lucka kan leta sig in en hel del avgaser i vagnen vid t.ex. köbildning eller tät trafik som sedan inte tar sig ut så lätt iom att det inte finns något drag som kan trycka dem upp genom taklucka/ventiler. I det läget gör ju den stora öppningen över bakluckan att avgaskoncentrationen hålls relativt låg.

Beroende vilka tillfällen den rapport du hänvisar till gör gällande att avgaser förs in via baksuget och koncentrationen av denna så hade det varit riktigt intressant att mäta se hur koncentrationen i de olika situationerna ter sig, och vilka situationer som är mest frekventa respektive farliga!

Jag tror bestämt att jag ska försöka låna en avgasmätare och mäta upp de olika trafiksituationer jag och mina hästar hamnar i för just vår transport, och se vilka resultat jag får. Intressant frågeställning!

Det som är värre om man åker långt är om ströt börjar virvla runt o man kan i allra värsta fall få transportsjuka.

?? Verkligen? Nu har jag åkt i våra två senaste transporter :o i landsvägsfart (80km/h) och jag kan inte påstå att jag sett ströet röra det minsta på sig. Vid de tillfällen jag kört annat dammigt i transporten har jag heller inte sett några spår från drag i dammet på golvet. Jag antar att det också gäller vissa märken då? Jag känner mig inte särskilt orolig för detta.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Jag har hört om en bekants bekant hade en obunden fölunge som hoppat (tror dock luckan enligt historien var stängd i det fallet, men hade ramlat ned), med det är nog allt.

Hm, jag tror i och för sig att det i just det här fallet till och med slutade så lyckligt att fölungen faktiskt klarade sig utan några allvarliga skador, men att de inte märkte olyckan förrän de kommit fram till seminstation. Så att det var just därför som jag fick höra det hela. Lycklig men helt osannolik historia alltså. Men den hoppade i alla fall.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Mina ponnyer var täckta i spån när jag tog ut de sist vi körde, jag brukar inte köra med strö (jag vet att man ska men vi kör sällan särskilt långt). Nästa gång vattnar jag ströet riktigt, riktigt ordentligt.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Mina ponnyer var täckta i spån när jag tog ut de sist vi körde, jag brukar inte köra med strö (jag vet att man ska men vi kör sällan särskilt långt). Nästa gång vattnar jag ströet riktigt, riktigt ordentligt.

Hu! Jag hade nog ärligt talat börjat fundera på att byta transport i det läget! Det skulle definitivt vara ofunkis för mig då jag kör så långt att jag vill ha strö, och det utan att behöva oroa mig över att min häst ska stå i virvlande strö. :mad:

Ps. Det kanske du visste redan, men så länge du kör kortare sträckor än 5 mil så är det helt ok att köra utan strö även enligt djurskyddslagen. :) Jag har en som alltid kissar i trailern. Det spelar ingen roll om vi kör 5 minuter eller 50, så han får alltid strö! :D De andra kör vi utan ibland.

Jag har fått för mig att det borde vara skönare att stå utan strö vid kortare transporter. Det tillför ju egentligen ingenting positivt så länge hästen inte är kissnödig? De borde stå stabilare utan. Men jag har inte märkt någon större skillnad hos mina hästar, så jag har absolut ingenting alls att underbygga den tesen med.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Jodå har koll. Men jag har fyra mil ut till motorvägen så under de där fem milen är svårt att komma (inte sen när vi börjar rida i ridhus men nu är det mest utställningar och sånt).

Ponnyerna gillar transporten så någon ny blir det inte förrän den här är gammal :) Vattna spånet är ju inte så jobbigt.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Vi har alltid över delen bak stängd när vi kör.. Vi körde ett sto till betäckning (3 timmar stog hon där inne)å luckan va stängd men vi öppnade bägge fönstrena samt bägge tak luckorna så hon va svalå go när vi kom fram =)
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

I gamla transporter med lucka så brukar det gå att fästa dem så det finns en vädringsspringa.
Och det brukar oftast inte räcka särskilt långt för tillräcklig ventilation, sommartid kan det bli ordentligt varmt i släpet även om man har luckan i yttersta läget.
Jag vill minnas att i en tidigare skrivning på jordbruksverkets webplats kunde man läsa att det fanns en rekommendation om att ventilationshålen skulle motsvara ca 20% av släpets golvyta, alternativt ersättas av forcerad ventilation (fläkt) som ger samma resultat. En lucka på glänt är en väldigt liten del av detta....
(kolla hålen i väggarna på slakteriernas transportbilar...)

Jag kör alltid med övre luckan öppen, enda gången jag puttar igen den (och då i yttersta läget) är om jag kör med föl av större ras eller om det är ösregn eller ymnigt snöfall.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Det bildas turbulens bakom fordon- tänk när du åker bakom lastbilar i hög fart.


Du kan också se om du åker med lilla luckan nere vid regn att hästen kan bli lite blöt om rumpan. hela luckan baktill blir ju blöt- anledning till att man har spoilers baktill på bilar.

Jag har varningtext på luckan o de som inte är analfabeter eller snackar i mobilen behöver tydligen påminnas ändå o de allra flesta backar av.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

*KL*
Jag har pressenning och "fäller in" nedre hörnen så att jag får två öppna trekanter nertill...
Inbillar mig att luften blir bättre...
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Det bildas turbulens bakom fordon- tänk när du åker bakom lastbilar i hög fart.


Du kan också se om du åker med lilla luckan nere vid regn att hästen kan bli lite blöt om rumpan. hela luckan baktill blir ju blöt- anledning till att man har spoilers baktill på bilar.

Jag har varningtext på luckan o de som inte är analfabeter eller snackar i mobilen behöver tydligen påminnas ändå o de allra flesta backar av.

Jag vet vad turbulens är och hur den uppkommer, jag har pluggat en del inom ämnet och gjort ett och annat besök i Volvos vindtunnel. Därför skulle jag jättegärna sätta klorna i rapporten från studien du pratade om och se hur och vad de gjort och vad konklusionen är! :)

Faktum är att jag inte varit med om att de blivit blöta om rumpan då det regnar. Eller snöiga på tjockare täcken då det snöar (vilken ju är mer "känslig" för turbulens) mer än någon enstaka flinga. Då hade jag inte kört med luckan öppen vid sådan väderlek. Undantaget om det är riktigt skitväder där snön vräker ned och man måste krypa fram, då stänger jag luckan om jag verkligen måste köra alls.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Vid transport av djur på släpfordon bör risken för avgasförgiftning beaktas och åtgärder vidtas så att djuren inte utsätts för denna.

Står ingenting om själva luckan.
Rent teoretiskt, har du insläpp i fram på släpet i höjd med avgasrören på bilen så kan det ju avgaserna lika gärna åka rakt in i släpet. Och då är det ju en öppen lucka det Enda som lär rädda hästen från avgasförgiftning.

Medan andra hävdar att en öppen lucka i bak suger in avgaserna från bilen. Har dock svårt att se att det sker i så pass koncentrerad mängd att det skulle utgöra ett problem.

Har ju funnits fall där hästarna dött av avgasförgiftning (vet specifikt ett fall där så skett, men dessa hästar åkte hästbuss, för ca 10+ år sedan, och är enda fallet som Jag känner till).
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Det är ngn släpfabrikant.
Troligen från kontinenten.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Det är ngn släpfabrikant.
Troligen från kontinenten.

Synd, har inte lyckats googla fram någon rapport heller trots kreativt sökande :p, hade som sagt varit kul att läsa. Det närmaste jag hittat var en Nya Nyzeeländsk nystartad transporttillverkare som anger att vindtunneltester pågick för att utreda hur avgaserna påverkar hästen vid 2012, men jag hittar inga resultat på denna undersökning om de ens hunnit komma ut, tillverkaren i sin tur verkar överhuvudtaget fortfarande inte kommit ut med några transporter alls ännu. :(
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Jag vet vad turbulens är och hur den uppkommer, jag har pluggat en del inom ämnet och gjort ett och annat besök i Volvos vindtunnel. Därför skulle jag jättegärna sätta klorna i rapporten från studien du pratade om och se hur och vad de gjort och vad konklusionen är! :)

Faktum är att jag inte varit med om att de blivit blöta om rumpan då det regnar. Eller snöiga på tjockare täcken då det snöar (vilken ju är mer "känslig" för turbulens) mer än någon enstaka flinga. Då hade jag inte kört med luckan öppen vid sådan väderlek. Undantaget om det är riktigt skitväder där snön vräker ned och man måste krypa fram, då stänger jag luckan om jag verkligen måste köra alls.
Mina hästar blir blöta om rumpan. kanske kör jag för fort;) Därför stänger jag o det brukar ej heller vara väldigt varmt vid regn.

Tänk även på hur bilars bakdelar ser ut om de framförs på grusvägar eller har bakluckan öppen. Öppnar du en framruta åker luften in bak o ut genom rutan- Nu sitter förvisso avgasröret där, men har du släp på o åker lite fortare så åker det istället under släpet o du får in en mindre mängd i släpet.

när det är riktigt kallt kan man ju lätt se vad som sker- färgad rök.

Det KAN även åka in i öppna takfönster om du åker sakta.

Numer är inte avgaserna farliga o det är mest själva luftflödet som betér sig på sätt- beroende av rådande väder. Har du kraftig sidvind så funkar inte vindtunnelfenomenen. T o m en mötande eller passerande lastbil skapar andra tillfälliga turbulenser.

Jag har för mig att Mustang har en form av vent. som löper i väggarna.
Kolla med dem.
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 021
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: Viva
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 590
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 655
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp