Bukefalos 28 år!

Körkort - manuell eller automat?

Nej det är lite det jag far efter. Men undrar ju hur det i praktiken görs skillnad. Det finns en hel del diagnosticerade barn som inte "berörs" av sitt funktionshinder på det sättet.
Det finns ju också inget som säger att diagnosen sedan kvarstår som vuxen.
Diagnoser är ju litet av en färskvara.

Det måste ju finnas ett samband mellan diagnosen och trafiksäkerheten för att den skall räknas.
Om det var jag så skulle jag uppsöka en läkare och diskutera saken innan.
Kanske kan man få diagnosen struken som obsolet?
 
Exakt. Så frågan i ansökan om Körkortstillstånd är onekligen något märklig.
Nej det är den ju inte.
Eftersom att de vill ha en medicinsk bedömning för att veta hur det förhåller sig.
Epilepsi spelar också roll.
Om allt är okej så får man ju ett papper på det.

Trafikmedicin är viktiga saker som man inte skall slarva med.

Jag tror att man kan råka mycket illa ut om man ljuger i den där ansökan och man sedan ställer till en olycka.
 
Under behandling och under behandling, alltså... Nu kanske jag missuppfattar vad som diskuteras men man kan ju ha problem utan att det behandlas av läkare för det. Så är fallet här, jag har ingen som helst läkarkontakt för min Asperger, det finns liksom ingenting i en aspergerdiagnos för en läkare att behandla utan det jag har är kontakt med habilitering, samt boendestöd, ledsagning och daglig verksamhet. Således inte direkt någon läkare som plötsligt snappar upp ett körkort och anmäler till Trafikverket.
 
Under behandling och under behandling, alltså... Nu kanske jag missuppfattar vad som diskuteras men man kan ju ha problem utan att det behandlas av läkare för det. Så är fallet här, jag har ingen som helst läkarkontakt för min Asperger, det finns liksom ingenting i en aspergerdiagnos för en läkare att behandla utan det jag har är kontakt med habilitering, samt boendestöd, ledsagning och daglig verksamhet. Således inte direkt någon läkare som plötsligt snappar upp ett körkort och anmäler till Trafikverket.
No no no no
 
Men nog vänjer man sig! Men fånigt var det att sitta och veva med handen efter skaftet.

Är en liten Ford som har en steglös växellåda, verkar riktigt käck! Vad den nu kan heta, men det var en sån där man får klä på sig, även om den har något som kallas baksäte.

På min passat med automat lägger jag bara växelspaken åt höger så växlar jag manuellt sen. Med paddlar på ratten eller på växelspaken. Glömmer jag det så växlar bilen automatiskt om det blir för låga eller höga varvtal.

Kan säga att Volvos dual clutch iShift, känns inte ens när den växlar, när den växellådan kommer i personbilarna, då kommer jag välja automat.

Jag vet en bekant som hade automat, växellådan klarade inte av rusningstrafiken i Göteborg, den velade mellan vilken växel den skulle ha i. Då det startar, stannar, går lite fortare, lite långsammare osv.

För egen del gillar jag att ha kontroll över vilken växel som ligger i på personbilen, på lastbilen är det vääääääääldigt skönt med automat att slippa, gå från lågväxel till högväxel och splita växlarna upp och ner. Den är en dröm, doxk växlar den inte som jag vill riktigt men det är en annan femma, man kan ju inte få allt sägs det. :p
 
Det kontrollerar ju Transportstyrelsen med socialtjänsten.
De kan ju kräva att få läsa i register.
Läs mina länkar.
Jojo, det säger jag inte emot. Det jag reagerade på var att folk med hinder står under behandling, när det inte alls är någon självklarhet, speciellt inte med en aspergerdiagnos som helt enkelt inte kan behandlas på det viset :)
 
Kan säga att Volvos dual clutch iShift, känns inte ens när den växlar, när den växellådan kommer i personbilarna, då kommer jag välja automat.

Jag vet en bekant som hade automat, växellådan klarade inte av rusningstrafiken i Göteborg, den velade mellan vilken växel den skulle ha i. Då det startar, stannar, går lite fortare, lite långsammare osv.

För egen del gillar jag att ha kontroll över vilken växel som ligger i på personbilen, på lastbilen är det vääääääääldigt skönt med automat att slippa, gå från lågväxel till högväxel och splita växlarna upp och ner. Den är en dröm, doxk växlar den inte som jag vill riktigt men det är en annan femma, man kan ju inte få allt sägs det. :p

Även när jag kör på automat är det bara att trycka minus eller plus på paddlarna om jag inte gillar vald växel. Känna växelbytet gör jag bara vid kraftiga accelerationer.
 
Hur ofta lånar ni egentligen andras bilar?

5 gånger om året kanske, och sen kör jag andras bilar oftare än så när även ägaren åker med. När man är på landet och nån säger "kan du åka och hämta x vid bussen/kan du åka och köpa mjölk/etc" (jag har ingen egen bil). Ett par gånger när jag fått ställa upp som chaufför för att någon inte vågar köra släp i dåligt väglag. En gång körde jag upp en kompis bil till Åre, vilket gjorde uppresan gratis för mig (ville ändå hälsa på). Sen åker jag ofta på att köra för att jag är den enda som inte dricker alkohol, vilket ju underlättar även för mig då jag slipper ta buss/taxi. Sammantaget under de tio år jag haft körkort så blir det väldigt många gånger.
 
Det jag reagerade på var att folk med hinder står under behandling,
Det var inte det som jag skrev.

Jag skrev att behandlande läkare är den som har ansvaret.
Ingenstans i det står det att alla med diagnos har en behandlade läkare.
Det var bara en placering av var ansvaret ligger.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 104
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp